Stol som är skön att sitta i längre stunder?

Permalänk
Avstängd

Stol som är skön att sitta i längre stunder?

Just nu sitter jag i en IKEA stol värd 199.- och jag känner spontant att min rygg och rumpa får ta stryk när jag sitter långa sessioner vid datorn. Blir ofta att jag sitter så mycket som 8 timmar vid datorn per dag.

Känner därför att jag måste köpa mig en bättre stol.
Spelar mycket poker och när man går långt i större turneringar är det inte ovanligt med 10-12 timmars pass och det bör alltså vara en stol med relativt bra dyna (inte någon planka m.a.o).

Hur är det egentligen med stolar? Bör man pröva eller vågar man dra en chansbeställning på något som ser bekvämt ut?

Någon som har ett utlåtande över följande stol? https://www.vidaxl.se/p/20034/kontorsstol-s220-svart

Ca 2000:- kan jag motivera mig själv att lägga på en stol men det skadar ju inte om det finns något prisvärt lägre än så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MiG-15 UTI:

Just nu sitter jag i en IKEA stol värd 199.- och jag känner spontant att min rygg och rumpa får ta stryk när jag sitter långa sessioner vid datorn. Blir ofta att jag sitter så mycket som 8 timmar vid datorn per dag.

Känner därför att jag måste köpa mig en bättre stol.
Spelar mycket poker och när man går långt i större turneringar är det inte ovanligt med 10-12 timmars pass och det bör alltså vara en stol med relativt bra dyna (inte någon planka m.a.o).

Hur är det egentligen med stolar? Bör man pröva eller vågar man dra en chansbeställning på något som ser bekvämt ut?

Någon som har ett utlåtande över följande stol? https://www.vidaxl.se/p/20034/kontorsstol-s220-svart

Ca 2000:- kan jag motivera mig själv att lägga på en stol men det skadar ju inte om det finns något prisvärt lägre än så.

Ser riktig usel ut, finns inga justeringsmöjligheter annat än höjd. Ska man köpa en stol utan att ha testat bör man köpa en där typ allt är justerbart, bästa alternativet är dock en riktig kontorsstol, dvs. Kinnarps, Malmstolen RH-stol eller liknande men dessa kostar betydligt mer. Om beg. är ett alternativ kan man göra riktiga kap, finns lite överallt på Blocket, Röda Korset eller kanske nåt företag som håller på att byta möbler/kursa. Finns även butiker som säljer beg. kontorsmöbler, t.ex.: http://www.bafab.se/se/grp/kontorsstolar.php

Ska det vara nytt kan t.ex. IKEAS lite bättre stolar vara ok, absolut inte i klass med proffsstolar, men det finns varianter med hyfsade justeringsmöjligheter. Var faktiskt på IKEA idag (inte kul) och testade lite för skojs skull, hittade ingen som var särskilt skön men deras 2500 kronors stol (Volmar) var ganska ok. S.k. gamingstolar har jag bara testat lite snabbt, saknades en del justeringsmöjligheter och är, enligt mig, ruskigt fula

Kom ihåg att ju mer bekväm och mjuk en stol ser ut, desto sämre är den oftast. Lite som på en cykel, finns inget värre än stora, mjuka cykelsadlar.

Ta gärna en titt här i denna forumdel, finns många trådar som behandlar detta ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

själv har jag nyttjat en IKEA Markus för typ 1300kr de senaste tio åren, sjuktlig kvalitet på dem. för relaxgamingen kör jag på tv:n i vardagsrummet och nyttjar mig av en klassisk oxblodröd reclinerfotölj, med armstödet som musmatta. tex en sånhär: http://www.blocket.se/stockholm/En_lader_fotolj_ett_skrivbord_o_ett_data_bord_54742848.htm?ca=10&w=2

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Hur går det ihop att du spelar poker 8 timmar om dan och ibland går du långt i turrarna o sitter då givetvis 10-12 timmar (låter som finalbord då och då?).. kör du 1 cent buyins då du vill lägga max 2kpå en stol? Köp en ordentlig arbetsstol t.ex kinnarps. Finns begagnade för 3.5 till 4k. Snåla inte på din ergonomi som pokerspelare kan ja tipsa om från personlig erfarenhet. En ordentlig arbetsstol som är korrekt inställd är lika viktigt som en byggarbetare ska ha riktiga arbetsskor och hjälm

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Måste ha en annorlunda rygg.
Har haft kinnarp stol, har markus. Men kan inte sitta i dom länge utan att få ont i ryggen.

Däremot en Ikea allak/verner som säkert är 5 år gammal kan jag sitta 15h+ i utan att känna av ett dugg.

Skulle aldrig få för mig att köpa en kinnarps igen, obekväma stolar där man inte kan sitta avslappnat.

Permalänk
Medlem

Kinnarps stolar har minst 10ggr mer inställningsmöjligheter än en vanlig ikea stol. Ja hade tidigsre en ikea stol som kosta 3k. Den var sämsta stolen jag haft. Men visst kan de funka bra om man kan hitta en ok inställning. Men de kan inte funka lika bra som en rätt inställd kinnarpsstol!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan som överstående rekommendera Kinnarps. Håll utkik på blocket då där ofta förekommer riktiga kap med privatpersoner som säljer av stolarna för 100-500kronor Köpte förra veckan en själv, och är den bästa stolen jag har haft.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

IKEA Markus eller DX Racer, punkt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderas arbetsstol. Killen ska lira poker. Skaffa fotpall, fåtölj problem löst Killen kommer ju få hälso problem om han sitter 8-12h om dagen dock.

Det värsta för ryggen är att sitta. Därför ska du antingen ha en stol som får dig att stå eller ligga. Därför fåtöljer är bra. Upp med benen, bak med ryggen och minska belastningen på kotorna längst ned.

Många cockpits sätts upp så man får en liknande körställning med ben i jämnhöjd med arslet och ryggstödet mer bakåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ksw:

själv har jag nyttjat en IKEA Markus för typ 1300kr de senaste tio åren, sjuktlig kvalitet på dem. för relaxgamingen kör jag på tv:n i vardagsrummet och nyttjar mig av en klassisk oxblodröd reclinerfotölj, med armstödet som musmatta. tex en sånhär: http://www.blocket.se/stockholm/En_lader_fotolj_ett_skrivbord_o_ett_data_bord_54742848.htm?ca=10&w=2

Skrivet av Kent:

Ser riktig usel ut, finns inga justeringsmöjligheter annat än höjd. Ska man köpa en stol utan att ha testat bör man köpa en där typ allt är justerbart, bästa alternativet är dock en riktig kontorsstol, dvs. Kinnarps, Malmstolen RH-stol eller liknande men dessa kostar betydligt mer. Om beg. är ett alternativ kan man göra riktiga kap, finns lite överallt på Blocket, Röda Korset eller kanske nåt företag som håller på att byta möbler/kursa. Finns även butiker som säljer beg. kontorsmöbler, t.ex.: http://www.bafab.se/se/grp/kontorsstolar.php

Ska det vara nytt kan t.ex. IKEAS lite bättre stolar vara ok, absolut inte i klass med proffsstolar, men det finns varianter med hyfsade justeringsmöjligheter. Var faktiskt på IKEA idag (inte kul) och testade lite för skojs skull, hittade ingen som var särskilt skön men deras 2500 kronors stol (Volmar) var ganska ok. S.k. gamingstolar har jag bara testat lite snabbt, saknades en del justeringsmöjligheter och är, enligt mig, ruskigt fula

Kom ihåg att ju mer bekväm och mjuk en stol ser ut, desto sämre är den oftast. Lite som på en cykel, finns inget värre än stora, mjuka cykelsadlar.

Ta gärna en titt här i denna forumdel, finns många trådar som behandlar detta ämnet.

Tack för input!

Skrivet av Nima2001:

Hur går det ihop att du spelar poker 8 timmar om dan och ibland går du långt i turrarna o sitter då givetvis 10-12 timmar (låter som finalbord då och då?).. kör du 1 cent buyins då du vill lägga max 2kpå en stol? Köp en ordentlig arbetsstol t.ex kinnarps. Finns begagnade för 3.5 till 4k. Snåla inte på din ergonomi som pokerspelare kan ja tipsa om från personlig erfarenhet. En ordentlig arbetsstol som är korrekt inställd är lika viktigt som en byggarbetare ska ha riktiga arbetsskor och hjälm

Bara för att man kan lägga 10.000:- på en stol så är det inget jag måste göra. Eftersom en IKEA stol för 199:- gör jobbet hyfsat i dagsläget så tror jag att man skulle få en utmärkt stol för 1500-2000 och då ser jag ingen anledning att köpa en dyrare bara för att man har råd. Precis som att jag kör en bil för 20.000:- fast jag utan problem skulle ha råd med en för 200.000:-

Kan dock utöka budgeten såklart om jag hittar något som passar mig bra.

Skrivet av oqvist:

Varför rekommenderas arbetsstol. Killen ska lira poker. Skaffa fotpall, fåtölj problem löst Killen kommer ju få hälso problem om han sitter 8-12h om dagen dock.
Det värsta för ryggen är att sitta. Därför ska du antingen ha en stol som får dig att stå eller ligga. Därför fåtöljer är bra. Upp med benen, bak med ryggen och minska belastningen på kotorna längst ned.
Många cockpits sätts upp så man får en liknande körställning med ben i jämnhöjd med arslet och ryggstödet mer bakåt.

Jag sitter inte 8-12 timmar / dag men räknar jag ett snitt över ett år är det förmodligen 3 timmar / dag vid datorn. Hur mycket eller lite det är låter jag vara osagt men det blir ett par långa sessioner då och då.

Problemet med att ha en för skön fotölj med fotpall är att jag blir för oskärpt. Det är helt enkelt för avkopplande och bidrar till dåligt spel.
Jag vill sitta skönt men inte heller somna när det närmar sig finalbord på småtimmarna.

Min hälsa behöver du inte vara orolig över. Spelar mycket tennis, tränar och motionerar både sommar och vintertid!

Tack övriga för input. Jag ska åka runt och kolla på lite stolar nu i veckan.

Permalänk
Medlem

Ett annat bra tips som komplement till en bra stol är att börja styrketräna.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Exemplet med en bil är idiotiskt såvida du inte jobbar med det eller åker i snitt 3h per dag och ibland 11 timmar på en dag..
Men visst ja förstår vad du säger har man inte testat nåt ordentligt nöjjer man sig med nästan vad som helst. Jag rekommenderade dock inte en riktig arbetsstol för ergonomi för jag tänkte du skulle tycka det va coolt att lägga mycke pengar bara för att "du kan"..man borde bara prioritera vissa saker beroende på sysselsättning IMO (om man kan)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekomendera Ikeas Markus stol jag oxo ,,,hyffsade inställningsmöjligheter och ryggstödet är fantastiskt .. bra skit helt enkelt,,,det enda kinnarps stolarna har som extra inställning här är att deras sitsar går å skjuta frammåt eller bakåt ....något jag inte direkt saknat de senaste 12 åren ...å då spenderar jag minst 8h om dagen i stolen.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd

Ger man det tid nog är alla stolar sköna att sitta i.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

,det enda kinnarps stolarna har som extra inställning här är att deras sitsar går å skjuta frammåt eller bakåt

Du vet ju inte ens vad du pratar om.

Några inställningsmöjligheter som kinnarpsstolarna har som inte Markus har:

Armstöden går att justera i höjdled, sidled, vinkla i sidled, justera framåt och bakåt.
Ryggstöd i höjdled, lutning antingen synkront eller oberoende av sätet beroende på modell.
Nackstöd justerbart i höjd och vinkel.

Men smakar det så kostar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Ett annat bra tips som komplement till en bra stol är att börja styrketräna.

Lol Styrketränare har ju ont konstant

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

HAH, knappast; ack så många gånger man har fått träsmak i röven av även stoppade kontorsstolar!

det vanligaste tortyrredskapet i detta långa land är nog detta:

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

har en racingstol från dxracer och den är riktigt skön med nack och svankkudde

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

IKEA Markus, grymt skön i oändligt med tid.

Permalänk
Medlem

Testat racerstolarna lite med och dom med bra svankstöd kan också rekommenderas

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ett höj och sänkbartbord för långa arbetspass framför datorn. Så att man tidvis kan ställa sig upp och jobba dvs.

Permalänk
Medlem

Höj och sänkbart + Kinnarps = Aldrig haft det bättre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

En hög rygg med nät som ventilerar och en rejäl bakåt tiltning i kombination med en rejäl subwoofer som fotpall så kan man sitta hur länge som helst sedan

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lol Styrketränare har ju ont konstant

Inte om man tränar måttligt. Om man tränar flera timmar per dag är det ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Höj och sänkbart + Kinnarps = Aldrig haft det bättre.

+1 Kör själv både kinnarps höj sänkbara skrivbord och en av deras mest rejäla stol.

Skrivet av VituraZ:

Inte om man tränar måttligt. Om man tränar flera timmar per dag är det ju en annan sak.

Hade problem med korsryggen förr när jag hade min IKEA skräpstol för 3lax. Jobbade rätt mycket på den tiden så fanns inte tid eller energi till gymmet.
Tillslut började det bli för problematiskt med korsryggen så jag tog mig till gymmet. Tog inte mer än ETT ryggpass för att bli 95% återställd. Andra ryggpasset tog hand om sista 5%

Visa signatur

Citera för svar!