Permalänk
Medlem

Återställa datorn?

Vet någon hur man väcker dator till liv? Min dör helt plötsligt utan förvarning och får inte igång den med power knappen.

Misstänker att jag råkade ta bort några program från startmenyn för en bra stund före dator slocknar.

Hjälp mig som är nybörjare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Att du har råkat ta bort något program ska inte vara orsaken till att din dator inte längre går att starta överhuvudtaget. Låter mer som ett hårdvarufel. Är din dator från butik eller ett hemmabygge?

Permalänk
Medlem

Från butik. Hur kan jag ta reda på om jag har råkat ut för virus som dödade min eller hårdvarufel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem på en dator, den stängde av sig själv utan förvarning. Det spelade ingen roll om den arbetade eller inte.
Jag bytte RAM-minne och så var problemet borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Ni är inte mycket till hjälp..? Var tvungen att köpa en ny samt bestämde mig att jag ska använda den döda laptop till försöksdator att pilla med.

Nu får ni kunniga pillande allt hjälpa till lilla mig. (Nya trådar givetvis när jag behöver hjälp) Vill kunna allt om datorer nu när jag har funnit nytt intresse i mitt intresse. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av #/RedX/#:

Hur kan jag ta reda på om jag har råkat ut för virus som dödade min eller hårdvarufel?
Skickades från m.sweclockers.com

En mycket bra metod är att prova att köra via en livelinux, fungerar det då vet du att det troligen är ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av #/RedX/#:

Ni är inte mycket till hjälp..? Var tvungen att köpa en ny samt bestämde mig att jag ska använda den döda laptop till försöksdator att pilla med.

Nu får ni kunniga pillande allt hjälpa till lilla mig. (Nya trådar givetvis när jag behöver hjälp) Vill kunna allt om datorer nu när jag har funnit nytt intresse i mitt intresse. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

har du kvar garanti? du kan ju höra med stället du köpte datorn av om dom kan hjälpa dig.