Permalänk
Medlem

Ny mus för stora händer

Hej allihopa!

Jag fyller år om ca 1 vecka och tänkte skaffa en ny gamingmus som present åt mig själv då min nuvarande börjar slitas och är lite för liten, men jag är väldigt osäker på vilken sorts mus jag bör kolla på. Som det står i titeln så har jag väldigt stora händer, en jobbig bieffekt av att vara 2 meter. Jag har kollat på Mionix mössen, Naos 8200 osv och de ser ju ganska lovande ut.

Vad tycker ni, några förslag?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Bara ut i butik och prova. Kör du palmgrip och har väldigt stora händer finns de nog dock ingen mus som passar.
Hade qpad 5k varit 2cm större åt alla håll hade den passat jävligt fint i min hand iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bara ut i butik och prova. Kör du palmgrip och har väldigt stora händer finns de nog dock ingen mus som passar.
Hade qpad 5k varit 2cm större åt alla håll hade den passat jävligt fint i min hand iaf.

Det går tyvärr inte då jag bor i en liten stad som totalt saknar butiker som säljer gamingmöss :/ Närmsta ställe ligger väl ett par mil härifrån. Jag gillar att köra palmgrip, även fast fingrarna sticker ut flera centimeter haha, så det är väl tyvärr inte palmgrip som gäller för mig. Hur upplever du qpad 5k?

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Det går tyvärr inte då jag bor i en liten stad som totalt saknar butiker som säljer gamingmöss :/ Närmsta ställe ligger väl ett par mil härifrån. Jag gillar att köra palmgrip, även fast fingrarna sticker ut flera centimeter haha, så det är väl tyvärr inte palmgrip som gäller för mig. Hur upplever du qpad 5k?

Samma här, brukar kolla vad som erbjuds på t.ex MM/Elgiganten när jag är i en stad som har sånt.

Formen är en av de bästa jag provat, inte provat det som kommit senaste två åren.
Dock är den för liten och verkar gå sönder enkelt (kan ha att göra med mina miljoner klick per år).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Func ms-3 är ett annat alternativ. Har en själv och är nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Hej allihopa!

Jag fyller år om ca 1 vecka och tänkte skaffa en ny gamingmus som present åt mig själv då min nuvarande börjar slitas och är lite för liten, men jag är väldigt osäker på vilken sorts mus jag bör kolla på. Som det står i titeln så har jag väldigt stora händer, en jobbig bieffekt av att vara 2 meter. Jag har kollat på Mionix mössen, Naos 8200 osv och de ser ju ganska lovande ut.

Vad tycker ni, några förslag?

Köp din mus om du får något bra tips. Men din födelsedagspresent tycker jag skall bli ett rykande färskt grafikkort.;)

Grattis i förskott.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har stora och grova hantverkshänder och jag har kört med en 3.0a i 6-7 år.

Har för mig att någon mustillverkare har gjort en mus som är snarlik 3.0 fast summerad

Visa signatur

ggmu

Permalänk

Svär i kyrkan, men kör faktiskt Razer (Ouroboros). Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag har rätt stora händer och är riktigt nöjd med min Roccat Kone XTD. Hade en SteelSeries sensei innan och även om jag gillade musen i sig kändes den alltid för liten.

Permalänk
Medlem

Män med stora händer.... mums.

Permalänk
Medlem

MS-3 r2 - Bästa mus jag testat.

Jag har själv hyffsat stora händer (ca 20,5cm från handled till långfingerspetsen).
Jag har kört med en hel del olika möss och provat långt fler:

"Nano-möss" - 5cm långa, kör med enbart fingerspetsarna. Fungerar hyffsat, dåliga USB-kablar som går sönder.
Logitech trådlös-kulmus (minns inte modell) - Användes under minst 5år. "Hur bra som helst" (för att vara kulmus dvs.)
Logitech MX700 - Användes under kanske 6år. Väldigt nöjd, men gammal teknik etc.
Div. HP, DELL, Microsoft etc. "standard modeller" - Skräp i allmänhet, bara lite bättre än ingenting.
Provat alla modeller som visats upp på Dreamhack de senaste åren (dvs. väldigt många modeller): Roccat, Razor, Logitech...

Logitech MX1100 - Nuvarande (jobbdator nr2). Används mer sällan då det inte är min ordinarie dator. Får kramp i handen då min hand är för bred för att hålla musen bekvämt.
SteelSeries Ikari - Nuvarande (kontorsdator hemma nr2). Trevlig mus, något för liten för min smak. Problem med USB-sladd och att pekaren "hoppar" trots att musen är helt stilla på bordet (skitig? Har provat att rengöra både invändigt och utvändigt). Musen är dock några år gammal med flitigt användande (dessutom 2nd hand). Musen ger mig även ont i armbågen / handled efter någon timmes intensiv användning.
Func MS-3 R2 - Nuvarande (laptop + kontrorsdator nr1)

Func MS-3 R2:
Ingen jag har provat under en längre period har fungerar så bra som Func MS-3 R2 gör för mig.
Det är nu min dagliga mus och jag använder den under minst 4-5tim aktiv användning per dag (använder tangentbordet så mycket som möjligt), 7dagar i veckan. Den får tåla lite stryk då jag flyttar den mellan 3 olika datorer dagligen, och då också åker ner i laptopväska 2ggr / dag.

Jag är inte odelat positiv då jag fortfarande tycker att den är för liten, men jag gillar utformningen. Den känns skön i handen (jag kör palmgrip) och gummi materialet är lagom greppvänligt, utan att vara klibbigt.

Jag har haft min i ca 4 månader nu. MEN! det är mitt andra exemplar då det första jag fick hade ett fabrikationsfel på sladden. Beställt via webhallen och hade inga problem med att få ut en ny i ersättning och har inga problem alls med det nya exemplaret.

+ Plus
--------------
+ Stor (störst?)
+ Lätt (gillar inte tunga möss och aldrig förstått det här med vikter)
+ Låter inte väldigt mycket
+ Varken det gamla eller nya exemplaret visar/de något tecken på förslitning i material / finish.
+ Lätt att konfigurera med mycket valmöjligheter
+ Svenskt företag!
+ Svensk support
+ Snabbt utbyte av söndas-ex.
+ "Billig" (köpte min för 400kr inkl. musmatta Func F-Series 10 L)
+ Får inte längre ont i handled / armbåge.

- Minus
--------------
- Hade kunnat vara större
- Lite hård "tum-knapp". Detta är enligt design, men jag tycker att den är lite för hård ändå.
- Extraknappar placerade lite för långt iväg ifrån t.ex tumme. De är dock inte längre iväg än på andra möss på marknaden, bara att jag tycker att ALLA har dem för långt iväg
- Defekt exemplar, utbytt snabbt (5-6 dagar ifrån att jag tog kontakt med webhallen tills jag hade en ny på posten).

Som du märker är jag förtjust i MS-3 r2:an. Det är en bra mus, men den är inte PERFEKT. Jag hittade ingen butik (i närheten av Helsingborg) som hade den så att man kunde känna på den, så jag chansade och är nöjd med köpet.

Jag spelar Mobas / FPS och Strategi, gör kontorsarbete, kör linux och programmerar. Musen klarar av allt galant och det är lätt att skifta mellan olika "modes" om man nu vill det.

Hoppas att detta har gett lite insikt i mitt val av mus och jag rekommenderar dig att prova dig fram. Alla är olika och ergonomi är väldigt väldigt individuellt.

//noesc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Hej allihopa!

Jag fyller år om ca 1 vecka och tänkte skaffa en ny gamingmus som present åt mig själv då min nuvarande börjar slitas och är lite för liten, men jag är väldigt osäker på vilken sorts mus jag bör kolla på. Som det står i titeln så har jag väldigt stora händer, en jobbig bieffekt av att vara 2 meter. Jag har kollat på Mionix mössen, Naos 8200 osv och de ser ju ganska lovande ut.

Vad tycker ni, några förslag?

Logitech G500s är valet för dig.
Testa hålla i den så är du såld, fruktansvärt välgjord.
Du kan byta vikter.
Scrollen är sedvanlig, och sedan finns ett klickläge så att scrollen blir fullständigt rullande.
Jag kör min mus med 1.5grams vikt i, ger den perfekta "slungen" när man aimar eller spelar mobas.
Robust och bra tillverkad, med en del extra-knappar som sitter bra placerade, för mina breda och allmänt stora händer.
Proteus mössen har inte samma känsla, de känns lite väl tunga klumpiga, jag önskar en nätt och snabb mus som har en distinkt känsla i handen, lite som en andra muskel man kontrollerar innantill!

Stort lycka till!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Logitech G500s är valet för dig.
Testa hålla i den så är du såld, fruktansvärt välgjord.
Du kan byta vikter.
Scrollen är sedvanlig, och sedan finns ett klickläge så att scrollen blir fullständigt rullande.
Jag kör min mus med 1.5grams vikt i, ger den perfekta "slungen" när man aimar eller spelar mobas.
Robust och bra tillverkad, med en del extra-knappar som sitter bra placerade, för mina breda och allmänt stora händer.
Proteus mössen har inte samma känsla, de känns lite väl tunga klumpiga, jag önskar en nätt och snabb mus som har en distinkt känsla i handen, lite som en andra muskel man kontrollerar innantill!

Stort lycka till!

Tack alla för tipsen, det har hjälpt mig mycket i mitt tänkande!

Det blev tillslut (nu kommer ni nog bli förvånade) en Razer Deathadder 2013, fick känna på en av mina kompisars och fy sjutton vad skön den är! Den må vara lite liten, men den låg ändå väldigt bra i handen, är själv förvånad.

Men iaf, tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Jonsson:

Tack alla för tipsen, det har hjälpt mig mycket i mitt tänkande!

Det blev tillslut (nu kommer ni nog bli förvånade) en Razer Deathadder 2013, fick känna på en av mina kompisars och fy sjutton vad skön den är! Den må vara lite liten, men den låg ändå väldigt bra i handen, är själv förvånad.

Men iaf, tack för hjälpen allihopa!

Inte alls förvånad... =). Också två meter lång och med en Deathadder på skrivbordet =). Den är rätt så hög så gör man får bra grep, även om den inte fyller hela handen.

Visa signatur

Har en tyst dator.