Permalänk

Mac vs PC - råd

Är i startgroparna att köpa en ny dator för privat bruk. Men kan inte bestämma mig i valet om det ska vara en Mac eller PC.
Jag är inte superteknisk eller jätteinsatt i datorer i sig, så det finns lite (säkert dumma) frågor ..

Det som får mig att fundera lite extra är att jag i arbetet har en PC. Och att det lär dyka upp nödsituationer då man behöver använda privata datorn till jobb, dvs olika filer - kommer jag få problem med filformat om jag har mac privat då? Någon som har erfarenhet av det här?

Jag är lite inne på Macbook Pro Retina, 13" eller 15", storleken har jag inte riktigt bestämt mig om än.
Eller möjligtvis Sony Vaio Fit 14 - men har inte bara hört bra om den modellen - batteriet är inte utbytbart?? Låter galet.

Hade också tankar på MacBook Air eller Asus Zenbook UX51Vz-DH71, men är nog inne på en "ordentlig dator" (storleksmässigt - utan att vara tung).
Men är ju alltid smidigare att ta med sig en nättare dator på resor etc.

Den ska alltså vara till för privat bruk. Använder ofta många olika program samtidigt, så god prestanda ska det ju vara, men jag spelar inte så ingen monsterburk.

Tacksam för tips och råd

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av miawilmas:

Är i startgroparna att köpa en ny dator för privat bruk. Men kan inte bestämma mig i valet om det ska vara en Mac eller PC.
Jag är inte superteknisk eller jätteinsatt i datorer i sig, så det finns lite (säkert dumma) frågor ..

Det som får mig att fundera lite extra är att jag i arbetet har en PC. Och att det lär dyka upp nödsituationer då man behöver använda privata datorn till jobb, dvs olika filer - kommer jag få problem med filformat om jag har mac privat då? Någon som har erfarenhet av det här?

Jag är lite inne på Macbook Pro Retina, 13" eller 15", storleken har jag inte riktigt bestämt mig om än.
Eller möjligtvis Sony Vaio Fit 14 - men har inte bara hört bra om den modellen - batteriet är inte utbytbart?? Låter galet.

Hade också tankar på MacBook Air eller Asus Zenbook UX51Vz-DH71, men är nog inne på en "ordentlig dator" (storleksmässigt - utan att vara tung).
Men är ju alltid smidigare att ta med sig en nättare dator på resor etc.

Den ska alltså vara till för privat bruk. Använder ofta många olika program samtidigt, så god prestanda ska det ju vara, men jag spelar inte så ingen monsterburk.

Tacksam för tips och råd

/M

Dold text

Såvida du inte använder programvara som är exklusiv för Windows torde inga problem råda. Rent prestandamässigt så kan man ju dividera men om du nu ska ha en mac så kommer sannolikt butiken ha en PC med likartad konfiguration. Underskatta inte vikten, ju "bärbarare" desto bättre och om du inte behöver ytterligare prestanda så finns det ingen anledning att släpa runt på den.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Macbook Pro här på annons som du hade kunnat ha i måååånga år. Tyvärr passade den inte mig så jag har glasögon och en tendens till försämrad syn, så jag får byta till större skärm.

Men en Mac, helt klart. Håller väldigt bra och känns lite sådär extra lyxigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Men en Mac, helt klart. Håller väldigt bra och känns lite sådär extra lyxigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det så klart? En vanlig pc kan även den kännas lyxig och hålla väldigt bra. Beror ju lite grann på vilken prisklass man vill lägga sig på.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter prestanda får du helt klart mer för pengarna om du väljer en PC. Man betalar en del för det halvätna äpplet.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Rent generellt kan man säga så... PC är vad som gäller för prestanda och MAC om man vill ha kvalité.

Kände lite på ASUS modeller som sägs vara tillverkade med kolfiberskal... plastigaste skräpet jag hållit i. Knakade bara man lyfte upp datorn. :/

Är ju faktiskt rent ut sagt helt otroligt att det bara är Apple idag som kan bygga en ordentlig Unibody-dator. Det är väl lite det som också gör att de kan ta så hutlöst mycket betalt?

Förmodligen ja, man får vad man betalar för. I kvalite på bärbart PC vs Mac hade jag inte ens funderat.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miawilmas:

Efter att nyligen ha investerat i en begagnad Macbook Pro 15" retina så lägger jag min röst på just denna. I min ägo har jag också Samsungs NP900X3C samt NP900X3F(vilka är otroligt bra datorer på alla sätt och vis) men när det kommer till kvalitet, arbete och simplicitet så vinner Macbooken.

Har du tillgång till pengar så köp en ny Macbook, om inte så köp en begagnad. Du kommer inte att ångra dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av miawilmas:

Är i startgroparna att köpa en ny dator för privat bruk. Men kan inte bestämma mig i valet om det ska vara en Mac eller PC.
Jag är inte superteknisk eller jätteinsatt i datorer i sig, så det finns lite (säkert dumma) frågor ..

Det som får mig att fundera lite extra är att jag i arbetet har en PC. Och att det lär dyka upp nödsituationer då man behöver använda privata datorn till jobb, dvs olika filer - kommer jag få problem med filformat om jag har mac privat då? Någon som har erfarenhet av det här?

Jag är lite inne på Macbook Pro Retina, 13" eller 15", storleken har jag inte riktigt bestämt mig om än.
Eller möjligtvis Sony Vaio Fit 14 - men har inte bara hört bra om den modellen - batteriet är inte utbytbart?? Låter galet.

Hade också tankar på MacBook Air eller Asus Zenbook UX51Vz-DH71, men är nog inne på en "ordentlig dator" (storleksmässigt - utan att vara tung).
Men är ju alltid smidigare att ta med sig en nättare dator på resor etc.

Den ska alltså vara till för privat bruk. Använder ofta många olika program samtidigt, så god prestanda ska det ju vara, men jag spelar inte så ingen monsterburk.

Tacksam för tips och råd

/M

Du nämner att batteriet inte är utbytbart på Vaio Fit 14 men det är det väl inte på Apples laptops heller?

Sony kommer jag aldrig att köpa igen. Mindre än ett år efter att den modellen jag har hade slutat säljas så går det inte längre att få tag på originalbatteri. Sony hänvisade mig till [har glömt vad företaget hette] som hade ett piratbatteri. För att få detta att funka var man dessutom tvungen att köra något BIOS-hack (bootbar CD)... Det kostade drygt 2 papp dessutom - och då var det piratgrejer... Behöver jag säga att detta fulbatteri lade av efter ca 1,5 år? Bra grejer...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Trots att jag själv nu ägt en Mac 13" sedan några månader tillbaka så kan jag ju inte hålla med om att man får vad man betalar för... min åsikt är fortfarande att Apple's produkter är överprisade. Dock är man ju i stort sett tvungen att punga ut sådana summor för att få den kvalitén.

Det var det jag var ute efter. Utsidan är perfekt. Men priset på hårdvaran är väldigt dyrt. Så det man egentligen skulle göra är att köpa en begagnad MAC i väldigt fint skick. Och sedan modda in lite PC hårdvara istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Trots att jag själv nu ägt en Mac 13" sedan några månader tillbaka så kan jag ju inte hålla med om att man får vad man betalar för... min åsikt är fortfarande att Apple's produkter är överprisade. Dock är man ju i stort sett tvungen att punga ut sådana summor för att få den kvalitén.

Skrivet av Lifooz:

Det var det jag var ute efter. Utsidan är perfekt. Men priset på hårdvaran är väldigt dyrt. Så det man egentligen skulle göra är att köpa en begagnad MAC i väldigt fint skick. Och sedan modda in lite PC hårdvara istället.

Det är kvaliteten som kostar, anledningen till att du kan få en windowsburk med samma eller bättre prestanda billigare är att de då snålat in på något annat, oftast skärm, touchpad och chassi. Vilket gör att även om den tekniskt är snabbare kommer helhetsintrycket vara så mycket sämre.

"Jag får 20 FPS mer men jag ser inte vad jag håller på med för betraktningsvinklarna är obefintliga, jag kan inte starta spelet för touchpaden inte fungerar och det är centimeterstora glipor i alla skarvar." Jo då väljer jag hellre Mac.

Att uppgradera minne och hårddisk är däremot överprisat, det håller jag med om.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Det är kvaliteten som kostar, anledningen till att du kan få en windowsburk med samma eller bättre prestanda billigare är att de då snålat in på något annat, oftast skärm, touchpad och chassi. Vilket gör att även om den tekniskt är snabbare kommer helhetsintrycket vara så mycket sämre.

"Jag får 20 FPS mer men jag ser inte vad jag håller på med för betraktningsvinklarna är obefintliga, jag kan inte starta spelet för touchpaden inte fungerar och det är centimeterstora glipor i alla skarvar." Jo då väljer jag hellre Mac.

Att uppgradera minne och hårddisk är däremot överprisat, det håller jag med om.

Min dotter har precis skaffat en ny 13" MBA och förutom skärmpanelen (TN-panel som inte är är högupplöst, WTF Apple det är 2014) så är det en av de bästa laptops man kan hitta för det priset.

Men håller inte med om att laptops i prisnivå kring rMBP inte matchar Mac i kvalité. För priset av en rMBP får du maskiner som Lenovo X1 Carbon som är lättare, de flesta skulle säga har bättre tangentbord än Mac och den är byggd i ett bättre material både ur hållbarhetssynpunkt, viktsynpunkt och framförallt så är det ett material som inte leder ner lika mycket värme i ditt knä.

Du får Dell XPS som inte är helt i kolfiber, men undersidan är i alla fall det vilket ger fördelen med värme + till viss del fördel med vikt. 15" XPS har också en skärmpanel som har högre upplösning, bättre färgkorrekthet och bättre kontrast än rMBP. 13" modellen matchar MBA i vikt men har en IPS-1920x1080 skärm i stället för mörkret som sitter i MBA. Finns även några andra modeller som skulle kunna listas här.

Får ändå känslan att TS gärna skulle ha något billigare. Vad det gäller Chromebooks och film så har de officiellt stöd för Netflix (eventuellt andra tjänster också). Det är fullt möjligt att titta på DVD-rippar bara det är rätt format på rippen, finns specifika program som "DVD to Chromebook Converter" men borde gå lika bra med andra program bara man ställer in rätt profil. Går även att installera program på en Chromebook, finns en store för detta och långt i från alla program kräver att man är konstant uppkopplad.

Största problemet med Chromebook just nu i min mening är att man kapat lite för mycket på priset, 1366x768 skärm med TN-panel är inte kul. Börjar komma lite vettigare modeller, Samsung har ganska nyligen släppt en modell med 13" 1920x1080 som nog är den Chromebook jag skulle köpa idag om det blev aktuellt. Både Samsungen (som använder deras egna ARM-baserade Exynos-krets) och Haswell-baserade modeller har visat sig ha väldigt bra batteritid, helt i nivå med rMBP och dyrare Ultrabooks, d.v.s 7-10 timmar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror att du skall sätta dig och finurla lite med det du brukar göra på datorn. Testa och känn hur det känns. Filformat gör inte riktigt lika stor skillnad längre utan det är snarare hur olika saker löses i OS:et som blir mer avgörande. Mac's bärbara datorer är ju gedigna medans på PC kan du få riktigt bra fart monster med fler kopplingar och annorlunda konfigurationer med allt från rena rama skräpet till lyxiga mastodonter

Jag tror att du skall testa att göra lite vardags grejer och testa och sedan avgöra - och ta det som känns bäst.

Permalänk
Avstängd

Gå ut i butiker och känn på mac och pc i samma prisklass och avgör sedan vilken som verkar passa dig bäst.

Du kommer att gå hem med en Mac

Permalänk
Medlem

Är man oteknisk och bara vill att saker och ting ska fungera köp en Mac. Som vanligt är det mycket snack om att man får mindre för pengarna när man köper en Mac vilket jag tycker är fel. Jag har en Macbook Air som fyller 3 år om någon vecka, den används fortfarande i jobbsammanhang. Har även en Mac Mini som jag köpte för 5300:- för 1,5 år sedan, med det vill jag säga att den var och är prisvärd.

Jag har tidigare ansvarat en IT-avdelning på ett företag med ca 120 anställda. 30% av företaget var utvecklare (90% av dessa körde Mac). Totalt körde 40% av företaget Mac och ökade hela tiden. Så det finns inga tvivel på att det går att jobba på dem mellan olika plattformar.

Ska du ta med datorn utanför huset köp 13", förslagsvis går du till en butik och klämmer på den.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Jag har aldrig upplevt några kompatibilitetsproblem under alla år som jag växlat mellan jobbets PC och min privata Macbook Air. Kör Office på båda. Som någon sa ovan: om du vill ha en dator som bara fungerar (och ser bra ut) -- köp en Mac. Allt är fruktansvärt smidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Min dotter har precis skaffat en ny 13" MBA och förutom skärmpanelen (TN-panel som inte är är högupplöst, WTF Apple det är 2014) så är det en av de bästa laptops man kan hitta för det priset.

Men håller inte med om att laptops i prisnivå kring rMBP inte matchar Mac i kvalité. För priset av en rMBP får du maskiner som Lenovo X1 Carbon som är lättare, de flesta skulle säga har bättre tangentbord än Mac och den är byggd i ett bättre material både ur hållbarhetssynpunkt, viktsynpunkt och framförallt så är det ett material som inte leder ner lika mycket värme i ditt knä.

Du får Dell XPS som inte är helt i kolfiber, men undersidan är i alla fall det vilket ger fördelen med värme + till viss del fördel med vikt. 15" XPS har också en skärmpanel som har högre upplösning, bättre färgkorrekthet och bättre kontrast än rMBP. 13" modellen matchar MBA i vikt men har en IPS-1920x1080 skärm i stället för mörkret som sitter i MBA. Finns även några andra modeller som skulle kunna listas här.

Får ändå känslan att TS gärna skulle ha något billigare. Vad det gäller Chromebooks och film så har de officiellt stöd för Netflix (eventuellt andra tjänster också). Det är fullt möjligt att titta på DVD-rippar bara det är rätt format på rippen, finns specifika program som "DVD to Chromebook Converter" men borde gå lika bra med andra program bara man ställer in rätt profil. Går även att installera program på en Chromebook, finns en store för detta och långt i från alla program kräver att man är konstant uppkopplad.

Största problemet med Chromebook just nu i min mening är att man kapat lite för mycket på priset, 1366x768 skärm med TN-panel är inte kul. Börjar komma lite vettigare modeller, Samsung har ganska nyligen släppt en modell med 13" 1920x1080 som nog är den Chromebook jag skulle köpa idag om det blev aktuellt. Både Samsungen (som använder deras egna ARM-baserade Exynos-krets) och Haswell-baserade modeller har visat sig ha väldigt bra batteritid, helt i nivå med rMBP och dyrare Ultrabooks, d.v.s 7-10 timmar.

Skärmen i MBA är väl 1280x800? Men i övrigt är den väl bra för TN med godkända betraktningsvinklar och färger?
Och jag ser nu att jag glömde nämna att prisklassen jag tänkte på var runt 7.000-10.000kr, i "lyxsegmentet" på över 15.000 finns det givetvis windowsburkar med samma eller högre kvalitet.

Något du borde tänka på är att Dell XPS 15 har likvärdig prestanda och byggkvalitet och, tro det eller ej, liknande pris som rMBP, och möjligen bättre garantier och serviceavtal (det kommer en reparatör till dig dagen efter och lagar datorn där).
Medan man kan få mycket högre prestanda för halva priset i en Lenovo Y50, den har dubbelt så snabbt grafikkort för 9.000 mot Dellens 18.000 inkl. rabatt, men då är skärmen klappkass, det är en 0.5mm glipa runt hela basen och det är en 500GB hybriddisk istället för en lika stor SSD.

Och vare sig du vill det eller inte är inte kolfiber det undermaterial många har fått det upphypat till och därmed tror. I den tjocklek och form som bärbara datorer tillåter vill säga.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Skärmen i MBA är väl 1280x800? Men i övrigt är den väl bra för TN med godkända betraktningsvinklar och färger?
Och jag ser nu att jag glömde nämna att prisklassen jag tänkte på var runt 7.000-10.000kr, i "lyxsegmentet" på över 15.000 finns det givetvis windowsburkar med samma eller högre kvalitet.

Något du borde tänka på är att Dell XPS 15 har likvärdig prestanda och byggkvalitet och, tro det eller ej, liknande pris som rMBP, och möjligen bättre garantier och serviceavtal (det kommer en reparatör till dig dagen efter och lagar datorn där).
Medan man kan få mycket högre prestanda för halva priset i en Lenovo Y50, den har dubbelt så snabbt grafikkort för 9.000 mot Dellens 18.000 inkl. rabatt, men då är skärmen klappkass, det är en 0.5mm glipa runt hela basen och det är en 500GB hybriddisk istället för en lika stor SSD.

Och vare sig du vill det eller inte är inte kolfiber det undermaterial många har fått det upphypat till och därmed tror. I den tjocklek och form som bärbara datorer tillåter vill säga.

Har en XPS15 själv och MBP, så kan jämföra rätt bra. Kolfiber är ett bättre material än aluminium, det är inte magi men det är definitivt bättre. Tror du också missar att XPS har nVidia 750M alt. Quadro (Precision M3800) som standard, kolla vad MBP går lös på när du plockar in det. Tidigare var det ännu större skillnad då XPS15 alltid haft 16GB RAM som standard, men nu är det även standard för MBP. Lenovo Y har inte dubbelt så snabb GPU, möjligen är den dubbelt så snabb som 750M med DDR3 men både XPS och MBP har en relativt ovanlig variant med GDDR5 RAM som är ganska mycket snabbare än DDR3 varianten. Undrar om de höjt priset på XPS, själv betalade jag 14k (med lite extra rabatt), då med mekanisk disk som jag bytte mot en 512 GB Samsung EVO (litar inte på att SSD som man får med är av vettig kvalité) vilket då blev ca 16k.

Skärmen i 13" MBA är 1440x900, det är en bra skärm för att vara TN men jämfört med IPS/IGZO panelerna så är det inte godkänt givet prissegmentet segmentet MBA ligger i. Runt 10k är IPS standard idag, IGZO är ännu rätt ovanligt och sitter kanske i ännu lite dyrare modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Som någon sa ovan: om du vill ha en dator som bara fungerar (och ser bra ut) -- köp en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Heh - skulle snarare säga att det spelar ingen roll för alla datorer utan undantag har en osviklig Murphy-förmåga att gå och dö på det ena eller andra viset när man närmar sig en drastisk deadline (Hänt med Unix, Mac och PC )

Permalänk
Medlem

Det är enbart livsstilsrelaterade faktorer och grupptryck som kan få det att tippa över till Mac, vill du ha en sjysst kvalitetsdator så titta på Zenbook Prime eller liknande. Där kan du får samma komponenter och samma snygga design till en billigare peng. Också slipper du sitta på ett inkompatibelt OS. Den allra främsta fördelen är att du slipper alla halvtalibaner som skall komma och dunka dig i ryggen och gratulera dig till inträdet i sekten.

Permalänk

Mac är bra, men ej uppgraderbar på nåt sätt. SSD:n och minnet sitter fast. Ja kanske SSDn går att byta i en framtid men svindyrt.

Robust maskin är Dell Latitude, sen byter du till en SSD på 256GB och maxar med 16GB ram. Obs ingen speldator då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Macbook Pro Retina 13" för några månader sedan, efter att alltid ha sagt "Aldrig Mac för mig!"
Och jag ångrar ingenting, bara själva touchpaden gör bytet värt.
Då har jag ändå haft en Asus samt en Samsung Chronos 7 tidigare.

Visa signatur

ZyvoX: Your guide thrue the world of madness.
http://www.zyvox.com

Permalänk
Medlem

Folket verkar inte ha förstått att DET SITTER VANLIG INTEL HÅRDVARA I EN MAC ....det enda de fixar själva är UEFI....... så kom inte å säg MAC håller högre kvalitet för det enda de har som de gör själva är plasten i chassit och det är inte särskilt svårt å hitta en PC lapptop med väldesignat chassi....

Det som driver upp priset är deras support avtal och OS Liscense som är inbakade i priset.

Med det sagt ...passar macbook dina ändamål bäst är det en sådan du ska ha,,, själv hadde jag kastat pengarna på något annat med mer klös i.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Om datorn skall användas till att spela på så lutar det mot Windows, i övriga fall Mac som jag ser det.

OSX är anpassat efter den specifika hårdvara som finns i de olika Mac modellerna, därav rullar de på fint genom åren utan att tappa allt för mycket "prestanda". Windows i sin tur skall fungera på en nästan oändlig mängd hårdvara och är inte på något sätt skräddarsytt som brukar leda till ett antal problem med tiden med uppdateringar och dålig hantering mjukvara.

Batteritiden har varit överlägsen på late 2013 modellerna av Macbook vs Windowsbaserade laptops, detta har dock sakta men säkert börjat jämna ut sig, men har ännu inte hittat någon modell av en laptop som kan tävla med en 13" Macbook i batteritid med motsvarande hårdvara och vikt i samma prisklass (har i o f s inte letat efter maj så det kan ha dykt upp något)

Ifall du behöver använda Windows på din Macbook går detta enkelt att göra via Parallels eller t o m en egen Windows partitation utan simulering. Däremot blir det värre att simulera OSX på en Windowslaptop, mycket mekande och svårt att få att fungera smärtfritt.

För vanligt användande räcker hårdvaran mer än väl i Macbook, laptops med Windows i samma prisklass kommer ej heller att ha problem.

Att Macbooks har sämre prestanda än Windowslaptopar är en liten myt som långt ifrån är sann. Visst i spel och lite annat vinner nog Windows, men i övrigt användande märker användaren ingen skillnad över huvudtaget, vill t o m påstå att program fungerar bättre och är snabbare i OSX än i Windows (vid vanligt användande).

Så sist och slutligen kommer allt ner till subjektiva åsikter och vilka preferenser man har. För mej är lättare vikt, bra prestanda, bra batteritid och helt ok design vs ok pris en avgörande faktor. Med prissättningen på Macbooks idag så var det inte ett svårt val i slutändan.

Jag tror dock att oberoende vad du väljer så länge dina preferenspunkter uppfylls så väljer du inte fel, oberoende om det är en laptop med OSX eller Windows, detta så länge det inte gäller spel 

LYCKA TILL!

Permalänk

Microsoft Surface 3 pro alla dagar i veckan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Har en XPS15 själv och MBP, så kan jämföra rätt bra. Kolfiber är ett bättre material än aluminium, det är inte magi men det är definitivt bättre. Tror du också missar att XPS har nVidia 750M alt. Quadro (Precision M3800) som standard, kolla vad MBP går lös på när du plockar in det. Tidigare var det ännu större skillnad då XPS15 alltid haft 16GB RAM som standard, men nu är det även standard för MBP. Lenovo Y har inte dubbelt så snabb GPU, möjligen är den dubbelt så snabb som 750M med DDR3 men både XPS och MBP har en relativt ovanlig variant med GDDR5 RAM som är ganska mycket snabbare än DDR3 varianten. Undrar om de höjt priset på XPS, själv betalade jag 14k (med lite extra rabatt), då med mekanisk disk som jag bytte mot en 512 GB Samsung EVO (litar inte på att SSD som man får med är av vettig kvalité) vilket då blev ca 16k.

Skärmen i 13" MBA är 1440x900, det är en bra skärm för att vara TN men jämfört med IPS/IGZO panelerna så är det inte godkänt givet prissegmentet segmentet MBA ligger i. Runt 10k är IPS standard idag, IGZO är ännu rätt ovanligt och sitter kanske i ännu lite dyrare modeller.

Lenovo Y50 får ~4000 i 3DMark mot ~2000 för XPS 15, så dubbelt. Jag kollade på top-of-the-line XPS 15 för det var den jag såg först på Dells hemsida som just nu går för 18.000kr inklusive 2000kr rabatt.

Och IPS/TN för 10.000 beror på vilken sorts dator det är, ultrabooks och mediadatorer kanske, men för mer prestandainriktade datorer är billiga TN fortfarande stort. Nu handlade det däremot om MBA och där är IPS eller åtminstone en bra TN nära nog standard.

Mycket diskussion här, ska vi komma överens om att kvalitet kostar och att man kan få högre prestanda för mycket mindre pengar om man kan acceptera att resten är sämre och att Mac har en hög lägstanivå?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vanlig och vanlig... ganska specialdesignad just för Apple's bärbara är ju hårdvaran, även om den i grunden är densamma så är kretskorten utformade helt annorlunda. Det gör en skillnad i pris mellan olika bärbara.

Sedan så är det ju en "aluminium-magnesium-legering" som Apple använder till sina "UniBody-chassin" och inte plast. Visst har ju fler tillverkare använt sig av andra material än plast på senare tid... men jag vet inte om det finns någon bärbar PC med samma kvalité på just chassit? Isåfall handlar det väl om helt andra prisnivåer? Dock är det ju konstigt med tanke på bärbara datorers användningsområden... men det är ju samma när det gäller mobiler. De flesta använder billig plast istället för att satsa på hållbarhet.

Aluminium och magnesium är inte alls några material man vill ha om det är hållbarhet man är ute efter. Det räcker i princip att man tappar en Macbook en gång så ser den ut som skit. En Dell Latitude eller Lenovo Thinkpad i kan man tappa i golvet upprepade gånger utan problem, många av deras modeller är dessutom testade mot fukt, damm, vibrationer osv. De materialexperter jag har snackat med på högskolan föredrar helt klart plast framför mjuka metaller. Att en Macbook är gjord i "aluminium-magnesium-legering" är inget annat än för att den skall se snygg och "premium" ut. Macbooks tål inte heller en droppe vatten, då löser fuktsensorerna ut och Apple vägrar garantin. Att Apple är hållbarhet är inget annat än en myt som sprids av fanboys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Rent generellt kan man säga så... PC är vad som gäller för prestanda och MAC om man vill ha kvalité.

Kände lite på ASUS modeller som sägs vara tillverkade med kolfiberskal... plastigaste skräpet jag hållit i. Knakade bara man lyfte upp datorn. :/

Är ju faktiskt rent ut sagt helt otroligt att det bara är Apple idag som kan bygga en ordentlig Unibody-dator. Det är väl lite det som också gör att de kan ta så hutlöst mycket betalt?

Tanken med kolfiberskal är just att dom ska böja sig och anpassa sig efter tryck och påfrestningar. Det gör att dom håller mycket bättre och dom väger även mycket mindre. Metall är inte lika flexibelt och får således lättare bucklor. Vilket man föredrar är såklart en smaksak men att skrika ut att det bara är plastigt skräp är bullshit.

Unibody-datorer kommer ju till bekostnad av uppgraderingsmöjligheter också så även det är ju en smaksak. Sen har ju just ultrabook-modeller på senare tid alltmer gått över till unibody-designs så att påstå att Apple är dom enda som kan bygga en ordentlig unibody-dator är ju... även det en subjektiv fråga

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Lenovo Y50 får ~4000 i 3DMark mot ~2000 för XPS 15, så dubbelt. Jag kollade på top-of-the-line XPS 15 för det var den jag såg först på Dells hemsida som just nu går för 18.000kr inklusive 2000kr rabatt.

Och IPS/TN för 10.000 beror på vilken sorts dator det är, ultrabooks och mediadatorer kanske, men för mer prestandainriktade datorer är billiga TN fortfarande stort. Nu handlade det däremot om MBA och där är IPS eller åtminstone en bra TN nära nog standard.

Mycket diskussion här, ska vi komma överens om att kvalitet kostar och att man kan få högre prestanda för mycket mindre pengar om man kan acceptera att resten är sämre och att Mac har en hög lägstanivå?

3DMark är en teknikdemo som innehåller massor med beräkningsintensiva shaders och GTX860M har mer än dubbel så hög teoretisk beräkningskraft, syns också i att det inte skiljer speciellt mycket i resultat mellan GDDR5 och DDR3 version i 3DMark medan det typiskt skiljer 30-40% i spel, så i spel är skillnaden mindre. Men det är ändå ett sidospår, poängen var att Mac har inte högre kvalité än likvärdigt prissatta PC-laptops som riktar in sig på samma kundgrupp, tror inte de som är ute efter gaming-laptop har med MBP i urvalet och vice versa, så att jämföra mot MBP blir bara helt fel. Tittar man på samma typ av laptop så får man ofta lika eller bättre kvalité alt. samma eller lägre pris om man köper en PC-laptop, har däremot all respekt för de som ändå väljer MBP/MBA då det är enda (officiella) sättet att köra OSX (vilket är orsaken till att vi skaffade MBA).

Och håller helt med om att Mac har en väldigt hög lägsta nivå, men nivån är rätt hög på majoriteten av PC-laptops (undantaget gaminglaptops) om man sätter samma minimipris som en MacBook.

För att återgå till vad tråden handlar om så verkar i princip ingen tycka att Chromebook är ett alternativ. Om man sätter vikten till max 2kg (vilket knappast är superlätt men låg vikt var ju inte absolut kritisk), upplösningen över 1366x768 (för den upplösningen är inte OK när 2000kr pekplattor har 1920x1080 eller mer) så ligger Chromebooken rätt bra till prismässigt. Närmaste Windows-laptop kostar ca 6000 mot 3500-4000. Finns en Tegra K1 baserad modell från Acer, Samsungen ser bättre ut i.m.h.o men skulle gissa att Tegra K1 presterar bättre än Exynos Octa-kretsen i Samsungen.

I området från 5k till 10k har jag väldigt dåligt koll på utbudet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Mitt råd Mac ! Tänkte som du för något år sedan Köpte min första mac DET BÄSSSTA JAG GJORT !!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MTH.H:

Aluminium och magnesium är inte alls några material man vill ha om det är hållbarhet man är ute efter. Det räcker i princip att man tappar en Macbook en gång så ser den ut som skit. En Dell Latitude eller Lenovo Thinkpad i kan man tappa i golvet upprepade gånger utan problem, många av deras modeller är dessutom testade mot fukt, damm, vibrationer osv. De materialexperter jag har snackat med på högskolan föredrar helt klart plast framför mjuka metaller. Att en Macbook är gjord i "aluminium-magnesium-legering" är inget annat än för att den skall se snygg och "premium" ut. Macbooks tål inte heller en droppe vatten, då löser fuktsensorerna ut och Apple vägrar garantin. Att Apple är hållbarhet är inget annat än en myt som sprids av fanboys.

Så man är en fanboy bara för att man säger att mac är hållbart? Sen så vet jag inte hur mycket din dator behöver tåla upprepade tappningar, själv är man rädd om grejerna. Håller dock med dig att det ser snyggt ut med en legering, men vem vill inte ha en snygg dator?

Till TS: Åk in och känn på de olika datorerna. Gör en lista på vilka faktorer som är viktigt bara för dig och kolla upp dem. Sedan kan du göra ditt val

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014