Permalänk
Medlem

Kompaktkamera

Funderar på en kompaktkamera, men har lite svårt att välja. Kraven är hyfsad bra zoom och full 1080 video, och naturligtvis bra bilder.

Har tittat på dessa två
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/Canon-...
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/Nikon-CoolpixS6...

Eller finns det någon bättre som är i ungefär samma prisklass?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk

definitivt canonen med HS sytstem. Gör så att bilderna blir väldigt bra även om det är dåligt ljus.
Båda är lite äldre så vet inte om det finns några liknande i den prisklassen. Canons nya ligger runt 3600:- (sx700)

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Fundera över hur ofta vi verkligen kommer att ha behov av kunna fota en "lus på en halvmils avstånd".
Jag hade utan vidare kollat på Olympus XZ-10 i den prisklassen du kollar. Betydligt ljusstarkare optik och en, på det hela, mycket mer "seriös" kamera, IMO. Lite mindre zoom, men man klarar sig i regel ganska långt på motsv. 130mm som XZ-10 ger.

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite, delvis kanske man inte behöver riktigt så mycket zoom, och är inte säkert om 1080p i video behövs eller om det räcker med 720. Har tittat lite på canon ixus 150 också, som är aningen billigare.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Jag har en av Canons billiga kompakter,den tar ok bilder tills man köpte en Sony RX100 med 1tums sensor,bildkvaliten är nästan i samma klass som en systemkamera utom just på höga iso-lägen,filmfunktionen är också bra och du kan fokusera och zooma under filmning.

Permalänk
Medlem

Vill inte just nu gå i så hög prisklass som kameror med större sensorer, möjligen senare någon typ av systemkamera, men just nu får det bli lite billigare.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Vill inte just nu gå i så hög prisklass som kameror med större sensorer, möjligen senare någon typ av systemkamera, men just nu får det bli lite billigare.

Ok men man får vad man pröjsar för helt enkelt,har du inga större krav på bildkvalite och full kontroll över resultatet så duger vilken billig kompakt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har tänkt lite, delvis kanske man inte behöver riktigt så mycket zoom, och är inte säkert om 1080p i video behövs eller om det räcker med 720. Har tittat lite på canon ixus 150 också, som är aningen billigare.

Vill du pressa priset lite så är IXUS:arna (exempelvis) generellt helt okej. Ska man inte analysera sönder saker så brukar de flesta kamerorna i IXUS-serien ha ganska likvärdig bildkvalitet. Jämför med andra kameror så ligger de väl i mellanskiktet. Helt okej, men inget att skriva hem om.
Har den de funktioner du behöver så...

Det kan dock vara värt att ha den ljusstarkare optiken på XZ-10 i många sammanhang. Svagt ljus är kompakternas akilleshäl och ljusstarkare optik hjälper upp det en del. Sen är det ju upp till dig att avgöra om det är värt pengarna. En IXUS 150 tar okej bilder. XZ-10 bjuder mer möjlighet att själv ta kontroll och har, utöver ljusstyrkan även något bättre bildkvalitet, både vad gäller skärpa och brusnivåer, IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vill du pressa priset lite så är IXUS:arna (exempelvis) generellt helt okej. Ska man inte analysera sönder saker så brukar de flesta kamerorna i IXUS-serien ha ganska likvärdig bildkvalitet. Jämför med andra kameror så ligger de väl i mellanskiktet. Helt okej, men inget att skriva hem om.
Har den de funktioner du behöver så...

Det kan dock vara värt att ha den ljusstarkare optiken på XZ-10 i många sammanhang. Svagt ljus är kompakternas akilleshäl och ljusstarkare optik hjälper upp det en del. Sen är det ju upp till dig att avgöra om det är värt pengarna. En IXUS 150 tar okej bilder. XZ-10 bjuder mer möjlighet att själv ta kontroll och har, utöver ljusstyrkan även något bättre bildkvalitet, både vad gäller skärpa och brusnivåer, IMO.

Tyckte när jag kollade att XZ-10 kostade ca 3500 så det är ganska mycket dyrare.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Canon EOS M med 18-55 objektiv när den kostade 1990 på CDON. Kostar nu 2490.
Något att tänka på kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351138

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Tyckte när jag kollade att XZ-10 kostade ca 3500 så det är ganska mycket dyrare.

Den kostar ca 1700kr, vilket är ungefär som de två första kamerorna du länkade till. Det var därför jag föreslog att du skulle kolla lite på den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1642999

Sen finns det ju "helt okej" kameror för under tusenlappen åxå, som sagt.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag har tänkt, desto osäkrare blev jag. Var även i butiken, men var väldigt osäker, så det blev ingen kamera än. Tänkte att det är nog inte så stor skillnad på en kompaktkamera för 1000:- jämfört med min mobilkamera (Samsung Galaxy note 3), visst har man lite zoom i kompaktkameran men annars. Så nu lutar det åt att jag sparar lite och köper en systemkamera istället, typ nikon D3200 eller liknande. För någon jättedyr systemkamera är inte aktuellt. Med 18-105 objectiv går den på ca 4500:-

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Ju mer jag har tänkt, desto osäkrare blev jag. Var även i butiken, men var väldigt osäker, så det blev ingen kamera än. Tänkte att det är nog inte så stor skillnad på en kompaktkamera för 1000:- jämfört med min mobilkamera (Samsung Galaxy note 3), visst har man lite zoom i kompaktkameran men annars. Så nu lutar det åt att jag sparar lite och köper en systemkamera istället, typ nikon D3200 eller liknande. För någon jättedyr systemkamera är inte aktuellt. Med 18-105 objectiv går den på ca 4500:-

Det beror ju på vilka krav man har och under vilka omständigheter man tar bilder om en mobilkamera kan vara jämförbar med en billig kompakt. Är det bra ljus osv så tar mobilerna i regel bilder av ganska bra kvalitet och kan definitivt ersätta en kompakt för vardagsfotande, men när ljuset tryter (läs inomhus) så springer en enkel kompakt fortfarande åttor runt mobilkamerorna (med undantag för några nokia pureview).

En systemkamera är ju dock ännu bättre i det avseendet. Särskilt om man skulle sätta på en ljusstarkt objektiv på, för faktum är att kitobjektiven tar bort en stor del av fördelen med den stora sensorn pga att de är så ljussvaga. Jämför man med tex XZ-10 så får man dryga ett stegs fördel med en APS-C-sensorkamera med en typisk f/3.5-5.6-zoom.
Sedan har ju en systemkamera en massa andra fördelar, såklart, men bara för att sätta lite perspektiv på det hela.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår en sån här: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemka...

Den har mycket av fördelarna med en systemkamera, men i ett kompaktare format. Du kan köpa objektiv till den och med en adapter kan du använda både Nikons fullstora objektiv men även objektiv från andra tillverkare. Jag impulsköpte en S1 (betydligt mindre modell än den jag länkade till ovan) och är imponerad av vad den lilla saken kan prestera. Den har många av kompaktkamerans fördelar också, exempelvis ett kompaktare format än en fullstor systemkamera.

Allt i allo känns det som ett bättre val än att köpa en renodlad kompaktkamera med superzoom - kompaktkamerans optik kommer att vara sämre och mindre flexibel. Den här kameran ger dig lite större möjligheter att växa som fotograf.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Jag föreslår en sån här: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/kompakt-systemka...

Den har mycket av fördelarna med en systemkamera, men i ett kompaktare format. Du kan köpa objektiv till den och med en adapter kan du använda både Nikons fullstora objektiv men även objektiv från andra tillverkare. Jag impulsköpte en S1 (betydligt mindre modell än den jag länkade till ovan) och är imponerad av vad den lilla saken kan prestera. Den har många av kompaktkamerans fördelar också, exempelvis ett kompaktare format än en fullstor systemkamera.

Allt i allo känns det som ett bättre val än att köpa en renodlad kompaktkamera med superzoom - kompaktkamerans optik kommer att vara sämre och mindre flexibel. Den här kameran ger dig lite större möjligheter att växa som fotograf.

Har nu bestämt mig för att köpa systemkamera istället, så det blir antagligen nikon D3200.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Köpte min Nikon D3200 igår, blev dock med 18-55 objektiv, eftersom det råkade vara ett erbjudande så fick kameran lite billigare, får köpa någon till objektiv senare.
Testade bara lite igår kväll inomhus. Förstår inte varför när jag tog bilder i auto läge. Kameran ställer in allt. Så kameran väljer blixt, men varför använder den iso 2500-3200?
Testar senare i P-läge, så jag ställer in manuellt iso till 400 och manuellt blixt, bilderna blir ok då också. Mer manuella lägen har inte testat än.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Köpte min Nikon D3200 igår, blev dock med 18-55 objektiv, eftersom det råkade vara ett erbjudande så fick kameran lite billigare, får köpa någon till objektiv senare.
Testade bara lite igår kväll inomhus. Förstår inte varför när jag tog bilder i auto läge. Kameran ställer in allt. Så kameran väljer blixt, men varför använder den iso 2500-3200?
Testar senare i P-läge, så jag ställer in manuellt iso till 400 och manuellt blixt, bilderna blir ok då också. Mer manuella lägen har inte testat än.

Roligt, du kommer inte ångra dig att du hoppade på systemtåget

Jag har själv en D3100 och jag hittade en bra länk som jag hade mycket nytta av när jag köpte min, borde vara något liknande på din 3200.

Några "standard" inställningar är ju rent fuckt up Så kolla och se vilka som passar dig.

Ska ta ett Exempel av många:

Beep

I set this OFF.

It is rude to beep when you're in public, and it doesn't tell us anything anyway.

Professional cameras default to OFF, while the D3100 defaults to ON.

Så kolla länken om det är samma på din.

Lycka till! Och glöm inte att läsa på om lägena A & S fina saker det där

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Roligt, du kommer inte ångra dig att du hoppade på systemtåget

Jag har själv en D3100 och jag hittade en bra länk som jag hade mycket nytta av när jag köpte min, borde vara något liknande på din 3200.

Några "standard" inställningar är ju rent fuckt up Så kolla och se vilka som passar dig.

Ska ta ett Exempel av många:

Beep

I set this OFF.

It is rude to beep when you're in public, and it doesn't tell us anything anyway.

Professional cameras default to OFF, while the D3100 defaults to ON.

Så kolla länken om det är samma på din.

Lycka till! Och glöm inte att läsa på om lägena A & S fina saker det där

Ska kolla länken. Och ska börja med A och S, men bara testade igår kväll lite så att jag såg lite hur bilderna såg ut. Men som sagt lite märkligt att i auto läge med blixt så blev det så hög iso tal, eftersom det funkade bra med blixt och iso 400 också.

Edit: Jag har ställt in på kameran att jag tar endast i Raw format. Köpte tidigare abonnemang på photoshop och lightroom, så blir det enkelt att omvandla till jpeg vissa bilder om det behövs. Dock trodde inte att jag kunde förhandsvisa i windows raw bilder, och tydligen finns det även en foto app i windows som kan visa raw-bilderna.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Testade bara lite igår kväll inomhus. Förstår inte varför när jag tog bilder i auto läge. Kameran ställer in allt. Så kameran väljer blixt, men varför använder den iso 2500-3200?

Det finns eg två olika anledningar till att man använder högt ISO-tal tillsammans med blixt. Det ena är att man vill ha med så mycket som möjligt av det befintliga ljuset och bara låta blixten fylla i det som behövs för att inte få allt för lång slutartid, vilket ger tevligare ljus än blixten pang på som enda ljuskälla.
Den andra anledningen är att man vill ha längre räckvidd på blixten. Svagt befintligt ljus och långt till motivet kan trigger en höjning av ISO-talet.

Mer i detalj varför kamera väljer si eller så är ju eg bara Nikons ingengörer som vet.

Permalänk
Skrivet av zosma:

Ska kolla länken. Och ska börja med A och S, men bara testade igår kväll lite så att jag såg lite hur bilderna såg ut. Men som sagt lite märkligt att i auto läge med blixt så blev det så hög iso tal, eftersom det funkade bra med blixt och iso 400 också.

Edit: Jag har ställt in på kameran att jag tar endast i Raw format. Köpte tidigare abonnemang på photoshop och lightroom, så blir det enkelt att omvandla till jpeg vissa bilder om det behövs. Dock trodde inte att jag kunde förhandsvisa i windows raw bilder, och tydligen finns det även en foto app i windows som kan visa raw-bilderna.

Jag har en rätt simpel kamera som heter fujifilm finepix f30 och jag kör alltid M (något semi manuellt) och ställer in auto iso på 400 (då väljer den 400 eller lägre). Högre än 800 går inte (blir grynigt). hel automatiska läget på kameran tycker jag i alla fall ger kassa bilder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har en rätt simpel kamera som heter fujifilm finepix f30 och jag kör alltid M (något semi manuellt) och ställer in auto iso på 400 (då väljer den 400 eller lägre). Högre än 800 går inte (blir grynigt). hel automatiska läget på kameran tycker jag i alla fall ger kassa bilder.

Antagligen kommer jag inte heller att köra på auto, eftersom den valde så hög iso, utan det var dom första bilderna med kameran, för tillfället kör jag på P (auto bländare och slutare), men snart ändrar jag mig till A eller S (auto bländare eller slutare).

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av zosma:

Antagligen kommer jag inte heller att köra på auto, eftersom den valde så hög iso, utan det var dom första bilderna med kameran, för tillfället kör jag på P (auto bländare och slutare), men snart ändrar jag mig till A eller S (auto bländare eller slutare).

mm, läste det prova auto läget och den körde på iso 800, ok bild. men blev inget naturlig ljus alls, blev mörkt och kallt (blev närmare mänskliga ögat vid 400).

Har A/s med, men har inte fastnat för det (är helt noob egentligen på digitalkamera). Precis som du skriver kan man ändra just dom två grejerna, men får inte bättre bilder än när jag kör halv automatisk (är väl för okunnig för att leka med det):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Antagligen kommer jag inte heller att köra på auto, eftersom den valde så hög iso, utan det var dom första bilderna med kameran, för tillfället kör jag på P (auto bländare och slutare), men snart ändrar jag mig till A eller S (auto bländare eller slutare).

Jag har inte koll på exakt på vad som finns för inställningsmöjligheter på D3200, men på många kameror kan man ställa in ett tak på hur högt kameran ska gå när man använder auto-ISO. Möjligt att det inte går på fullauto, men vid de semiautomatiska programmen borde man kunna det. Även i M-läge kan man ha auto-ISO aktiverat. Man kan då själv välja bländare och slutartid, men låta kameran sköta exponeringen mha ISO-talet.