Permalänk
Medlem

Imac, är ni nöjda?

Hej, går och funderar på om jag ska köpa mig en 27" Imac nu, har i dagsläget en stationär datorn står här på golvet me miljoner sladdar fram och tillbaka, blir så svårstädat och samlas mycket damm, och den är 5år gammal så jag skulle behöva en ny

Dock så är ju 27" rätt så dyr, jag sitter på 24" skärm idag och kan inte tänka mig att gå ner till deras 21,5", de kommer bara kännas löjligt!

Så min fråga, är ni nöjda med eran? Hur bra är de inbyggda högtalarna och mikrofonen?
Pros and cons!

Permalänk
Medlem

Har en 21.5 imac (tror det är mid 2010). Valde att uppgradera grafikkort och hd på den. Den använder vi som tv, spelat en del på den (t ex LoL, Lotro), använt den att som både ren windows-burk och ren osx burk. Skärmen är fantastisk tycker jag, väldigt subjektivt dock. Den känns fortfarande fräsch,

+
Ren, allt i ett, smidigt, stabil (aldrig hängt sig), möjlighet att välja os, skärmen.

-
allt i ett (inte mycket som kan uppgraderas), kostar lite mer

Permalänk
Avstängd

haft stora problem på jobbet med min imac 27" ifrån iår, skärmen har dött ett par gånger för mig, så den har varit mycket inne på service, men när den väl funkat så är den undebar!

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Har ingen själv dock har morföräldrarna en som jag suttit vid ibland när man varit där. Dom är nöjda och jag tycker också det är en bra burk, skulle dock rekommendera att skaffa SSD varianten eller fusiondrive eller vad det heter för den vanliga standard disken är bra trög, funkar för enkla saker men om du inte vill vänta på långa laddnings/startuptider så ta som sagt SSD.

PS: Ingen aning om mikrofonen dock är högtalarna väldigt bra och sitter på ett ställe så man inte ser dom så dom fular inte ner designen

Permalänk
Medlem

Fungerar jätte bra har en Imac mid 2010 27"

Permalänk
Medlem

Har en mid 2011 27" som funkat klockrent sedan dag ett, jag är väldigt nöjd. Det har utvecklats en liten ljusbeige fläck i ena hörnet av LCD-panelen, tydligen en inte helt ovanlig sjukdom. Inget som stör mig iallafall, inte ens nu när jag tar upp det och plötsligt blir påmind om att den existerar.

Det är basmodellen med i5-processor och SSD som tillval från fabrik. Enda jag ångrar lite är att jag inte skippade den interna snurrdisken när jag beställde. Mera minne har jag plockat i efteråt.

Den är tyst och har underbart bra skärm även om jag måste erkänna att jag har börjat bli sugen på 4K nu. Det är det trista med att satsa stora pengar på en all-in-one. Enda nackdelen är att SD-läsaren är idiotiskt placerad bredvid optiska enheten, på sidan så man famlar i blindo när man sticker i ett kort. Det är inte bara en gång jag fått fiska ut kortet ur "fel springa" med ett gem. Men dagens modeller har ju ingen optisk station längre så det är inget problem.

Sen är USB-portarna obekvämt placerade på baksidan också, och det skulle gärna få finnas flera av dem. Den var lite onödigt högljudd här i våras men den blev tyst igen när jag dammsög den grundligt i alla ventilationshål. Jag tejpade igen luftintaget så det bara blev ett litet hål kvar för dammsugarröret och sög ut dammet baklänges. Klart att det är enklare att öppna sin stationära PC och blåsa den ren med tryckluft, men precis som med skärmen visste jag ju vad jag gav mig in på när jag köpte en all-in-one.

Nästa stationära Mac blir troligtvis en maxad Mini, då den dagen kommer. Och så en lämplig 4K-skärm till. Men det är inte dagens problem, den här duger åt mig många år ännu.