HDD för backup/bibliotek för bilder

Permalänk
Medlem

HDD för backup/bibliotek för bilder

Tja

Har sökt runt lite på forumet samt kikat på recensioner etc. gällande 3,5" HDD för att "säkert" lagra bilder internt i datorn.
Har NAS diskar som backup men skulle gärna se att jag hittar en stabil HDD på 2-3TB för att lagra bilder (fotar en del amatörmässigt med systemkamera) har mist bilder 1 gång och är således lite skraj att mina nu 2-3 år gamla WD Green ska ge sig bara för att jag har sån otur,

Frågan är då är WD Green verkligen bästa alternativet om man primärt ska lagra filer på den och inte så ofta jobbar med de. De kommer agera bibliotek för Lightroom samtidigt som det är en "backup" av de bilder jag har. Diskarna kommer alltså sitta i datorn och snurrar alltså varje gång datorn är på. Annars är Seagate alteranativ?

Kanske bör jag köra RAID även i datorn?

Tankar, tips idéer?

Tack på förhand
Nicke

Permalänk
Avstängd

Raid är det absolut säkraste om du verkligen vill känna dig väl till mods.
En disk kan man aldrig lita på till 100% det kan vara många delar i den som kan faila. För mig har endast en disk crashat på 15 år, Men saker som jag är livrädd om skulle jag aldrig lägga på 1 disk,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att få lagringen säker är regelbundna backupper.
En online backup du kör ofta, bäst på en NAS med t.ex journal filsystem (så du kan gå tillbaka om du "sabbar" en backup=).
Och en offline, offsite som du kör kanske månadsvis, lite beroende på hur mycket material du faktiskt skapar.

Att köra RAID (antar att du menar spegling) i din vanliga dator skall -inte- ersätta backup.
Det kan på kort sikt öka tillgängligheten, men bättre är att använda den extra disken som en backup disk =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Raid är det absolut säkraste om du verkligen vill känna dig väl till mods.
En disk kan man aldrig lita på till 100% det kan vara många delar i den som kan faila. För mig har endast en disk crashat på 15 år, Men saker som jag är livrädd om skulle jag aldrig lägga på 1 disk,

Så är det ju, är väl medveten om detta. Tänker dock lite mer på rekommendation på tillverkare och modell av disk som förväntas prestera jämt enligt de önskemål jag har på att disken är igång nästan konstant (startar och stänger av datorn minst 1 gång om dagen) samt ska kunna lagra men också accessas random olika på olika dagar... WD Green är tysta och energisnåla, men det är inte samma sak som att de skulle vara "pålitliga".

Skrivet av Svensktiger:

Det enda sättet att få lagringen säker är regelbundna backupper.
En online backup du kör ofta, bäst på en NAS med t.ex journal filsystem (så du kan gå tillbaka om du "sabbar" en backup=).
Och en offline, offsite som du kör kanske månadsvis, lite beroende på hur mycket material du faktiskt skapar.

Att köra RAID (antar att du menar spegling) i din vanliga dator skall -inte- ersätta backup.
Det kan på kort sikt öka tillgängligheten, men bättre är att använda den extra disken som en backup disk =).

Kommer absolut inte se RAID i datorn som backup eller säkerhet, men skulle ändå uppskatta att kunna "lita" på de HDD jag skall införskaffa. Att de kan funka iaf 3-4 år och förhoppningsvis utan komplikationer. Japp RAID syftade på att spegla diskarna ev...

Kör just nu en Netgear ReadyNAS RND 2000 & en Synology DS212j, dessa huserar nu en blandning av dokument, bilder och filmer... Tanken är att när jag införskaffat nya diskar till datorn blåsa dessa och strukturera om de från scratch.. Dela upp dokument och bilder på en och media typ musik och film på den andra... Problemet är att ingen av de är superbra för att streama 1080p från.

Hur som haver, söker alltså tips på en eller ett par specifika diskar som folk har god erfarenhet av och gärna med bra betyg från tester, gärna från WD eller Seagate som sagt.

Permalänk
Medlem

Pratar vi sata-diskar (dvs konsumentdiskar) så skulle jag säga - skit samma. Vara sig det är WD, Seagate, röda, gröna, blå, svarta, ES.2, RE4... etc. Pratar vi riktiga enterprisediskar (FC, SAS) är det en annan sak (och helt andra priser).
De här är billiga - och man får tänka på det. Man löser detta med backup. De pajjar - så är det bara (Jag har haft både WD och Seagate dött... gröna, 7200, ES.2 etc... whatever, det är billig disk - så är det). Jag har väl ett 30-tal snurrande disk (25st i servern) och är medveten om att det är för hemmabruk - se till att backa ordentligt.

Mina $0.02 är - köp de med bäst pris. Köp flera.
(Sist var det 3st 3TB Från Amazon.cn för 739:- per styck, halvår sedan, finns billigare nu).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max