Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väl minst lika mycket DRM och låst till steam/origin oavsett om man köper på skiva eller digitalt nu...

Finns det DRM-fritt på skiva köper jag det alla gånger i veckan. Men är det ändå låst till Origin/Steam/Annan skit tycker jag det knappt spelar någon roll.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag anser inte att jag skall behöva leta efter andra alternativ om marknadspriset för spelet har ändrat sig, då skall även de uppdatera sina priser. Det är inte alltid som de är billigare på andra ställen om du letar efter officiella återförsäljare, ex CS:GO. Sen är det inte alltid det finns alternativ, ex xbox one.

Mina förväntningar är lågt ifrån orimliga och jag anser att jag inte skall behöva leta efter alternativ det är snarare dom som behöver anpassa sig.

Gäller det även när du köper fysiska produkter? Du använder aldrig sidor som prisjakt utan vänder dig direkt till tillverkaren om de har en butik?

Precis som med fysisak produkter varierar priserna från ställe till ställe och om tillverkaren har en egen butik brukar varorna vara lite dyrare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

Varför ha internet om du inte använder steam, origin och uplay?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Inget blir bättre av att aktörerna gör "uppskattningar" av hur marknaden kommer att se ut och förmodligen aktivt arbetar mot att få bort fysiska medier. Det är iofs bra för dem och oss med som har vettig uppkoppling, men jag litar inte komplett på någon digital distributör, med viss fördel för gog.com som jag inte ens använder än, men jag blir allt mer positiv till dem och kommer definitivt göra det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför ha internet om du inte använder steam, origin och uplay?

Därför att man kan ha internet till fler saker än team, origin och uplay.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

visst att det sker mycket försäljning via digitalt, men 90% känns lite överkant,detta är alla dessa indiespel som höjer siffran.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Samlingsutgåvor får väl utökas om det fysiska dör ut snart.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Jag anser inte att jag skall behöva leta efter andra alternativ om marknadspriset för spelet har ändrat sig, då skall även de uppdatera sina priser. Det är inte alltid som de är billigare på andra ställen om du letar efter officiella återförsäljare, ex CS:GO. Sen är det inte alltid det finns alternativ, ex xbox one.

Mina förväntningar är lågt ifrån orimliga och jag anser att jag inte skall behöva leta efter alternativ det är snarare dom som behöver anpassa sig.

Långt ifrån orimliga förväntningar? Du menar att ett företag själv inte ska få bestämma sina priser, det tycker då jag är högst orimligt.

Exemplet med CS:GO är ett dåligt sådant, då det är ett av Valves egna spel, vet inte vad du försöker säga med det heller, eftersom Steam nästan aldrig är det billigaste stället att köpa nåt på, förutom när det är riktigt bra rea på nåt spel.

Den här tråden handlar för övrigt om PC-spelmarknaden, så hur det ligger till på xbox är inte av betydelse för den här diskussionen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Litar inte på molnet, det fånigaste jag hört. Dom har ett flertal backuper på allting uppenbarligen det är då mycket större chans att din skiva pajar än att deras servrar gör det. Dessutom får du spel billigare i "molnet" och du behöver inte hålla reda på någon fysisk kopia. Funderat på att leva i 2000-talet?

Tjänsterna kan försvinna och därigenom din rätt till produkten. Du "leasar" bara en produktnyckel om det är "digitalt", du äger den inte. När det kommer till kritan så äger du ingenting.
Att spel skulle vara billigare online är lite skitsnack om det inte är någon form av rea/gammalt spel vilket även gäller för den fysiska sidan. Jag brukar åtminstone köpa nya spel billigare på webhallen än vad dem säljs för på steam.
Sedan kan steam ha superbra reor och då handlar även jag skit jag inte behöver.

Jag tror jag har slitit ut en skiva i hela mitt liv och det var Ultima Online: Renaissance. Man skall aldrig låna ut någonting...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Samlingsutgåvor = slöseri med pengar...

Har aldrig förstått mig på folk som samlar på skräp.

Smaken är som baken, men jag köper gärna utgåvor som innehåller statyetter eller annat skoj.

Nu senast blev det The Witcher 3 som innehåller en exklusiv handmålad statyett som kommer pryda skrivbordet fram till nästa köp och sedan åka upp på hyllan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

nått som jag kan sakna lite ibland är att när man köpte spel förut så kändes det mer speciellt då man fick sin stora box med 150-200 sidor manual och man fick rita lite kartor själv så spelen räckte längre och hade lite känsla som att läsa en bra bok där man fick tänka lite mer och kanske är det som sitter kvar lite än i dag och var lite samma när man öppnade sitt nyköpta dyra nes spel och var försiktig så det inte vart veck på kartongen och så man inte knölade manualen känsla och nu blir det mer ...steam rea ..tar 5 spel ....boring boring boring duger spelar halva.. äh köper ett par till och får slit och släng känsla

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Smaken är som baken, men jag köper gärna utgåvor som innehåller statyetter eller annat skoj.

Nu senast blev det The Witcher 3 som innehåller en exklusiv handmålad statyett som kommer pryda skrivbordet fram till nästa köp och sedan åka upp på hyllan.
http://media.pcgamer.com/files/2014/06/witcher3collectors.jpg

"exklusiv"

Det är inte direkt en upplaga om 10st vi snackar

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

nått som jag kan sakna lite ibland är att när man köpte spel förut så kändes det mer speciellt då man fick sin stora box med 150-200 sidor manual och man fick rita lite kartor själv så spelen räckte längre och hade lite som att läsa en bra bok känsla där man fick tänka lite mer och kanske är det som sitter kvar lite än i dag och var lite samma när man öppnade sitt nyköpta dyra nes spel och var försiktig så det inte vart veck på kartongen och så man inte knölade manualen känsla och nu blir det mer ...steam rea ..tar 5 spel ....boring boring boring duger spelar halva.. äh köper ett par till och får slit och släng känsla

Har delvis att göra med utbudet av spel...det släpps bra mycket fler spel idag än förr.

Det finns totalt bara drygt 800 spel till NES. Som jämförelse över 1100 till xbox 360.
Till PC långt många fler.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Samlingsutgåvor = slöseri med pengar...

Har aldrig förstått mig på folk som samlar på skräp.

Smaken är som baken med andra ord, skräp för dig/mig är käraste för de andra

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Kanske dags att lagstifta om moms på digitala varor som kommer ifrån utlandet med tanke på att Steam inte betalar svensk skatt (så vitt jag vet) på försäljningen i Sverige.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Motherofgod:

Kanske dags att lagstifta om moms på digitala varor som kommer ifrån utlandet med tanke på att Steam inte betalar svensk skatt (så vitt jag vet) på försäljningen i Sverige.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18501-svensk-moms-pa-digital...

Skrivet av Barak:

Tjänsterna kan försvinna och därigenom din rätt till produkten. Du "leasar" bara en produktnyckel om det är "digitalt", du äger den inte. När det kommer till kritan så äger du ingenting.
Att spel skulle vara billigare online är lite skitsnack om det inte är någon form av rea/gammalt spel vilket även gäller för den fysiska sidan. Jag brukar åtminstone köpa nya spel billigare på webhallen än vad dem säljs för på steam.
Sedan kan steam ha superbra reor och då handlar även jag skit jag inte behöver.

Jag tror jag har slitit ut en skiva i hela mitt liv och det var Ultima Online: Renaissance. Man skall aldrig låna ut någonting...

Det beror på var du köper. Nu blandar du ihop alla olika tjänster i en klump. Vi försöker reda ut det lite.

Det som skulle ställa till det för Steam är deras DRM fast det är inget unikt för Steam. Har du en fysisk kopia av ett spel som är kopplat till en DRM-server så är du körd ändå. Det spelar ingen roll om det är digitalt eller inte. Den där plastbiten hjälper dig inte. Sen finns det fina digitala distributionstjänster som kör helt fritt från DRM. Titta på GOG så ska du får se. Då får du installationsfilerna att ladda hem, så där kommer du kunna köra fritt. Det är bättre än dina plastskivor som går sönder. Har du bara en vettig backuplösning så har du dina filer kvar även om GOG skulle konka. De har även löst problemet som plastskivor inte gör, kompatibilitet med äldre system. Många äldre spel fungerar ändå inte på nya datorer. I många fall idag så ger en fysisk kopia inget mer än en digital förutom en plastbit. Det blir inte mer framtidssäkert. För övrigt har Steam sagt att de har en lösning om de skulle tvingas stänga så att folk fortfarande kan spela spelen de köpt. De har tyvärr inte sagt vad det är men den ska tydligen finnas. I praktiken är det ju rätt lätt att lösa. Bara att dumpa över alla nycklar på användaren och skicka upp alla spel i ett torrentnätverk så får folk plocka hem det de vill ha och sköta sin nycklar själva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

Steam, Origin mfl är "digitala distribueringsmedia", och har sina fördelar:
+ Patchar upp spelen
+ Har mycket bra modstöd
+ Ger dig tillgång till massvis med gratisspel (
+ (Steam) Har stöd för multipla platformar (Windows, Mac, Linux)
etc

De kräver inte heller att man är online för att spela, de går att sätta i offline-läge.

Att du inte litar på molnet, antar jag att du menar att saker man lagrar där kanske inte är så privata som man skulle önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Steam, Origin mfl är "digitala distribueringsmedia", och har sina fördelar:
+ Patchar upp spelen
+ Har mycket bra modstöd
+ Ger dig tillgång till massvis med gratisspel (
+ (Steam) Har stöd för multipla platformar (Windows, Mac, Linux)
etc

De kräver inte heller att man är online för att spela, de går att sätta i offline-läge.

Att du inte litar på molnet, antar jag att du menar att saker man lagrar där kanske inte är så privata som man skulle önska.

Problemet med Steam och liknande tjänster är att det kan läggas ner, eller du kan få ditt konto avstängt, eller de kan dra tillbaka spel du redan har köpt osv.. Inget av detta är ett problem med en fysisk skiva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

"exklusiv"

Det är inte direkt en upplaga om 10st vi snackar

http://sv.wiktionary.org/wiki/exklusiv

(ålderdomligt) uteslutande
endast tillgänglig för utvalda
ensam i sitt slag
utsökt, högklassig, elegant
granntyckt, kräsen
trångsynt, ensidig

Då den bara är tillgänglig genom collector's edition och även är högklassig och elegant så är den exklusiv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

http://sv.wiktionary.org/wiki/exklusiv

(ålderdomligt) uteslutande
endast tillgänglig för utvalda
ensam i sitt slag
utsökt, högklassig, elegant
granntyckt, kräsen
trångsynt, ensidig

Då den bara är tillgänglig genom collector's edition och även är högklassig och elegant så är den exklusiv.

Högklassig är diskutabelt.
Utvalda, nja, snarare tvärt om. Man väljer att köpa den...och det är inga små upplagor till trots.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Högklassig är diskutabelt.
Utvalda, nja, snarare tvärt om. Man väljer att köpa den...och det är inga små upplagor till trots.

Väljer man inte att köpa allt man köper?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Väljer man inte att köpa allt man köper?

Jo, men saker som är exklusiva på riktigt är det inte alltid man kan välja att köpa, utan måste bli utvald för att kunna köpa.
Ett exempel är ju vissa modeller av sportbilar som bara tillverkas i extremt små serier; det räcker sällan att bara ha pengarna och viljan att köpa, utan de väljer ut köpare.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Jo, men saker som är exklusiva på riktigt är det inte alltid man kan välja att köpa, utan måste bli utvald för att kunna köpa.
Ett exempel är ju vissa modeller av sportbilar som bara tillverkas i extremt små serier; det räcker sällan att bara ha pengarna och viljan att köpa, utan de väljer ut köpare.

Exklusiva spel då?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Exklusiva spel då?

Existerar inte, mer än möjligtvis väldigt sällsynta gamla konsolspel från 70- och 80-talen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Existerar inte, mer än möjligtvis väldigt sällsynta gamla konsolspel från 70- och 80-talen.

Så när man säger att ett spel är exklusivt för PS4 så är det egentligen inte exklusivt?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Så när man säger att ett spel är exklusivt för PS4 så är det egentligen inte exklusivt?

Det är en helt annan betydelse av ordet exklusivt, inte relevant för diskussionen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Långt ifrån orimliga förväntningar? Du menar att ett företag själv inte ska få bestämma sina priser, det tycker då jag är högst orimligt.

Exemplet med CS:GO är ett dåligt sådant, då det är ett av Valves egna spel, vet inte vad du försöker säga med det heller, eftersom Steam nästan aldrig är det billigaste stället att köpa nåt på, förutom när det är riktigt bra rea på nåt spel.

Den här tråden handlar för övrigt om PC-spelmarknaden, så hur det ligger till på xbox är inte av betydelse för den här diskussionen.

Skrivet av betan:

Gäller det även när du köper fysiska produkter? Du använder aldrig sidor som prisjakt utan vänder dig direkt till tillverkaren om de har en butik?

Precis som med fysisak produkter varierar priserna från ställe till ställe och om tillverkaren har en egen butik brukar varorna vara lite dyrare där.

Tyckte jag gjorde mig tydlig att säga att ovan var exempel, några få av många men antar att jag behöver vara lite extra tydlig så drar några mer.

World of Warcraft®: Warlords of Draenor™

  • Battle.net: 44,90 EUR

  • Webhallen: 379 SEK

  • G2play: €31.99

The Sims 4

  • Origin: 599 SEK

  • Webhallen: 599 SEK (Nedladdningsbar, fysisk finns ej)

  • Siba: 499 SEK (Merparten använder detta pris för den fysiska produkten)

  • G2play: €38,99

  • GMG: £44.99

Call of Duty - Advanced Warfare

  • Steam: €59,99

  • Webhallen: 499 SEK

  • G2play: €36.99

  • GMG: Ej listat.

G2play är ett exempel på en icke officiell återförsäljare, därför tar jag alltid deras priser med en nypa salt då vi inte vet hur de har fått tillgång till sina keys.
GMG är dock ett exempel på en officiell återförsäljare för exempelvis steam. Har ingen aning hur du relaterar detta till prisjakt, ett lämpligare exempel hade varit blocket då något har direkt importerat spelet från något annat håll.

Jag är medveten om att nyheten nämer PC-marknaden med nya konsolgenerationen satsar mycket på digitala marknaden också därför är mitt exempel med xbox långt ifrån orimligt.

Jag släpper nu ämnet med att säga att jag gillar inte detta läge då Battle.net, Origin och Steam är dyrast av alla vilket jag tycker är riktigt synd. Jag anser att de borde kunna ha lite mer humana priser, om ni dock gillar läget så är det upp till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är en helt annan betydelse av ordet exklusivt, inte relevant för diskussionen.

Exklusivt kan innebära många saker och inte bara det du syftar på. Något som är exklusivt kan vara allt från utvald, påkostad och dyrbar till elegant, vacker och att inte vara tillgänglig för alla. Ett spel som är exklusivt för PS4 är t.ex. inte tillgängligt för alla då man måste ha en PS4. Samma sak gäller innehåll i samlarutgåvor. Det är det enda sättet att få tag på dem, såvida du inte hittar dem separat på andrahandsmarknaden.

Sen kan man ju diskutera hur mycket prestige en exklusiv vara ger. Lyxbilar där tillverkaren kontaktar dig är ju helt klart mer exklusiv i sociala sammanhang än en sketen statyett som tillverkas i tusentals exemplar.

För övrigt så syftade jag aldrig på att statyetten på något sätt var begränsad för utvalda, utan på att den var snygg (punkt 4 i länken jag länkade till "elegant") och unik (punkt 3 "ensam i sitt slag"). Du kan inte få tag på den på något annat sätt än att köpa CE, därav är det en exklusiv produkt. Att den dessutom är handmålad gör varje statyett ännu mer unik. Det är också en produkt som tillverkas i begränsad upplaga (även om det rör sig om tusentals exemplar). När alla är tillverkade så görs det inga fler, någonsin, medan en digital utgåva kan du i stort sätt köpa i oändlighet. CE för The Witcher 2 kostar tre gånger så mycket idag som det gjorde när de väl släpptes bara för att det är en raritet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag e inte förvånad. Steamreorna har gjort sitt o tillsammans med humble bundle så vart det klart.

Sen har vi att Gamestop bara tar in storspel och har alla andra PC-spel i en reaback.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Digital distribution är trevligt. Däremot gör jag allt jag kan för att undvika att köpa saker genom Steam osv. Jag förstår att utvecklarna lägger upp det där eftersom det ger bra spridning men för någon som mig som klarar av att leta på vad jag vill ha så är mellanhänder inget att ha. Bättre att ge alla pengarna till utvecklarna.

Det ultimata vore väl att få ett stort genomslag för en förmedlingstjänst som inte tar en stor del av utvecklarnas kaka, men då de flesta nog inte tänker så långt är det nog relativt utopiskt.