Måste jag betala frakt för RMA till steelseries? (Danmark)

Permalänk
Medlem

Måste jag betala frakt för RMA till steelseries? (Danmark)

Tjena! Det är så att jag skall reklamera mina Siberia Elite och då ska jag givetvis skicka de till Steelseries i Danmark. Enligt postens hemsida skulle detta kosta runt 350kr ifall jag nu skulle skicka allt i sin original förpackning, vilket jag tänkt att göra då allt sitter i sin position och fraktas säkert.
Är detta ett rimligt/vanligt pris? Låter lite väl dyrt enligt mig, men jag vettfan, har aldrig skickat nått utomlands. Vad är bästa sätt tycker ni? Finns det något billigare alternativ?

MVH
breakwin

Ps: sorry om detta är fel subforum att posta detta i. visste inte riktigt i vilken del jag skulle fråga

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Vart köpte du det?

Vanligtvis så reklamerar man till återförsäljaren, och det har aldrig kostat mig någonting. Till exempel Inet mailar en fraktsedel som man bara skriver ut och tejpar fast på paketet. Om inget fel hittas så får man förmodligen betala felsökningskostnad samt frakten dock.

Köpte du det direkt från Steelseries så kan det hända att du måste betala frakten dock, i och med att du då måste skicka det utomlands.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Vart köpte du det?

Vanligtvis så reklamerar man till återförsäljaren, och det har aldrig kostat mig någonting. Till exempel Inet mailar en fraktsedel som man bara skriver ut och tejpar fast på paketet. Om inget fel hittas så får man förmodligen betala felsökningskostnad samt frakten dock.

Köpte du det direkt från Steelseries så kan det hända att du måste betala frakten dock, i och med att du då måste skicka det utomlands.

Köpte det (tyvärr) direkt från steelseries Så det är bara att pröjsa 350kr eller? :/

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Köpte det (tyvärr) direkt från steelseries Så det är bara att pröjsa 350kr eller? :/

I så fall verkar det tyvärr så.

Tror konsumentköplagen säger att återförsäljaren ska stå för fraktkostnaderna vid reklamation. Detta gäller dock inte vid köp av återförsäljare utanför Sverige, så du blir nog tvungen att betala frakten om det ska skickas till Danmark.

Jag är dock inte helt insatt i detta, så lita inte blint på mig. Det är möjligt att någon annan kan ha något bra förslag.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

I så fall verkar det tyvärr så.

Tror konsumentköplagen säger att återförsäljaren ska stå för fraktkostnaderna vid reklamation. Detta gäller dock inte vid köp av återförsäljare utanför Sverige, så du blir nog tvungen att betala frakten om det ska skickas till Danmark.

Jag är dock inte helt insatt i detta, så lita inte blint på mig. Det är möjligt att någon annan kan ha något bra förslag.

Om reklamationen godkänns har man rätt att få ersättning för fraktkostnaden om köpet är gjort inom EU. Se under rubriken "Dina rättigheter vid fel på varan" på http://www.konsumenteuropa.se/Amnesomraden/Kop-av-varor-och-t...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag retunerade en Steelseries mus. Jag använde mig av DHL, det kostade 199:-.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du kan även ringa/maila/twittra med Steelseries supporten för att få hjälp med detta ärende. Ibland kan de skicka en fraktsedel till dig om du använder dig av en transport som är fördelaktigt för dem. EU och Sverige regler för distansköp skiljer sig faktiskt inte jättemycket åt så du är inte helt rättslös!

Oftast brukar de större företagen som är måna om sitt rykte vara riktigt hjälpsamma om man uppvisar god attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om reklamationen godkänns har man rätt att få ersättning för fraktkostnaden om köpet är gjort inom EU. Se under rubriken "Dina rättigheter vid fel på varan" på http://www.konsumenteuropa.se/Amnesomraden/Kop-av-varor-och-t...

Där ser man. Inte speciellt förvånad över att jag själv hade fel. Hade för mig att det var helt andra regler som gällde vid reklamation utanför Sveriges gränser.

Tackar för att du klargjort detta för både mig och TS.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

Jag skickade min mus som vanligt paket med posten till SS, det kom aldrig"fram" så använd rekommenderat-paket eller budfirma ska dhl eller liknande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om reklamationen godkänns har man rätt att få ersättning för fraktkostnaden om köpet är gjort inom EU. Se under rubriken "Dina rättigheter vid fel på varan" på http://www.konsumenteuropa.se/Amnesomraden/Kop-av-varor-och-t...

Skrivet av Foolwolf:

Du kan även ringa/maila/twittra med Steelseries supporten för att få hjälp med detta ärende. Ibland kan de skicka en fraktsedel till dig om du använder dig av en transport som är fördelaktigt för dem. EU och Sverige regler för distansköp skiljer sig faktiskt inte jättemycket åt så du är inte helt rättslös!

Oftast brukar de större företagen som är måna om sitt rykte vara riktigt hjälpsamma om man uppvisar god attityd.

Så ni tycker att jag ska skicka in mitt headset och därefter be om ersättning för fraktkostnaden ifall nu de skulle godkänna en utbytesenhet?
Det är iaf så jag förstod det i länken som PeCe gav. Eller ska man be om en kompensation redan nu innan jag skickat samt ta upp denna EU lagen att jag inte skall behöva betala?

"Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Reparation eller byte skall ske kostnadsfritt, det vill säga att du inte ska behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig."

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slysor:

Vart köpte du det?

Vanligtvis så reklamerar man till återförsäljaren

Jag reklamerar alltid direkt till tillverkaren (utom om det gäller DOA) 7 gånger av 10 får man bättre saker tillbaka än det man skickade in och det räcker för mig.

Permalänk
Medlem

mycket konstigt med tanke på det PeCe länkade:
http://faq.steelseries.com/questions/32/Do+I+have+to+pay+to+s...

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Antar att du redan har email kontakt med en representant.
Fråga huruvida dom kommer att kompensera dig för returen när dom får det påpekat med EU direktivet.

Hade jag vetat att det fanns regler om det så hade jag bett om samma sak när jag skickade in mitt felande Siberia V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Så ni tycker att jag ska skicka in mitt headset och därefter be om ersättning för fraktkostnaden ifall nu de skulle godkänna en utbytesenhet?
Det är iaf så jag förstod det i länken som PeCe gav. Eller ska man be om en kompensation redan nu innan jag skickat samt ta upp denna EU lagen att jag inte skall behöva betala?

"Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Reparation eller byte skall ske kostnadsfritt, det vill säga att du inte ska behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för dig."

Betala frakten och kräv tillbaks pengarna när/om reklamationen godkänns (du kan inte kräva ersättning innan ärendet avgjorts, de företag som skickar ut förbetalda fraktsedlar gör det helt frivilligt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD