Finns det nån dc++ med web-gränssnitt för headless (ubuntu server) ?

Permalänk

Finns det nån dc++ med web-gränssnitt för headless (ubuntu server) ?

Som topic, undrar om det finns nån dc++ klient för ubuntu server som kan manövreras via web ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju terminalbaserade klienter som smidigt kan administreras över SSH. microdc2 finns i Ubuntus programbankar, men det är idag rätt risig (stöder inte moderna DC-protokoll, 100%-CPU-buggar, etc.) och utdaterad (senaste release: 2006) programvara, så det rekommenderas inte alls. Däremot så kom det ganska nyligen ett nytt projekt under namnet Ncdc som är betydligt mer modernt, kompatibelt och kompetent, och utvecklas aktivt. Det har inte letat sig fram till Ubuntus officiella programbanker än vad jag vet, men kan installeras genom APT-systemet via OpenSUSEs Open Build Service (se Ncdc:s hemsida).

EiskaltDC++ är en annan nyare klient som till en första anblick ser ut att vara fullfjädrat grafisk, men även stöder ett "daemonläge" som kan kommunicera via exempelvis XMLRPC, vilket skulle göra det fullt möjligt att skapa ett webbgränssnitt. Vad jag vet så är daemonläget dock fortfarande begränsat, och jag känner inte till några färdiga fullt funktionella webbgränssnitt, men det kan vara ett projekt att hålla ögonen på, även om det försvåras en del av att merparten av all utveckling sker på ryska och dokumentationen ofta bara är tillgänglig på engelska via Google Translate .

LinuxDC++ var länge standardklienten för Linux, men stannade egentligen helt i utvecklingen för flera år sedan nu under ett försök att adaptera nyare DC++-kärnor. Det går ju att starta detta i en VNC-session för fjärråtkomst, även om det nog inte är vad du menar med att "manövrera via webben". I praktiken är det nog dock inga större problem; detsamma gäller givetvis EiskaltDC++ ifall man vill använda ett mer aktivt utvecklat projekt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

EiskaltDC++ är en annan nyare klient som till en första anblick ser ut att vara fullfjädrat grafisk, men även stöder ett "daemonläge" som kan kommunicera via exempelvis XMLRPC, vilket skulle göra det fullt möjligt att skapa ett webbgränssnitt. Vad jag vet så är daemonläget dock fortfarande begränsat, och jag känner inte till några färdiga fullt funktionella webbgränssnitt, men det kan vara ett projekt att hålla ögonen på, även om det försvåras en del av att merparten av all utveckling sker på ryska och dokumentationen ofta bara är tillgänglig på engelska via Google Translate .

EiskaltDC++ uppdateras numera endast på git dock, så det är nog bäst att man vänder sig dit istället för google code.
https://github.com/eiskaltdcpp/eiskaltdcpp/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baba Tong:

EiskaltDC++ uppdateras numera endast på git dock, så det är nog bäst att man vänder sig dit istället för google code.
https://github.com/eiskaltdcpp/eiskaltdcpp/

Mja, de kallar fortfarande Google Code för sin "hemsida", har sin wiki där och ber alla att rapportera buggar dit. Se README på GitHub. Koden i sig lever dock på GitHub.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Fick bli eiskaltdc , installerade xfce och vnc bestämde att det kanske var enklast och att det inte skulle göra nån skada på prestandan då inget annat körs på datorn.

Är fortfarande i teststadiet så diskussioner är välkomna i ämnet.

Tänkte porta över min dc burk sedan när jag känner att jag har koll på allt så jag slipper ner-tid pga strul.