Hjälp mot tre fått en htc one M7 med sprucket glas.

Permalänk
Medlem

Hjälp mot tre fått en htc one M7 med sprucket glas.

Jag har köpt ett nytt abonnemang från tre i början av juli hade en kampanj. Jag har hämtat ut den 10 juli och sedan åkt på semester så att inte öppnat paketet.Sedan när jag har kommit tillbaka öppnade jag den 1 aug. och då ser jag att skärmen är sprucket. Jag har lämnat in den och fått det här svaret.
"Reparationen täcks inte av garantin. Information runt kostnadsförslag ser du nedan. Du behöver godkänna ett alternativ för att påbörja reparationen. "
Beskrivning av kostnadsförslag: Spricka i display, detta täcks ej av garanti. Kostnadsförslag avser byte av display.
- Jag godkänner kostnadsförslaget för reparation på 1920 Sek.
- Avbryt min service och skrota enheten 150 Sek.
- Jag vill ha min enhet returnerad utan åtgärd och godkänner undersökningsavgiften på 225 Sek.
Så jag har 3 val. Vad ska jag göra det är garanti på nya grejor ju. Mobilen är helt ny inte ens startad. Man har ju 2-3 års garanti i Sverige.Jag tycker inte att jag skulle betala. Så hjälp mig!

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

bara och ringa och stå på dig. eftersom det har gått så kort tid och om du säger den är inte ens startad (gissar på att all skydsplast och div. sitter kvar som bevisar att den ej är använd?) så är det bara att meddela detta så ligger bevisbördan på dem att de ska isåfall hitta en konkret bevis på att den har tappas eller liknande.

Btw fel forums sektion så vore bra om en mod kan flytta det.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Man brukar ju oftast öppna sådana fina paket, palla vänta tills efter semestern. ifall du hade så lite tid att INTE öppna det så kunde du väll inte ha tid att hämta paketet eller? Isåfall måste man ju vara sugen på att få sin "grej" om man hämtar den så inpå semestern. jag tror ärligt talat du kör med en fuling här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Man brukar ju oftast öppna sådana fina paket, palla vänta tills efter semestern. ifall du hade så lite tid att INTE öppna det så kunde du väll inte ha tid att hämta paketet eller? Isåfall måste man ju vara sugen på att få sin "grej" om man hämtar den så inpå semestern. jag tror ärligt talat du kör med en fuling här.

Där tar du fel. Jag har bett om hjälp inte påhopp.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Var du inte ens nyfiken på att öppna paketet som tar 10 sek när du hämta den ?
Starkt gjort att hålla ut hela semestern utan att kolla på den.

Tror det blir svårt att hävda för 3 att du har haft den oöppnad hela semestern.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Var du inte ens nyfiken på att öppna paketet som tar 10 sek när du hämta den ?
Starkt gjort att hålla ut hela semestern utan att kolla på den.

Tror det blir svårt att hävda för 3 att du har haft den oöppnad hela semestern.

Man vill väl ändå inte skicka in saker precis innan semestern, är man bortrest så kan man inte hämta ut paket som kommer.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Man vill väl ändå inte skicka in saker precis innan semestern, är man bortrest så kan man inte hämta ut paket som kommer.

Inte många rätt här...

Du kanske ska läsa den första posten, så du vet vad det handlar om,
innan du gör ett inlägg?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Du borde inte ha skickat den på reparation. En ny enhet som är trasig när den kommer fram ska man försöka köra en DOA på.

Men, det argument jag kan komma på är att du inte startat telefonen. Det är ju en mycket enkel sak att se (för 3) att telefonen inte är startad och använda. Du skriver ju att du inte ens startat den. Så det skulle jag använda som "bevis" på att den var trasig vid leverans. Har den däremot varit startad samt har samtal ringda så blir det nog svårare att bevisa.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att tiden som du har möjlighet att anmäla att telefonen är DOA normalt sett är 1-2 veckor. Efter det ses felen, framförallt något sådant som en sprucken skärm, som något som har uppstått sen du fick den. Vet dock inte hur just tre ser på den saken och kunde inte snabbt hitta någon info om det.

Spruckna skärmar går dessutom oerhört sällan på garantin då det i 99% av fallen uppstår på grund av att användaren har varit oaktsam med telefonen.

Jag utgår från att det du berättar stämmer men jag tror tyvärr att det blir svårt att bevisa detsamma för tre.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk

Det sitter ju plast på skärmen samt runt hela telefonen, skulle skärmen vara trasig så hoppas jag du lät det sitta kvar, Sedan finns det la en timräknare i telefonen som berättar hur länge den har varit på sedan första start ?.

Och det bör även Tre reperation station se och detta är la det enda som kan styrka din situation

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Var paketet helt och fint när du fick det? Annars kanske du kan få det åtgärdat som transportskada.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Dock så måste man väl meddela upptäckt skada inom skälig tid?

Permalänk

Såvitt jag förstår finns det loggar för vilka telefoner (imei) ett simkort har suttit i samt när telefonen kopplats upp mot nätet första gången m.m. så med lite vilja från operatören bör din historia kunna styrkas.

Jag har en vän som jobbar hos en annan av de stora operatörerna som hade problem med att telefoner med kända imei nummer försvann från butikens lager. Deras interna säkerhetsavdelning kunde enkelt se att telefon x med imei nr xxxxxx hade simkort y i sig och helt enkelt ringa upp den som hade telefonen och reda ut hur den hamnade där. En anställd fick söka nytt jobb efter det

Men du har ett svårt fall med bevisbördan både för butiken och dig som köpare. Stå på dig och lycka till!

Visa signatur
Permalänk

Det är egentligen inte du som måste bevisa något alls. Om ett fel på en vara uppstår och du skickar in den inom sex månader efter köpet är det upp till Tre att bevisa att det är du som har orsakat skadan, vilket de i princip inte kan göra. Efter sex månader så är det upp till konsumenten, men eftersom att du skickat in den så tidigt så måste Tre kunna bevisa att du själv har orsakat skadan för att reklamationen inte ska gå igenom.

Detta är alltså enligt svensk Lag. Påpeka detta för Tre, säger de emot skulle jag kontakta ARN eller konsumentverket/konsumentrådgivare.

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten gäller oavsett och du har rätt att få en hel vara. Det är ångerrätten enligt distansköplagen (Lag om Distansavtal) som kan anses förbrukad, men den gäller ändå inte öppnade varor generellt sett och det är nog svårt (omöjligt) att nyttja den på en trasig vara. Fraktskador ska dock anmälas direkt helst, så det är en bra idé att kolla på grejer även om man inte har tid att sätta upp t.ex. telefonen. Det betyder inte att Tre har följt sina åtaganden även om skadan skett under transport/leverans. De är ansvariga inte transportbolaget.

Det här är inget garantiärende och konsumenter har 3 års reklamationsrätt inom EU, de första 6 månaderna är det säljaren som måste visa att det inte är ett ursprungligt fel eller i det här fallet fel vid avlämnandet. Enligt Konsumentköplagen har du två månader på dig att meddela fel. Du har inte agerat för sent, men du skulle aldrig skicka in den på garantin, då kommer detta som hänt dig ske per automatik. Är varan trasig vid leverans tycker jag man ska kunna kräva omleverans, men det är mot säljaren du ställer dina krav inte mot verkstaden eller Ingram i Borås. Så prata med de du köpt varan av. Garantin täcker inte sådana här fel, men nu är det en vara som aldrig använts så du ska självklart få en fungerande produkt i utbyte. Bevisbördan ligger på Tre, och de kan om de vill se att telefonen aldrig använts i deras nät utöver det. Vad det gäller reklamation då. Ett alternativ om man inte vill gå igenom med reklamationen på vanligt vis, bråka om vems fel och den tid det tar är att häva fel på varan enligt KKöpL och att Tre inte uppfyllt avtalet. Det är dock reklamation som ska ske på sådant fel, så det man kan kräva är avhjälpande, omleverans eller prisavdrag/ersättning samt att man kan häva köpet. Man bör ändå häva "fel på varan" vilket betyder att de aldrig levererat en vara som överensstämmer med deras åtaganden eller avtalet mellan er. Just sådant här är alltså reglerat i lag och de får inte hänvisa dig till deras eller tillverkarens garanti. KKöpL gäller här. Varan har inte varit i "avtalsenligt skick" i juridisk lingo eller ska anses varit felaktig vid avlämnandet (när du hämtade ut den).

Rent juridiskt måste de visa att du orsakat felet. Det måste de göra de första 6 månaderna. Det är därför ingen god idé att utan bevis eller någon form av teknisk undersökning hävda att det är köparens fel i sådana här fall, det är bara att tala med säljaren tills det är löst, eller lösa det i rätten.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren.Som jag har skrivit mobilen är inte användt plasten varit på när jag lämnat in den hos tre på Väla i Helsingborg. Jag köpte ett nytt abonnemang med mobilen på deras hemsida. Vem ska jag prata med? Deras support?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

ja deras support, dem kommer troligvis koppla dig till reklamationsavdelningen.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Inte många rätt här...

Du kanske ska läsa den första posten, så du vet vad det handlar om,
innan du gör ett inlägg?

Fo3

Det är ju du som inte förstått och inte har några rätt.

Hade han skickat in den innan semestern kanske han hade fått ett returpaket innan han kommit hem (som kanske skulle blivit tillbakaskickat till avsändaren).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Viktigt att förstå att det finns flera olika led, varken verkstad eller det lager mobilen går genom (den skickades troligen aldrig till verkstaden eller så har verkstaden bara gått från sin rutin och skickat kostnadsförslag) är Tres eller detaljstyrs av Tre, utan går på rutin. Är man inte tydlig och talar med rätt (säljaren) personer så kommer det ta längre tid. Tala gärna med personalen i butiken du lämna in den i om de kan intyga att den inte ens var uppstartad eller liknande. Antar att du visade den för dem. Det är Tre som har bevisbördan, men det underlättar säkert om du kan få de att samarbeta. Det är bara att kontakta kundservice, det går också att maila men se till att starta ditt ärende och att du vill reklamera för fel som fanns vid leverans, fel på varan enligt reklamationsrätten. Sen får de lösa sånt som var varan befinner sig och vad som ska göras med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Man vill väl ändå inte skicka in saker precis innan semestern, är man bortrest så kan man inte hämta ut paket som kommer.

Skrivet av mfm:

Det är ju du som inte förstått och inte har några rätt.

Hade han skickat in den innan semestern kanske han hade fått ett returpaket innan han kommit hem (som kanske skulle blivit tillbakaskickat till avsändaren).

Eftersom TS enligt utsago inte öppnade paketet förrän efter semestern,
så är dina inlägg fullständigt meningslösa.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom TS enligt utsago inte öppnade paketet förrän efter semestern,
så är dina inlägg fullständigt meningslösa.

Fo3

Det är dina inlägg som är helt meningslösa, varför kommenterar du ens?

Det var flera som påstod att han borde ha öppnat/felanmält/skickat in mobilen innan semestern.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Såvida inte paketet var skadat så är det ändå inget speditören kan göra något åt i stort sett. Det är alltid säljaren som är ansvarig för att leverera en felfri vara. Såvida inte Tre kan bevisa att köparen orsakat skadan så gäller KKöpL och reklamationsrätten. Reparation eller omleverans. Bevisbördan för annat ligger på säljaren de första 6 månaderna. Rimlig tid enligt reklamationsrätten är inom 2 månader efter man upptäckt felet. Du kan också ha rätt till prisavdrag. Även reklamation av skadad försändelse mot speditören kan göras inom 6 månader, det är enligt deras regler bara försändelser som är synbart skadade (t.ex. emballaget) som ska reklameras direkt.

Finns det ingen skada kan inte köparen avgöra när skadan skett, posten får säkert svårt att hjälpa och bevisbördan för att det inte skulle vara fel på varan ligger på säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Var du inte ens nyfiken på att öppna paketet som tar 10 sek när du hämta den ?
Starkt gjort att hålla ut hela semestern utan att kolla på den.

Tror det blir svårt att hävda för 3 att du har haft den oöppnad hela semestern.

Skrivet av mfm:

Man vill väl ändå inte skicka in saker precis innan semestern, är man bortrest så kan man inte hämta ut paket som kommer.

(Citaten ovan från Post 6.)

Så enligt mfm:s logik så lämnade TS avsiktligt paketet oöppnat,
för att han insåg att telefonen troligtvis/möjligtvis var trasig,
och att det skulle bli knepigt att fixa det före/under semestern?

Något intresse/behov för TS att använda den nya telefonen under semestern kan givetvis helt uteslutas...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Några framsteg?