Permalänk

Räcker 100gb data i månaden?

Hur långt räcker 100gb data i månaden? Jag spelar cs:go, kolla på twitch streams ganska ofta, youtube, reddit, netflix osv.

Funderar på 3's 100gb 4G företagsabonnemang.

Förstår att ni inte vet exakt hur mycket jag förbrukar, men ni kanske kan ge mig en uppfattning ungefär.

Permalänk
Medlem

100Gb (12,5GB) kommer inte räcka långt, 100GB är lite mer däremot.

Tele 2 har en "surfväljare" där du kan göra en uppskattning på hur mycket data du kommer använda.
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/surfvaljare.html

Permalänk

Jag har 40 gb i månaden och det är jävligt tight för mig som bara kollar youtube och spelar lite lol.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror ju mest på hur mycket video du ser på, ser du på ett serieavsnitt om dagen så räcker det men ser du på en film om dagen räcker det troligen inte. räkna med 1,5-2 Gbyte&/timme om det är bra kvalitet på videon.
Du skulle ju kunna mäta din trafik så slipper du gissa.
http://www.softperfect.com/products/networx/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du inte möjlighet till fast lina?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att ta reda på det är väl att mäta hur mycket data du surfar för i en månad (alt. en vecka och multiplicera med 4). Rent spontant skulle jag säga att det nog inte räcker, dessutom skulle jag inte vilja spela via mobil uppkoppling.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Det kommer ta slut väldigt, väldigt fort.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Det känns som att hundra GB kan försvinna rätt fort med YouTube och Twitch. Beroende på kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag gör av med 20GB i månaden bara på vad som är vanligt mobilanvändande för mig (youtube, twitch, plex, surf, spotify).

Om det var mig så skulle jag inte klara mig 2 veckor om jag var tvungen att sitta med ett 4G modem där hemma.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag flyttade hemifrån nu för ett litet tag sen och då tog det en stund innan jag fick tillgång till mitt nätverk. Under denna tiden så delade jag nätverk från telefonen, något som resulterade i att jag använde lite mer än 45GB på strax över en vecka. För att använda dessa 45GB så har det blivit en del Youtube, Netflix, CS:GO finalen på Twitch, Skype och en hel del surfande.

Om 100GB räcker för dig i månaden är svårt att svara på. Om det är mycket, som du skriver, Twitch, spelande, streams, youtube så är det mycket möjligt att du använder upp 100GB.

Vad ska dem ha för 100GB i månaden? Det har vart skitdyrt att "köpa mer" till telefonen.

Jag vill inte avskräcka dig från att skaffa 100GB i månaden, men jag är inte helt säker på att det kommer att räcka om du streamar saker.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem

Under det senaste året har jag haft en ISP som har mätt min förbrukning månad för månad. Som mest har jag förbrukat 150GB under en månad. Vi har varit tre personer i hushållet och vi har uteslutande använt oss av streamingtjänster för TV. Jag skulle tro att min dotter suttit och kollat Netflix minst 3h varje vardag och säkerligen mer på helgerna. Jag och frugan har tittat minst 2h strömmande media varje kväll, fördelat på playtjänster och video on demand typ Amazon Prime. Jag skulle gissa att ca 20% av materialet varit 720p, resten i lägre upplösning. Utöver detta har jag spelat en del onlinespel. Det som gjort de största topparna är när jag laddat ner uppdateringar och/eller hela spel som tex när Wildstar levererades. Det har lätt gått 30GB data på att ladda ner spelklienter under vissa månader.

Jag hoppas att detta ska kunna ge dig en känsla för hur långt det räcker. Om du är ensam användare, kan hålla dig ifrån HD-material och kan hitta andra vägar att ladda ner större grejer så tror jag att du kan klara dig ganska långt på 100GB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När jag har strömavbrott så brukar jag få köpa till 1-2GB surf varje dag när jag kollar på netflix, youtube och lite sånt. Har väldigt svårt att tro att det ska räcka med 100GB på en månad.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Citrona:

När jag har strömavbrott så brukar jag få köpa till 1-2GB surf varje dag när jag kollar på netflix, youtube och lite sånt. Har väldigt svårt att tro att det ska räcka med 100GB på en månad.

Hur är det med matten? 1-2GB per dag i 30 dagar = 30-60GB vilket är mindre än 100GB.

Edit: Jag tror att du menar att det är fullt möjligt att använda mer, och det håller jag med dig om. Man får nog fundera en gång extra innan man laddar ner något stort, välja lite lägre upplösning på filmerna osv. Men om man gör några små uppoffringar så bör 100GB kunna räcka, så vida man inte är arbetslös eller ledig från skolan och sitter och kollar 16h per dygn, för då är man garanterat körd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Hur är det med matten? 1-2GB per dag i 30 dagar = 30-60GB vilket är mindre än 100GB.

Men det inbegriper knappast hela trafikvolymen, det står ju "köpa till vid strömavbrott" så det borde ju rimligen vara mer trafik än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur är det med matten? 1-2GB per dag i 30 dagar = 30-60GB vilket är mindre än 100GB.

Edit: Jag tror att du menar att det är fullt möjligt att använda mer, och det håller jag med dig om. Man får nog fundera en gång extra innan man laddar ner något stort, välja lite lägre upplösning på filmerna osv. Men om man gör några små uppoffringar så bör 100GB kunna räcka, så vida man inte är arbetslös eller ledig från skolan och sitter och kollar 16h per dygn, för då är man garanterat körd.

Skrivet av mrqaffe:

Men det inbegriper knappast hela trafikvolymen, det står ju "köpa till vid strömavbrott" så det borde ju rimligen vara mer trafik än det.

Hej hopp, jag tog lite genvägar när jag skrev svaret jag kollar bara på netflix/youtube på kvällarna så det är mer eller mindre bara då jag använder mobilsurfen när det är strömavbrott.

Ska man spela, kolla på streams osv så borde det inte räcka med 100GB, jag vet inte hur mycket CS:GO drar när man spelar men det borde bli bra många GB i månaden iaf.

Sen sitter man på reddit och kollar på en massa bilder/gifs så blir det rätt mycke på slutet oxå.
Men vissa klarar sig säkert jättebra på 100GB, men känns som att det inte kommer att räcka för TS.

Jag gör av med runt 2500GB i månaden på min fasta lina om man räknar med upp & ner trafiken, kör dock lite prylar på min "server" så är väll där det rinner iväg för mig.

Edit: TS borde kunna använda något program som kollar hur mycke data han använder över några dagar, så får han väll räkna ut sen hur mycket det blir på en månad, vet dock inget program.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Ska man spela, kolla på streams osv så borde det inte räcka med 100GB, jag vet inte hur mycket CS:GO drar när man spelar men det borde bli bra många GB i månaden iaf.

I princip alla spel håller sig under 10KB/s, så att komma upp i ens 1GB genom spelade tar en bra stund, nu har jag inga siffror för just CS:GO men har svårt att tro att det skulle dra mer bandbredd än alla andra spel.
Det som drar massa bandbredd när man spelar är när det ska laddas ner uppdateringar och sådant.

Dock streams och sådant drar ju snabbt iväg på datamängden, skulle personligen aldrig klara mig på 100GB per månad eller ens vecka för den delen.

Edit: såg att just CS:GO ligger över snittet och kan dra närmare 30KB/s vilket ändå inte är särskilt mycket.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag gör av med cirka 3-5TB/mån men då är även trafiken för IPTV inräknat. 100GB lär bli tight om du kollar på film och streams. Tror att en cs:go match på twitch i medelkvalitet drar cirka 4-700MB så trafiken springer iväg rätt snabbt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

I princip alla spel håller sig under 10KB/s, så att komma upp i ens 1GB genom spelade tar en bra stund, nu har jag inga siffror för just CS:GO men har svårt att tro att det skulle dra mer bandbredd än alla andra spel.
Det som drar massa bandbredd när man spelar är när det ska laddas ner uppdateringar och sådant.

Dock streams och sådant drar ju snabbt iväg på datamängden, skulle personligen aldrig klara mig på 100GB per månad eller ens vecka för den delen.

Edit: såg att just CS:GO ligger över snittet och kan dra närmare 30KB/s vilket ändå inte är särskilt mycket.

30KB/s är väll lite över 100MB / timmen, så det var ju inte så farligt mycket direkt.
Enklast är ju om han mäter hur mycket han gör av med på ett par dagar vanligt användande.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Citrona:

När jag har strömavbrott så brukar jag få köpa till 1-2GB surf varje dag när jag kollar på netflix, youtube och lite sånt. Har väldigt svårt att tro att det ska räcka med 100GB på en månad.

Om du har strömavbrott hur tittar du då på netflix och youtube? Strömmen tar slut i telefon/surfplattan någon gång med utan möjlighet att ladda

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joråsatte:

Hur långt räcker 100gb data i månaden? Jag spelar cs:go, kolla på twitch streams ganska ofta, youtube, reddit, netflix osv.

Funderar på 3's 100gb 4G företagsabonnemang.

Förstår att ni inte vet exakt hur mycket jag förbrukar, men ni kanske kan ge mig en uppfattning ungefär.

Skulle inte rekommendera mobilt bredband till någon om möjligheten till fast lina finns. Datamängdsbegränsning på sin huvuduppkoppling känns bara sorgligt tycker jag sen är ju tekniken väldigt sårbar och priserna relativt hutlösa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om du har strömavbrott hur tittar du då på netflix och youtube? Strömmen tar slut i telefon/surfplattan någon gång med utan möjlighet att ladda

Går fint att ladda med laptopen när den är avstängd sen har 3st upser som jag knappt använder som går bra att ladda med.
Sen har jag ett extra 5000mAH batteri till mobilen Så det räcker en stund, sen är det bara att ladda på jobbet.

Är det långa strömavbrott så får elverket tuffa och få oxå.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av betan:

100Gb (12.5GB) kommer inte räcka långt, 100GB är lite mer däremot.

Tele 2 har en "surfväljare" där du kan göra en uppskattning på hur mycket data du kommer använda.
http://www.tele2.se/mobilt-bredband/surfvaljare.html

På svenska använder man kommatecken för att representera decimaltecken. Litet tips ifall du ska leka smartass nån annan gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

På svenska använder man kommatecken för att representera decimaltecken. Litet tips ifall du ska leka smartass nån annan gång

Korrekt och fixat, för mycket programmering skyller jag på.

Sen undrar jag om du tog du illa upp? Själv har jag inget mot kunskap och ser det som något bra att lära mig nya saker. Jag har inget emot att bli rättad och blir hellre det än att fortsätta ha fel. Jag hjälpte även TS så det var inte ett inlägg där jag bara rättade.

Permalänk
Medlem

jag körde 100gb när jag flyttade temporärt till en ny lägenhet i 3 månader. Gick precis att klara sig med det om man jobbar. Hade man bara suttit hemma hade jag gått över det på 10 dagar.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Asså om du kommer ha 100gb så kommer du att lära dig efter tre månader att inte gå över gränsen när vi hade 40gb så tog tre månader att vänja sig dock har vi fast nu och skulle inte vilja gå tebax.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av betan:

Korrekt och fixat, för mycket programmering skyller jag på.

Sen undrar jag om du tog du illa upp? Själv har jag inget mot kunskap och ser det som något bra att lära mig nya saker. Jag har inget emot att bli rättad och blir hellre det än att fortsätta ha fel. Jag hjälpte även TS så det var inte ett inlägg där jag bara rättade.

Jag kanske var onödigt dryg, men jag upplever bara att det finns så många som är "SI-prefix- och enhetsnasister" och tvångsmässigt måste påpeka när någon skriver fel, trots att det är alldeles uppenbart vad folk menar.

Edit: Jag tror jag läste ditt inlägg drygare än vad du menade så min kommentar om att "leka smartass" tar jag tillbaka.