Kompisar på jobbet - Har ni det?

Permalänk
Medlem

Kompisar på jobbet - Har ni det?

Att ha kompsiar på jobbet sägs vara lika självklart som att vara gift när man är 30 men är det verkligen så?

Enligt undersökningar tycker man att bra kompisar på jobbet är viktigare än lönen samt att kompisar på jobbet hjälper en att minska stressen.

Hur ser det ut hos er SweCare?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kommer bra överens med mina arbetskamrater tycker jag, fast utöver arbetet och våra after works/kick offs/konferenser är det inte direkt så att jag umgås med dem på min fritid.
På mitt jobb har vi alla ett varsitt kontor där dörrarna allt som oftast står öppna och vi sköter våra uppgifter i mångt om mycket självständigt. Det är dock inget som hindrar att vi har roligt på fikapauser eller traskar in och småpratar lite med varandra om vi tar en bensträckare eller har lite tråkigt för stunden.
Som med alla jobb har man ju vissa moment som är återkommande och tämligen repetitiva (vilket kan bli lite tråkigt ibland) och då är det skönt och upplyftande att kunna ha lite kul med sina arbetskamrater till och från under arbetsdagen.
Skulle nog säga att en av anledningarna till att jag trivs väldigt bra på jobbet är definitivt mina arbetskamrater, än om vi inte umgås utanför arbetssfären.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är att man trivs på jobbet, vilket jag gör. Har inte mitt drömjobb men skulle kunna jobba här endast på grund av människorna.

Permalänk
Medlem

Min bästa arbetslivserfarenhet jag har haft var ett under 5 år på ett lager, det var tungt, monotont med väldigt bristande arbetsmiljö m.m. Men jag hade jävligt bra arbetskamrater, det övervägde allt annat.

Sämsta var ett jobb som grafiskt formgivare, som faktiskt var min yrkesdröm för ett par år sedan. Det var det sämsta jag varit med pga arbetskamraterna var så tråkiga, stela och dryga att jag vantrivdes fruktansvärt och övergav detta spår helt.

Nu har jag som tur är hittat ett jobb med både bra arbetskamrater och roliga arbetsuppgifter, så nu har jag nog träffat rätt! Lönen tänker jag så inte mycket på, kan jag betala mina räkningar och ha mat på bordet är jag nöjd.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Huvudsaken är att man trivs på jobbet, vilket jag gör. Har inte mitt drömjobb men skulle kunna jobba här endast på grund av människorna.

Det är just det som många verkar eftersträva. Mitt första jobb efter gymnasiet var exakt så, tråkigt jobb som blev roligt pga alla sköna människor man jobbade med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nja, men jag trivs bra med alla kollegorna utom en. Det har funkat jättebra under alla 6.5 år jag jobbat på nuvarande ställe men inga jag skulle umgås med utanför jobbet faktiskt. Den person jag inte trivs med beror på snoffsig attityd och besserwisser-mentalitet med total okunskap. Vilket till följd ledde till att denne faktiskt kostade jobbet lite pengar av att sätta lite konsulter på redundanta jobb.

Gift när man är 30 för den delen? Nu närmar jag mig förvisso den siffran men lever folk fortfarande efter den här devisen? Känner ingen på samma åldersplan som gör det. Några som har typ "löst planerade förlovningar" men thats it.

Skrivet av Dblood:

Min bästa arbetslivserfarenhet jag har haft var ett under 5 år på ett lager, det var tungt, monotont med väldigt bristande arbetsmiljö m.m. Men jag hade jävligt bra arbetskamrater, det övervägde allt annat.

Sämsta var ett jobb som grafiskt formgivare, som faktiskt var min yrkesdröm för ett par år sedan. Det var det sämsta jag varit med pga arbetskamraterna var så tråkiga, stela och dryga att jag vantrivdes fruktansvärt och övergav detta spår helt.

Nu har jag som tur är hittat ett jobb med både bra arbetskamrater och roliga arbetsuppgifter, så nu har jag nog träffat rätt! Lönen tänker jag så inte mycket på, kan jag betala mina räkningar och ha mat på bordet är jag nöjd.

Började i samma yrke faktiskt. Men på nuvarande jobb så har jag bara för varje år gått mer och mer mot en rent administrativ IT-tjänst. Inte mig emot faktiskt, jag är bättre på allt sådant

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Bästa någonsin, anledning att stanna kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har oftast haft väldigt bra arbetsrelationer med mina kollegor, men det är ytterst få jag skulle kallat "kompisar". I det begreppet räknar jag in att man regelbundet umgås med dem utanför arbetstid och att dessa sammankomster kan bestämmas utanför arbetstid (även om de inte nödvändigtvis gör det).
Visst har undantag förekommit, en handfull eller så, men då har det handlat om att vi haft andra gemensamma faktorer. Blev rekryterad till ett band exempelvis av en kollega, en kom väl överens med ett ex och så vidare.
Idag har jag dock bara närmare kontakt med en enda av mina tidigare kollegor, och det är min bror. Skulle troligen haft det med ett par till om det inte vore för att de eller jag flyttat från stan, men det är sådant som händer.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har bra kompisar på jobbet nu, men det håller bara i en vecka till sen blir jag ivägskickad på andra uppdrag efter två år hos en av de större bankerna i norden.
Livet som IT-konsult yeah! (För er som inte vet hur det är så suger det när man väl har hamnat på ett bra ställe och blir flyttad ofrivilligt, vilket verkar vara min specialitet och nej det är inte för att jag missköter mig.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Har kompisar i en bra och trygg social miljö på jobbet. Inga konflikter eller så på jobbet, utan folk samarbetar bra.
Kan nog också ha en del med den platta hierarkistukturen att göra. Det är inte en massa revirpinkande och överdrivet självhävdande gentemot andra som verkar förekomma på många andra ställen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Både jag och nej. Jag byter jobb tre elle fyra gånger om året (jobbar som läkare) och dom som jag egentligen bara har kontakt med är dom jag jobbade med augusti till december förra året. Dom jag jobbar med för tillfället känns det inte som jag har mycket gemensamt med och skulle aldrig kunna se mig träffa dom utanför jobb. Det gör också att man inte trivs lika bra som innan tråkigt nog. Nästa vecka ska vi dra ihop gänget som jag kommer överens med bäst och ta en öl nånstans nere på stan.

Jag tjänar dock långt mer än vad jag gjort nånsin tidigare i mitt liv så det gör att man ser fram emot ledig tid och kan njuta mer av det utan att oroa sig för hur mycket middagen kostar.

Visa signatur

Simlärare