Permalänk

Problem med nytt headset, konstiga ljud.

Hej!

Köpte mig idag ett par Qpad QH-90.

När jag nu har kopplat in dom och ska köra ett cs-game så börjar jag höra ett konstant störningsljud, tabbar jag ner så försvinner det.
Har testat flera spela som HoN och Strife, så fort det har laddat färdigt och man kommer till menyn börjar detta ljudet.

Vad kan vara fel? Tacksam för svar

Störningsljudet uppstår också om man flyttar runt fönster i windows

Mer problem
Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankotomaten:

Hej!

Köpte mig idag ett par Qpad QH-90.

När jag nu har kopplat in dom och ska köra ett cs-game så börjar jag höra ett konstant störningsljud, tabbar jag ner så försvinner det.
Har testat flera spela som HoN och Strife, så fort det har laddat färdigt och man kommer till menyn börjar detta ljudet.

Vad kan vara fel? Tacksam för svar

Störningsljudet uppstår också om man flyttar runt fönster i windows

Är det bara när du spelar ?? inte när du tittar typ Youtube osv ?? .. är det ett konstigt ljud även när du bara rör musen i Windows ?

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av Miinan:

Är det bara när du spelar ?? inte när du tittar typ Youtube osv ?? .. är det ett konstigt ljud även när du bara rör musen i Windows ?

Aa det konstiga ljudet kommer när jag rör musen i windows också!

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankotomaten:

Aa det konstiga ljudet kommer när jag rör musen i windows också!

Kanske detta kan leda dig på rätt spår:

Citat:

PSU buzzing, found out that corsairs do buzz and a number of things can cause this,

GPU without vsync enabled in games!

Power saving modes in bios!

Power saving sotware! etc etc.

Kan även vara dåliga USB drivrutiner, fel på styrkretsen för SATA osv...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Försökt att testa headsetet i en annan dator, till exempel hos en kompis.
Om felet inte finns kvar så skulle jag tippa på att det är något jordningsfel i din dator.

Om felet är kvar så kan det vara jordningsfel i headsetet och det bör lämnas tillbaka.

Du kan också testa headsetet i en MP3-spelare, TV eller mobilen eftersom det är 3.5mm uttag

Testa det och återkom!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Om felet inte finns kvar så skulle jag tippa på att det är något jordningsfel i din dator.
Om felet är kvar så kan det vara jordningsfel i headsetet och det bör lämnas tillbaka.
Testa det och återkom!

Precis vad jag ville komma till, om du hör ljud när du rör musen så är det mest troligt ett jordfel, och det kan vara allt från headsetet till kontakten till datorn.
Prova att stoppa in kontakten i ett annat uttag på datorn "typ" fram, och är ljudet kvar så är det mest troliga headsetet.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av Miinan:

Precis vad jag ville komma till, om du hör ljud när du rör musen så är det mest troligt ett jordfel, och det kan vara allt från headsetet till kontakten till datorn.
Prova att stoppa in kontakten i ett annat uttag på datorn "typ" fram, och är ljudet kvar så är det mest troliga headsetet.

Testa nu att köra in högtalarsladden i samma uttag som jag haft headsettet i och höjde ljudet.... hör detta störningsljud här med...

Så av detta drar vi slutsatsen att det är ett jordfel i moderkortet på nått sätt?
Kan jag lösa det på egen hand eller måste jag köpa nytt moderkort? (alternativt ett ljudkort o skita i dom uttagen)

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankotomaten:

Testa nu att köra in högtalarsladden i samma uttag som jag haft headsettet i och höjde ljudet.... hör detta störningsljud här med...

Så av detta drar vi slutsatsen att det är ett jordfel i moderkortet på nått sätt?
Kan jag lösa det på egen hand eller måste jag köpa nytt moderkort? (alternativt ett ljudkort o skita i dom uttagen)

En fråga till, du har inte ett gammalt headset du kan prova med ?? För som jag förstår det så köpte du nytt och det var då felet uppstod.

har du ljudutgångar både fram och bak på din dator ?
vad har du för moderbord ? och låda ?
har du ändrat något i lådan "flyttat några sladdar" ?

Det behöver inte vara just headsetet som är felet utan att något annat inte jordar som det ska och det blir en överbelastning och skickar ut störningar, likt dom du hör i lurarna.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk

Låter kanske dumt, men har du jordat uttag i väggen?
Tänker också passa på att fråga om du har en Air Conditioner i huset. Det kan nämligen ge ge störningar i strömmen när det är påslaget.

Annars så undrar jag samma som Miinan skrev. Fanns inte ljudet innan du köpte headsettet? Vad hade du innan? Har du distanser mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Miinan:

En fråga till, du har inte ett gammalt headset du kan prova med ?? För som jag förstår det så köpte du nytt och det var då felet uppstod.

har du ljudutgångar både fram och bak på din dator ?
vad har du för moderbord ? och låda ?
har du ändrat något i lådan "flyttat några sladdar" ?

Det behöver inte vara just headsetet som är felet utan att något annat inte jordar som det ska och det blir en överbelastning och skickar ut störningar, likt dom du hör i lurarna.

Testade ju med högtalarna och det lät likadant här, när jag nu testade med mina gamla sletna siberia v2 så hörde jag inget konstigt..
aa jag har ljudutgångar både fram och bak men får tyvärr inte den främre att fungera.
moderkortet är https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PRO/
lådan: http://www.apevia.com/productsInfo.asp?KEY=X-CRUISER-BK

eftersom min Noctua D-14 inte fick plats i mitt chassi så har jag kört öppet i nått år nu, och det kan ju vara så att sladdar och annat rör på sig på annat sätt då.

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Låter kanske dumt, men har du jordat uttag i väggen?
Tänker också passa på att fråga om du har en Air Conditioner i huset. Det kan nämligen ge ge störningar i strömmen när det är påslaget.

Annars så undrar jag samma som Miinan skrev. Fanns inte ljudet innan du köpte headsettet? Vad hade du innan? Har du distanser mellan moderkort och chassi?

Aa jag har jordat uttag i väggen ^^
Ingen AC!

Eftersom det är först nu jag märker detta ljudet så borde det inte ha funnits innan också.
Innan hade jag en Siberia v2 frost blue illuminated, gick sönder för tredje gången så bytte till qpad nu.
Jag har distanser mellan moderkort och chassi, och jag drog åt dom igår så att det inte ska glappa något där.

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk

Har du 3.5 uttag på skärmen o kör med hdmi kabel så testa att köra genom grafikkortets "ljudkort" så kanske du kommer runt problemet om du nu har ett modernt grafikkort som skickar ljud.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, men jag kopplar numera in headset/hörlurar i uttagen fram på burken och där är inget missljud. Detta är tämligen vanligt och jordningsfel men även annan störning finns det ju massvis på baksidan av datorn. Det är där all strålning sticker ut mm.
En del lyckas att avhjälpa problemet med ferrit-kärnor, sådan där små "klumpar" på sladdarna. Men det hjälpte inte för min del.

Hoppas att du får en bra lösning på problemet.

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Jag har samma problem, men jag kopplar numera in headset/hörlurar i uttagen fram på burken och där är inget missljud. Detta är tämligen vanligt och jordningsfel men även annan störning finns det ju massvis på baksidan av datorn. Det är där all strålning sticker ut mm.
En del lyckas att avhjälpa problemet med ferrit-kärnor, sådan där små "klumpar" på sladdarna. Men det hjälpte inte för min del.

Hoppas att du får en bra lösning på problemet.

Okej! Aa jag får helt enkelt försöka få igång mina uttag där fram tills nvidias 800 serie kommer då det med stor säkerhet blir ett helt nytt bygge

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankotomaten:

Okej! Aa jag får helt enkelt försöka få igång mina uttag där fram tills nvidias 800 serie kommer då det med stor säkerhet blir ett helt nytt bygge

Bara en liten dum fråga, varför funkar inte porten fram ?? kopplat rätt ?

Du har inte en polare i närheten dit du kan springa och kolla om ljudet är lika dant där, Eller jag tror även du skulle kunna prova på en tv och se om det blir ett brummande ljud där när du byter kanal osv (inte 100 på detta dock) ? , om det är så .. ja då säger jag bara skicka tebax dom dirr och få ut ett par nya.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av Miinan:

Bara en liten dum fråga, varför funkar inte porten fram ?? kopplat rätt ?

Du har inte en polare i närheten dit du kan springa och kolla om ljudet är lika dant där, Eller jag tror även du skulle kunna prova på en tv och se om det blir ett brummande ljud där när du byter kanal osv (inte 100 på detta dock) ? , om det är så .. ja då säger jag bara skicka tebax dom dirr och få ut ett par nya.

Porten där fram har jag inte ens fattat hur man ska koppla in, har letat överallt på moderkortet efter en 8-pins audio ingång men hittar ingen.
Ska den sitta där "pwr-led" sladdarna osv ska sitta eller någon annanstans?

Ska testa i en annan dator nu igen, men eftersom att det låter i högtalarna också när jag kopplar in dom så känns det väldigt otroligt att det skulle vara headsetet det är fel på :/

Tack för all hjälp än så länge btw, alltid lika trevlig respons här på sweclockers!

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem

Har du inget bra schema över moderkortet med i förpackningen kan du nog hitta en PDF på nätet och kolla var front kontakterna skall kopplas in. Iband kan den pinnen sitta någon helt annan stans. På mitt kort sitter den nära e-sata kontakterna..

Permalänk
Medlem

8 pins ?? efter lite tittande så är din ljudutgång längst ner till vänster på ditt morderbord.
Gå till denna sida och ladda ner din manual "den översta" och sen går du till sida 45

och detta är inte ett dumförklarande utan en kanske dum fråga, men du har kopplat in headsetet rätt där bak ? alltså lurarna på grön o micken på rosa ?

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Skrivet av Miinan:

8 pins ?? efter lite tittande så är din ljudutgång längst ner till vänster på ditt morderbord.
Gå till denna sida och ladda ner din manual "den översta" och sen går du till sida 45

och detta är inte ett dumförklarande utan en kanske dum fråga, men du har kopplat in headsetet rätt där bak ? alltså lurarna på grön o micken på rosa ?

"denna sida" ?

nejdå, dumförklarande frågor är aldrig fel att ställa, även den bästa kan göra små misstag ibland! Men ja det har alltid varit rätt inkopplat

Visa signatur

|Datorspec| Processor: Intel i5-2500k Quad 3.3GHz, Grafikkort: GeForce GTX 780ti, Minne: DDR3 1600MHz 8GB, Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Permalänk
Medlem

sry glömde ju länka sidan :S hehe som sagt alla gör misstag

https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PRO/#support

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Rekordmedlem

Störningarna kommer pga att det är för dålig strömförsörjning till ljudkortet, det påverkas av spänningsvariationer i matningen, endera ändrar du last på datorn eller så byter du ut komponenter tills det blir tyst, ett ljudkort med bra filtrering är kanske det första man provar men det påverkas av alla andra delar också men det är ju bökigare att byta dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hoppas att det inte gör något att jag drar upp gammal tråd, men känns onödigt att starta en ny!

Jag har samma problem när jag använder mig av 3.5 mm i frontpanelen på datorn. I bakre panelen låter det inget, samma gäller USB. Vi pratar alltså om samma ljud som TS beskrev men i BARA 3.5 mm som befinner sig i frontpanelen. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norrissen:

Hoppas att det inte gör något att jag drar upp gammal tråd, men känns onödigt att starta en ny!

Jag har samma problem när jag använder mig av 3.5 mm i frontpanelen på datorn. I bakre panelen låter det inget, samma gäller USB. Vi pratar alltså om samma ljud som TS beskrev men i BARA 3.5 mm som befinner sig i frontpanelen. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Det är kvaliten eller rättare sagt bristen på kvalitet på signalöverföringen till frontuttagen som gör att de plockar upp störningar, det förekommer både dåliga kablage och dåligt utformade kontaktpaneler, tex att de delar jord med usb uttagen.

Usb anslutna lurar använder eget ljudkort så de har inget samband alls med ljudkortet i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är kvaliten eller rättare sagt bristen på kvalitet på signalöverföringen till frontuttagen som gör att de plockar upp störningar, det förekommer både dåliga kablage och dåligt utformade kontaktpaneler, tex att de delar jord med usb uttagen.

Usb anslutna lurar använder eget ljudkort så de har inget samband alls med ljudkortet i datorn.

Det är alltså ingenting som kan åtgärdas utan att behöva byta ut t.ex. kablaget till frontpanelen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norrissen:

Det är alltså ingenting som kan åtgärdas utan att behöva byta ut t.ex. kablaget till frontpanelen?

Det beror ju på vad som hänt, du kan prova att flytta kabeln i lådan, du kan även koppla bort andra saker som usb och se om det påverkar, det var även nån låda man skulle skära av jordplan på kretskortet till frontpanelen så att man separerade usb och ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.