Ska byta till Intel-cpu men vilket moderkort?? :S

Permalänk
Medlem

Ska byta till Intel-cpu men vilket moderkort?? :S

Jag köpte en fx 8350 förra hösten och jag är ordentligt trött på den eftersom den är så jävla trött i framförallt WoW som jag spelar flitigt.
Jag vet om att WoW kräver mycket mer av trådarna individuellt än många andra spel och i WoW är den helt värdelös. Jag Spelar på Twisting Nether som är en väldigt populerad server och även om ja drar ner inställningarna till näst lägsta så har ja inte mer än ca 40 fps i huvudstäderna.
Och när vi raidar 25 man HC så början på varje pull e ja under 10 fps när det är som mest visuella effekter på samma gång. Förra veckan när vi skulle pulla Garrosh så va ja nog nere på max 0.5 fps första 15 sekunderna så alla procs flög åt helvete, sen blir det bättre när inte alla effekter kommer samtidigt från alla spelare.

Men iaf som rubriken lyder, jag ska byta till en 4690k eller 4790k. Inte lönt att komma med förslag på andra processorer för jag ska köpa en av dessa två när jag bestämt mig för vilken.

Vilken borde jag ta tycker ni?

Och den stora frågan: vilket moderkort??? Finns ju så j*vla många tt välja mellan. Jag har tänkt överklocka cpu'n till iaf 4,2 GHz så de får ju vara ett kort som man kan klocka med. Så vilket bör ja ta? Behöver inte va de dyraste men va e de för skillnad på alla oändligt många kort?

Stort tack på förhand!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Osmanix:

Jag köpte en fx 8350 förra hösten och jag är ordentligt trött på den eftersom den är så jävla trött i framförallt WoW som jag spelar flitigt.
Jag vet om att WoW kräver mycket mer av trådarna individuellt än många andra spel och i WoW är den helt värdelös. Jag Spelar på Twisting Nether som är en väldigt populerad server och även om ja drar ner inställningarna till näst lägsta så har ja inte mer än ca 40 fps i huvudstäderna.
Och när vi raidar 25 man HC så början på varje pull e ja under 10 fps när det är som mest visuella effekter på samma gång. Förra veckan när vi skulle pulla Garrosh så va ja nog nere på max 0.5 fps första 15 sekunderna så alla procs flög åt helvete, sen blir det bättre när inte alla effekter kommer samtidigt från alla spelare.

Men iaf som rubriken lyder, jag ska byta till en 4690k eller 4790k. Inte lönt att komma med förslag på andra processorer för jag ska köpa en av dessa två när jag bestämt mig för vilken.

Vilken borde jag ta tycker ni?

Och den stora frågan: vilket moderkort??? Finns ju så j*vla många tt välja mellan. Jag har tänkt överklocka cpu'n till iaf 4,2 GHz så de får ju vara ett kort som man kan klocka med. Så vilket bör ja ta? Behöver inte va de dyraste men va e de för skillnad på alla oändligt många kort?

Stort tack på förhand!

Det moderkort som finns i SC sommardator verkar vara mycket för pengarna. ASUS Z97-A har jag för mig det hette.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det moderkort som finns i SC sommardator verkar vara mycket för pengarna. ASUS Z97-A har jag för mig det hette.

Ja jag har läst att den del rekommenderar det. Blir ändå lite snurrig när det finns så många att välja mellan och vad det är som gör skillnaderna mellan alla de som finns.

Men ASUS Z97-A ska ju funka kanon till alla spel och OC så det ligger ju som favorit just nu

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

Har du någon budget? Vilken storlek? Som ovan så är z97 riktigt bra. Funkar perfekt och går bra att överclocka med. Kör på Z97!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osmanix:

Ja jag har läst att den del rekommenderar det. Blir ändå lite snurrig när det finns så många att välja mellan och vad det är som gör skillnaderna mellan alla de som finns.

Men ASUS Z97-A ska ju funka kanon till alla spel och OC så det ligger ju som favorit just nu

MSI Z97 Gaming 5 ser också riktigt trevlig ut. Verkar rikta sig mot gamers som överklockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Ja jag har läst att den del rekommenderar det. Blir ändå lite snurrig när det finns så många att välja mellan och vad det är som gör skillnaderna mellan alla de som finns.

Men ASUS Z97-A ska ju funka kanon till alla spel och OC så det ligger ju som favorit just nu

Det som är nice med Z97-A är att det har Intel nätverk vilket endel andra inte har i samma prisklass. Annars är det ganska likt de andra tillverkarnas kort i den prisklassen.

Skulle kört på ett Z97-A och en 4690K eftersom WoW inte kommer dra någon nytta av de extra virtuella trådarna som i7an 4790K får genom HyperThreading.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det som är nice med Z97-A är att det har Intel nätverk vilket endel andra inte har i samma prisklass. Annars är det ganska likt de andra tillverkarnas kort i den prisklassen.

Skulle kört på ett Z97-A och en 4690K eftersom WoW inte kommer dra någon nytta av de extra virtuella trådarna som i7an 4790K får genom HyperThreading.

Tack!

Kan dock tillägga också att ja spelar en del BF4. Hur står då den sig mot 4790k? Gör HT ngt där ens?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Tack!

Kan dock tillägga också att ja spelar en del BF4. Hur står då den sig mot 4790k? Gör HT ngt där ens?

Ja om du kör i låg upplösning på låga inställningar annars är det grafikkortet som sätter gränsen.

Ser ju att du kör GTX 760 SLi vilket en i5 4690k bör driva fint speciellt om du tänkt överklocka 4GHz+.

Vad gäller spel så är det knappast värt pengarna med en i7 mot en i5 om du nu ändå ska upp över 4GHz även med i5'an.

Ska du däremot streama, redigera filmer/musik/foton lär du märka rätt stor skillnad till i7 4790k fördel, men enbart för spel nej ingen märkbar skillnad.

Sen som du kanske lagt märke till finns det hårda diskussioner i flera trådar om framtidssäkerhet å om det är värt den extra ~1000:- eller inte. Men eftersom mig veterligen ingen kan spå framtiden så är det bara upp till dig att gissa vad som kommer att hända med spelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo det fick bli en 4790K när ja ändå va ute efter nytt tillsammans med ett ASUS Z97-A.

La hellre ut de 1000 kr extra och vet att den är framtidssäker lite längre än 4690K då de
kanske blir fler spel som nyttjar HT snart.

Passade även på att dra kablarna lite snyggare än ja hade gjort sist. Så ska lägga upp en
bild när ja kommer hem från jobb senare ikväll.

Tack för hjälpen dock.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

Lite OT: Otroligt vad WoW har förändrats sen 2006. Då hade jag en AMD Sempron 2800 (1,6 GHz) och Geforce 6200 och körde Molten Core 40-man... Hade kanske så många FPS, men det gick att spela.

Körde initialt med en Pentium III 666MHz, verkligen knappt spelbart, men det gick precis när det inte var så många i närheten..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.