SSI SI-1359RUS3 eller datorburk

Permalänk
Medlem

SSI SI-1359RUS3 eller datorburk

Hej
Efter att jag skrotat min ena dator så har jag minst 7 diskar som jag inte vet vad jag skall ha någonstans.
Funderade på en burk Externt kabinett för 5 x HDD USB 3.0/eSATA (Raidsonic)

Men dels rymmer den ju bara fem diskar och är lite dyr....den väsnas säkert också, med dom där två 60mm fläktarna.

Min fråga är.
Jag har ju nu en tom Cooler Master Silencio 450 (Svart) med ett bra PSU 650 W
Kan man på något vis använda den lådan bara att ha diskar i och vad behöver man i så fall skaffa för grejer, helst vill jag ha USB3
Jag kommer inte att använda Raid, bara lösa diskar.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Kanske en port multiplier?
tex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256298
En SATA in, 5 ut. (köp 2)
Bilden ljuger lite, det är ett kort som kan installeras i vanlig chassi-expansionsport med "bracket",
åtminstone hos Alina.

Om ditt MB ev inte stöder SATA port multiplying behöver du ett SATA kontrollerkort,
som stöder detta.
tex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=246275

Fo3

Edit:
Det är förstås inte gratis att ligga på topp.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för svaret.
Saken är den att jag inget moderkort har.

Kanske enklare att skaffa en SSI SI-1359RUS3 ,så får jag köpa en stor disk (2TB) och flytta över data från mindre diskar.
Det är ju rätt bra att den burken har USB 3

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att disklådan SSI SI-1359RUS3 är en bra och flexibel lösning.
Och prisvärd jämfört med andra liknande lådor.

Min ide var annars att du skulle använda din gamla dator som disklåda,
och dra 1-2 sata-kablar från din ordinarie dator till disklådan.
(Port multipliern behöver bara SATA in, och ström. (Dvs ingen PCI/PCIe-port eller MB))
(Men kan monteras i en expansionsport i chassiet)

Men jag håller med om att det blir något av en ghetto-lösning.

Uppdatera gärna tråden om du hittar andra alternativa ideer/lösningar!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Efter att jag skrotat min ena dator så har jag minst 7 diskar som jag inte vet vad jag skall ha någonstans.
Funderade på en burk Externt kabinett för 5 x HDD USB 3.0/eSATA (Raidsonic)
http://www.net2world.se/images/custom/ProductTemplate/249828....

Men dels rymmer den ju bara fem diskar och är lite dyr....den väsnas säkert också, med dom där två 60mm fläktarna.

Min fråga är.
Jag har ju nu en tom Cooler Master Silencio 450 (Svart) med ett bra PSU 650 W
Kan man på något vis använda den lådan bara att ha diskar i och vad behöver man i så fall skaffa för grejer, helst vill jag ha USB3
Jag kommer inte att använda Raid, bara lösa diskar.

Jag sitter med den lådan och är inte helt nöjd pga att endast RAID0 och Jbod funkar som det ska.
när jag prövat andra raid så vill den formatera diskarna hela tiden varav jag tröttnade på dom lägena.

Fläktarna är tysta och blåser bra och den känns gedigen.
Raid 0 läget ger ca 150MB/s i överföring med 2st WD 3TB green diskar.

Är inte nöjd med köpet pga att jag ville köra RAID 5 läget

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

En kort fråga som jag inte lyckas få något svar på.
Startar SSI 1359RUS3 av sig själv vid power-on? Eller måste man trycka på någon power-knapp för att den ska starta upp?

Har köpt en ICY Box [1] men har insett att den måste man alltid trycka igång på powerknappen efter ett ev. strömavbrott så då kommer min server upp utan diskar == inte så kul. UPS hjälper inte mycket heller eftersom den kommer göra forcerad power-cycle vid längre strömavbrott.

[1]: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180554-icy_box_extern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andoma:

En kort fråga som jag inte lyckas få något svar på.
Startar SSI 1359RUS3 av sig själv vid power-on? Eller måste man trycka på någon power-knapp för att den ska starta upp?

Har köpt en ICY Box [1] men har insett att den måste man alltid trycka igång på powerknappen efter ett ev. strömavbrott så då kommer min server upp utan diskar == inte så kul. UPS hjälper inte mycket heller eftersom den kommer göra forcerad power-cycle vid längre strömavbrott.

[1]: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180554-icy_box_extern...

Den startar samtidigt med datorn som den är kopplad till (om strömbrytaren på baksidan är på on givetvis).
Sen stänger den av sig till något viloläge och drar väldigt lite ström om datorn stängs av. Så lite att min mätare som bara mäter över 5W inte fick något utslag.

Är väldigt nöjd med prestandan och raid5 kompabiliteten. Sjukt smidig produkt, önskar jag hade fler

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Den verkar riktigt bra SSI burken.

En fråga. Stödjer den 4TB diskar?
Jag har 4x4TB diskar som jag tänkte slänga in, kanske köpa en till så jag kan köra Raid 5.

/Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av f97ao:

Den verkar riktigt bra SSI burken.

En fråga. Stödjer den 4TB diskar?
Jag har 4x4TB diskar som jag tänkte slänga in, kanske köpa en till så jag kan köra Raid 5.

/Andreas

Jag kör den med 5x3TB Toshiba diskar i RAID5.

Inte riktigt svar på din fråga, men...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av f97ao:

Den verkar riktigt bra SSI burken.

En fråga. Stödjer den 4TB diskar?
Jag har 4x4TB diskar som jag tänkte slänga in, kanske köpa en till så jag kan köra Raid 5.

/Andreas

Vad jag har läst stödjer den bara 3TB men informationen kan vara gammal. Har ingen 4TB disk att testa med så kan tyvärr inte bekräfta detta

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Ja enligt informationen på hemsidan står det 3TB, men det kan ju vara gammalt. Jag har som sagt 4TB som bara ligger och inte gör någon nytta så vore ju kanon om jag kunde stoppa in dem någonstans
/Andreas

Permalänk

SSI 1359RUS3 + NAS

Hur funkar denna med tex en "färdig nas" som Qnap eller Neagear?

Om man tex har en Qnap-ts 212p och vill lägga till SSI 1359RUS3 via USB3 till Qnapen (har USB3)
Tror ni att det kommer funka smidigt eller kommer det att bli segt pga att det måste gå via Qnapen?

Fördelar?
nackdelar?

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som tryckt i 4Tb i SSI SI-1359RUS3? Har två torn med gamla smådiskar, dax att städa bland gammeldiskarna innan dom lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johann:

Fortfarande ingen som tryckt i 4Tb i SSI SI-1359RUS3? Har två torn med gamla smådiskar, dax att städa bland gammeldiskarna innan dom lägger ner.

Undrar samma sak, skulle vara intressant med en uppgradering för mig om det fungerar.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Efter lite läsande verkar det som fyror fungerar, frågan är dock om +15Tb per torn fungerar. Dvs trycka i en 4Tb ska gå bra men ja... Var inne på webhallen, inget öppet köp på diskar Har mina torn till en mac mini så ingen glädje av en lös 3,5:a om det inte går vägen. Trist.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt denna, samt en 4TB WD-red disk.
Jag kör utan RAID och det fungerar hur bra som hälst. Har enbart 1stk 4TB disk, så kan inte testa med RAID tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vill lyfta varningens tecken för denna enhet.

Problem #1:
I mitt fall, skedde efter en bra tids användning (min. 6 mån) händer det då och då att när enheten stängt ned sig (när datorn är helt avstängd), fortsätter diskarna snurra. M.a.o, man får vara kvickt framme och slå av strömmen på baksidan för att inte göra chassit väldans varmt = risk för att förstöra diskarna.

Problem #2: (kan vara en ren OS relaterad grej, oklart)
Enheten väcks igång titt som tätt (sliter på diskarna med en onödiga start/stopp). Har någon hittat en lösning ? Har labbat som bara dem med power-save inställningar för USB i OS, kollat access på enheten då den hoppar igång osv, utan resultat.

Problem #3:
Vid återuppbyggnad av RAID5 (när en disk gått åt skogen), går en disk till åt skogen. Känns osannolikt att alla som haft detta problem faktiskt fått ett hårdvarufel på en disk till exakt samtidigt då återuppbyggnaden av den första skedde. Om detta sker sitter man plötsligt med en helt rasad RAID5 setup. Misstänker att vi har ett fel i firmware här. Har mailat SSi om detta precis för att se om det finns en firmware uppgradering (inofficiellt) som går att få loss.

Problem #4:
När en disk gått åt skogen (RAID5), startar enheten inte upp i degraderat läge, vilket ska vara möjligt. Alltså, informationen på de övriga diskarna går inte att komma åt överhuvudtaget.

För er som funderar på att stega vidare till en RAID setup med denna enhet, fundera ett par extra varv. Personligen litar jag inte på enheten längre och kommer istället bygga en dedikerad NAS.

För er som kör den med single diskar, troligen ok såvida ni inte får de andra problemen.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robsch:

Vill lyfta varningens tecken för denna enhet.

Problem #1:
I mitt fall (skedde efter en bra tids användning, minst 6 mån) händer det då och då att enheten i sig stänger ned sig (fläktarna stannar osv), allt enligt vad man satt för sleep-timer inställning med programmet från Century. Problemet är att diskarna ibland fortsätter snurra. M.a.o, man får vara kvickt framme och slå av strömmen på baksidan av enheten för att inte göra chassit väldans varmt = risk för att förstöra diskarna.

Problem #2: (kan vara en ren OS relaterad grej, oklart)
Enheten hoppar igång som en jojjo upp och ner då och då (sliter på diskarna med en massa start/stopp). Har någon hittat en lösning ? Har labbat som bara dem med power-save inställningar för USB, kollat access på enheten då den hoppar igång osv, utan resultat.

Problem #3:
Vid återuppbyggnad av RAID5 (när en disk gått åt skogen), går en disk till åt skogen. Känns osannolikt att alla som haft detta problem faktiskt fått ett hårdvarufel på en disk till exakt samtidigt då återuppbyggnaden av den första skedde. Om detta sker sitter man plötsligt med en helt rasad RAID5 setup.
Jag misstänker att vi har ett fel i firmware här. Har mailat SSi om detta precis för att se om det finns en firmware uppgradering (inofficiellt) som går att få loss.

Problem #4:
När en disk gått åt skogen (i RAID5 config), startar enheten inte upp i degraderat läge (vilket ska vara möjligt), dvs informationen på de övriga diskarna går inte att komma åt.

För er som kör den med en eller flera diskar som single diskar, är den troligen ok som enhet.

För er som funderar på att stega vidare till en RAID5 setup eller liknande, fundera ett par varv extra. Personligen litar jag inte på enheten längre.

Dold text

Jag har sedan drygt ett år en SI-1359Rus3 som jag kör med 5 diskar i raid 5.

#1 Känner jag inte alls igen, vad är det för program från century du refererar till?

#2 För mig går enheten ner i viloläge, helt enligt beskrivning i (det dåliga) instruktionsbladet (efter ca30 sekunder?)
Vid diskaccess drar den igång igen.

#3 och #4, har jag turligt nog inte behövt erfara, låter väldigt otäckt!

Utöver otur, verkar det vara något som inte stämmer i din konfiguration.

-Intermittent fel i din SI-1359Rus3?
-Dålig FW, som du är inne på...
-Green-diskar med egen inbyggd vilolägeslogik, som stör/krockar med FW i Si-Rus...?
-Buggig USB3 kontroller i datorn...
-Strömsparlägen i Windows, vilken version av windows har du?

Meddela gärna om/när du får respons från SSI!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Detta program kan man ladda ner om man vill göra lite inställningar och se smartvärden osv. : ORICO HW RAID Manager

Jag har själv en sån här (Den med endast USB3-anslutning), jag har lite bekymmer med att den tappar kontakten ibland, vilket jag finner mycket irriterande.
I början tyckte jag det var väldigt störande med att den varvade ner diskarna hela tiden också, men den biten gick i alla fall att lösa med det lilla programmet jag nämnde ovan, så nu snurrar diskarna konstant, eller iaf tills jag stänger av datorn.

Permalänk
Medlem

FatherOfThree:
Vad bra att chassit funkar som det ska, det gjorde mitt med ett bra tag

Ta ned detta progg, är kompatibelt (kör som admin): http://www.century.co.jp/support/download/lib/crib_mgr.EXE
Tips är att ställa upp sleep-timern.

Just det där med RAID5-delen är det som får mig och "springa", var lixom därför jag köpte detta chassi överhuvudtaget.

Kolla vad ni har för FW version (i progget ovan). Min (1359RUS3 med e-sata/usb3) säger:
Product name: 1349UI3
Firmware: 0.957 [8/31]

Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB (med senaste fw redan från början), inget "green-problem" med dem.

Win 8.1 i burken i min signatur.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Skrivet av Robsch:

FatherOfThree:
Just det där med RAID5-delen är det som får mig och "springa", var lixom därför jag köpte detta chassi överhuvudtaget.

Är det något du upplevt själv eller var det något du läste i "recensionerna"?

Jag läste om det i nån sån privat "recension" innan jag köpte min, men efter att ha googlat det och inte fått speciellt många träffar på det (typ ingen...) så köpte jag den ändå,
men man blir ju ändå lite nojjig nu, jag kör ju just RAID5 också.

Permalänk
Medlem

En polares som rasat på detta sätt och vi har exakt samma modell med samma diskar i. Vill själv hoppa av tåget i tid men det är ju upp till var och en om man vill chansa och hoppas på att en eventuell återuppbyggnad går ok om/när en disk pajjar (kommer att ske, bara en fråga om när) eller byta till annan lösning.

Jag kommer troligen går över till mini hemmaserver/nas med WD Red diskar i istället.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand