Asus tillkännager RT-AC87U – först ut med Quantenna 802.11ac

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fyra antenner.
Är antenner nya MHz och multi-core racet?
Ska någon göra en med 6, 8, 12 och 16 antenner snart också?

kan nog vara bra min Zyxel NBG6716 har lite halvtaskig täckning när den måste gå genom betongväggar med 5GHz

Permalänk

Typiskt, en vecka efter att jag köpt en AC68.

Skrivet av Idleworks:

Klarar den inte 1Gbit WAN throughput är ju WiFi-hastigheten värdelös och ser bara bra ut på papper...

Nej. Det är många som strömmar från en dator på det interna nätet, typ mediaservers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Typiskt, en vecka efter att jag köpt en AC68.

Nej. Det är många som strömmar från en dator på det interna nätet, typ mediaservers.

utnyttja 2veckors ångerrätt eller 30dagars öppet köp.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Tjenare Einstein. Definera "bra" hastighet. Min stationära använder trådlöst nätverk (alltså inte bara smartphones och "pad") och det fungerar kanon, slippa dra kabel genom halva lägenheten då fiberuttaget inte sitter i närheten av där datorn står. 154 MBit räcker gott och väl för det jag använder den till. Ping på 14 ms till min favoritserver och sällan packetloss.

Men iofs, jag är säkert inte i Sweclockers huvudsakliga målgrupp där livet är att spela CS eller CoD i mamma och pappas källare.

Vad var det du inte förstod egentligen. Vad ska du med 2000 Mbit till en iPad eller iPhone t ex. Sitter du bara och tankar och surfar på din stationära så ja då funkar de med trådlöst. Vad har pingen med bandbredden att göra? Jag tror inte det är många som sitter och spelar i källaren hos mamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idleworks:

Klarar den inte 1Gbit WAN throughput är ju WiFi-hastigheten värdelös och ser bara bra ut på papper...

Fel. Jag kör massor av fjärrstyrning, streaming hit och dit och filöverföringar lokalt och är beroende av hög hastighet mellan klienterna. Hastigheten ut på nätet är faktiskt mindre viktig - för mig är sammanlagt >2Gbit lokal trådlös bandbredd ett starkt säljargument.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Vilken router i dagsläget som säljs under AC-standarden klarar INTE 1Gbit WAN throughput?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Skrivet av radx:

Skulle hellre se att marknaden börjar fokusera på bättre trådat stöd. 10Gbps standard på alla nätverksprodukter som kör trådat hade varit mycket intressantare än överdrivna trådlösa system som i praktiken ändå suger om man jämför med kabel. Min mobil och surfplatta behöver inga 1Gbps+.

Det vore nice. Tror att 1Gbit nätanslutning måste bli vanligare först.

Jag själv har 100Mbit och inga planer finns att öka hastigheten. Vad det ser ut, har haft det i flera år så. I för sig är 1Gbit rätt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fyra antenner.
Är antenner nya MHz och multi-core racet?
Ska någon göra en med 6, 8, 12 och 16 antenner snart också?

Asus har redan en med 6st.
Du har delvis rätt, men samtidigt ligger det något i det precis som frekvens och antalet kärnor har i processorer.
Antalet antenner bestämmer troligtvis hur många användare du kan ha som kör MIMO. Alltså att få upp hastigheten genom att kombinera kanaler osv. Dessutom så brukar Asus klämma in extra funktionalitet så som gästnätverk (Anslutna användare har ingen åtkomst till ditt lokala nät) samt att samköra 2.4GHz och 5GHz. Jag kan tänka mig att det behövs specifika antenner för det, men jag är inte säker.

Har inte sett något test av det, skulle vara intressant att se vad som händer när man kopplar bort antenner under drift eller liknande.

Skrivet av Broken-arrow:

Det vore nice. Tror att 1Gbit nätanslutning måste bli vanligare först.

Jag själv har 100Mbit och inga planer finns att öka hastigheten. Vad det ser ut, har haft det i flera år så. I för sig är 1Gbit rätt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dyrt? Vanligare?
Jag förstår uppriktigt inte vad du menar.
Försök köpa ett moderkort, router, switch eller nätverkskort idag som inte har 1Gbit-anslutning.

När du säker att du själv har 100Mbit vad menar du då? Har du en gammal switch/router som inte klarar 1Gbit? Något säger mig att alla dina klienter bör ha 1Gbit förutsatt att nätverkskomponenterna inte är flera år gamla. Datorn i din signatur har ju garanterat 1Gbit onboard.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curik:

Tjenare Einstein. Definera "bra" hastighet. Min stationära använder trådlöst nätverk (alltså inte bara smartphones och "pad") och det fungerar kanon, slippa dra kabel genom halva lägenheten då fiberuttaget inte sitter i närheten av där datorn står. 154 MBit räcker gott och väl för det jag använder den till. Ping på 14 ms till min favoritserver och sällan packetloss.

Men iofs, jag är säkert inte i Sweclockers huvudsakliga målgrupp där livet är att spela CS eller CoD i mamma och pappas källare.

Det duger för vissa. Andra vill ha säkerhet och tillförlitlighet som kabel ger. Sedan blir det alltid roligare med WiFi när alla dina grannar har en med och använder den. Då dyker dessa siffror rejält för i slut ändan är det delad bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är väl inte för hastigheten man har extra antenner, utan för räckvidd och throughput.

I det fall endast routern har flera antenner kan dessa endast användas till att rikta och fokusera signalen bättre vilket därmed ökar räckvidd och även throughput eftersom signalnivån ökar i förhållande till brusnivån. Men det är endast om klienten också har flera antenner som man kan öka throughput väsentligt och det är bara då som man får MIMO.

Permalänk
Skrivet av Stenfan:

Vilken router i dagsläget som säljs under AC-standarden klarar INTE 1Gbit WAN throughput?

De flesta? Iaf om man vill att de faktiskt orkar över 900Mbps.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon127948:

Det duger för vissa. Andra vill ha säkerhet och tillförlitlighet som kabel ger. Sedan blir det alltid roligare med WiFi när alla dina grannar har en med och använder den. Då dyker dessa siffror rejält för i slut ändan är det delad bandbredd.

Och exakt därför som trycket på att förbättra bandbredden över WiFi är så väldigt mycket mer relevant än att erbjuda 10Gbit/s över tråd till privatanvändare: WiFi-bandbredden delas av alla dina enheter och i många fall även av dina grannars enheter. De användare där dedikerad 1Gbit/s lina över tråd är en begränsning är så otroligt få och om man verkligen är i behov av mer så går det nog att motivera kostnaden för 10 eller 40Gbit/s utrusning redan idag.

För majoritet av privatanvändare är ~1Gbit/s över luften väldigt värdefullt om det faktiskt fungerar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Det är ju ändå inte så att man behöver en sån bandbredd för trådlösa enheter såsom smartphone och pad. Vill man ha bra hastighet kör man trådat.

Och man vill köra trådat för att det alltid varit snabbare och mer pålitligt än trådlöst. Varför klaga när trådlöst börjar närma sog trådat? Eller är det själva kabeln du tycker är sexig? Jag spelar CS, BF, strömmar filmer osv på mitt trådlösa internet hemma och har i stort sett aldrig problem. Med denna pjäsen skulle jag klara (och 99% av alla på detta forumet) mig alldeles utmärkt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thunderboy88:

dock väldigt lik till utsendet netgears Nighthawk.

Tycker den ser ut som ASUS routrar traditionellt ser ut. Nighthawk var väl mer en skamlös kopia av ASUS Dark Knight om något.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

SmallNetBuilder har testat den:

ASUS RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit Router First Look

ASUS RT-AC87U Review: Part 2

Slutord:

"As I said in the closing to Part 1, the RT-AC87U/R is an unfinished product, rushed to market when it should still be back in the lab being thoroughly debugged. If you want to put your faith in ASUS and Quantenna's ability to deliver on its "wave 2" 802.11ac features (1733 Mbps link rate and MU-MIMO), go ahead and give ASUS your money now. After all, being the first on your block to have a new toy is worth it, right?

Smart buyers, however, will cool their jets and either buy something else or wait another few months until MU-MIMO support is turned on and ASUS ships its matching EA-87 client. They better have 5 GHz performance sorted out by then. Because the RT-AC87 won't be the only four-stream AC router in town at that point."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Flyger den?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Asus har redan en med 6st.
Du har delvis rätt, men samtidigt ligger det något i det precis som frekvens och antalet kärnor har i processorer.
Antalet antenner bestämmer troligtvis hur många användare du kan ha som kör MIMO. Alltså att få upp hastigheten genom att kombinera kanaler osv. Dessutom så brukar Asus klämma in extra funktionalitet så som gästnätverk (Anslutna användare har ingen åtkomst till ditt lokala nät) samt att samköra 2.4GHz och 5GHz. Jag kan tänka mig att det behövs specifika antenner för det, men jag är inte säker.

Har inte sett något test av det, skulle vara intressant att se vad som händer när man kopplar bort antenner under drift eller liknande.

Dyrt? Vanligare?
Jag förstår uppriktigt inte vad du menar.
Försök köpa ett moderkort, router, switch eller nätverkskort idag som inte har 1Gbit-anslutning.

När du säker att du själv har 100Mbit vad menar du då? Har du en gammal switch/router som inte klarar 1Gbit? Något säger mig att alla dina klienter bör ha 1Gbit förutsatt att nätverkskomponenterna inte är flera år gamla. Datorn i din signatur har ju garanterat 1Gbit onboard.

Dyrt för det kostar över 500kr för 1Gbit. Min netgear och båda datorerna klarar Gbit (även den från 05). Men telia erbjuder inte över 100 mbit fiber här. Har inte kollat nyligen. Men har rätt bra pris för 100 mbit. 178 kr resten betalas genom hyran.

Har inte maxat helt 100mbit än, har inte haft behovet att uppgradera. Kanske är dags sen när streaming funkar bättre (kräver bandbredd).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av backfeed:

SmallNetBuilder har testat den:

ASUS RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit Router First Look

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/32491-asus-rt-ac87u-review-part-2]ASUS RT-AC87U Review: Part 2[/url]

Slutord:

"As I said in the closing to Part 1, the RT-AC87U/R is an unfinished product, rushed to market when it should still be back in the lab being thoroughly debugged. If you want to put your faith in ASUS and Quantenna's ability to deliver on its "wave 2" 802.11ac features (1733 Mbps link rate and MU-MIMO), go ahead and give ASUS your money now. After all, being the first on your block to have a new toy is worth it, right?

Smart buyers, however, will cool their jets and either buy something else or wait another few months until MU-MIMO support is turned on and ASUS ships its matching EA-87 client. They better have 5 GHz performance sorted out by then. Because the RT-AC87 won't be the only four-stream AC router in town at that point."

Det där lät ju inte så roligt jag som hade tänkt att skaffa den och använd min ac68u som AP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

Det kommer ju fler skojiga routrar.. netgear-r8000-nighthawk-x6-ac-3200-tri-band

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dyrt för det kostar över 500kr för 1Gbit. Min netgear och båda datorerna klarar Gbit (även den från 05). Men telia erbjuder inte över 100 mbit fiber här. Har inte kollat nyligen. Men har rätt bra pris för 100 mbit. 178 kr resten betalas genom hyran.

Har inte maxat helt 100mbit än, har inte haft behovet att uppgradera. Kanske är dags sen när streaming funkar bättre (kräver bandbredd).

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, du menar WAN-hastigheten alltså. Det förklarar saken. Bara jag som tolkade fel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Fel. Jag kör massor av fjärrstyrning, streaming hit och dit och filöverföringar lokalt och är beroende av hög hastighet mellan klienterna. Hastigheten ut på nätet är faktiskt mindre viktig - för mig är sammanlagt >2Gbit lokal trådlös bandbredd ett starkt säljargument.

Menar du att du sitter och belastar 2Gbit/s trådlöst?
Har väldigt svårt att tro det.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Nej. Det är många som strömmar från en dator på det interna nätet, typ mediaservers.

Om du ska få 2Gbit/s behöver du ju ett bra trådlöst nätverkskort och en bra mediakälla, får du ut mer än 1Gbit/s ur din mediakälla?
Det kräver ju snabba hårddiskar och något som klarar att trycka ut 2Gbit/s.
Tror att flaskhalsen ligger vid mediakällan ändå.
Oavsett så är 2Gbit/s trådlöst är för min del meningslöst.

Enligt Smallnetbuilder ligger hastigheten WAN-LAN och LAN-WAN runt 800Mbit/s vilket gör att en gigabitlina inte blir fullt utnyttjad med denna vilket antagligen är vad det blir när fibern äntligen kommer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Jaha, du menar WAN-hastigheten alltså. Det förklarar saken. Bara jag som tolkade fel.

Jupp Lugnt, ingen fara.

Kör inte egen nas hemma än, så vore kul om man kunde börja maxa nätverket (internt än så länge);)

http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...
Inte nådigt dyrt för 1000, 1000kr oj finns ju billigare leverantörer som jag sett legat runt 700/600kr.

Såg att man kan få 1Gbit på min adress nu även 250 Gbit, men rätt högt prissteg emot 100Mbit

Men längre ner "Vilket bredband passar dig - vi rekommenderar"

Är ju helt snedvriden, kan ju göra allt som står där på 10mbit För nedladdning är det dock nyttigt med hög nerladdningshastighet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag köpte nyligen en Asus RT-AC68U och den kostade mig ca 1500 kr. Har kört den med 100/10Mbit och den var verkligen über då. Tyvärr flyttade man ut på landet så nu bryggar jag den bara med ADSL 24 mbit och det suger...

Det som är allra mest synd är att jag typ nu får tvingas använda den som range-extender för W-lan. Skall häva bryggningen och flytta den till typ andra sidan huset och göra den till access-punkt istället, för bryggningen spelar nog ingen större roll i nuläget. . Får dock fiber lagom till Julen och jag kan knappt vänta tills dess.

Ja vad ville jag ha sagt egentligen?

Hmm tror jag läste specs på att täckningen för det trådlösa skulle röra sig runt 100 yards men i huset så räcker det inte långt alls. Kanske p.g.a. timmerväggarna, tråkigt är det ju dock, det var ju delvis därför jag köpte den men även fast området inte blivit mycket större så går ju det trådlösa väldigt mycket snabbare.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Damer och herrar! Detta ser lite finare ut ! http://www.broadbandbuyer.co.uk/products/18842-asus-rt-ac3200...

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Haha nu väntas bara att det kommer olika skal till dessa så kan de se ut som en spindel tex.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

De flesta? Iaf om man vill att de faktiskt orkar över 900Mbps.

Känns som ett icke-problem. Förklara gärna en situation där du i hemmamiljö flaskhalsar pga att WAN-porten inte går över 900mbps.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.