Repeater/Dålig eller ingen täckning, extern antenn. [update: Gäller även samtal /mod]

Permalänk
Medlem

Repeater/Dålig eller ingen täckning, extern antenn. [update: Gäller även samtal /mod]

Snabb fråga.

Min sambo och jag ska bli särbos och hon flyttar ca 30-40 meter från mig med fri sikt från mina rumsfönster.
Jag tänkte att hon skulle få dela vårt trådlösa internet.

Frågan är tror ni att det räcker med en Repeater i rumsfönstret eller behöver jag en extra antenn också.

I dag kommer hon inte åt internet då vi har ganska tjocka betongväggar och routern inte är synlig från hennes lägenhet.

Förtydligad rubrik efter sammanfogning
Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Har ni fönster riktade mot varann, eller vägg där ni kan montera antenn på?

I så fall rekommenderas:
http://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

Tänk på att en internetförbindelse till privatperson är i stort sett alltid ämnad för endast ett hushåll. Läs på i avtalet med din internetoperatör.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk också på att moderna fönster är ofta metallbelagda och dämpar radiosignaler ganska mycket, strular det så prova att öppna fönstret och se hur det påverkar signalen.
Tänk dessutom på att en repeater i bästa fall halverar farten, så går det att använda tex en accesspunkt (ev med riktantenn) i stället så är det bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fönstret är ca snett mittemot ca 120 grader. Alltså Router - Accesspunkt - Henne är bästa lösningen? (Allt Trådlöst)
Kan det bli bättre om jag kopplar en starkare antenn till accesspunkten?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna ställa din nuvarande router i fönstret och gå till den andra lägenheten och kolla hur signalnivåerna blir där, men en bättre antenn är alltid bättre
I det här fallet så passar det nog bäst med en riktantenn för att minska påverkan från andra nät.
nått i den här stilen http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr klarar inte routern (4g) att ta emot signalen från masten i det fönstret, men jag köper en accesspunkt och testa annars får jag komplettera med en extra eller starkare antenn.

Tackar

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Dålig eller ingen täckning, extern antenn.

Mycket strul när tanten ska flytta.
I hennes nya lägenhet är det riktigt dålig täckning, Betongväggar m.m. Men vid fönstret får hon i alla fall 1 plutt.
Så jag tänkte köpa en extern antenn och placera ute men behöver jag också en 3g eller 4g router eller någon form av adapter att koppla till antenn eller telefon så hon ska kunna prata inne?
Eller kan jag koppla ihop det med internet på något sätt?
Hon kommer att dela 4g internet med mig via en accesspunkt., men jag behöver en trådlös mottagare hos henne.
Telefon och internet har 2 olika operatörer tyvärr så det kanske inte går.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma sak. Dina trådar gör ju att andras trycks undan vilket inte är fair. Denna gången har jag sammanfogat, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ok mitt misstag. Jag tänkte att de var separata.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Internet är klart lyckades få 4g kontakt i de andra fönstren som är synliga från henne. och han får två pluppar kontakt i hennes fönster så jag testar trådlöst från routern till en accesspunkt TP-LINK TL-WA830RE Wireless Extender och sedan en riktantenn för att få så bra styrka som möjligt till henne. Funkar det dåligt kopplar jag en kabel mellan routern och accesspunkten.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tråden flyttat på begäran (tråden uppdateras inom kort).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterar.
I hennes nya lägenhet är det riktigt dålig täckning, Betongväggar m.m. Men vid fönstret får hon i alla fall 1 plutt.
Så jag tänkte köpa en extern antenn och placera ute men behöver jag också en 3g eller 4g router eller någon form av adapter att koppla till antenn eller telefon så hon ska kunna prata inne?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nammatj:

Jag uppdaterar.
I hennes nya lägenhet är det riktigt dålig täckning, Betongväggar m.m. Men vid fönstret får hon i alla fall 1 plutt.
Så jag tänkte köpa en extern antenn och placera ute men behöver jag också en 3g eller 4g router eller någon form av adapter att koppla till antenn eller telefon så hon ska kunna prata inne?

Det skulle gå att använda en repeater, de är tillståndspliktiga så du kan börja med att söka tillstånd för att se om det beviljas.
Det går att skaffa en router med telefonfunktion typ http://www.lohelectronics.se/mobilt-bredband/router-for-mobil...
Det går att använda en "vanlig" 3-4g router och köra iptelefoni via datatrafiken när man är hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok Tackar då blir det att testa det

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Hon kommer bara bo där några månader och då är det lite onödigt att kasta ut en massa pengar i onödan.

Billigaste lösningen borde vara extern antenn och en adapter till telefonen kanske en induktiv överförare eller Micro-adapter Hon behöver bara kunna ta emot sms och ringa

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

Internet är klart lyckades få 4g kontakt i de andra fönstren som är synliga från henne. och han får två pluppar kontakt i hennes fönster så jag testar trådlöst från routern till en accesspunkt TP-LINK TL-WA830RE Wireless Extender och sedan en riktantenn för att få så bra styrka som möjligt till henne. Funkar det dåligt kopplar jag en kabel mellan routern och accesspunkten.

En sista kollfråga. Kan jag ha en accesspunkt hos henne också så att hon får trådlöst i lägenheten?

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nammatj:

En sista kollfråga. Kan jag ha en accesspunkt hos henne också så att hon får trådlöst i lägenheten?

Ja om du valt lämpliga delar och ställer in det rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4