Permalänk
Medlem

Sänka värmeutveckling på 2500K, TDP osv

Jag ska bygga dator i en skrivbordslåda och skulle egentligen behöva en i5 3770s eller liknande men har tills vidare bara en 2500k och undrar hur jag gör för att sänka värmeutvecklingen utan att mista alltför mycket effekt. Vill helst att den ska vara sval men kvick utan att dra för mycket ström (ska skaffa picoPSU på 160w så småningom). Har ett Asus Maximus Gene-Z IV moderkort. Vilka inställningar ska jag leka med? Har en H60 V2 kylare på väg.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overhard:

Jag ska bygga dator i en skrivbordslåda och skulle egentligen behöva en i5 3770s eller liknande men har tills vidare bara en 2500k och undrar hur jag gör för att sänka värmeutvecklingen utan att mista alltför mycket effekt. Vill helst att den ska vara sval men kvick utan att dra för mycket ström (ska skaffa picoPSU på 160w så småningom). Har ett Asus Maximus Gene-Z IV moderkort. Vilka inställningar ska jag leka med? Har en H60 V2 kylare på väg.

Undervolta, samma som att överklocka men du siktar på att nå så låg volt som möjligt utan att förlora allt för mycket prestanda. Tror man kan köra en 2500k i 3-3.5Ghz på runt 1v. Men om du kör utan grafikkort så klarar du dig nog ändå på 160w utan att göra något. Stock drar inte mycket mer än 100w i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Undervolta, samma som att överklocka men du siktar på att nå så låg volt som möjligt utan att förlora allt för mycket prestanda. Tror man kan köra en 2500k i runt 3-3.5Ghz på runt 1v. Men om du kör utan grafikkort och stock så klarar du dig nog ändå på 160w utan att göra något. Drar inte mycket mer än 100w.

Tack för svaret. Att jag vill dra ner effekten har bara med ljud och värme att göra. Vill kunna köra de fläktar som behövs på så låg effekt som möjligt.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overhard:

Tack för svaret. Att jag vill dra ner effekten har bara med ljud och värme att göra. Vill kunna köra de fläktar som behövs på så låg effekt som möjligt.

Ok, är ju bara att vänta tills du har fått upp allt sen är det bara att undervolta tills du är nöjd med ljudnivån. Borde ju vara lättkylt med det där, dock så är små radiatorer + lågt varvtal på fläktar ofta en rätt dålig kombination, men 2500 är ju lättkyld så borde inte vara några problem. Men som sagt så är det bara att leka med volten och multipliern och se till så att alla strömsparlägen är på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overhard:

Tack för svaret. Att jag vill dra ner effekten har bara med ljud och värme att göra. Vill kunna köra de fläktar som behövs på så låg effekt som möjligt.

Du får prova dig fram. Köp en effektmätare till datorn och sänk spänningen till processorn en bit. Ändra klockfrekvensen tills det fungerar. Är effektförbrukingen för hög -> sänk mer.