Permalänk
Medlem

Hur man reparerar laptop.

Hej

Har en död laptop som jag tänker leka doktor med och sen döpa om den till Ubuntu.

Laptop är bara en månad gammal och slutade andas helt plötsligt utan förvarning. Det finns misstankar att laptop har blivit utsatt för infektion..eller det kan också vara hårdvarufel.

Har frågor som jag hoppas jag kan få lite råd och tips av er sweclockerna, hur, var och vad ska jag börja med?

Vore mycket tacksam för hjälp steg för steg på ungefär sätt.

PS det går inte att starta datorn något alls just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slutade andas? Problem med fläktarna...?

Permalänk
Medlem

Är det helt svart så kan första steget vara att byta ramminnerna. Kolla så dem sitter så dem ska.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av #/RedX/#:

Hej

Har en död laptop som jag tänker leka doktor med och sen döpa om den till Ubuntu.

Laptop är bara en månad gammal och slutade andas helt plötsligt utan förvarning. Det finns misstankar att laptop har blivit utsatt för infektion..eller det kan också vara hårdvarufel.

Har frågor som jag hoppas jag kan få lite råd och tips av er sweclockerna, hur, var och vad ska jag börja med?

Vore mycket tacksam för hjälp steg för steg på ungefär sätt.

PS det går inte att starta datorn något alls just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den är bara en månad gammal varför inte lämna in den på garantin?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Som Commander säger så ska du givetvis utnyttja garantin på datorn

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Har gjort mitt val att inte lämna in den så fram med tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell, tillverkare osv? På vilket sätt fungerar den ej? Startar den inte över huvudtaget? Lyser något upp eller går ev. fläkt igång osv?

Som tidigare nämnts, prova andra minnen. Sen kan du prova plocka ur batteriet och köra enbart med strömadapter och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Hedersmedlem

Med stor sannolikhet lär du ha svårt att lösa det. Laptops är inte så reparationsvänliga. Det smarta är att utnyttja garantin om du har det.

Permalänk
Medlem

Efter att du har lekt "doktor" så lär du inte få ut något på garantin. Om du har garanti, utnyttja den.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Om du inte har garanti på en dator som är en månad gammal, så kanske du kan återlämna den till personen som innehar garantin.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Om du inte har garanti på en dator som är en månad gammal, så kanske du kan återlämna den till personen som innehar garantin.

Men fan, kan ni inte hålla er till ämnet?! Måste jag verkligen förklara och ev försvara mig varför jag inte vill lämna in den? Garanti täcker väl inte om datorn blivit drabbad av infekterad ? Och sen jag må vara paranoid, så tror jag att någon har infekterat min för att hindra mig upptäcka den person. Jag som höll på och analysera datorn och trafik för att spåra den person som har tillträde till mitt nätverk. Inte vill jag att tekniker ska sudda bort det!?

Och samtidigt jag vill också bli kunnig inom datorbyggande så därför vill jag passa på och använda den till försöksdator. Den kostar ju inte mer än 2000 kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av #/RedX/#:

Men fan, kan ni inte hålla er till ämnet?! Måste jag verkligen förklara och ev försvara mig varför jag inte vill lämna in den? Garanti täcker väl inte om datorn blivit drabbad av infekterad ? Och sen jag må vara paranoid, så tror jag att någon har infekterat min för att hindra mig upptäcka den person. Jag som höll på och analysera datorn och trafik för att spåra den person som har tillträde till mitt nätverk. Inte vill jag att tekniker ska sudda bort det!?

Och samtidigt jag vill också bli kunnig inom datorbyggande så därför vill jag passa på och använda den till försöksdator. Den kostar ju inte mer än 2000 kr!

Skickades från m.sweclockers.com

För att få hjälp så behöver du ge oss mer info, Vad är det för dator? (Märke/Modell), Hur uppenbarar sig felet? Det är lite luddigt i ditt inlägg då du först skriver att du tror att din dator blivit infekterad och sedan att det kan vara hårdvarufel? Om datorn är stendöd så är det givetvis hårdvarufel.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

som alla säger att itne lämna den på garanti är korkat men vill du vara det så är det ditt val och ska du ha hjälp med fel så måste du förklara vad som är fel ...om du trycker på knappen gården i gång överhuvud taget ?? om den startar vad är det som händer för inte ens folk på swec är synska

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av #/RedX/#:

Men fan, kan ni inte hålla er till ämnet?! Måste jag verkligen förklara och ev försvara mig varför jag inte vill lämna in den? Garanti täcker väl inte om datorn blivit drabbad av infekterad ? Och sen jag må vara paranoid, så tror jag att någon har infekterat min för att hindra mig upptäcka den person. Jag som höll på och analysera datorn och trafik för att spåra den person som har tillträde till mitt nätverk. Inte vill jag att tekniker ska sudda bort det!?

Och samtidigt jag vill också bli kunnig inom datorbyggande så därför vill jag passa på och använda den till försöksdator. Den kostar ju inte mer än 2000 kr!

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag var du så skulle jag tagit ur hårddisken och bootat upp den I en annan pc och I en säker miljö, och sen köra disk kontroll , söka efter virus m.m.

Permalänk
Medlem

Det luktar troll lång väg!

Eller så är han bara VÄLDIGT dålig på att beskriva vad som är fel. TS borde fatta att man inte bara kan säga dator kaputt, nu ska jag fixa den men vet inte hur jag ska göra. Ni får gissa vilken dator jag har. Jag har ju sagt att det är en laptop som inte funkar, hjälp mig nu annars blir jag irriterad på er...

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk

Låter som någon som använder google translate.