Hårddisk problem dator fryser sig.

Permalänk
Medlem

Hårddisk problem dator fryser sig.

Tjena har lite problem. Min dator fryser sig ibalnd. Jag har två hårddiskar en SSD och en mekanisk. Och det är den mekaniska jag tror att det är fel på. När datorn fryser sig så dör tangentbordet och musen (Alltså dom slutar lysa) Men det händer oftast när jag spelar eller kollar film. Och alla spel och filmer ligger på den mekaniska. Jag tog ut den mekaniska en gång och körde bara på SSD i tre dagar och inte en gång frös datorn. Och jag lämmnade in den på Inet för felsök men dom hittade inget fel och nu har garantin gått ut Hårddisken är en seagate st2000dm001. Tack för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tol9411:

Tjena har lite problem. Min dator fryser sig ibalnd. Jag har två hårddiskar en SSD och en mekanisk. Och det är den mekaniska jag tror att det är fel på. När datorn fryser sig så dör tangentbordet och musen (Alltså dom slutar lysa) Men det händer oftast när jag spelar eller kollar film. Och alla spel och filmer ligger på den mekaniska. Jag tog ut den mekaniska en gång och körde bara på SSD i tre dagar och inte en gång frös datorn. Och jag lämmnade in den på Inet för felsök men dom hittade inget fel och nu har garantin gått ut Hårddisken är en seagate st2000dm001. Tack för svar.

Att mus och tangentbord slutar lysa tyder inte på ett HDD-fel utan på antingen fel på drivrutiner eller att strömtillförseln är lite skum. Vad har du för saker i datorn inklusive OS? Hur länge fryser det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att mus och tangentbord slutar lysa tyder inte på ett HDD-fel utan på antingen fel på drivrutiner eller att strömtillförseln är lite skum. Vad har du för saker i datorn inklusive OS? Hur länge fryser det?

Tjena tack för svar SPEC:

windows 7 ultimate
nätagg: Corsair AX 850
Grafikkort: 2x Gigabyte gtx 680
Ram: corsair vengance 16Gb
Moderkort: ASRock extreme 6
Processor: Intel i7
Processor + Grafikkort är vattenkylt

Det fryser tills jag startar om den. Jag har hafft en tanke på att det är något fel på grafikkortet men jag har testat HDD,SSD,RAM och grafikkort med olika program och aldrig fått något error. Men som sagt kör jag på bara SSD så kan jag kolla film och spela och det fryser inte. Jag brukar kolla event log men det brukar alltid vara olika fel. Tack för hjälpen det uppskattas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tol9411:

Tjena tack för svar SPEC:

windows 7 ultimate
nätagg: Corsair AX 850
Grafikkort: 2x Gigabyte gtx 680
Ram: corsair vengance 16Gb
Moderkort: ASRock extreme 6
Processor: Intel i7
Processor + Grafikkort är vattenkylt

Det fryser tills jag startar om den. Jag har hafft en tanke på att det är något fel på grafikkortet men jag har testat HDD,SSD,RAM och grafikkort med olika program och aldrig fått något error. Men som sagt kör jag på bara SSD så kan jag kolla film och spela och det fryser inte. Jag brukar kolla event log men det brukar alltid vara olika fel. Tack för hjälpen det uppskattas

Om du endast kör med ett grafikkort är det samma sak då? Är det speciella drivrutiner för din mus/tangentbord? Hur är det med kylningen på dina grafikkort gällande minnet och dess VRM-kretsar? Har du bytt grafikdrivare till de senaste?

Testat olika SATA-ingångar på mobot? Olika kablar till dessa?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om du sätter in den mekaniska disken, kan du kolla SMART info på den?
Testa även som Jalle64 säger, annan SATA port.

Håller dock med tidigare personer i tråden, Mus o tangb dör inte pga HDD-fel.
Det enda jag kan tänka mig är Nätaggregatet som har problem, och är på gränsen, men när man tittar på vilket du har, så är den chansen väldigt liten.

Till er andra i tråden: Liten tanke för mig till energisparläge eller liknande som får fnatt. Mekaniska disken stänger ner efter ett tag, och sen kan den inte få igång den igen. Låter det rimligt med tanke på USB problemen? Detta hade Inet inte testat, då det är svårt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du endast kör med ett grafikkort är det samma sak då? Är det speciella drivrutiner för din mus/tangentbord? Hur är det med kylningen på dina grafikkort gällande minnet och dess VRM-kretsar? Har du bytt grafikdrivare till de senaste?

Testat olika SATA-ingångar på mobot? Olika kablar till dessa?

Det är samma sak om jag kör med bara ett grafikkort. Vet inte om det speciella drivrutiner för mus/tangentbord när jag stoppade i dom så installerades det automatiskt. Kylningen är bra så vitt jag vet. Håller koll på temp med Msi afterburner det går inte över 40c. Jag var extremt noggran när jag installerade allt. Och alla uppdateringar och drivrutiner ska vara senaste. Jag skiftade SATA sladdar från SSD till HDD och tvärtom och jag bytte också SATA ingångar alltså på moderkortet. Och eftersom jag har ett Corsair obsidian 800d så bytte platser på SSD/HDD till dom två oanvända. Tack för hjälpen