Permalänk
Medlem

hjälp med sony z2

Hej jag har skaffat mig en z2, jag vill koppla mob till bilen via usb så jag kan lyssna på Spotify, men när jag gör det så fungerar det inte,

Jag hade iphone 5 och där kunde jag koppla via usb,

Har inte sony att man kan göra så, måste man koppla den via blåtand ellee 3,5 kabel det är sånt sketet ljud och all bas förvinner,

Tacksam för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns någon nuvarande lösning för USB ljud för android (vet att olika tillverkare har lagt till visst stöd). Men jag vet att nästa stora version av android (som lanseras i senare hösten) kommer med inbyggt stöd för USB ljud. Z2 kommer med 99% säkerhet att få denna version, men sedan vet jag inte om det finns något fysiskt hinder för usb-audio eller om det är 100% mjukvara.

Kom ihåg MTP. Settings -> Xperia Connectivity -> USB connectivity -> USB connection mode .. eller om det är MSC du ska ha..

Permalänk
Avstängd

Självklart kan du koppla in en DAC via USB men det är inte säkert att din bilstereo stöder samma format som din telefon. Iphone stöds ju av det mesta men Androidstödet varierar lite mer. Dock kan ju en Android agera som ett USB-minne så om du exempelvis har musik sparad lokalt på telefonen så kan du använda den i bilen som musik på vilket usb-minne som helst (fungerar dock inte med Spotify för det är inte riktigt lokalt sparad musik).

Sen fungerar BT bra idag, men samma sak gäller där: din bil (-stereo) måste stöda nyare BT-protokoll för att ljudet ska hålla bra kvalitet och för att du ska kunna exempelvis styra Spotify med bilens knappar. Z2 har också mycket bra ljud via 3,5mm utgången så om det låter kasst bör du titta på din kabel eller ingången på bilstereon. Det kan förstås vara fel på din telefon också, men sannolikheten är mycket större att kabeln är kass och det är lätt att testa med hjälp av ett par hörlurar. Låter det bra i lurarna så ligger inte problemet i telefonen utan mellan telefonen och högtalarna liksom.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att sony också hade sån grej som iphone har! då köpte jag en mobil som jag typ inte har nytta av, Förutom att den är vattentät och så!

frågade även en på media markt och fråga om det ev kommer nån uppdatering så att man kan använda usb till usb till mob, progvara men det skulle det inte!

en annan fråga finns det bättre Blåtand, eller är alla Blåtand lika dana? för att koppla till bilen! jag har en som jag köpte med 3,5 ljud ingång men basen försvann,

hade jag vetat att sony inte var kompitbelt med usb så skulle jag aldrig köpt den!! missnöjd helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norvy:

Jag som trodde att sony också hade sån grej som iphone har! då köpte jag en mobil som jag typ inte har nytta av, Förutom att den är vattentät och så!

frågade även en på media markt och fråga om det ev kommer nån uppdatering så att man kan använda usb till usb till mob, progvara men det skulle det inte!

en annan fråga finns det bättre Blåtand, eller är alla Blåtand lika dana? för att koppla till bilen! jag har en som jag köpte med 3,5 ljud ingång men basen försvann,

hade jag vetat att sony inte var kompitbelt med usb så skulle jag aldrig köpt den!! missnöjd helt enkelt

Som sagt innan, om du får dåligt ljud via 3,5"-kabel är det inte telefonen det är fel på.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

innan kunde jag höja till 30 för att få det ljud jag ville ha och det var bra och basen var skön och allting!
nu med 3,5 kontakt måste jag höja till 40-45 för att få det ljud som jag hade innan, och det är en belkin kabel,
och basen finns knappt den är inte lika bra när jag hade usb, alltså så är 3,5 mkt sämre

rätta mig om jag har fel

//norvy

Permalänk
Medlem

Har du kollat att:
* Du kryssat i rutan "Högupplöst ljud via USB" via inställningar/ljud ?
* Får du upp ett meddelande om att USB ljud är inkopplat?
* Har du kollat i SONY Walkman appen att USB är kopplat?
* Har du kollat så att inte Smart connect har ett schema som bråkar/inte funkar?

Ovan kanske är väldigt basic och saker du kanske redan testat - men bara för att utröna om det är fixat eller inte.
Anledningen till att 3.5 låter kasst kan vara kabel, men troligen är det så att telefonens 3.5 mm jack inte ger tillräckligt med kräm för att föra över signalen. Jag använder 3.5 i våran bil med någon vanlig kabel - får ha volymen i topp på både stereo och telefonen.
Blue-tooth funkar hyfsat, inte det snidigaste stödet men Blue-tooth ljud i Android är vanligtvist cappad i Anderoid OS:et. Det är troligtvis generellt.
Sedan vet jag itne vad du menar med att SONY inte är kompatibel med USB till USB - det skall den vara då SONY Z2 stödjer digital audio out. Sedan kan det vara som en del säger - att om bilen är anpassad för Apple (högst troligt) då kanske det inte funkar med Android... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av norvy:

innan kunde jag höja till 30 för att få det ljud jag ville ha och det var bra och basen var skön och allting!
nu med 3,5 kontakt måste jag höja till 40-45 för att få det ljud som jag hade innan, och det är en belkin kabel,
och basen finns knappt den är inte lika bra när jag hade usb, alltså så är 3,5 mkt sämre

rätta mig om jag har fel

//norvy

Kan du länka till vad det är för pryl du har skaffat?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag använder inte blåtanden då den var helt värdelös. jag köpte den på kjell co dom kostade 300 kr ca!

och kabeln kostade 100 kr eller nåt belkin!

Permalänk
Avstängd

Din bil/bilstereo måste stöda A2DP för att få bra kvalitet på BT-överföring. Gör den inte det så blir ljudet ganska kasst. Digitalt ljud över USB fungerar på telefonen men din bil måste stöda standarden och inte bara Apples icke-standard. 3,5mm fungerar bra men då är du förstås beroende av utnivån på din hörlursutgång. En hörlursförstärkare hade kunnat få upp nivån om den är för låg, men det borde den inte vara.

Permalänk
Medlem

har inte läst tråden, men har du valt source på stereon i bilen till USB?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av norvy:

innan kunde jag höja till 30 för att få det ljud jag ville ha och det var bra och basen var skön och allting!
nu med 3,5 kontakt måste jag höja till 40-45 för att få det ljud som jag hade innan, och det är en belkin kabel,
och basen finns knappt den är inte lika bra när jag hade usb, alltså så är 3,5 mkt sämre

rätta mig om jag har fel

//norvy

Ta en titt på din 3.5 kabel och varför det är fel då 3.5 är analogt ljud men skall inte alls ha problem med "kvalite" om inte kabeln är dålig eller stereon som fifflar.

Har själv en stereo Sony CDX-M730 med deras Aux "Box" och kör 3.5 kabel till mobilen, funkar utmärkt och ljudet är så bra det kan bli på högtalarna utan att köra slutsteg på mid / high diskanterna. Basen är stark nog att döda spänningen på batteriet för att ta ut stereon en kort stund,

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

vet ej vad det är för stereo på min bil. men jag har en opel sport tourer 13 och den här ny. vad har du för kabel?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Marticus;14809089"]har inte läst tråden, men har du valt source på stereon i bilen till USB?[/Q

grejjen är att stereon inte hittar mobilen! och det verkar inte vara kombitibellt med min mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Har du kollat att:
* Du kryssat i rutan "Högupplöst ljud via USB" via inställningar/ljud ?
* Får du upp ett meddelande om att USB ljud är inkopplat?
* Har du kollat i SONY Walkman appen att USB är kopplat?
* Har du kollat så att inte Smart connect har ett schema som bråkar/inte funkar?

Ovan kanske är väldigt basic och saker du kanske redan testat - men bara för att utröna om det är fixat eller inte.
Anledningen till att 3.5 låter kasst kan vara kabel, men troligen är det så att telefonens 3.5 mm jack inte ger tillräckligt med kräm för att föra över signalen. Jag använder 3.5 i våran bil med någon vanlig kabel - får ha volymen i topp på både stereo och telefonen.
Blue-tooth funkar hyfsat, inte det snidigaste stödet men Blue-tooth ljud i Android är vanligtvist cappad i Anderoid OS:et. Det är troligtvis generellt.
Sedan vet jag itne vad du menar med att SONY inte är kompatibel med USB till USB - det skall den vara då SONY Z2 stödjer digital audio out. Sedan kan det vara som en del säger - att om bilen är anpassad för Apple (högst troligt) då kanske det inte funkar med Android... :S

på mobilen har jag usb högupplöst via usb.
får inget meddelande om tt usb ljud är inkopplat.

jag använder inte sony walkman då jag inte har musik i själva mobilen utan spotify! då jag inte har musik på datorn!

jag tror det kan vara så att sony inte har den funktionen som apple har!
och det är nog sämsta köp jag gjort tror jag bytt från apple till sony! då jag lyssnar på musik dygnet runt och i bilen. utan den funktionen kan man lika väl slänga mobilen åt helvete!

tack för din hjälplighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Din bil/bilstereo måste stöda A2DP för att få bra kvalitet på BT-överföring. Gör den inte det så blir ljudet ganska kasst. Digitalt ljud över USB fungerar på telefonen men din bil måste stöda standarden och inte bara Apples icke-standard. 3,5mm fungerar bra men då är du förstås beroende av utnivån på din hörlursutgång. En hörlursförstärkare hade kunnat få upp nivån om den är för låg, men det borde den inte vara.

har tyvärr ingen aning vad den stödjer då bilen är hel ny!

Permalänk
Medlem

Ska klargöra lite.

Din bilstereo stödjer iPhone via USB, den stödjer inte Android, inget konstigt med det så är det nästan på alla bilar, gäller även hemmabioförstärkare osv. Så det är inte din telefon det är fel på.

Ljud över bluetooth är skräp, ja. Inte ens om båda enheterna stödjer A2DP så låter det bra, det låter skit. Om båda enheterna stödjer aptX codec (många bättre mobiltelefoner gör det, vet inte hur det är med ljudsystem i bilar) så blir det i princip förlustfritt om man använder komprimerad musik som tex Spotify.

Via 3,5mm ska det låta bra om det inte är något fel på din bilstereo. När du använder USB med din iPhone används DACen i bilstereon, att den skulle vara så fruktanslöst mycket bättre än den i din Sony, det tror jag knappast.

Att du får höja mer när du använder 3,5mm är ingenting konstigt och påverkar inte ljudkvalitén. Att basen är borta, det låter som en inställningsfråga, alt. en felkonstruktion på stereon.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Har du en instruktionsbok för stereon? i så fall vad står det i den? det lilla jag har lyckats gräva fram med den lilla information du har gett om bilen/radion så verkar det som att den inte stöder alla sorter av USB.
Hittade denna MANUAL om stereon, men den gäller kanske inte för din.

Men gå till din Opel verkstad och fråga vad du har för stereo och vad den stödjer och fråga då också om det finns kanske en mjukvara uppdatering till stereon som kanske ger stöd för din mobil.

För det är inte mobilen det är fel på mest troligt, testa också med vänners/familjs olika mobiler och se vilken som fungerar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Ska klargöra lite.

Din bilstereo stödjer iPhone via USB, den stödjer inte Android, inget konstigt med det så är det nästan på alla bilar, gäller även hemmabioförstärkare osv. Så det är inte din telefon det är fel på.

Ljud över bluetooth är skräp, ja. Inte ens om båda enheterna stödjer A2DP så låter det bra, det låter skit. Om båda enheterna stödjer aptX codec (många bättre mobiltelefoner gör det, vet inte hur det är med ljudsystem i bilar) så blir det i princip förlustfritt om man använder komprimerad musik som tex Spotify.

Via 3,5mm ska det låta bra om det inte är något fel på din bilstereo. När du använder USB med din iPhone används DACen i bilstereon, att den skulle vara så fruktanslöst mycket bättre än den i din Sony, det tror jag knappast.

Att du får höja mer när du använder 3,5mm är ingenting konstigt och påverkar inte ljudkvalitén. Att basen är borta, det låter som en inställningsfråga, alt. en felkonstruktion på stereon.

Tack så mycket, jag har basen på 12 av 12. När jag använde iphonen och spelade musik, basen var så kraftig så man behövde ingen baslåda så att säga, nu känns det.som att man måste ha en baslåda och göra om ljudinställningarna, typ! Svårt att beskriva måste höras, nästa gång blir det att köpa ihpone igen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Har du en instruktionsbok för stereon? i så fall vad står det i den? det lilla jag har lyckats gräva fram med den lilla information du har gett om bilen/radion så verkar det som att den inte stöder alla sorter av USB.
Hittade denna MANUAL om stereon, men den gäller kanske inte för din.

Men gå till din Opel verkstad och fråga vad du har för stereo och vad den stödjer och fråga då också om det finns kanske en mjukvara uppdatering till stereon som kanske ger stöd för din mobil.

För det är inte mobilen det är fel på mest troligt, testa också med vänners/familjs olika mobiler och se vilken som fungerar

Tack så mycket, jag tänkte åka en sväng så jag går nog in och kollar, tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pratade med Opel och dom sa att den skall ta emot olika mobiler, och att det verkade som om det är mobilen som är fel på

Skickades från m.sweclockers.com