Permalänk
Medlem

Ultrabook till skola och gaming

Hej!
Har införskaffat mig en ASUS UX32LN-R4046H från Mediamarkt, denna: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-UX32LN-R4046H,90952...

Men tänker lämna tillbaka den pga känner att jag kan lägga mer pengar och få en rejäl Ultrabook. Tittade på ASUS UX303LN men den verkar ha massa problem såsom att skärmen är gul osv.
Så det jag funderar på nu är en Ultrabook runt 10-12k som passar i Skolmiljö och att spela på. Spelar mest spel som Minecraft, World of Warcraft, Bioshock Infinite, S.T.A.L.K.E.R osv

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Har tyvärr inget tips att komma med. Dock så tror jag att du får svårt att driva dessa spel med "ultrabookprestanda" om det ska vara hyfsat spelbara inställningar. Har inte kollat tester för olika grafikkort/processorer i den tänka prisklassen men det finns många att tillgå, för många olika grafikkort och processorer och dessa kan antagligen svara på vilken dator du ska köpa. Börja på prisjakt och klicka i allt som du behöver och läs tester för de olika komponenterna.

Min personliga åsikt är att ultrabook och gaming inte riktigt går ihop, komponenterna är gjorda för att dra lite batteri och inte för hög prestanda.

Permalänk
Medlem

Högst tveksamt om det går att spela FPS-spel på det grafikkortet, möjligtvis om du drar ner kvalitén i spelet som redan nämnts. Håller med ovanstående, Ultrabooks är inte gjorda för spel. Annars har väl www.mysn.se hyfsat slimmade bärbara speldatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Har tyvärr inget tips att komma med. Dock så tror jag att du får svårt att driva dessa spel med "ultrabookprestanda" om det ska vara hyfsat spelbara inställningar. Har inte kollat tester för olika grafikkort/processorer i den tänka prisklassen men det finns många att tillgå, för många olika grafikkort och processorer och dessa kan antagligen svara på vilken dator du ska köpa. Börja på prisjakt och klicka i allt som du behöver och läs tester för de olika komponenterna.

Min personliga åsikt är att ultrabook och gaming inte riktigt går ihop, komponenterna är gjorda för att dra lite batteri och inte för hög prestanda.

Skrivet av Northbane:

Högst tveksamt om det går att spela FPS-spel på det grafikkortet, möjligtvis om du drar ner kvalitén i spelet som redan nämnts. Håller med ovanstående, Ultrabooks är inte gjorda för spel. Annars har väl www.mysn.se hyfsat slimmade bärbara speldatorer?

Ja alltså det jag söker efter är ju en smidig, bärbar dator som man kan spela på och ta med i skolan. Älskade nämligen storleken och tunnheten på UX32LN. Samt aluminium <3

Permalänk
Medlem

Funderar på denna kanske?
http://www.mysn.eu/se/shop/xmg-c404.html

Byta ut lite grejer såsom:
8gb RAM istället för 4
Ta bort HDD
byta ut 120gb SSD Mot 256GB SSD

Verkar detta bra ? Då blir prislappen 12 543,00 kr

Permalänk

Helt klart en intressant dator, men med den prestandan lär du få räkna med att sitta bredvid ett eluttag större del av tiden du använder datorn. Känns som att du får välja lätt, hyfsat bra med bra batteritid eller tung, grymt bra och dålig batteritid.

Permalänk
Medlem

Finns ju kraftiga ultrabooks men dom är ju per definition gjorde för att vara lätta, snabba och strömsnåla. Så tror inte att du hittar något annat än integrerade grafikkort på ultrabooks och dom är ju inte riktigt gjorda för gaming. Men det kanske fungerar med dina spel och dina inställningar? Kolla på det integrerade chippet/gpu brukar finnas jämförelser på nätet vilken prestanda man hamnar på.

Men så länge du har en vettig CPU och tillräckligt med minne så verkar det finnas lite prototyper på externa chassin/grafikkort som kopplas in via thunderbolt eller liknande, det var ett tag sedan jag läste om det. Om det finns eller kommer snart så kan ju en ultrabook + externt grafikkort vara något, leta efter external gpu på google kanske har kommit något eller finns någon hemmafix. Skulle själv satsa på en sån lösning om eller när det finns