Ny "begangnad" SSD, bra resultat?

Permalänk
Medlem

Ny "begangnad" SSD, bra resultat?

Har länge funderat på SSD och gjorde tillslut slag i saken å köpte en är på marknaden.

Blev en
Intel 520 240GB
550 MB/s läshastighet
520 MB/s skrivhastighet

Har nu satt in den i min Acer 5739g som tyvärr bara har SATA II med en maximal överföringshastigheten på 300 MB/s så vet att jag inte får ut max.
Men undrar däremot om det jag får ut är i nivå men vad jag borde med tanke på omständighterna.

Körde en runda med AS SSD Benchmark och undrar helt enkelt om resultaten är vad dom borde?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv

Är sektorerna alignade som de ska? Det ser inte riktigt ut som att det är bra resultat.

Permalänk
Medlem

Har du kört uppgraderat firmware och kört TRIM med Intels SSD verktyg ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Är sektorerna alignade som de ska? Det ser inte riktigt ut som att det är bra resultat.

Hur vet/ser man det?

Skrivet av henkiii:

Har du kört uppgraderat firmware och kört TRIM med Intels SSD verktyg ?

Va dum nog att inte göra sånt innan jag satte in den i datorn och installerade windows, men har nu efteråt satt in den i min stationära och kollad firmare vilket va den senaste och körde TRIM manuellt då också.

Men är det något som ser konstigt ut?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zibbit:

Hur vet/ser man det?

Genom att gå in på google, skriva in "ssd sector alignment" och trycka "Jag har tur". Alternativt låter man någon göra det åt en!
http://www.troubleshootwindows.com/windows-xp/align-ssd-hdd-p...

Permalänk
Medlem

Installera Intel/AMDs drivrutin för AHCI.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Genom att gå in på google, skriva in "ssd sector alignment" och trycka "Jag har tur". Alternativt låter man någon göra det åt en!
http://www.troubleshootwindows.com/windows-xp/align-ssd-hdd-p...

Tack!
Gjorde ett test som dom sa här att man kunde göra
http://lifehacker.com/5837769/make-sure-your-partitions-are-c...

Genom att dela "Partionen börjar vid" 32 768 byte med 4096 så fick jag heltalet 8 så de verkar vara alignade som de ska.

Skrivet av Oggyoc:

Installera Intel/AMDs drivrutin för AHCI.

Har läst om detta också, ska leta upp dom å se vad det ger!

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zibbit:

Tack!
Gjorde ett test som dom sa här att man kunde göra
http://lifehacker.com/5837769/make-sure-your-partitions-are-c...

Genom att dela "Partionen börjar vid" 32 768 byte med 4096 så fick jag heltalet 8 så de verkar vara alignade som de ska.

Attans, det hade kunnat vara en anledning till varför det gick långsamt. Har du AHCI på? Är senaste drivarna för SATA installerade?

Permalänk
Hedersmedlem

Hörrni! Alla frågor ni ställer är redan besvarade uppe i höger hörn på skärmdumpen. Det står att han kör en AHCI drivrutin och att sektorerna är korrekt alignade.

Jag tycker att det ser ut som vettiga värden med SATA2. Det är möjligt att man skulle kunna få ut 10% till, men mer rör det sig inte om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Attans, det hade kunnat vara en anledning till varför det gick långsamt. Har du AHCI på? Är senaste drivarna för SATA installerade?

Mm kollade i bios och där är den inställd på AHCI mode, har tidigare aldrig installerat drivisar för Sata men verkar ha missat något där.

Kollade på Intels hemsida ang ACHI, men hur sjutton ska jag veta vilka just jag ska ha?
https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&k...

Här läst att windows ska kunna upptäcka att man använder en ssd när man installerar OS:et och då göra nödvändiga ändrigar som att t.ex avaktivera schemalagd defragmentering och andra saker.
Det hände inte för mig igår när jag installerade Windows 7 på den så det kanske kan ha å göra något med det?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hörrni! Alla frågor ni ställer är redan besvarade uppe i höger hörn på skärmdumpen. Det står att han kör en AHCI drivrutin och att sektorerna är korrekt alignade.

Jag tycker att det ser ut som vettiga värden med SATA2. Det är möjligt att man skulle kunna få ut 10% till, men mer rör det sig inte om.

Va bra! märker ju att det går mycket snabbare än innan men trodde att Sec på både Read och Write skulle ligga strax under 300 MB/s.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Såhär säger min med SATA II

Kollat vilken port disken sitter i på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Mm kollade i bios och där är den inställd på AHCI mode, har tidigare aldrig installerat drivisar för Sata men verkar ha missat något där.

Kollade på Intels hemsida ang ACHI, men hur sjutton ska jag veta vilka just jag ska ha?
https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&k...

Här läst att windows ska kunna upptäcka att man använder en ssd när man installerar OS:et och då göra nödvändiga ändrigar som att t.ex avaktivera schemalagd defragmentering och andra saker.
Det hände inte för mig igår när jag installerade Windows 7 på den så det kanske kan ha å göra något med det?

Ladda ner från Acer så vet du att du får rätt.
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/drivers knappa in modellnumret på din laptop och ladda ner de drivers du behöver.

Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Såhär säger min med SATA II
Kollat vilken port disken sitter i på moderkortet?

Det handlar om en laptop så tror inte det finns så många olika portar och kontrollers att välja på

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tycker också att det ser helt normalt ut för intel 520 på SATA2. Tänk också på att alla sata2 controllers inte är lika bra. Så era resultat som ni postar här är inte direkt jämförbara om ni inte sitter på exakt samma dator/moderkort med samma kontroller. TRIM har man dessutom inte behövt aktivera själv sen Windows Vista. I Windows 7 aktiveras TRIM automatiskt när man installerar OS:Et på en SSD.

En annan sak som många stirrar sig blinda på är överföringshastighet. Det är knappast överföringshastigheten som gör att att en dator med SSD känns snabb. Utan accesstiden. Hur ofta har man en fil på en enhet som klarar att skicka data i 300mb/s till en annan enhet som klarar att skriva data i 300mb/s? Det händer ju enbart om man har fleras SSDer i datorn eller om man kör syntetiska tester. Jag skulle säga att man i praktiken inte märker någon större skillnad på en dator med SATA III och en med SATAII.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Såhär säger min med SATA II
Kollat vilken port disken sitter i på moderkortet?

Och du testar också med en Intel 520?

Intel 520 har ju en SandForce controller som komprimerar datan, så man kan även få väldigt skiftande resultat beroende på vilket program man testar med.

Och det stämmer att Windows själv ställer in sig när man installerar på en SSD, men det är inget som den slänger upp i en dialogbox, det bara görs. Det är över huvud taget svårt att se att den gjort något, för den kör fortfarande underhåll av disken, men med en SSD betyder det inte att den defragmenterar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Attans, det hade kunnat vara en anledning till varför det gick långsamt. Har du AHCI på? Är senaste drivarna för SATA installerade?

AS SSD visar alignement i raden "32 K - OK", d.v.s allt är som det skall för TS.
Samma med AHCI: "msahci - OK" betyder att han kör med windows AHCI drivare.