SSD har "förstört" Windows!

Permalänk

SSD har "förstört" Windows!

Hej!

Monterade en SSD igår och så installerade jag om hela windows på SSDn istället för min HDD. Nu efter ett antal ominstallationer så har jag fortfarande inte fått windows fungera som det ska. Jag har ändra lite i regedit så att program har som standard att installeras på hårddisken.

Det är allt från att program inte går att öppna, ikoner försvinner, program hittas inte, Window-uppdateringar går inte att installera.
När jag starta datorn nu så när jag försöker starta Utforskaren eller tillexempel Kontrollpanelen så står det att det inte går att komma åt den angivna enheten....

Någon som har tips och förslag hur jag ska få allt att fungera och hur jag optimerar Windows för SSD?

Tack på förhand! Just nu kan jag inte använda Windows normalt så all hjälp behövs

EDIT: Internet ikonen har det röda krysset framför sig men jag kommer ändå ut på alla webbsidor?

Permalänk
Entusiast

Hade du hårddisken i när du installerade om Windows på din SSD? Har du aktiverat AHCI?

Det bästa sättet att installera om en dator på en SSD, eller ja gäller alltid, är att enbart ha systemdisken i när du installerar. Så dra ut alla andra hårddiskar ur datorn. Sen blåser du din SSD och gör en ny installation. Glöm inte att aktivera AHCI innan du installerar. Sen när det är klart kan du stoppa in lagringsdiskar. Kan vara bra att blåsa bort Windows från dem först så slipper du trassel med att datorn tror att du har två OS.

Edit: Fungerar allt som det ska innan du börjar gräva i registret? Där är det lätt att ha sönder saker. Räcker det inte med att aktivt välja en annan enhet när du installerar programmen? Då får du huvuddelen av programmet på den hårddisk du vill och sen lite skit i User/Appdata men det brukar vara försumbart eller filer som man faktiskt vill ha på SSD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen

När jag installerar Windows brukar jag först koppla ur alla andra lagringsenheter. Sedan kopplar jag in dem igen efter installationen.

Drivrutiner för moderkortet kan också vara något att undersöka, kanske.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skit bakom spakarna låter det som.

Eller fel på SSDn

Rätt drivrutiner till alla enheter ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Hade du hårddisken i när du installerade om Windows på din SSD? Har du aktiverat AHCI?

Det bästa sättet att installera om en dator på en SSD, eller ja gäller alltid, är att enbart ha systemdisken i när du installerar. Så dra ut alla andra hårddiskar ur datorn. Sen blåser du din SSD och gör en ny installation. Glöm inte att aktivera AHCI innan du installerar. Sen när det är klart kan du stoppa in lagringsdiskar. Kan vara bra att blåsa bort Windows från dem först så slipper du trassel med att datorn tror att du har två OS.

Jag hade bara SSD när jag installerade Windows. AHCI var aktiverat i BIOS när jag kollade. (efter installationen) Efter mycket problem fick jag tillslut igång en ubuntu som jag körde live och tog bort mappen Windows på min HDD.

Hade även massa andra problem och windows ville att jag skulle stoppa i Windows skivan och starta en reparation. Efter jag hade gjort det så startade jag om datorn och efter Post(?!) så får jag upp en bild där jag kan välja mellan två OS som heter Windows 7 Home Premium (Recovered).
Hur får jag bort det? Jag måste trycka enter varje gång jag startar datorn.

Skrivet av Alling:

När jag installerar Windows brukar jag först koppla ur alla andra lagringsenheter. Sedan kopplar jag in dem igen efter installationen.

Drivrutiner för moderkortet kan också vara något att undersöka, kanske.

Moderkortets drivrutiner installerades från skivan jag fick med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du bootar från din gamla hårddisk och just nu har två operativsystem installerade..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Det låter som att du bootar från din gamla hårddisk och just nu har två operativsystem installerade..

Precis men jag har ju tagit bort Windows mappen på den min HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Precis men jag har ju tagit bort Windows mappen på den min HDD.

Koppla bort den och testa.
Det räcker dessutom inte med att bara ta bort windows-mappen i hårddisken. Utan du behöver rensa hela hårddisken, för att få bort windows.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Installera om Windows på din SSD, utan den andra disken inkopplad.

Sen för att göra det enkelt så ser du till att datorn bootar i första hand från SSD, (bootprio BIOS).

Sedan kan du formatera din HDD för att bli av med alla systemfiler och saker på MBR som skulle kunna störa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Eldritzh:

Koppla bort den och testa.
Det räcker dessutom inte med att bara ta bort windows-mappen i hårddisken. Utan du behöver rensa hela hårddisken, för att få bort windows.

Vill gärna ha kvar alla filer.... Så som savedgames osv. Men ska kolla om det mesta får plats på min externa hårddisk så ska jag testa igen.
Är "AppData" något att spara? Ligger det några filer som kan va bra att spara därifrån? Eller någon annan plats?

Så jag sparar allt, formaterar min HDD, kopplar ut den och sedan installerar windows på min ssd?

Edit: Kom på att det inte går att få igång Utforskaren... Jag ska testa starta om datorn.

Skrivet av Karaff:

Installera om Windows på din SSD, utan den andra disken inkopplad.

Sen för att göra det enkelt så ser du till att datorn bootar i första hand från SSD, (bootprio BIOS).

Sedan kan du formatera din HDD för att bli av med alla systemfiler och saker på MBR som skulle kunna störa.

Just nu har jag HDD som första boot eftersom att jag läste någonstans att drivrutinerna som installeras på HDD inte fungerar annars. Det kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem

Vilken modell av SSD rör det sig om? Eftersom du skriver "monterade en SSD igår" tolkar jag det som att det kan vara en begagnad SSD.

Är det ett lite äldre moderkort som får sata6gb från extra kontroller byter du lämpligen till intels egen, även om den bara är sata3gb.

Personligen rekommenderar jag inte att ändra i registret för att få program installerade på annan enhet. Vet man inte vad man sysslar med är det lätt att förlora tillgång till windows egna program som installerats på C under installationen. Bättre är att för stora program välja manuellt välja var man vill installera dem.

Kör även några rundor med memtest om ovanstående inte löst problemen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Vilken modell av SSD rör det sig om? Eftersom du skriver "monterade en SSD igår" tolkar jag det som att det kan vara en begagnad SSD.

Är det ett lite äldre moderkort som får sata6gb från extra kontroller byter du lämpligen till intels egen, även om den bara är sata3gb.

Personligen rekommenderar jag inte att ändra i registret för att få program installerade på annan enhet. Vet man inte vad man sysslar med är det lätt att förlora tillgång till windows egna program som installerats på C under installationen. Bättre är att för stora program välja manuellt välja var man vill installera dem.

Kör även några rundor med memtest om ovanstående inte löst problemen.

En SSD dom används i 3-4 månader. Kingston V300 120GB
Jag har ett Asus B85-Plus som har Sata6. Resten ser du i min sign.

Permalänk
Medlem

Du kan ju starta windows installationen sen där du väljer språk trycker du shift-f10 sen skriver du diskpart sen list disk och väljer båda diskarna och skriver sedan clean! Klart! Angående HDD konvertera den till gpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Vill gärna ha kvar alla filer.... Så som savedgames osv. Men ska kolla om det mesta får plats på min externa hårddisk så ska jag testa igen.
Är "AppData" något att spara? Ligger det några filer som kan va bra att spara därifrån? Eller någon annan plats?

Så jag sparar allt, formaterar min HDD, kopplar ut den och sedan installerar windows på min ssd?

Edit: Kom på att det inte går att få igång Utforskaren... Jag ska testa starta om datorn.

Just nu har jag HDD som första boot eftersom att jag läste någonstans att drivrutinerna som installeras på HDD inte fungerar annars. Det kanske inte stämmer?

Nä du kan inte ha två olika diskar med operativsystem och förvänta dig att det skall fungera som du gjort.

Givetvis installeras alla drivrutiner du behöver på din SSD.

Det är uppenbart att du inte har backup på din HDD eftersom du inte kan svepa den helt, det borde du skaffa.

Annars blir du ändå av med alla filer om HDD går sönder.

Du måste inte formatera din HDD men du BÖR se till att du bootar från din SSD och har en ren installation av windows där, sen är det lämpligt att formatera HDD:n för att undvika lustigheter med systemfiler etc.. som du gjort nu blir det bara ett kaos, vilket du säkert upptäckt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Du kan ju starta windows installationen sen där du väljer språk trycker du shift-f10 sen skriver du diskpart sen list disk och väljer båda diskarna och skriver sedan clean! Klart! Angående HDD konvertera den till gpt!

Är det inte samma sak som att trycka på "Formatera" när man väljer vilken disk som Windows ska installeras på?
Varför ska jag konvertera HDDn till gpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Vill gärna ha kvar alla filer.... Så som savedgames osv. Men ska kolla om det mesta får plats på min externa hårddisk så ska jag testa igen.
Är "AppData" något att spara? Ligger det några filer som kan va bra att spara därifrån? Eller någon annan plats?

Så jag sparar allt, formaterar min HDD, kopplar ut den och sedan installerar windows på min ssd?

Edit: Kom på att det inte går att få igång Utforskaren... Jag ska testa starta om datorn.

Just nu har jag HDD som första boot eftersom att jag läste någonstans att drivrutinerna som installeras på HDD inte fungerar annars. Det kanske inte stämmer?

Det stämmer inte, sen att du får välja på 2 Windows vid boot, betyder att du inte har gjort rätt vid installation av windows.

koppla bort alla andra diskar, ha bara SSD ansluten, boota med DVD eller USB windows installationsprogram, välj språk osv, sen installera nu, väl avancerade enhetsalternativ, ta bort partionen som nu ligger på SSD, klicka uppdatera och sen nästa.

Använd inte drivrutinerna på skivan (om du inte måste för nätverket) utan tanka ner färska sådana istället, chipset + Lan + ljud, kanske nått mer, men strunta i bloatwaren som annars blir installerad med CD som följer med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Nä du kan inte ha två olika diskar med operativsystem och förvänta dig att det skall fungera som du gjort.

Givetvis installeras alla drivrutiner du behöver på din SSD.

Det är uppenbart att du inte har backup på din HDD eftersom du inte kan svepa den helt, det borde du skaffa.

Annars blir du ändå av med alla filer om HDD går sönder.

Du måste inte formatera din HDD men du BÖR se till att du bootar från din SSD och har en ren installation av windows där, sen är det lämpligt att formatera HDD:n för att undvika lustigheter med systemfiler etc.. som du gjort nu blir det bara ett kaos, vilket du säkert upptäckt.

Jag har bestämt mig för att göra om allt igen. Då kommer både SSD och HDD vara formaterade så jag hoppas på att det funkar då.

Det finns vissa program där man inte får välja vart man ska installera det. Hur gör jag med dessa? Och hur gör jag med allt annat som tar plats? Tillexempel mappen dokument där det skapas mappar för savedgames osv. Appdata, cookies och cache? Blir inte SSDn full om man inte ändrar sånt?

Permalänk
Medlem

Att radera en Windows mapp är INTE att avinstallera Windows.

Du behöver dessutom INTE peta i registret på saker du inte har en aning om vad det är, windows 7 är optimerat är för SSD enheter. Tillverkaren av din SSD har mjukvara som kan ändra på vissa inställningar om det är rekommenderat för enheten, samma program kör man TRIM med så sluta peta i registret.

Gör om gör rätt som @Karaff säger

I kort, för att inte göra något fel igen.
1: Koppla ur alla hårddiskar utom SSDn
2: Ta bort alla partitioner på SSDn i windows installationen
3: Installera Windows som vanligt på SSDns oallokerade utrymme
4: Koppla tillbaka alla hårddiskar och välj SSDn som första bootval i BIOS/UEFI

Kopiera över viktiga filer till SSDn (inga program)
5: Formatera den mekaniska hårddisken du förstörde windows installationen på
6: Radera partitionerna så det står "oallokerat utrymme" på hela diskens utrymme med trasigt windows
7: Formatera den mekaniska disken.

Alla program installeras by default på C:\ , det är inget du behöver ändra. Det är inget fel på SSDn, HDDn eller Windows, det här är ett fel du har orsakat genom att inte ha en aning om vad du gör.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det stämmer inte, sen att du får välja på 2 Windows vid boot, betyder att du inte har gjort rätt vid installation av windows.

koppla bort alla andra diskar, ha bara SSD ansluten, boota med DVD eller USB windows installationsprogram, välj språk osv, sen installera nu, väl avancerade enhetsalternativ, ta bort partionen som nu ligger på SSD, klicka uppdatera och sen nästa.

Använd inte drivrutinerna på skivan (om du inte måste för nätverket) utan tanka ner färska sådana istället, chipset + Lan + ljud, kanske nått mer, men strunta i bloatwaren som annars blir installerad med CD som följer med.

Det där med att jag måste välja mellan två OS hände efter jag startat en reparation.

Menar du att jag ska ta bort partition där man väljer på vilken disk man ska installera windows på?

Skivan måste jag nog använda för att få internet. Kan även välja vad som ska installeras så där väljer jag bara drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Jag har bestämt mig för att göra om allt igen. Då kommer både SSD och HDD vara formaterade så jag hoppas på att det funkar då.

Det finns vissa program där man inte får välja vart man ska installera det. Hur gör jag med dessa? Och hur gör jag med allt annat som tar plats? Tillexempel mappen dokument där det skapas mappar för savedgames osv. Appdata, cookies och cache? Blir inte SSDn full om man inte ändrar sånt?

Nej, för att spara plats finns två knep
Stänga av viloläget http://superuser.com/questions/347927/how-to-really-turn-off-...
Radera och inaktivera Shadow Copies http://www.sevenforums.com/tutorials/166102-shadow-copies-del... (alternativ två är enklast) + http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pe...

Permalänk
Medlem

För att göra det hela enklare så se även noga till att den porten på moderkortet där du kopplar in din SSD har bootprio över din HDD, för att undvika lustigheter om du senare byter HDD, annars bootar datorn först från HDD och laddar sedan operativet från SSD.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Att radera en Windows mapp är INTE att avinstallera Windows.

Du behöver dessutom INTE peta i registret på saker du inte har en aning om vad det är, windows 7 är optimerat är för SSD enheter. Tillverkaren av din SSD har mjukvara som kan ändra på vissa inställningar om det är rekommenderat för enheten, samma program kör man TRIM med så sluta peta i registret.

Gör om gör rätt som @Karaff säger

I kort, för att inte göra något fel igen.
1: Koppla ur alla hårddiskar utom SSDn
2: Ta bort alla partitioner på SSDn i windows installationen
3: Installera Windows som vanligt på SSDns oallokerade utrymme
4: Koppla tillbaka alla hårddiskar och välj SSDn som första bootval i BIOS/UEFI

Kopiera över viktiga filer till SSDn (inga program)
5: Formatera den mekaniska hårddisken du förstörde windows installationen på
6: Radera partitionerna så det står "oallokerat utrymme" på hela diskens utrymme med trasigt windows
7: Formatera den mekaniska disken.

Alla program installeras by default på C:\ , det är inget du behöver ändra. Det är inget fel på SSDn, HDDn eller Windows, det här är ett fel du har orsakat genom att inte ha en aning om vad du gör.

Alla program och andra filer som skapas kommer ju göra att SDDn blir full. Så hur gör jag då?

Första gången jag har en SSD så är nog därför jag håller på o petar i registret osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Jag har bestämt mig för att göra om allt igen. Då kommer både SSD och HDD vara formaterade så jag hoppas på att det funkar då.

Det finns vissa program där man inte får välja vart man ska installera det. Hur gör jag med dessa? Och hur gör jag med allt annat som tar plats? Tillexempel mappen dokument där det skapas mappar för savedgames osv. Appdata, cookies och cache? Blir inte SSDn full om man inte ändrar sånt?

Så mycket plats tar inte några små program och savegames i Mina dokument att din SSD kommer bli full pga det.

Jag har 26 program och 7 mappar från spel i dokument på min systemdisk, 120gb och har 15gb fritt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Alla program och andra filer som skapas kommer ju göra att SDDn blir full. Så hur gör jag då?

Första gången jag har en SSD så är nog därför jag håller på o petar i registret osv.

Du vill ha programmen du använder mest på SDDn, spel etc. Hur liten är den eller hur många program har du? Man får vara lite selektiv om man har en liten SSD, använder du verkligen alla program/spel? Ha bara dem du använder installerade. Övriga filer fyller? Som vad?

Permalänk
Medlem

Jag har en 120Gb ssd och har 50 Gb kvar, efter ett år. Alla spel ligger på en större lagringsdisk, alla filmer, musik och allt ligger där.
Så jag fattar inte vad du har för filer som lägger sig på C, och inte går att välja installationsplats på.
Du kan ju alltid spara dokument och lägga in på C sen igen. Det verkar inte som du har mer än en partition på din gamla hd, dumt, det är alltid bra att ha en till som du kan spara till från C när du behöver formatera C. Nu har du iallafall backup.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linuscool2:

MASSA KLADDIG TEXT....

Okej, jag ska försöka vara sansad, men först måste jag bara säga.. If you don't know what you're doing, don't do it!

Jag har läst samtliga av dina posts, och det är bara grötigt och rörigt.

Gör så här.
Koppla ur alla eventuella diskar.
Plugga endast i SSD disken.

Stoppa in bootmedium med Windows på. F6-F8-F12 eller vad det nu är för att välja boot option på din burk.

När du kommer till valet i början så väljer du "Avancerad installation", radera alla partioner på disken.
Sedan klickar du på Ny och Nästa...

Installera Windows, när datorn startat upp, ladda ner samtliga drivers för moderkortet, grafikkortet, etc...

Kör windows updates, etc.. När allt fungerar som det ska. Stäng av, plugga i andra lagringsmedium..
Starta datorn, gå in i bios, Se till att SSD är Boot prior #1.

Gå in i utforskaren eller Total Commander (bättre alternativ)..

Kopiera över dem filerna du vill spara, saved games, bookmarks, filer, etc..

Sedan tar du och antingen formaterar hela din gamla windows disk eller så får du radera windows partitionen på den.

Klart!

Detta är inget komplicerat.

Och att spara cookies, cache och grejer? Varför i hela fridens namn skulle du vilja göra backup på skräp? Makes no sense...

GL & HF

Permalänk
Skrivet av anon180898:

Okej, jag ska försöka vara sansad, men först måste jag bara säga.. If you don't know what you're doing, don't do it!

Jag har läst samtliga av dina posts, och det är bara grötigt och rörigt.

Gör så här.
Koppla ur alla eventuella diskar.
Plugga endast i SSD disken.

Stoppa in bootmedium med Windows på. F6-F8-F12 eller vad det nu är för att välja boot option på din burk.

När du kommer till valet i början så väljer du "Avancerad installation", radera alla partioner på disken.
Sedan klickar du på Ny och Nästa...

Installera Windows, när datorn startat upp, ladda ner samtliga drivers för moderkortet, grafikkortet, etc...

Kör windows updates, etc.. När allt fungerar som det ska. Stäng av, plugga i andra lagringsmedium..
Starta datorn, gå in i bios, Se till att SSD är Boot prior #1.

Gå in i utforskaren eller Total Commander (bättre alternativ)..

Kopiera över dem filerna du vill spara, saved games, bookmarks, filer, etc..

Sedan tar du och antingen formaterar hela din gamla windows disk eller så får du radera windows partitionen på den.

Klart!

Detta är inget komplicerat.

Och att spara cookies, cache och grejer? Varför i hela fridens namn skulle du vilja göra backup på skräp? Makes no sense...

GL & HF

Känner själv att texterna är röriga men försöker göra så bra som möjligt.

Håller på med det du säger. Skriver här hur det gick.

Det sista med att spara cookies osv. Menar inte att spara dom utan att dom tar väll upp plats på SSDn? Eller är dom bara tillfälliga och försvinner när man stänger av datorn? Om dom ens tar någon plats...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linuscool2:

Känner själv att texterna är röriga men försöker göra så bra som möjligt.

Håller på med det du säger. Skriver här hur det gick.

Det sista med att spara cookies osv. Menar inte att spara dom utan att dom tar väll upp plats på SSDn? Eller är dom bara tillfälliga och försvinner när man stänger av datorn? Om dom ens tar någon plats...

Okej. Du har en 120GB SSD, du kommer klara av att ha cache och cookies där. Du kan för övrigt ställa in i browsern att cache och cookies ska rensas efter varje browser exit, etc.. Men du kan vara lugn oavsett med den biten.

Permalänk
Medlem

Gör nu som Pharanim säger i post #25. Tänk inte själv, titta inte på andra forum eller andra trådar, för då rör du bara ihop det.
Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av anon180898:

Okej. Du har en 120GB SSD, du kommer klara av att ha cache och cookies där. Du kan för övrigt ställa in i browsern att cache och cookies ska rensas efter varje browser exit, etc.. Men du kan vara lugn oavsett med den biten.

Nu har jag installerat om allt. Satte i moderkortets skiva för drivrutiner. Behöver jag installera Intel Rapid Storage.... och Management Engine Interface? Förra gången jag installerade dessa får jag bara ett program som startas automatiskt och verkar onödigt. Men vet inte vilket som är vilket.