Råd angående köp på eBay

Permalänk
Medlem

Råd angående köp på eBay

Såg ett en sak för $25 på eBay som inte går att få tag på i Sverige/EU, men som jag ville ha. Annonsen innehöll tillverkarens officiella information/bilder och priset låg inte allt för fel. Men när jag fick den och jämförde med orginalet så verkar det vara en kopia.

Öppnade därför ett case och fick svar av säljaren att han inte visste om det var äkta eller inte och var ett misstag då han köpt den i någon lokal affär. Men om jag ville kunde han beställa en ny direkt från tillverkaren och skicka till mig vilket lät OK då jag fortfarande ville ha den.

Nyss fick jag dock ett nytt svar att han skulle uppskatta om jag kunde tänka mig att betala frakten på $8. Med de $8 skulle jag få betala lika mycket som jag gjort när den gick att få tag på i EU vilket är rätt OK då jag vill ha den.

Dock känner jag mig rätt tveksam. Vill som sagt ha den och kan tänka mig att betala det den kostar. Men i värsta fall kanske han sticker med de $8 eller skickar ytterligare en kopia som är lite bättre och svårare att särskilja.

Funderade på att kräva att han skickar den först och om det är orginal så kan han väl få $8. Men det är kanske dumt?

Permalänk
Medlem

Det känns väl rimligast att han skickar dig den kostnadsfritt.
Se dock till att han uttryckligen i annonsen har skrivit att det INTE är en kopia och/eller ÄR en genuin produkt om du vill med Ebays hjälp få tillbaka pengarna, vilket är vad jag hade gjort i ditt fall.
Det beror dock på hur mycket tid du vill lägga ner på kalaset. Jag hade personligen struntat i att ta tag i det då det hade tagit på tok för långt tid att övertyga honom att han ska skicka produkten kostnadsfritt. Istället hade jag nog nara beställt produkten från en butik inom EU, allra helst Sverige vid det här laget då det vekar handla om 33$ (25+8), ~220kr dvs. inte ens en timmes arbetad tid.

För att summera ihop det hela, om det stod i hans annons att det är en genuin vara så ska du kräva att han skickar dig detta kostnadsfritt alternativt betalar tillbaka pengarna. Om han inte vill göra detta frivilligt kan Ebay hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Som Sanazin säger så beror det till stor del på hur säljaren formularade sig i annonsen. Står det uttryckligen i annonsen att det är äkta vara så kan du ju stå på dig och kräva en genuin vara, enligt annonsen, och att det ska skickas fraktfritt. Om annonsbilderna inte stämmer med verkligheten kan du alltid kontakta eBay. Aldrig anmält en säljare förut men som jag förstår det så är man ganska skyddad, speciellt om man betalar via PayPal, eftersom eBay inte uppskattar att bedragare använder deras sajt.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju som jag skrev att den för tillfället inte går att få tag på inom EU(Sverige). Annars hade jag ju så klart köpt den där från första början.

Tyvärr så stod det inte orginal eller genuin i annonsen. Dock beskrevs den med tillverkarens namn, bilder och produkttexter. Vilket jag i ett vagt ögonblick tolkade som att det var en OK produkt.

Permalänk
Medlem

Kan du länka vad det är för produkt du har köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Kan du länka vad det är för produkt du har köpt?

Precis, mycket enklare att komma med tips då.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo men tjena. Säljaren menar sig alltså ha sålt dussintals av dessa utan att veta att dom inte är äkta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju vilja påstå att även om det inte står "genuin" eller "äkta vara" så säger bilderna, titeln och informationen i stort sett att det är en äkta produkt. Min tolkning iaf.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Xiaomi är väl tillverkaren och Mi modellnamnet? Om det är en kopia ska du ha rätt att häva köpet. Ebay har en pengarna-tillbaka policy. Se vad som krävs för att utnyttja den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag skulle ju vilja påstå att även om det inte står "genuin" eller "äkta vara" så säger bilderna, titeln och informationen i stort sett att det är en äkta produkt. Min tolkning iaf.

Precis den tolkning jag också gjorde tills den dök upp.

Skrivet av twk:

Xiaomi är väl tillverkaren och Mi modellnamnet? Om det är en kopia ska du ha rätt att häva köpet. Ebay har en pengarna-tillbaka policy. Se vad som krävs för att utnyttja den

Mi är väl egentligen någon slags engelsk variant av Xiaomi för marknader utanför Kina. Hur som helst så håller jag väl egentligen redan på och utnyttjar den då jag öppnat ett case. Men jag skulle gärna vilja ha en äkta so om han kan få fram en...

Permalänk
Medlem

http://en.miui.com/thread-19104-1-1.html

Är det en fake så begär pengarna tillbaks via ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Mi är väl egentligen någon slags engelsk variant av Xiaomi för marknader utanför Kina. Hur som helst så håller jag väl egentligen redan på och utnyttjar den då jag öppnat ett case. Men jag skulle gärna vilja ha en äkta so om han kan få fram en...

Okej. Hur som helst så har säljaren sålt en produkt, med namnet på ett känd varumärke, som sedan visat sig vara fake. Ebay borde kunna hjälpa dig att få pengarna tillbaka.

Permalänk

Säljs otroligt mycket kopior från Kina och via Ebay. Om jag skulle vara säker på att få ett original så skulle jag inte beställa via Ebay och Kina. Man får lite vad man betalar för.

Har gjort mängder med köp från Kina och kommer att fortsätta med det. Finns mycket saker som är bra mycket billigare än här hemma och dessutom av samma märke, men ska man vara säker så handlar man hellre här om priset i stort sett är detsamma.

Vad det gäller returfrakt så är det till 99.9% köparens ansvar att betala den. Det lär du inte komma undan.

Har 2 gånger öppnat ärenden gällande att jag blivit blåst. Den ena gången på nästan 5000:- som jag fick tillbaka och en gång på 2100:- som jag inte fick tillbaka. Detta berodde på att säljaren inte hade några pengar på kontot som Ebay kunde plocka ifrån. Du ska nog inte vara alltför säker på att få några pengar trots att ebay har sin garanti.

Däremot kan du lämna ett negativt omdöme om säljaren. Tänk på att detta måste göras inom en viss period. Bara så att du inte väntar för länge om du nu startar ett "case".

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest