Kan inte formatera min HDD

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera min HDD

Har nydligen installerat windows på min ssd och vill ha en tom "fräsh" hdd. For some reason så kan jag inte formatera den. Hur kan jag formatera den?

Permalänk
Medlem

Du kan inte formatera en partition som har växlingsfil på sig.

Jag tror du borde installera om windows efter att du plockat ur din mekaniska disk. Och samtidigt bör du fundera på hur många partitioner du vill ha på en HD

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

ska jag installera om windows på ssd eller hdd? sry inte mitt område när det gäller datorer

Permalänk
Medlem

Du ska koppla ur den vanliga HDD koppla bara in SSD gå in i bios ändra från IDE/SATA till AHCI, installera gör uppdateringar och så koppla tillbaka den vanliga disken igen formatera.

#14814171

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Eller är det inte möjligt att flytta växlingsfilen till C: och blåsa rent E: helt och partioner upp den sedan?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Eller är det inte möjligt att flytta växlingsfilen till C: och blåsa rent E: helt och partioner upp den sedan?

Har man tillräckligt med minne så behöver man inte någon sådan, Så jag har tagit bort min växlingsfil.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Har man tillräckligt med minne så behöver man inte någon sådan, Så jag har tagit bort min växlingsfil.

har vet jag vilken växelfilen är har 16gb ram om det är enough behöver annars installera Windows 7, sen uppdatera till Windows 8 sen 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virus4U:

har vet jag vilken växelfilen är har 16gb ram om det är enough behöver annars installera Windows 7, sen uppdatera till Windows 8 sen 8.1

Jag skulle säga att det är tillräckligt men det kommer säkert folk som säger att stänga av växlingsfilen är dumt. Jag har kört utan växlingsfil i 3-4 års tid utan några problem.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Jag många potentiella problem med den setup jag ser på bilden.
För det första så är där flera system partitioner, en på SSDn på 100MB gjort som MBR och gammal design, stil från Windows 7.
Sen har mekaniska disken både en EFI-system partition, med GPT och en återställningspartition.

Många kockar i en väldigt stor röra.
Datorn har en växlingsfil som är aktiv på mekaniska hårddisken, därför vägrar den göra något med den.

Kort sagt, ja OSet ska helst ligga på SSDn för bästa prestandan om du inte tänker göra någon cache lösning.
Mekaniska disken måste HELT raderas, utanför Windows (eller iaf avmonteras helt, för att få bort växlingsfil mm).
OM du raderar mekaniska disken, så åker även din återställnings information, dvs du kommer inte kunna göra en fabriksåterställning (om du inte har DVD-skivor eller annat media)

Om du inte bryr dig om det, så kan du tömma mekaniska disken såhär:
Börja med att ändra växlingsfilen placering, högerklicka på "den här datorn", välj egenskaper.
I menyn till vänster, välj avancerade systeminställningar.
I rutan som kommer upp, under delen "prestanda", välj knappen "inställningar".
Välj fliken, "avancerat", och i delen "Virtuellt minne", välj "ändra".
Beroende på hur det är ställt, så kanske du måste manuellt välja inställningar.
Sen se till att välja E disken och "ingen växlingsfil", tryck "Aktivera"
Välj C disken och lägg en på iaf 512-2048 (MB) min-max, vill du lägga större så är det upp till dig. Du kan ändra detta till automatik sen igen om du vill.
Sen klicka "OK" tills du kommer till kontrollpanelens fönster och den frågar dig om du vill starta om, gör så.
När du har startat om, så kan du formatera disken.

Dock rekommenderar jag dig att tömma hela mekaniska disken om du ska använda den så icke systemdisk, för att inte få problem i framtiden.
Enklast är ladda ner typ programmet Low Level Format tool, du kan ta den körbara versionen (ingen install).
välj din mekaniska disk, välj fliken low level format, och bocka i "perform quick wipe".
När du trycker "Format this device" så är disken tom.

Sen kan du i diskhantering som du redan känner till, skapa en ny partition och göra precis som du själv vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att flytta växlingsfilen till c: så kan man sedan partitionera och formatera hddn som man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fixade det genom att flytta växlingsfilen till C driven