Sätta SSD i Acer Predator

Permalänk
Medlem

Sätta SSD i Acer Predator

Hej!
Har köpt en Acer Predator G3-605 och har tänkt att sätta i en SSD men undrar om Garantin försvinner om jag sätter i en eller är det bättre att vänta tills garantin har gått ut.

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av 07093:

Hej!
Har köpt en Acer Predator G3-605 och har tänkt att sätta i en SSD men undrar om Garantin försvinner om jag sätter i en eller är det bättre att vänta tills garantin har gått ut.

Mvh Hampus

Varför inte fråga där du köpte datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför inte fråga där du köpte datorn?

Har jag gjort men dom där på elgiganten var inte till så stor hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 07093:

Har jag gjort men dom där på elgiganten var inte till så stor hjälp.

Det skulle jag tolka som att dom inte vill att du skall pilla i datorn överhuvudtaget, detta är en av anledningarna till att man inte skall köpa datorer från någon av dom stora elektronikkedjorna utan endast från seriösa återförsäljare såsom Inet och liknande.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att garantin inte försvinner, har själv en mängd gånger nyttjat garanti på burkar genom jobb och alltid plockat ut disken innan, dvs jag skickar burken utan disk. Inga problem alls. Du kan ju ringa Acer och fråga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Skulle säga att garantin inte försvinner, har själv en mängd gånger nyttjat garanti på burkar genom jobb och alltid plockat ut disken innan, dvs jag skickar burken utan disk. Inga problem alls. Du kan ju ringa Acer och fråga.

Då får det bli att ring Acer på måndag.

Permalänk
Inaktiv

Sånt kollar man väl upp innan man går och shoppar?
Samt varför i hela fridens namn finns det folk på SC som köper stationära burkar på Elgiganten och dylika megavaruhus för?! Det är överprisat skräp utan service.

För övrigt så har jag svårt att tro att dem ska kunna säga något för att du byter disk.
DOCK vet jag att Elgigaten förr på de flesta stationära burkar folk köpte där, hade tejpremsor på chassidörren som bröts om man öppnade och då kom inte Elgigaten verkstan till att titta på den iaf.

Men det var kanske ~10år sen så vet inte hur det går till idag. Elgiganten bör kunna svara på din fråga, annars be någon på Elgiganten om ett skriftligt intyg på att du får äran att byta disk i din egen dator. Högst troligen kommer inte din Acer Predator hålla så länge i alla fall. Inte om man ska förlita sig på min källfria statistik iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 07093:

Hej!
Har köpt en Acer Predator G3-605 och har tänkt att sätta i en SSD men undrar om Garantin försvinner om jag sätter i en eller är det bättre att vänta tills garantin har gått ut.

Mvh Hampus

Inte 100% på detta, men Acer vill jag minnas var ett helvete med detta. De påstår sig har låst både hårddisk och allt så att du inte kan byta något utan att köpa nytt OS, och även garantin ska påverkas.
Sen är där ju en fråga om vad de kan bevisa och hur du gör det.

Kort sagt, Windows bryr sig inte om vilken hårddisk du kör, men recovery partitioner från OEM brukar INTE gå att klona så bra.

Om du verkligen vill byta, så BYT. Men skruva ut allt försiktigt så att inget märks, och klona HDDn till en ny SSD. Sen lägger du hddn i ESD påse i hyllan hemma, i säkert förvar (orörd).
Om du måste köra "recovery", klona original disken igen...

Om du måste lämna in dator för garanti problem, byt till orginaldisken, och lämna in den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 07093:

Hej!
Har köpt en Acer Predator G3-605 och har tänkt att sätta i en SSD men undrar om Garantin försvinner om jag sätter i en eller är det bättre att vänta tills garantin har gått ut.

Mvh Hampus

nästa gång du ska köpa en dator, köp inte från elgiganten, eller mediamarkt