Permalänk

Samsung Galaxy Note 3

Hej!

Någon som har denna telefonen och kan säga om den är värd sin slant? Posta gärna en kort recension av telefonen om du känner för det.

Tack!
/KDAson

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Beror på vad man gillar. Visst är det en väldans trevlig telefon.
Skriver på den nu med pennan.

Nu är den värd varje krona.

Permalänk

Visst finns KitKat till Note 3?

Permalänk
Medlem

Min jobbtelefon (Note 3) har 4.4.2 (KitKat).

Använder den inte så mycket till annat än det vanligaste, ringa, sms:a och mail så jag kan inte ge nån så utförlig recension av den. Men till det jag använder den fungerar den bra.

Permalänk
Medlem

Nu presenteras ju Note 4 den 3:e September och borde gå att få tag på i slutet utav september så hade jag varit du hade jag helt klart väntat en månad!
Note 3 är dock en väldigt trevlig telefon med grym batteritid

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Jag finner den guld värd. För allt jag gör är den snabb nog, sällan något som laggar så prestandamässigt duger den ännu gott skulle jag tro för allt som finns på Google Play. Pennan är det jag inte kan leva utan idag för den är oumbärlig när jag sitter på möten. Jag antecknar på telefonen och skickar sedan allt raka vägen till min jobbdator. Batteritiden är heller inte helt fel, den är över snittet och brukar ladda varannan dag. Men detta kan variera stort vad jag läst mig till beroende på ens inställningar, konton och syncningar.

Så ja, även om Note 4 inte är långt bort att presenteras, Note 3 är inget fel på alls även idag

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Noten är en riktigt bra telefon, det kom med en del bloatware i början, men bortsett från det så är jag relativt nöjd med den. För mig är dock batteritiden bland det viktigaste i en telefon. När den beter sig som den ska, så kan man använda skärmen på högsta ljusstyrka i ca 6 timmar (jmf med t.ex s4, där man knappt får 4 timmar) Vid icke överdriven användning klarar den lätt av 2 dagar. Jag har dock någon bugg i mjukvaran som gör att batteriet töms väldigt mycket snabbare under visa omständigheter eftersom processorn tydligen aldrig vilar pga buggen. En formatering borde räcka men jag har bara inte orkat göra det.

Skärmen är kanske det största säljargumentet, pennan använder jag sällan men den är bra, kameran är helt okej. Mobilen är riktigt snabb och så har den gott om ram-minne ifall du känner för att fylla den med appar. Högtalaren är helt och ljudet i allmänhet är riktigt bra.

Ska du köpa trean så föreslår jag att du tar den svarta. Då baksidan på den vita är i ett sämre material som inte har lika bra grepp.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Tacksam för alla svar!

Funderar starkt på att införskaffa en. Den är ju 1 år gammal, är det något som märks när man använder den?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du inte kör på en note 4 istället? Den presenteras nu om drygt tio dagar, då lär den vara ute till försäljning i början av oktober.

Tittar du på jämförelser i t.ex. processorns prestanda så ser du att den presterar 10-20% sämre än de absolut nyaste processorerna, vilket antagligen inte är något du kommer drabbas särskilt hårt av. Den har 3 gb ramminne, galaxy s5 har 2...
kameran är inte så jättebra på note 3, har fyran samma kamera som s5 så är det ett stort kliv upp. likaså skärmen. skillnaden mellan note 3 och s5s skärmar är stor, note 4 lär ha åtminstone en lika bra skärm.

Jag föreslår att du i varje fall väntar tills note 4 släppts. Då lär priset på note 3 sjunka lite. Köper du den kontakt så kommer priskskillnaden antagligen vara så pass stor att det är värt att köpa 3:an. Med abonnemang skiljer det oftast inte så pass mycket att man blir sugen på att ta den äldre modellen (marknadsföring ftw(ja jag använde just en parentes och ja jag använde ftw och nej inga kommatecken här inte))

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av morotis:

Hur kommer det sig att du inte kör på en note 4 istället? Den presenteras nu om drygt tio dagar, då lär den vara ute till försäljning i början av oktober.

Tittar du på jämförelser i t.ex. processorns prestanda så ser du att den presterar 10-20% sämre än de absolut nyaste processorerna, vilket antagligen inte är något du kommer drabbas särskilt hårt av. Den har 3 gb ramminne, galaxy s5 har 2...
kameran är inte så jättebra på note 3, har fyran samma kamera som s5 så är det ett stort kliv upp. likaså skärmen. skillnaden mellan note 3 och s5s skärmar är stor, note 4 lär ha åtminstone en lika bra skärm.

Jag föreslår att du i varje fall väntar tills note 4 släppts. Då lär priset på note 3 sjunka lite. Köper du den kontakt så kommer priskskillnaden antagligen vara så pass stor att det är värt att köpa 3:an. Med abonnemang skiljer det oftast inte så pass mycket att man blir sugen på att ta den äldre modellen (marknadsföring ftw(ja jag använde just en parentes och ja jag använde ftw och nej inga kommatecken här inte))

Största anledningen till varför jag inte kör på en Note 4 är för att jag misstänker att den blir ganska dyr när den väl släpps.

Permalänk

Hur framtidssäker är Note 3an? Alltså, kommer den få uppdateringar även i framtiden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den lär iaf få Android "L" Sen har vi ju custom roms osv så den lär leva länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den lär iaf få Android "L" Sen har vi ju custom roms osv så den lär leva länge.

Utan tvekan kommer det custom roms av Android L. Men om det kommer en framtida officiell uppdatering till det från Samsung får vi se helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Vad är custom roms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Utan tvekan kommer det custom roms av Android L. Men om det kommer en framtida officiell uppdatering till det från Samsung får vi se helt enkelt.

Note 3 kommer definitivt bli uppdaterad till Android "L" och säkert även kommande version. Tittar man på Note 2 så har den Kitkat och den kom 2012

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Vad är custom roms?

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Note 3 kommer definitivt bli uppdaterad till Android "L" och säkert även kommande version. Tittar man på Note 2 så har den Kitkat och den kom 2012

Man vet aldrig med Samsung, men jag lever även jag på den förhoppningen

Skrivet av KDAson:

Vad är custom roms?

Custom roms är versioner av Android utvecklade av programmerare och entusiaster. I grund och botten bygger dem på AOSP och sedan lägger dessa utvecklare till egna idéer, utseenden, features, bantar ner systemet osv. Kända exempel på custom roms är CyanogenMod och Paranoid Android. För att installera dessa så krävs det bl.a. att man rootar sin android telefon och sedan är väl påläst om hur man installerar dem. Jag är inte mer insatt i hur dessa fungerar än så. Någon annan få fördjupa sig i det i så fall

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KTL:

Utan tvekan kommer det custom roms av Android L. Men om det kommer en framtida officiell uppdatering till det från Samsung får vi se helt enkelt.

Menar garanterat att den får L från Samsung. Custom roms är självklart:)

Permalänk

Skulle ha väntat om jag vore du. Note 4 kommer presenteras 3 sep och ev släppas 12-15 sep. Ja själv väntar på den!

Permalänk
Medlem

Jag använder note 3 och tycker den är fantastiskt bra, du kan spela upp all sorts video utan lagg, inga spel jag testat får den ens att blinka. Förstår inte vad folk menar med att kameran är dålig? I dåligt ljus så håller jag med om att det är brusigt, men i bra ljusförhållanden så är det den bästa telefonkameran (förutom lumia 1020) som jag använt.

Skärmen är grym med fina färger och bra svärta

Bara att skaffa, om det mot förmodan skull dyka upp någon app om ett år som skulle få telefonen att få jobba lite, så är nog note 4 nere på ett bra pris.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Chamoxzqt:

Skulle ha väntat om jag vore du. Note 4 kommer presenteras 3 sep och ev släppas 12-15 sep. Ja själv väntar på den!

Har som sagt inte råd med 4an. Den kommer säkert gå på ett hutlöst högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Har som sagt inte råd med 4an. Den kommer säkert gå på ett hutlöst högt pris.

Ja räkna med ett pris på runt 6500:- i början. Tycker du ska slå till på en Note 3, du kommer garanterat bli nöjd.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Hej,vill
man har billigt och bra
Jag köpte just en "One Plus One här:

http://www.bazula.se/OnePlus/OnePlus-One-64GB---Sandstone-Bla...

Och den är en Renner.Titta på Internet,Du bli inte Besviken och Billigt.
Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Beroende på var du bor och N4'an så kan jag ha min N3a till salu med s-View cover och allt i kartong. Skärmskydd sitter på. Dessvärre väl synliga märken runt list. Tappat den 3 ggr bara idag men ska försöka ordna det innan jag åker hem.

Ps. Här är klockan 22. Är i Taiwan så tro inte jag är extra klumpig.