Permalänk

i7 4790K mkt hög temp

Hejsan

Köpte ny dator nu i veckan (monterade själv) och har nu problem med att idle temp på cpu ligger runt 60-70c och kan gå upp mot 90c. Det är ju helt galet, så därför är jag lite osäker på om det är defekt cpu eller att jag monterat kylaren fel? Kylaren sitter stabilt och bra (stockkylare).

//Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanSöderlund:

Hejsan

Köpte ny dator nu i veckan (monterade själv) och har nu problem med att idle temp på cpu ligger runt 60-70c och kan gå upp mot 90c. Det är ju helt galet, så därför är jag lite osäker på om det är defekt cpu eller att jag monterat kylaren fel? Kylaren sitter stabilt och bra (stockkylare).

//Johan

Skulle nog säga att det är för att du kör med stockkylaren.
Köp en Noctua kylare eller något annat så får du ner tempen avsevärt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Se till att ha senaste BIOS.
Även om dina temperaturer ser lite galna ut så har mycket problem med de senaste haswell CPU'erna lösts med ny BIOS.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är en VÄLDIGT hög temp utan belastning. Oavsett vilken kylare. Jag skulle absolut kolla in monteringen igen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

tackar för snabba svar!

Har nu beställt en Hyper 212 EVO, vilket jag kanske borde gjort från första början:) men hoppas på att det ska funka bättre. Ska även passa på att uppdatera bios då.

Återkommer när ny kylare är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanSöderlund:

tackar för snabba svar!

Har nu beställt en Hyper 212 EVO, vilket jag kanske borde gjort från första början:) men hoppas på att det ska funka bättre. Ska även passa på att uppdatera bios då.

Återkommer när ny kylare är på.

BIOS bör du uppdatera ASAP.
Din CPU skall inte ligga på 70 grader+ i idle, inte ens med standardkylaren.

Permalänk

Xyborg: Jo jag tyckte också det var rätt mycket, oavsett vilken kylare det är. Provade att köra stresstest på cpu i början, då gick temp direkt från ~60c till 88, vilket borde ha med dåligt placerad kylare att göra? Aja jag har nu plockat bort kylaren så jag avvaktar tills ny är monterad. Värt att tillägga är att det såg bra ut med kylpasta och kylaren satt stabilt...

Permalänk
Testpilot

Jag hade problem med min i5 4690k i början med, höga idles och galna test temps.

Men mycket var tack vare felmonterad h80i kylare, så låg på 42c idle när det var fixat (från över 50c idle).
Men sedan uppdaterade jag även BIOS och gick då från 42c idle ner till 36c, och toppar 66c under BF4 spelande med 4.3GHz.

--

Det BIOS uppdatering gjorde för mig var bland annat att Turbo funktionen på min ASUS bräda inte övervolta så mycket som tidigare, och jag tror det var största anledning till att mina temps sjönk så drastiskt.

Men sedan tror jag du gjort ett klokt val att beställa en hyper EVO, inte bara för värmen utan även ljudnivån

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Skulle nog säga att det är för att du kör med stockkylaren.
Köp en Noctua kylare eller något annat så får du ner tempen avsevärt mycket.

Varför svara när du inte har någon aning?! Missledande. Den ska inte gå upp i 90 grader IDLE. Det ska vara en omöjlighet, antingen är fläkten trasig eller felmonterad.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag kör Noctua nh-u14s och kör 31 grader i idle och 44-46 i prime. Posta vad du får för temps med nya hyper evo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanSöderlund:

tackar för snabba svar!

Har nu beställt en Hyper 212 EVO, vilket jag kanske borde gjort från första början:) men hoppas på att det ska funka bättre. Ska även passa på att uppdatera bios då.

Återkommer när ny kylare är på.

Värt att tänka på är att när man byter kylare måste man rengöra processorn med t.ex http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

wow 130 spänn, vilken ripoff ... t-dojja eller aceton duger fint.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Avstängd

Jag håller med på att bygga ihop en I7-4790K Och ett Asus hero moderkort.
Ladda först ner alla drivers på ett Usb.
Jag hade Bios version 0508 på mitt moderkort,Som är en av dom tidigare releasen.
MEN efter jag uppdatera bios till senaste 1104. Så totalvägra windows och starta upp. Så ny ominstallation Så mitt tips uppdatera Bios innan du börjar installera program mm.
Temperaturerna inga proplem här än så länge Kör i stock på 27 grader cpu Med noctua Nh-d14
Tempsen är ju alltså under noll belastning.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Sådär! Nu är ny kylare monterad och idle så ligger den på runt 25-30c, körde intels stresstest på standard och hamnade på max 55c. Så problemet var troligtvis felmonterad kylare. Har dock inte uppdaterat bios än, men det skall även göras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanSöderlund:

Sådär! Nu är ny kylare monterad och idle så ligger den på runt 25-30c, körde intels stresstest på standard och hamnade på max 55c. Så problemet var troligtvis felmonterad kylare. Har dock inte uppdaterat bios än, men det skall även göras!

Kan inte tjata nog om det.
UPPDATERA BIOS !
Det är viktigt med dessa nya CPU'er.
Måååånga har haft en hel massa problem som lösts med en ny BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanSöderlund:

Sådär! Nu är ny kylare monterad och idle så ligger den på runt 25-30c, körde intels stresstest på standard och hamnade på max 55c. Så problemet var troligtvis felmonterad kylare. Har dock inte uppdaterat bios än, men det skall även göras!

Nja, uppdatera bios bara om det ger något eller om du har problem.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan inte tjata nog om det.
UPPDATERA BIOS !
Det är viktigt med dessa nya CPU'er.
Måååånga har haft en hel massa problem som lösts med en ny BIOS.

Det är enbart viktigt om man har problem, fungerar allt som de ska är det absolut inte viktigt, OP har tydligen inga som helst problem utan det berodde på stock kylaren som förmodligen inte satt som den skulle.

Men för att vara framtidssäker vid ev uppdgraderingar så skadar det såklart inte, själv uppdaterar jag alltid bios o har alltid gjort, bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Det är enbart viktigt om man har problem, fungerar allt som de ska är det absolut inte viktigt, OP har tydligen inga som helst problem utan det berodde på stock kylaren som förmodligen inte satt som den skulle.

Men för att vara framtidssäker vid ev uppdgraderingar så skadar det såklart inte, själv uppdaterar jag alltid bios o har alltid gjort, bara för att.

Normalt så håller jag med.
"If it aint broke dont fix it" etc.
Men just för 4790K så har jag (och många andra) upplevt rediga förbättringar med varje updatering.
Trots att den till synes fungerade bra redan med standard BIOS.

Permalänk
Skrivet av JohanSöderlund:

Hejsan

Köpte ny dator nu i veckan (monterade själv) och har nu problem med att idle temp på cpu ligger runt 60-70c och kan gå upp mot 90c. Det är ju helt galet, så därför är jag lite osäker på om det är defekt cpu eller att jag monterat kylaren fel? Kylaren sitter stabilt och bra (stockkylare).

//Johan

Lite sent ute, du kanske har löst det redan.

Men jag hade samma problem som dig. Det jag gjorde var att först uppdatera bios och kolla ifall det hjälpte (vilket det inte gjorde).

Så jag tog bort kylaren (första gången jag använder stockkylare) och satte dit den igen, men tyckte den kändes lite lös. Så jag tittade i instruktionen för att se om jag verkligen monterat den rätt (vilket jag hade) men inte i "rätt ordning" tydligen. Fanns en bild som visade 1,2,3,4. Alltså vilken ordning man skulle "trycka ner skruvarna" i.

Vet inte om det spelar någon roll i fall man följer den eller inte. När jag monterade den utan att kolla på den så tryckte jag ner ett hörn sen motsatt hörn, andra hörnet sen motsatt hörn ("korsfästa"), precis som bilden visade men inte i den ordningen. Men när jag gjorde enligt den så satt den bra och kylde bra. Ligger på 35C~ idle nu.

Jävligt skumt imo.

Blir att inhandla en noctua!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7