Klona/ Göra backup på laptop inför reparation, vad gör jag om jag får ny ?

Permalänk
Medlem

Klona/ Göra backup på laptop inför reparation, vad gör jag om jag får ny ?

Tjenare Swecs !

Ja lång story short, ska lämna in min laptop på reparation och tänkte kolla med er vilka valmöjligheter som finns samt vad är bäst för min ändamål: När jag får tillbaka laptopen så vill jag helt enkelt ha det så smidigt som möjligt att återgå till användande, så bäst verkar vara en klon av hela hårddisken, men :

Om dem byter moderkort, ersätter mot ny laptop eller om jag skaffar stationär istället, hur bäst gör jag innan för att överföra till det nya ?
Får jag tillbaka laptopen med samma moderkortstyp så bör det funka med Plug & Play, bara att lägga in disken tillbaka och fortsätta som vanligt.

Kollat upp att Windows har ett verktyg, Easy Transfer, som verkar enklast men jämfört med andra alternativ som klonad disk mm, vad skulle funka bäst ?

Om sådant mer utförligt svar finns i någon forumdel jag missat, länka gärna !

Permalänk

Jag satt i samma sits eller ja lite iallafall.

för att klona verkar Acronis vara det bästa på marknaden just nu enligt google. Och som tur är så hade jag en gammal skiva från 2011 som jag kunde prova. Då jag behövde clona en disk. Fungerade perfekt.

Rekomenderar dig att clonea till en likadan disk. Sedan rekomenderar jag dig också att spara en kopia av filerna på säg ett nas utifall du inte får samma modell av laptop åter.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar !

Hmm läst lite om det, tror jag har nån skiva också någonstans med något sådant annars tror dem har nåt gratisalternativ, typ Home Edition eller liknande.

Får väl bli en klon via Acronis + en Windows Easy transfer kopia, allt som inte kommer med verkar vara progammet, antar Windows säger till vilka program som man hade installerat så slipper man skriva ner allt hehe.

Skrivet av Svchost.exe:

Jag satt i samma sits eller ja lite iallafall.

för att klona verkar Acronis vara det bästa på marknaden just nu enligt google. Och som tur är så hade jag en gammal skiva från 2011 som jag kunde prova. Då jag behövde clona en disk. Fungerade perfekt.

Rekomenderar dig att clonea till en likadan disk. Sedan rekomenderar jag dig också att spara en kopia av filerna på säg ett nas utifall du inte får samma modell av laptop åter.