Nytt arbetsrum, skrivbordsbygge mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Jag och min sambo flyttade till hus för ett par månader sedan och bland de första rummen som skulle göras i ordning ordentligt var arbetsrummet. Då jag driver eget vid sidan av samt arbetar mycket hemifrån i mitt andra arbete var det oerhört viktigt att få bra ordning på.

Tapeter och golv var nyligen omgjort av tidigare ägare så detta låter vi vara tills vidare.

Skivorna är i EK/ASK, betsade med mörk vattenbaserad bets och sedan lackade i tre lager.
Skåpet under skrivaren är ett köksskåp (vägg) från IKEA.

Hoppas mitt skrivbordsbygge inspirerar någon.
Bilderna är tagna med min Samsung S5 och håller inte superkvalité men hade ingen vettig kamera med mig under byggets gång, uppdaterar med bilder allt eftersom och utlovar bilder med riktig kamera när rummet är färdigt.

Fd. "Redbull" här på forumet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Riktigt snyggt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

Fondväggen var lite "njeeee". Skulle passa in lite bättre med lite brunare nyans utav fondvägg.

Annars snyggt jobb med tillverkningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av ygd3n:

Fondväggen var lite "njeeee". Skulle passa in lite bättre med lite brunare nyans utav fondvägg.

Annars snyggt jobb med tillverkningen.

Står i texten att det är från tidigare ägaren och de ska ta tag i det senare.

ON TOPIC:
Blev riktigt snyggt skrivbord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Vilket trevligt skrivbord, ser snyggt ut!

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

Bra jobbat.

Gillade kantfräsningen jättemycket!

Men gillade inte lackningen alls, då det blänker för mycket.

Har exakt samma träskivor själv och körde med kokt linnolja + terpentin x 2 och fick ett mycket vackert resultat.

Men det är ju en smaksak, man ska ha det så man trivs.

4/5

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Tack, ja ytbehandlingen är ju en smaksak.

Är mycket nöjd själv och det är ju huvudsaken, återkommer med uppdatering när resten är klart. Tapeterna kommer täckas av en extra vägg mellan överhyllor och skrivbord där kablage till skärmar etc. ska ligga.

Skrivet av skog1s:

Bra jobbat.

Gillade kantfräsningen jättemycket!

Men gillade inte lackningen alls, då det blänker för mycket.

Har exakt samma träskivor själv och körde med kokt linnolja + terpentin x 2 och fick ett mycket vackert resultat.

Men det är ju en smaksak, man ska ha det så man trivs.

4/5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2012

Fan va snyggt de blev, en helt klar 5 poäng få du. Bordskivan passade riktigt bra in till fondväggen. Tumme upp på ett snyggt jobb!

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Jävligt stiligt

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009

Precis som det ska vara, stilrent o prydligt!
Måste bara fråga vad du tycker om EliteBooken? Tänkte beställa hem en motsvarande fast ProBooken, och dom ser verkligen identiska ut. Är väl i stort sett bara hårdvaran som skiljer.

Workstation : Dell XPS 9570 | i7-8750H | 2x8GB DDR4 | 512GB NVME | GTX 1050TI Max-Q

Server : Fujitsu Primergy | i3 4130T | 16GBDDR3 ECC | ESXi 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Probook och Elitebook är två helt olika maskiner.
Tycker båda är helt OK dock.

Skiljer även mycket i form av grundgaranti från HP där en Probook bara har ett år tex. Så vill man ha 3 års tillverkargaranti kostar dom i princip lika mycket. Och då ger Elitebook mycket mer för pengarna. Nu är ju dock detta en gammal generation också, nya Elitebook 820 har ju funnits en tid och är riktigt trevlig. Där är nog skillnanden utseendemässigt mindre på Probook och elitebook också

//Mikael

Skrivet av wille61:

Måste bara fråga vad du tycker om EliteBooken? Tänkte beställa hem en motsvarande fast ProBooken, och dom ser verkligen identiska ut. Är väl i stort sett bara hårdvaran som skiljer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Mikaelb:

Probook och Elitebook är två helt olika maskiner.
Tycker båda är helt OK dock.

Skiljer även mycket i form av grundgaranti från HP där en Probook bara har ett år tex. Så vill man ha 3 års tillverkargaranti kostar dom i princip lika mycket. Och då ger Elitebook mycket mer för pengarna. Nu är ju dock detta en gammal generation också, nya Elitebook 820 har ju funnits en tid och är riktigt trevlig. Där är nog skillnanden utseendemässigt mindre på Probook och elitebook också

//Mikael

Fick hem min ProBook 5330m igår kväll, i med en 840 EVO och jävlar vad nöjd jag är Har svårt o tro att man får mer laptop för 3500:-

Workstation : Dell XPS 9570 | i7-8750H | 2x8GB DDR4 | 512GB NVME | GTX 1050TI Max-Q

Server : Fujitsu Primergy | i3 4130T | 16GBDDR3 ECC | ESXi 6.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av wille61:

Fick hem min ProBook 5330m igår kväll, i med en 840 EVO och jävlar vad nöjd jag är Har svårt o tro att man får mer laptop för 3500:-

Sitter själv med en elitebook (8460p) och kan inte vara nöjdare. Treårsgarantin går ut i november och trots att denna dator har fått ta så mycket stryk; resor över flera kontinenter mycket tid i varmt dammigt klimat, fall från två meters höjd (loftsängar...) och så vidare, så tuffar den på som om inget har hänt.

<Edit: (inte en skråma utseendemässigt heller den är byggd som en tank!) Edit>

Jobblaptops kan de iaf hp

Datorkomponenter || Corsair Carbide air 540 || i5 4670k @4.2 || Asus B-85 plus || Msi 970 4gb || 8 GB RAM 1600 MHz || Evga Supernova G2 750w ||
Tangentbord & Mus || Steelseries g6v2 || Razer Abyssus ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av wille61:

Lite sent svar kanske men jag har en Elitebook 840 genom jobbet och är väldigt nöjd med den.

Ont: Sjukt grymt, jag är sugen på att själv göra något liknande.

5/5

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Doe
Registrerad
Jul 2005

Mycket imponerad över finishen på bordet, ser riktigt bra ut.

CPU: i7 4790k Moderkort: Asus ROG Maximus Hero VII Kylning: Corsair H80i Ram: 16GB DDR3 HyperX 1600 Grafikkort: ASUS 980ti SLI PSU: Corsair AX860 Lagring: Intel SSDx3 500GB Chassi: Phantek Enthoo Luxe Vit Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G35 Corsair K90 Logitech G903, AOC 35GSYNC