USBminne - en bootbar och lagrings partition

Permalänk

USBminne - en bootbar och lagrings partition

Hej!

Som rubriken lyder, går det att partitioner upp ett usb minne till två partitioner och ha den ena som bootbar och den andra som lagringsutrymme?

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk
Medlem

Både ja och nej.

Ja, det går att partitionera de flesta USB minne (så länge du kan ändra dens MBR).

Men Windows vägrar acceptera den andra partitionen utan special mjukvara eller andra trix.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Både ja och nej.

Ja, det går att partitionera de flesta USB minne (så länge du kan ändra dens MBR).

Men Windows vägrar acceptera den andra partitionen utan special mjukvara eller andra trix.

Okej, då är det skitsamma. Tyckte det var en smidig ide.
Men tack för snabbt svar!

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Okej, då är det skitsamma. Tyckte det var en smidig ide.
Men tack för snabbt svar!

Jag tänkte vidare på det.

Du borde i teorin kunna göra en VHD (virtuell disk) i den primära, som du ansluter med OSet på stickan.
Du får då en stor, äkta partition, och sedan en virtuell disk på denna. Det blir ju som 2 separata partitioner. Och VHDn är lätt att säkerhetskopiera

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag tänkte vidare på det.

Du borde i teorin kunna göra en VHD (virtuell disk) i den primära, som du ansluter med OSet på stickan.
Du får då en stor, äkta partition, och sedan en virtuell disk på denna. Det blir ju som 2 separata partitioner. Och VHDn är lätt att säkerhetskopiera

Det lät invecklat. Tanken var att jag skulle ha WIN7 installation på den bootbara och lagring på andra.

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Det lät invecklat. Tanken var att jag skulle ha WIN7 installation på den bootbara och lagring på andra.

Gå in i diskhantering, välj meny: åtgärd, skapa virtuell hårddisk. Följ guiden

Du skapar en låtsas disk som blir en stor fil på din installations partition.
Du kan testa det på din stationära om du vill.

Permalänk
Medlem

Om du först gör den bootbar med en windows 7 installation så kan du sedan skapa en mapp och lagra dina filer i. Minnet blir inte heligt för att det är bootbart

Permalänk
Medlem

Om du gör som jocke92 skriver så kommer det att fungera bra, jag har skapat ett bootbart USB minne med W7 installationsfiler och sedan skapat en ny mapp med namnet Z Mapp där det ligger andra filer och med detta USB minne kan jag installera W7 utan problem

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av _stuntman_:

Hej!

Som rubriken lyder, går det att partitioner upp ett usb minne till två partitioner och ha den ena som bootbar och den andra som lagringsutrymme?

Om man vet vad man håller på med så visst... https://www.youtube.com/watch?v=ekKu6QVewaE

Dock varierar metoderna en del beroende på vad det är för tillverkare på usb-minnet osv.

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju skapa Windows boot usb och sedan bara skapa en egen mapp på minnet där du lägger dina saker. Klart!
Keep it simple, please.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Gå in i diskhantering, välj meny: åtgärd, skapa virtuell hårddisk. Följ guiden

Du skapar en låtsas disk som blir en stor fil på din installations partition.
Du kan testa det på din stationära om du vill.

Ja, så kan man ju göra, smart! Ibland är det enkelt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 3450 @ Turbo 3.9GHz || Asus GTX 660Ti || 8gb Corsair Vengeance LP @ 1600MHz || Asus P8Z77-V LX || Intel 535 SSD 120gb || Corsair VX550W || Cooler Master Silencio 550

Det var inte jag!...... Förresten var det inte bara jag!