Billigt DIY-oscilloskop på Kjell & Co. Är det värt pengarna?

Permalänk
Entusiast

Billigt DIY-oscilloskop på Kjell & Co. Är det värt pengarna?

Har länge drömt om ett oscilloskop. Vet inte riktigt vad jag ska ha det till men har saknat det vid ett par tillfällen. Har kollat runt lite på digitala oscilloskop med USB så datorn får sköta allt. Behövs ju egentligen bara en ADC och styrkrets för USB så kan man sköta resten i mjukvara mycket billigare än en stor låda med dedikerad hårdvara. Utbudet var dock sämre än jag trodde. Så hittade jag den här på Kjell:

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/oscil...

En byggsats för 349 kr. Specarna är kanske inte jätteimponerande med 200 kHz, känslighet på 3 mV och max 30 V men priset är helt klart lockande. Tänkte modda in två banankontakter istället för att löda fast sladdarna så kan jag använda mina vanliga prober från multimetern också. Kan ju inte köpa något utan att förbättra designen lite själv

Frågan är dock, är det ens värt det eller kommer det bara vara skit? Det är ju delvis en kul grej för det var längesedan jag hade något att löda men är kanske inte värt 350 kr om oscilloskopet sen är totalt skräp. Jag hittar inga tester på den.

Jag vet att man kan hitta riktiga oscilloskop för några hundralappar om man letar ett tag men jag har inte plats för ett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på oscilloskop, men använder dem nu som då. Det som mest får mig att tveka på dendär byggsatsen är att den bara har en kanal (väldigt ofta man behöver 2), och att den troligen ganska lätt plockar upp störningar under mätningen (inga skärmade kablar etc).

Som ett tips när du sa att utrymme är ett problem, kika på Picoscopes instegsmodell: http://www.picotech.com/entry-level-oscilloscopes.html
Relativt billig och med mycket kompetenta specs & funktioner med tanke på priset.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wh1sp:

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på oscilloskop, men använder dem nu som då. Det som mest får mig att tveka på dendär byggsatsen är att den bara har en kanal (väldigt ofta man behöver 2), och att den troligen ganska lätt plockar upp störningar under mätningen (inga skärmade kablar etc).

Som ett tips när du sa att utrymme är ett problem, kika på Picoscopes instegsmodell: http://www.picotech.com/entry-level-oscilloscopes.html
Relativt billig och med mycket kompetenta specs & funktioner med tanke på priset.

Det var en bra poäng med flera kanaler som jag faktiskt inte alls tänkt på. Skärmningen funderade jag lite på men tänkte att det går att pilla lite med i efterhand. Går ju att slänga på lite enkla sköldar och att modda in en BNC är ju inte så komplicerat. Räknade ju inte med några extrema precisionsmätningar ändå.

Den där lilla lådan ser intressant ut men för mycket pengar för mig. Hittade den på ELFA för 1600 kr inklusive frakt. Verkar rätt prisvärt men som sagt lite för mycket pengar för mig för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns ju annars mängder av billiga USB-oscilloskop att köpa på aliexpress.com. Jag har själv en USBee-klon, som jag är väldigt nöjd med. Vill minnas att den kostade ett par hundralappar, kan dock inte hitta exakt den jag har nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Det finns ju annars mängder av billiga USB-oscilloskop att köpa på aliexpress.com. Jag har själv en USBee-klon, som jag är väldigt nöjd med. Vill minnas att den kostade ett par hundralappar, kan dock inte hitta exakt den jag har nu.

Har kollat lite men det verkar mest vara väldigt många av en modell som inte ser så rolig ut. Verkar vara tvåkanaler av ungefär samma pryl som den på kjell och då kan det nog vara värt att sitta och löda lite själv för det är kul. Men har du tips på någon specifik modell som är ok tar jag gärna emot det.

http://www.ebay.com/itm/2-Channel-PC-Computer-Digital-Storage...
Den där verkar jättemånga sälja för ca 200 kronor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har kollat lite men det verkar mest vara väldigt många av en modell som inte ser så rolig ut. Verkar vara tvåkanaler av ungefär samma pryl som den på kjell och då kan det nog vara värt att sitta och löda lite själv för det är kul. Men har du tips på någon specifik modell som är ok tar jag gärna emot det.

http://www.ebay.com/itm/2-Channel-PC-Computer-Digital-Storage...
Den där verkar jättemånga sälja för ca 200 kronor.

Sitter också och kollar efter billiga oscilloskop.

Är lite inne på raspberry pi scopet från http://www.bitscope.com/. Är PIn för seg så går den att koppla till win7 men funkar det fint så kanske det blir en extern skärm och en snygg låda någon gång i framtiden... Lite utanför budget men kanske värt en kik

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat analogt istället.
Köpte mitt HP54600B från Ericsson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har kollat lite men det verkar mest vara väldigt många av en modell som inte ser så rolig ut. Verkar vara tvåkanaler av ungefär samma pryl som den på kjell och då kan det nog vara värt att sitta och löda lite själv för det är kul. Men har du tips på någon specifik modell som är ok tar jag gärna emot det.

http://www.ebay.com/itm/2-Channel-PC-Computer-Digital-Storage...
Den där verkar jättemånga sälja för ca 200 kronor.

Först och främst, ursäkta det sena svaret.

Hittade USBee-klonen jag har. Här är den, dock en bra bit dyrare nu än när jag köpte den för några år sedan

Kan tyvärr inte ge dig några andra tips, då just den länkade USBee-klonen är det enda jag har någon riktig erfarenhet av när det kommer till digital utrustning i den här kategorin. Har mest bara använt analoga oscilloskop tidigare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nån som vet några mer billiga?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem

Om det ska vara 200kHz, 350kr klassen så är det ju i princip ett billigt ljudkort de har kallat oscilloskop. användningsområdet blir rätt begränsat med den prestandan och frågan är om det inte funkar lika bra/dåligt med det ljudkort man förmodligen redan har, en spänningsdelare och nån gratismjukvara eftersom man ändå i princip bara kan göra enklare mätningar på ljudsystem.

Skrivet av Zotamedu:

Har kollat lite men det verkar mest vara väldigt många av en modell som inte ser så rolig ut. Verkar vara tvåkanaler av ungefär samma pryl som den på kjell och då kan det nog vara värt att sitta och löda lite själv för det är kul. Men har du tips på någon specifik modell som är ok tar jag gärna emot det.

http://www.ebay.com/itm/2-Channel-PC-Computer-Digital-Storage...
Den där verkar jättemånga sälja för ca 200 kronor.

Det där är ju knappt värt att kalla oscilloskop, 3 kHZ ? Vad ska du mäta med det ? Det går ju inte ens att ha till att mäta högtalarfilter.

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med att köpa ett instrument som knappt går att använda till något och ändå är rätt bökigt att handha, då är det ju bättre att köpa nått Kinainstrument som åtminstone är smidigt att ta med sig, ungefär som en multimeter.
http://www.ebay.com/itm/Portable-Mini-Nano-ARM-DSO201-Pocket-...

Köp ett begagnat riktigt oscilloskop i stället som åtminstone klarar några MHz, man kan ju hitta 60MHz under 500kr ibland och i princip alltid finns det modeller som klarar 20 MHz under 500kr.
http://www.tradera.com/search?q=oscilloskop

Eller nått typ det här om det ska vara ett enklare usb oscilloskop:
http://www.ebay.com/itm/Hantek-PC-Based-USB-Digital-Storage-O...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Först och främst, ursäkta det sena svaret.

Hittade USBee-klonen jag har. Här är den, dock en bra bit dyrare nu än när jag köpte den för några år sedan

Kan tyvärr inte ge dig några andra tips, då just den länkade USBee-klonen är det enda jag har någon riktig erfarenhet av när det kommer till digital utrustning i den här kategorin. Har mest bara använt analoga oscilloskop tidigare.

Det är ju inte så farligt pris fast verkar vara mer logic analyser än oscilloskop. Hur är den att använda som oscilloskop?

Skrivet av mrqaffe:

Om det ska vara 200kHz, 350kr klassen så är det ju i princip ett billigt ljudkort de har kallat oscilloskop. användningsområdet blir rätt begränsat med den prestandan och frågan är om det inte funkar lika bra/dåligt med det ljudkort man förmodligen redan har, en spänningsdelare och nån gratismjukvara eftersom man ändå i princip bara kan göra enklare mätningar på ljudsystem.

Det där är ju knappt värt att kalla oscilloskop, 3 kHZ ? Vad ska du mäta med det ? Det går ju inte ens att ha till att mäta högtalarfilter.

Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med att köpa ett instrument som knappt går att använda till något och ändå är rätt bökigt att handha, då är det ju bättre att köpa nått Kinainstrument som åtminstone är smidigt att ta med sig, ungefär som en multimeter.
http://www.ebay.com/itm/Portable-Mini-Nano-ARM-DSO201-Pocket-...

Köp ett begagnat riktigt oscilloskop i stället som åtminstone klarar några MHz, man kan ju hitta 60MHz under 500kr ibland och i princip alltid finns det modeller som klarar 20 MHz under 500kr.
http://www.tradera.com/search?q=oscilloskop

Eller nått typ det här om det ska vara ett enklare usb oscilloskop:
http://www.ebay.com/itm/Hantek-PC-Based-USB-Digital-Storage-O...

Nej jag noterade att de där riktigt billiga digitala enheterna är rätt meningslösa. Hade inte tänkt köpa ett sånt. Jag vet som sagt att man kan köpa ett stort analogt oscilloskop rätt billigt om man letar lite men jag har fortfarande inte plats för ett sådant. Det är inget jag kommer använda ofta så behöver kunna slänga ner det i skrivbordslådan tillsammans med annat blandat skrot.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på oscilloskop men har använt några stycken, och äger själv ett USB-oscilloskop. Dock är det som redans nämnts så att det inte är någon underbar prestanda på de flesta USB-oscilloskop, men det två största problemen som jag ser det är: bandbredden över USB och samplingsminnet i själva USB-oscilloskopet.

Oftast brukar de billigare USB-oscilloskopen göra så att de samplar signalen tills minnet blir fullt och sedan för de över informationen till datorn, och börjar sedan om på ruta ett. Detta gör att det funkar bra om man vill göra en one-shot capture av signalen, men vid kontinuerlig sampling av en signal så blir uppdateringen på datorn, i brist på ett bättre uttryck, laggig.

Så för att sammanfatta: Visst, jag kan använda mitt USB-oscilloskop men jag föredrar ett riktigt bänk-oscilloskop med mer samplingsminne och bättre uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Rekordmedlem

Ja de billigare digitaloscilloskopen är oftast inte så bra, de är nog egentligen mest lämpade att kolla på en "puls" än att mäta på en signal som varierar, dessutom så verkar ju en del kalla nått som är mer likt pulsräknare/loggers för oscilloskop, tex finns det ju en del modeller som samplar med under 10kHz (som det tidigare länkade) och de är ju mest lämpade att kolla på nått långsamt pulståg tex från en givare, de fyller väl sitt syfte bra i en del fall om det är det man vill göra men man bör ju inse att de är direkt obrukbara till allmänt mätande.
Ska man ha superbudget och inte mäta på annat än ljud så är det kanske enklast att göra nån dämpsats/spänningsdelning och sedan mäta via ett ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.