Permalänk

Köpråd: Tangentbord för runt 1K!

Razer blackwidow 2014 gröna switchar. Har haft blåa switchar tidigare men tyckte de var lite för jobbiga att spela på. Dessa ska tydligen vara lite mer optimerade för spel.

Är dock inte insatt i dessa grejer så därför vänder jag mig till er, några andra förslag?

Förtydligad rubrik efter redigering
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad och trådstart redigerad*

Tog bort delen om hörlurar då du redan har en tråd om detta. Justerade även rubriken (se §3.3 i regelverket), det går bra att ändra denna i efterhand (om du är missnöjd med min. Råkar man göra fel är det bara att kontakta en moderator, vi kommer gärna och hjälper.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelare661:

Razer blackwidow 2014 gröna switchar. Har haft blåa switchar tidigare men tyckte de var lite för jobbiga att spela på. Dessa ska tydligen vara lite mer optimerade för spel.

Är dock inte insatt i dessa grejer så därför vänder jag mig till er, några andra förslag?

Köp inte Razer. Spara ihop till ett Ducky om du måste ha bakgrundsbelysning eller annars köper du ett CM Storm Quickfire Rapid/XT. Du kommer knappt märka skillnad på Razers gröna och Cherrys blå.

Permalänk
Skrivet av fogger:

Köp inte Razer. Spara ihop till ett Ducky om du måste ha bakgrundsbelysning eller annars köper du ett CM Storm Quickfire Rapid/XT. Du kommer knappt märka skillnad på Razers gröna och Cherrys blå.

Många reviews på youtube säger att det känns lite skillnad. Är razer dåliga annars till kvalité och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelare661:

Många reviews på youtube säger att det känns lite skillnad. Är razer dåliga annars till kvalité och så?

Ja, brytarna är billiga kinesiska Cherrykopior och byggkvalitén är dålig överlag.

Permalänk
Skrivet av fogger:

Ja, brytarna är billiga kinesiska Cherrykopior och byggkvalitén är dålig överlag.

Vet inte riktigt vad jag ska köpa då. Är väl röda brytare som man möjligen kan köpa. Gillar dock klickljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelare661:

Vet inte riktigt vad jag ska köpa då. Är väl röda brytare som man möjligen kan köpa. Gillar dock klickljudet.

Vet inte om du har kollat här: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Spelar själv på ett Ducky Shine 3 med röda brytare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köpte ett QPAD MK85-pro (cirka 1.1-1.2~) för sisådär 2-3 månader sen och det är det bästa tangentbordet jag haft möjligen. Röda switchar dock!

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezzmhm:

Köpte ett QPAD MK85-pro (cirka 1.1-1.2~) för sisådär 2-3 månader sen och det är det bästa tangentbordet jag haft möjligen. Röda switchar dock!

Då ska du testa MK-85-pro Brown

Hade röda på MK-85 innan, blev nyfiken på MK-85 med bruna och allt vart till en positiv vändning, både när det gäller spel och skrivning.
Men det är ju väldigt personligt vilka brytare man gillar.

Köpte mitt MK-85 Brown här på marknaden för 700Kr och är supernöjd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelare661:

Vet inte riktigt vad jag ska köpa då. Är väl röda brytare som man möjligen kan köpa. Gillar dock klickljudet.

Om du är van med blåa brytare kanske du ska prova ett bord med bruna brytare?
Jag köpte själv ett CM Quickfire TK med bruna brytare, ville ha ett mindre t-bord men ej offra Numpaden. Det funkar riktigt bra när man blivit van med att byta med NumLock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Då ska du testa MK-85-pro Brown

Hade röda på MK-85 innan, blev nyfiken på MK-85 med bruna och allt vart till en positiv vändning, både när det gäller spel och skrivning.
Men det är ju väldigt personligt vilka brytare man gillar.

Köpte mitt MK-85 Brown här på marknaden för 700Kr och är supernöjd.

Skrivet av Lembritt:

Om du är van med blåa brytare kanske du ska prova ett bord med bruna brytare?
Jag köpte själv ett CM Quickfire TK med bruna brytare, ville ha ett mindre t-bord men ej offra Numpaden. Det funkar riktigt bra när man blivit van med att byta med NumLock.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581513

Känns inte bruna brytare som att skriva med sand i brytarna?

Tror ni att ett par blåa brytare med o-ringar skulle göra skillnad? Tycker inte om att trycka för djupt och släppa upp fullt. Skulle o-ringar fixa detta? Att man inte behöver pressa så långt ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelare661:

Känns inte bruna brytare som att skriva med sand i brytarna?

Tror ni att ett par blåa brytare med o-ringar skulle göra skillnad? Tycker inte om att trycka för djupt och släppa upp fullt. Skulle o-ringar fixa detta? Att man inte behöver pressa så långt ner?

Än en gång, detta här med mekaniska brytare är så väldigt personligt.

Men min egenuppfattning är att "spela på de bruna och skriva med de röda" är optimalt.

Spelar man mycket, så vänjer man sig väldigt väldigt fort vid dom bruna när man kommer till skrivdelen.

Jag spelar mycket spel, har flera mekaniska tangentbord, och det T-Bordet med bruna brytare är det bordet som alltid är tillgängligt. Dom andra är urkopplade. (ska lägga in dom på marknaden tids nog då jag aldrig använder dom)

Men som sagt, det är vad jag gillar, i min värld så äger bruna brytare. Så funkar jag.

Hur ni funkar (?) vet jag inte? Ni får helt enkelt prova er fram!

Men bruna och röda gillar jag, dom andra färgerna ger jag inte mycket för, och måste jag välja mellan brun o röd (?) så tar jag bruna alla dagar i veckan!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Än en gång, detta här med mekaniska brytare är så väldigt personligt.

Men min egenuppfattning är att "spela på de bruna och skriva med de röda" är optimalt.

Spelar man mycket, så vänjer man sig väldigt väldigt fort vid dom bruna när man kommer till skrivdelen.

Jag spelar mycket spel, har flera mekaniska tangentbord, och det T-Bordet med bruna brytare är det bordet som alltid är tillgängligt. Dom andra är urkopplade. (ska lägga in dom på marknaden tids nog då jag aldrig använder dom)

Men som sagt, det är vad jag gillar, i min värld så äger bruna brytare. Så funkar jag.

Hur ni funkar (?) vet jag inte? Ni får helt enkelt prova er fram!

Men bruna och röda gillar jag, dom andra färgerna ger jag inte mycket för, och måste jag välja mellan brun o röd (?) så tar jag bruna alla dagar i veckan!!

Får testa fler tangentbord i butik för att bestämma mig. Fortfarande kluven.

Permalänk

Har kollat runt lite till och fastnat för dessa två.

http://www.inet.se/produkt/6101844/corsair-vengeance-k70-mech...

http://www.inet.se/produkt/6101846/corsair-vengeance-k95-mech...

Dock när man lyssnar på typing sound så hörs det ett irriterande ljud ifrån tangentbordet. Vrider ni upp ljudet så hörs det. Är detta standard på mekaniska tangentbord?
https://www.youtube.com/watch?v=07QLsMko6NE

Permalänk

Drar en liten bump angående mitt senaste inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spelare661:

Dock när man lyssnar på typing sound så hörs det ett irriterande ljud ifrån tangentbordet. Vrider ni upp ljudet så hörs det. Är detta standard på mekaniska tangentbord?

Vad är det du syftar på? Jag hör inget konstigt ljud, låter ganska normalt.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Epic:

Vad är det du syftar på? Jag hör inget konstigt ljud, låter ganska normalt.

Svårt att förklara med ett konstigt ljud som hörs efter man har tryckt ner en tangent djupt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spelare661:

Svårt att förklara med ett konstigt ljud som hörs efter man har tryckt ner en tangent djupt.

Jaha, jag tror jag förstår vad du menar Det är helt enkelt ljudet från när tangenten "bottnar". Vad jag vet så det samma på alla mekaniska tangentbord, men man kan minska det med så kallade o-ringar (t.ex http://www.maxfps.se/keycaps/47d/cherry-mx-rubber-o-ring-swit...).

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?