[Löst!] 80-90% ram används till ingenting (?)

Permalänk
Medlem

[Löst!] 80-90% ram används till ingenting (?)

Hej,

Har en ny MSI GP602PF laptop som jag har problem med.

Mängden använt ram-minne ökas gradvis ju längre jag använder datorn. I slutändan så ser det ut ungefär som i dessa bilder.

Vid uppstart av datorn så är använt minne på ca 20%... Vilket inte är något som jag anser som orimligt, men varför händer detta? Blir ju less på att datorn ska bli seg efter 4-5 timmar p.g.a. ram minnet. Hjälp uppskattas!

Löst!
Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta växlingsfilen (file paging) på auto.

Permalänk
Medlem

Redan förinställt.

Läste detta, kan det vara en möjligt lösning på mitt problem? http://damjank.blogspot.se/2012/11/windows-8-rtm-memory-leak-...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Inaktiv

Det ligger saker i minnet som inte används för att du skall kunna starta program snabbare. Skulle du sätta på ett hungrigt program skulle minnet som inte används istället användas till annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det ligger saker i minnet som inte används för att du skall kunna starta program snabbare. Skulle du sätta på ett hungrigt program skulle minnet som inte används istället användas till annat

Va? Det är ju cachelagrat minne och där används bara 1gb, skulle det vara cachelagrat minne skulle datorn inte bli långsammare...... -.-

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det ligger saker i minnet som inte används för att du skall kunna starta program snabbare. Skulle du sätta på ett hungrigt program skulle minnet som inte används istället användas till annat

Fast det ska inte synas som använt minne utan visas som ledigt för användaren. Det det är det som är Cached eller om man öppnar Resource Monitor så står det som Standby.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Strunta i vad Killbom säger. Som du ser läcker din icke-växlingsbara pool som ett såll. Har du möjligtvis ett RealTek nätverkskort? Det är långsökt men det finns buggar i vissa av deras drivrutiner som visar sig över tid. Om du inte har ett sådant kort, har du möjligtvis en smartphone inkopplad som står och laddar eller dyl.? Prova koppla ur sådana saker du kan vara utan om du inte gjort det.

Just drivrutiner allokerar minne på den icke-växlingsbara poolen, så det har inte med dina applikationer att göra precis som du observerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subiray:

Va? Det är ju cachelagrat minne och där används bara 1gb, skulle det vara cachelagrat minne skulle datorn inte bli långsammare...... -.-

Vad får du om du sorterar på minne under fliken "Details" eller "Information". Finns det något som hugger minne där? Det kan även vara någon eller flera drivrutiner som är konstiga, vad har du för hårdvara i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Strunta i vad Killbom säger. Som du ser läcker din icke-växlingsbara pool som ett såll. Har du möjligtvis ett RealTek nätverkskort? Det är långsökt men det finns buggar i vissa av deras drivrutiner som visar sig över tid. Om du inte har ett sådant kort, har du möjligtvis en smartphone inkopplad som står och laddar eller dyl.? Prova koppla ur sådana saker du kan vara utan om du inte gjort det.

Just drivrutiner allokerar minne på den icke-växlingsbara poolen, så det har inte med dina applikationer att göra precis som du observerat.

Nätverkskort är Killer e2200, ska se om jag kan hitta nya drivrutiner för detta oavsett.
Har inget övrigt inkopplat till datorn.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad får du om du sorterar på minne under fliken "Details" eller "Information". Finns det något som hugger minne där? Det kan även vara någon eller flera drivrutiner som är konstiga, vad har du för hårdvara i datorn?

Vad skön du är! Om du hade tittat på bilderna så hade du sett att det är precis det han gjort. Du sa nyss att minnet var prefetchat, bestäm dig.

Skrivet av Subiray:

Nätverkskort är Killer e2200, ska se om jag kan hitta nya drivrutiner för detta oavsett.
Har inget övrigt inkopplat till datorn.

Har du en Samsung SSD? Om du vill kan du prova att ta en skärmbild på dina tjänster (administrationsverktyget) och sortera efter vilka som är påslagna. Det kan vara något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Har du en Samsung SSD? Om du vill kan du prova att ta en skärmbild på dina tjänster (administrationsverktyget) och sortera efter vilka som är påslagna. Det kan vara något där.

Nej, ingen SSD.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curik:

Vad skön du är! Om du hade tittat på bilderna så hade du sett att det är precis det han gjort. Du sa nyss att minnet var prefetchat, bestäm dig.

Det kanske inte var, vid närmare eftertanke. Ursäkta mig? Han visar flikarna "processer" och "prestanda", inte den fliken jag skulle vilja kolla på.

Permalänk
Medlem

Är fortfarande rätt så lur på vad den här killen kom fram till, ska tydligen ha något att göra med en översikts drivrutin för nätverksdata kallad Ndu.sys. Hursomhelst så undrar jag om det ens kan vara detta? Herr Lundmark säger ju att detta beror på drivrutiner så jag blev bara mer misstänksam.

Hittade även denna post: http://forums.hardwarezone.com.sg/windows-8-338/awareness-thr...

Skrivet av anon81912:

Det kanske inte var, vid närmare eftertanke. Ursäkta mig? Han visar flikarna "processer" och "prestanda", inte den fliken jag skulle vilja kolla på.

Nu ska vi inte bråka i den här tråden, varsågod.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Subiray:

Är fortfarande rätt så lur på vad den här killen kom fram till,
ska tydligen ha något att göra med en översikts drivrutin för nätverksdata (?). Hursomhelst så undrar jag om det ens kan vara detta? Herr Lundmark säger ju att detta beror på drivrutiner så jag blev bara mer misstänksam.

Nu ska vi inte bråka i den här tråden, varsågod.

http://i.imgur.com/krE28R7.png

Tack Nu kan man helt bestämma sig för att det inte är någon process som hoggar minne. Det kan alltså inte vara ett trasigt program eller dylikt! Det kan mycket väl vara en drivrutin. Så gå till ditt moderkorts hemsida och uppdatera allt till senaste versionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Ser okej ut, det måste vara en drivrutin som orsakar det. Om du inte har en SHIELD installerad så kan du med fördel stänga av den tjänsten då den kan dra lite CPU och minne även fast den är idle - riktigt dåligt även om det förmodligen inte är problemet i ditt fall.

Vad du kan göra i det här läget är att installera nyaste versionen av så många drivrutiner du kan. Fungerar inte det kan du ladda hem Windows Driver Kit och köra poolmon.exe för att se vilken tag poolen har som drar allt minne.

Det skulle kunna vara NDU, men den är ju inte bråkig om du inte har en buggad drivrutin (typ RealTek).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Nätverkskort är Killer e2200, ska se om jag kan hitta nya drivrutiner för detta oavsett.
Har inget övrigt inkopplat till datorn.

Det är många med det nätverkskortet som har haft problem. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer just nu men ifall du googlar efter Killer e2200 memory leak så hittar du en hel del om problemet.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Ska uppdatera vad jag kan och ser om det ger någon förbättring, återkommer senare när jag slitit håret av mig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Skrivet av DarkAlf:

Det är många med det nätverkskortet som har haft problem. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer just nu men ifall du googlar efter Killer e2200 memory leak så hittar du en hel del om problemet.

Exakt När jag hörde killer, så misstänkte jag den direkt. Nyare drivrutin kan hjälpa.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

Summan av minnet allokerat av alla processer i "userland" kan inte på långa vägar förklara den mängd minne som är allokerat. Så det är uppenbart att något i kärnan läcker minne, tyvärr finns det inget enkelt sätt att reda ut exakt vad som läcker i kärnan då allt där kör under en och samma adressrymd.

Många har gissat på nätverkskortet, du skulle ju kunna testa att sätta drivaren för nätverket i "disabled", köra ett tag och kolla om det verkar som läckan är borta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Uppdatera drivrutinerna hjälpte inte, hade fortfarande en kraftigt ökande icke-växlingsbar pool som svalde minne.

Körde poolmon.exe samtidigt som jag öppnade torrents etc. och den reagerade på en tag som hette Wfpn, googlade och såg till min häpnad att den används "Windows Network Data Usage Monitoring Driver", kollade hur jag skulle inaktivera den.

Gick in på regedit och navigerade mig till ndu, ändrade startvärdet till 4 (inaktiverar).

Har nu suttit och öppnat ett par torrents samt spelat. Icke-växlingsbar pool ökar inte längre alls utan stannar på 160-180MB.
Tänker säga att problemet är löst om ingenting uppstår!

Extra tack till herr Lundmark som tipsade om att använda poolmon!

Vid uppstart hade jag dessa värden som är helt ok!

I nuläget har jag dessa värden som är helt godtagbara!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Kul att du följde upp med resultatet, hoppas det håller i sig!