RAID 0 eller 2 separata SSD?

Permalänk
Medlem

RAID 0 eller 2 separata SSD?

Hej!
Jag har en Samsung 840 Evo 250GB i min dator som jag kör Samsung magician på samt rapid mode på. Tyvärr räcker inte 250GB och jag har planerat att utöka lagringsutrymmet. Jag vill ha åtminstone 250GB till och är nöjd med Samsungs SSD. Det jag undrar är om jag ska köpa en till 250GB och köra dem i RAID 0 eller om jag ska ha dem separata. Om jag har dem separsta, kommer den andra att prestera lika bra som den med windowd på? Finns det nackdelar med att köra dem i RAID 0? Jag kommer troligen att uppgradera till Windows 8 också.

Info om datorn:

Asus z87-pro atx
Intel core i7-4770k
16 GB corsair 1600mhz ram
3TB 7200rpm HDD från Seagate
250GB Samsung 840 Evo
Asus gtx 780 3GB DCII OC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satt själv och funderade på raid 0, eller en stor ssd. Själv valde jag en stor ssd istället för raid 0 efter jag läste diverse recensioner om det hela. Såg ut som att raid 0 egentligen inte hjälper något alls så länge man inte jobbar med stora filer mest hela tiden. Spel och annat man håller på mig var det så liten skillnad att det inte var värt "jobbet" för att fixa det så att säga.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nackdelen med RAID0 skulle väl vara att ifall en krashar så kan du (troligtvis) inte rädda datan
Fördelen är hastigheten, men det är redan SSD:er så... personligen tycker jag det känns onödigt

Permalänk
Sötast

Nu har jag inte uppdaterad info om det, men förut så funkade inte TRIM på raidade SSDer iaf.

Permalänk

jag kör 4st SSDer i raid0, jag körde 2st innan bra länge och jag kan säga overall så slår raid0 allt

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Är tanken att den nya disken skall användas för att installera program och spel på eller enbart som lagring?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Installera spel mest.

Permalänk
Medlem

Då skulle jag köra en RAID 0 då Intel-chip klarar TRIM när man kör RAID. Är du rädd att förlora data vid en eventuell krasch kör du dem separat.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu har jag inte uppdaterad info om det, men förut så funkade inte TRIM på raidade SSDer iaf.

Skrivet av nyllet83:

Då skulle jag köra en RAID 0 då Intel-chip klarar TRIM när man kör RAID. Är du rädd att förlora data vid en eventuell krasch kör du dem separat.

Njae, den stöder TRIM med INTEL diskar som stöds av det, inte Samsung eller andra märke, inte Intel budget SSD heller.

Skrivet av Lindell90:

Nackdelen med RAID0 skulle väl vara att ifall en krashar så kan du (troligtvis) inte rädda datan
Fördelen är hastigheten, men det är redan SSD:er så... personligen tycker jag det känns onödigt

Är faktiskt en viktig poäng som ofta glöms bort. Dessa diskar är inte gjorda för RAID, och även om du kan göra det, får EN disk problem, rasar allt.
Sen är RAPID mode inte tillgängligt på RAID, som också blir en prestanda förlust.

Problemet är RAPID mode fungerar bara på EN ssd åt gången, så den andra disken kommer få "vanlig SSD" hastighet.

Helt ärligt, köp en 500GB disk, sälj den gamla.
Eller köp en likadan till om du vill, och sätt den som spel disk, de är snabba som tusan ändå.