Datorn bränner hårddiskar

Permalänk
Medlem

Datorn bränner hårddiskar

Hej allihopa,

Jag fick i dag hem en dator av en polare då den var trasig och jag skulle plocka delar från den.
Tänkte göra ett tappert försök att starta datorn innan jag började plocka isär och märkte att den inte hittar HDD för att boota, jag tog då en annan hårddisk som jag hade liggandes för att testa med denna istället.

Det tar en millisekund från att jag har tryckt på startknappen tills att ena kretsen på den "nya" hårddisken brinner..(Insåg ju då att det var det som hänt med den förra också).

Nu till min fråga, är det endast nätagget som behöver bytas ut eller kan det ha blivit så att moderkortet också är skadat? Jag kommer in i bios och allt fungerar som det ska där. Går det på något sätt att kolla om resten av komponenterna är skadade?

Tack på förhand!
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowet2k:

Hej allihopa,

Jag fick i dag hem en dator av en polare då den var trasig och jag skulle plocka delar från den.
Tänkte göra ett tappert försök att starta datorn innan jag började plocka isär och märkte att den inte hittar HDD för att boota, jag tog då en annan hårddisk som jag hade liggandes för att testa med denna istället.

Det tar en millisekund från att jag har tryckt på startknappen tills att ena kretsen på den "nya" hårddisken brinner..(Insåg ju då att det var det som hänt med den förra också).

Nu till min fråga, är det endast nätagget som behöver bytas ut eller kan det ha blivit så att moderkortet också är skadat? Jag kommer in i bios och allt fungerar som det ska där. Går det på något sätt att kolla om resten av komponenterna är skadade?

Tack på förhand!
Erik

Ta en schleten hårddisk och koppla in den. Men använd ett annat nätaggregat. All strömtillförsel sker från nätaggregatet. Så det verkar som att det är det som skickar ut fel spänning. Moderkortet kanske har en skyddskrets som ser till så att det inte bränns. Men det saknar hårddisken.
Så börja där iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Byt agg, dra en installation av windows , kör prime95 samt furmark.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ta en schleten hårddisk och koppla in den. Men använd ett annat nätaggregat. All strömtillförsel sker från nätaggregatet. Så det verkar som att det är det som skickar ut fel spänning. Moderkortet kanske har en skyddskrets som ser till så att det inte bränns. Men det saknar hårddisken.
Så börja där iallafall.

Tack för ditt svar, jag ska rota fram en hårddisk och ett nätaggregat när jag kommer hem från nattskiftet. Förhoppningsvis så har moderkortet klarat sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowet2k:

Tack för ditt svar, jag ska rota fram en hårddisk och ett nätaggregat när jag kommer hem från nattskiftet. Förhoppningsvis så har moderkortet klarat sig..

Jag väntar kvar här med spänning.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Byt agg, dra en installation av windows , kör prime95 samt furmark.

Tack, jag testar detta under morgondagen och återkommer med resultat.

Skrivet av Lifooz:

Jag väntar kvar här med spänning.

Ha ha!

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att stämma in med kören säger jag väl också att det verkar väldigt rimligt att det är nätagget som är fel. Skickas inte så kraftiga strömmar via SATA att det skulle lyckas bränna något

Permalänk
Hedersmedlem

Kompisen kanske tillhör den växande skaran som använt modulära kablar som inte hör till nätagget? Då kan spänningarna hamna fel och allt man kopplar till de kablarna (som SATA) brinner direkt, men det som är anslutet på rätt sätt (t ex fasta kablar till moderkort) klarar sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om disken bränner så pass snabbt, så är risken att rubbet i datorn är grillat på ett eller annat sätt.
Moderkortet använder ju samtliga spänningar från nätaggregatet, och blir det fel på dem ska ju nätaggregatet omedelbart skydda och stänga av allt, vilket ju uppenbarligen inte skett.

Blir intressant för oss att höra hur det gick, men jag hade räknat med att det mesta är toast där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Bara för att stämma in med kören säger jag väl också att det verkar väldigt rimligt att det är nätagget som är fel. Skickas inte så kraftiga strömmar via SATA att det skulle lyckas bränna något

Skrivet av MultiMan:

Kompisen kanske tillhör den växande skaran som använt modulära kablar som inte hör till nätagget? Då kan spänningarna hamna fel och allt man kopplar till de kablarna (som SATA) brinner direkt, men det som är anslutet på rätt sätt (t ex fasta kablar till moderkort) klarar sig.

Skrivet av Paddanx:

Om disken bränner så pass snabbt, så är risken att rubbet i datorn är grillat på ett eller annat sätt.
Moderkortet använder ju samtliga spänningar från nätaggregatet, och blir det fel på dem ska ju nätaggregatet omedelbart skydda och stänga av allt, vilket ju uppenbarligen inte skett.

Blir intressant för oss att höra hur det gick, men jag hade räknat med att det mesta är toast där...

Tack för svaren, Nätaggregatet är ej modulärt men av något b-märke ( kommer inte på märket så här på rak arm ).
Har dessvärre ej kollat något mer med datorn pga. jobb, ska mäta spänningen i helgen, men som ni säger så lär väl allt vara "grillat"..

Har ni några tips på hur man på lättast sätt kan testa resten av komponenterna om de har fått sig en omgång av nätaggregatet?
Återkommer så fort jag kollat upp detta.

Återigen, tack!

Permalänk
Medlem

Har du provat mäta spänningarna i den slingan (kabeln)?
Har du "tur" så är det bara den slingan som är trasig.

Men med tanke på att det verkar vara ett no-name som inte är helt nytt låter det som att det är dags för ett nytt nätagg.

Permalänk
Skrivet av lowet2k:

Tack för svaren, Nätaggregatet är ej modulärt men av något b-märke ( kommer inte på märket så här på rak arm ).
Har dessvärre ej kollat något mer med datorn pga. jobb, ska mäta spänningen i helgen, men som ni säger så lär väl allt vara "grillat"..

Har ni några tips på hur man på lättast sätt kan testa resten av komponenterna om de har fått sig en omgång av nätaggregatet?
Återkommer så fort jag kollat upp detta.

Återigen, tack!

Låter som defekt agg.

Skulle tagit detta när du köper nytt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961030 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:
Skrivet av Shimonu:
Skrivet av MultiMan:
Skrivet av Paddanx:
Skrivet av ThomasLidstrom:
Skrivet av Broken-arrow:

Mätt nätaggregatet idag, 12v kontakterna låg på 11,7v och 5v låg på 5,2v obelastat.

Jag får en känsla av att det är någon konding som kortslutit sig och därav för hög spänning från moderkortet via signalvägen. Är detta möjligt ?

Tack för att ni tar er tid att svara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowet2k:

Mätt nätaggregatet idag, 12v kontakterna låg på 11,7v och 5v låg på 5,2v obelastat.

Jag får en känsla av att det är någon konding som kortslutit sig och därav för hög spänning från moderkortet via signalvägen. Är detta möjligt ?

Tack för att ni tar er tid att svara!

11,7 och 5,2 är inom ATX toleranserna, men det är ju svårt att testa ett aggr utan att lasta det, och man vill inte lasta det om man misstänker att det bränner saker. Testa om du har några gamla fläktar eller så, och lasta 12V iaf, de bör tåla ev spänningsspikar.
Om 12V eller 5V får för hög, eller för låg spänning i sig, så ska hela aggregatet bryta all ström. Är en säkerhetsfunktion som ska finnas.
Om en krets/kondensator på moderkort mm lyckas skicka högre än 5V via signalkablarna så kan mycket väl det bränna allt 5V, utan att aggregatet stänger av, då den tolkar det som "last" och matar på ström bara.

Detta låter som ett svårhittat fel utan riktig utrustning och massor med gammalt skrot att testa på, som man inte bryr som om det är skadat.

Permalänk
Medlem

kan någon vara vänlig att posta vilka specs TS har. Det hade underlättar att felsöka då. /mod

Det jag undrar är, kör han på socket 1155 utan B3 revisionen på moderkortet? annars e de ju PSUn som det är fel på.

Redigerat bort väldigt onödigt språkbruk i enlighet med §1.1
Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A