Söker förslag på försäkringsbolag för oss med elektronikintresse

Permalänk
Medlem

Söker förslag på försäkringsbolag för oss med elektronikintresse

Hej,

Har letat bland djungeln av alla försäkringsbolag och egentligen inte kommit fram till något bättre direkt.

Tänkte vända mig till Sweclockers då jag söker efter en försäkring som gynnar oss med intresse för hemelektronik. Jag läste för ett tag sen om någon som hade en hemförsäkring där åldersavdraget inte började gälla fören efter några år. Samt att självrisken var 500 kronor tror jag? Det låter enligt mig som något som skulle vara intressant.

Är inte ute efter drulleförsäkring men känner ni att ni vill tala om det så är det OK också. Kan ju vara intressant om det ingår i en annan försäkring te.x.

Så Sweclockers, vad sitter ni på för försäkringar? Berätta gärna om ni behövt nyttja försäkringen och vad ni tycker om bemötandet/processen!

Trevlig helg!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Det låter som en "vanlig" försäkring som man blir erbjuden att köpa till vid samband av att man köper elektroniken. T.ex. en TV eller mobiltelefon.

Antar att du dock menar en vettig hemförsäkring som täcker bättre och har bra villkor på åldersavdraget?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Trygg hansa. De har elektroniktillägg i sin villaförsäkring. Dock endast stationär elektronik tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Grejen är att de bolag som har generösa villkor för åldersavdrag och låg självrisk, är rejält mycket dyrare än de som inte har det (men har motsvarande skydd i övrigt). Därför i princip alltid billigast i längden att välja det prisvärdaste bolaget / alternativt det bolag du tycker ger bäst intryck - för man vill att det ska gå smidigt när man väl behöver utnyttja försäkringen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Folksam hade bäst hemelektronikförsäkring när jag jämförde.

4år utan värdeminskning och 750kr i självrisk.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Är väl 1500kr i självrisk på allrisk på hemförsäkringen hos Folksam. Är det mindre låter det som något medlemserbjudande från fack eller något annat. Om det är något tillägg får du gärna rota reda på vad det är och länka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xtQ:

Hej,

Har letat bland djungeln av alla försäkringsbolag och egentligen inte kommit fram till något bättre direkt.

Tänkte vända mig till Sweclockers då jag söker efter en försäkring som gynnar oss med intresse för hemelektronik. Jag läste för ett tag sen om någon som hade en hemförsäkring där åldersavdraget inte började gälla fören efter några år. Samt att självrisken var 500 kronor tror jag? Det låter enligt mig som något som skulle vara intressant.

Är inte ute efter drulleförsäkring men känner ni att ni vill tala om det så är det OK också. Kan ju vara intressant om det ingår i en annan försäkring te.x.

Så Sweclockers, vad sitter ni på för försäkringar? Berätta gärna om ni behövt nyttja försäkringen och vad ni tycker om bemötandet/processen!

Trevlig helg!

Trygg-Hansas tilläggsförsäkring för hemelektronik är det du söker, har den själv och åldersavdraget börjar efter 3 år och självrisken är 500kr

"Utökad Hemelektronikförsäkring

En bra tilläggsförsäkring för din hemelektronik. Den sänker grundsjälvrisken till 500 kronor och ger förmånligare åldersavdrag för stationär hemelektronik, till exempel TV eller hemmabio. Skadekostnaden måste dock uppgå till lägst grundsjälvrisken som är 1 500 kronor. Om du själv har valt en högre självrisk måste skadekostnaden uppgå till lägst det beloppet."

http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/hemforsakring/hy...

Skrivet av DasBoot_swe:

Det låter som en "vanlig" försäkring som man blir erbjuden att köpa till vid samband av att man köper elektroniken. T.ex. en TV eller mobiltelefon.

Antar att du dock menar en vettig hemförsäkring som täcker bättre och har bra villkor på åldersavdraget?

Sämsta jävla försäkringen någonsin och 700kr i självrisk och täcker ingenting mer än vad en vanlig hemförsäkring redan omfattar

Skrivet av pi:

Trygg hansa. De har elektroniktillägg i sin villaförsäkring. Dock endast stationär elektronik tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är ett tillägg i alla deras hemförsäkringar och gäller inte bara stationär elektronik, den gäller all elektronik som TV, stationär dator, laptop, mobiltelefon, surfplatta osv., utnyttjande den själ för 2 veckor sedan då min son kastad sin iPad i golvet efter att han fick ett utbrott.

Skrivet av tooobe:

Grejen är att de bolag som har generösa villkor för åldersavdrag och låg självrisk, är rejält mycket dyrare än de som inte har det (men har motsvarande skydd i övrigt). Därför i princip alltid billigast i längden att välja det prisvärdaste bolaget / alternativt det bolag du tycker ger bäst intryck - för man vill att det ska gå smidigt när man väl behöver utnyttja försäkringen.

Trygg-Hansa kostar lite mer, men det ställer även upp lite mer och har bättre förmåner på en del av deras försäkringar, deras barnförsäkring t.ex är det inget annat försäkringsbolag som kan mäta sig med, säger även deras konkurrenter när vi kollade var vi skulle ha den

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2000+:

Folksam hade bäst hemelektronikförsäkring när jag jämförde.

4år utan värdeminskning och 750kr i självrisk.

Skrivet av Petterk:

Är väl 1500kr i självrisk på allrisk på hemförsäkringen hos Folksam. Är det mindre låter det som något medlemserbjudande från fack eller något annat. Om det är något tillägg får du gärna rota reda på vad det är och länka.

Nog Folksams Allrisk extra (drulle), 750:- i självrisk och täcker upp till 80.000:- Ser dock ingenting som tyder på 4 år utan värdeminskning, finns mer info här (se avsnitt C30, s. 72):
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/2369?encodi...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Folksam hade bäst hemelektronikförsäkring när jag jämförde.

4år utan värdeminskning och 750kr i självrisk.

Folksam är det sämsta försäkringsbolag att ha och göra med någonsin

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nog Folksams Allrisk extra (drulle), 750:- i självrisk och täcker upp till 80.000:- Ser dock ingenting som tyder på 4 år utan värdeminskning, finns mer info här (se avsnitt C30, s. 72):
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/2369?encodi...

Ah, hemförsäkring stor. Vilket inte är aktuellt för mig så kollade inte ens.

Citat:

Nyvärde på hemelektronik

Vanligtvis sker en värdeminskning för hemelektronik allt eftersom tid går efter köpet. Med omfattningen Stor sker ingen värdeminskning alls under hela fyra års tid (gäller om du köper ett nytt, likvärdigt föremål).

I begreppet hemelektronik räknar vi in allt med undantagen kamera, mobiltelefon och bärbar musikspelare.

Självrisken som med omfattning Stor är halverad till 750 kronor gäller dock inte hushållsmaskin som är byggnadstillbehör om du bor i villa. Där är självrisken 1 500 kronor.

http://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/hyresrattsfo...

I villkoren ser du dessutom detta, från sid 23

Citat:

Nyvärdesskydd
För hemelektronikutrustning och hushållsmaskiner som omfattas av A4-A5 i Hemförsäkring Bas och som inte uppnått fyra års ålder, får du ersättning som om föremålet var helt nytt om du återanskaffar eller reparerar föremålet inom sex månader från skadetillfället. Som hemelektronik räknas apparater för ljud- och /eller bildåtergivning men inte kamera, mobiltelefon och bärbar musikspelare. Med hushållsmaskiner menar vi maskin för klädvård, disk, städning, förvaring eller tillagning av mat, luftrening eller avfuktning.
Om återanskaffning eller reparation inte sker får du ersättning med värde enligt respektive värderingsregel C27–C34.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Trygg-Hansas tilläggsförsäkring för hemelektronik är det du söker, har den själv och åldersavdraget börjar efter 3 år och självrisken är 500kr

"Utökad Hemelektronikförsäkring

En bra tilläggsförsäkring för din hemelektronik. Den sänker grundsjälvrisken till 500 kronor och ger förmånligare åldersavdrag för stationär hemelektronik, till exempel TV eller hemmabio. Skadekostnaden måste dock uppgå till lägst grundsjälvrisken som är 1 500 kronor. Om du själv har valt en högre självrisk måste skadekostnaden uppgå till lägst det beloppet."

http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/hemforsakring/hy...

Sämsta jävla försäkringen någonsin och 700kr i självrisk och täcker ingenting mer än vad en vanlig hemförsäkring redan omfattar

Den är ett tillägg i alla deras hemförsäkringar och gäller inte bara stationär elektronik, den gäller all elektronik som TV, stationär dator, laptop, mobiltelefon, surfplatta osv., utnyttjande den själ för 2 veckor sedan då min son kastad sin iPad i golvet efter att han fick ett utbrott.

Trygg-Hansa kostar lite mer, men det ställer även upp lite mer och har bättre förmåner på en del av deras försäkringar, deras barnförsäkring t.ex är det inget annat försäkringsbolag som kan mäta sig med, säger även deras konkurrenter när vi kollade var vi skulle ha den

Håller med om att Trygg Hansa är absolut bäst i bemötande / hur smidiga de är i försäkringsärendena. Men sen är de bland de dyraste också. För mig lönade det sig inte att ha kvar dem (men sen har jag sönder hemelektronik otroligt sällan också, och går det sönder är det aldrig saker värda med än 500:-)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hört mycket om dåligt om Folksam men själv har jag inte haft några problem.

Tex en telefon som gick sönder pga olycka. Fick pengar väldigt snabbt på kontot, no questions asked. Dock tyckte de att jag skulle återanskaffa telefonen på NetOnNet eftersom att de hade lägst pris. NoN finns inte i min stad så jag fick mellanskillnaden från deras pris till billigaste priset i min stad!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Hört mycket om dåligt om Folksam men själv har jag inte haft några problem.

Tex en telefon som gick sönder pga olycka. Fick pengar väldigt snabbt på kontot, no questions asked. Dock tyckte de att jag skulle återanskaffa telefonen på NetOnNet eftersom att de hade lägst pris. NoN finns inte i min stad så jag fick mellanskillnaden från deras pris till billigaste priset i min stad!

Trygg-Hansa köper sakerna åt dig från deras samarbetspartners och skickar det hem till dig med en faktura på självrisken som du har 30 dagar på dig att betala, tar 1-2 dagar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Härligt med svar! Jag har faktiskt Trygg-Hansa som försäkringsbolag just nu. Eventuellt ska jag se till att utöka med den extra försäkringen för elektronik då många verkar intyga att det är bra.

Jag har för mig att det finns minst en användare på forumet som är "försäkringsräv" men jag minns inte användarnamnet. Hoppas hur som helst att den personen hittar hit till tråden och kanske kan bidra med lite inside kunskaper vad man ska se upp med eller vad man bör tänka på. Kanske rent av ge sin syn på Trygg Hansas försäkring.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att det finns kryphål i det finstilta och för en "amatör" så läser man men man kanske inte alltid förstår innebörden av vad som faktiskt gäller.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB