LG G2, NEXUS 5 eller vilken annan android?

Permalänk
Medlem

LG G2, NEXUS 5 eller vilken annan android?

Tjena, dags att byta upp sig från den alldeles för slöa samsung galaxy SIIan jag haft i två år.

Har kollat mycket på LG G2 och Nexus 5 o läst o tittat på hur mycket jämförelser som helst, men vet inte vilken av dom som skulle vara bäst för mig... Eller om de finns nån annan runt samma prisklass som har de jag letar efter?

Det som väger mellan G2 och nexusen är att jag vill ha bra batteri ( riktigt trött på att behöva ladda direkt när man kommer hem från skola etc ) och gärna en bra kamera, men ett cleant operativsystem osv utan bloatware som man inte kan ta väck, och vet inte hur jag skulle känna med att ha knapparna på baksidan som det är på G2.

Vad tycker ni? Finns det nån annan mobil ni tror skulle passa bättre? Vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Om du får tag i en OnePlus One blir det perfekt, verkar det som att Nexus 5 blir bra, dock är batteriet inte det bästa, så då får du ladda när du kommer hem ändå. Lg G2 har sämre kamera än Nexus 5 och inte direkt ett cleant OS heller.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Om du får tag i en OnePlus One blir det perfekt, verkar det som att Nexus 5 blir bra, dock är batteriet inte det bästa, så då får du ladda när du kommer hem ändå. Lg G2 har sämre kamera än Nexus 5 och inte direkt ett cleant OS heller.

Ja men har ej tid att vänta på deras fjolliga invites... Känns inte seriöst.

Är kameran verkligen bättre på Nexusen? Läst tvärtom nästan överallt...

Ah just dedär med batteritiden väger rätt starkt denna gång, då de suger när man sticker iväg nånstans lite sådär impulsivt o inte kan lita på att batteriet håller mer än nån timme..

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Prioriterar du både batteritid och kamera så är det ju G2 du ska ta enligt mig. Jag har haft båda och båda två är bra på sina egna sätt. Beror som sagt på vad man prioriterar vad valet faller på. Nexus kamera suger ju mjukvarumässigt. Nexus är inget man ska ha om man prioriterar kamera. Föredrar G2's kamera alla dagar i veckan mellan de två. Med en Nexus fotar jag mindre för appen får en inte att Vilja fota direkt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Har en nexus 5 och har aldrig varit nöjdare med en mobil. Batteritiden är inte den bästa. Men för mig räker batteriet ända tills jag ska gå oc lägga mig, så för mig är det inget problem. Den största fördelen är att du får alla updateringar direkt när de släpps. Det betydet att nexus 5 kommer vara den första telefonen med android L. Det sägs även att android L kommer att ge 36% bätre batteritid. Om det är så, då kommer nog inte batteritiden vara ett problem längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Tangentbordskonnässör

L är ju dock en bit bort i dagsläget. Det får vi nog inte se på någon Nexus förens vid nyår någon gång.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Spräckte min G2 förra veckan och ersatte den med en nexus5.
Nexusen väger mindre, allt annat är g2an bättre på, svårt att tro det är samma telefon.
Nexusen är dock på inget sätt dålig, det enda störiga med den är just batteritiden som är helt bedrövlig..

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Vänta tills efter september innan du köper en ny telefon, som vanligt så kommer det nog några nya modeller nu.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det verkar som att OP är ute efter en prisvärd telefon och det är nya telefoner sällan med undantag G2 som varit prisvärd precis hela tiden.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Jag satt i samma båt, och hade nästan helt bestämt mig för en nexus 5, men så hade jag turen att få en invite till en OnePlus One, så det fick bli den istället. Du kan läsa mer på www.Oneplus.com. Tänk på att de kan vara förjävliga att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag satt i samma båt, och hade nästan helt bestämt mig för en nexus 5, men så hade jag turen att få en invite till en OnePlus One, så det fick bli den istället. Du kan läsa mer på www.Oneplus.com. Tänk på att de kan vara förjävliga att få tag på.

Jo jag är reggad där men orkar inte vänta på det och känner att hela invite-systemet är värdelöst och oseriöst.

Är sugen på G2an, men osäker med tanke på all bloatware osv, och att de verkar lite gamla i menyerna.... Riktig beslutsångest på vilken man ska ta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Jo jag är reggad där men orkar inte vänta på det och känner att hela invite-systemet är värdelöst och oseriöst.

Är sugen på G2an, men osäker med tanke på all bloatware osv, och att de verkar lite gamla i menyerna.... Riktig beslutsångest på vilken man ska ta!

Köp G2 och flasha sedan in CM11 eller liknande rom.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

G2 är sjukt prisvärd och grym telefon med fantastiskt batteri, tycker jag iaf! Hade min gått sönder hade jag köpt en ny likadan. Har inte ens brytt mig om att byta till custom-rom, stock är helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Köp G2 och flasha sedan in CM11 eller liknande rom.

Får nog bli så men är helt värdelös på dehär med att flasha o saker, finns de guider? hur blir det med garantier?

Skrivet av windblownsnow:

G2 är sjukt prisvärd och grym telefon med fantastiskt batteri, tycker jag iaf! Hade min gått sönder hade jag köpt en ny likadan. Har inte ens brytt mig om att byta till custom-rom, stock är helt ok!

Låter kanon ju..

Permalänk

Sitter på en G2:a här också. Hade samma beslutsångest som dig mellan Nexus 5:an och LG:n. Men då kamera och batteritid var viktigt föll det på G2:an.

Sjukt nöjd och som talaren ovanför har jag inte heller flashat om den då custom-rom inte kännts kasst.

Visa signatur

Asus P8Z77-V, Intel® Core™ i7-3770K Processor @ 4.2GHz, ASUS 780Ti, Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB, Corsair HX650M PSU, 2 x Micron 256GB SSD, Corsair H80i, Fractal Define R3, Dell U2713 2550x1440, Ducky G2 Pro, Logitech G500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Får nog bli så men är helt värdelös på dehär med att flasha o saker, finns de guider? hur blir det med garantier?

Låter kanon ju..

Valde också mellan Nexus 5 o G2, blev G2, haft den 2 veckor nu och är toknöjd, stör mig inte på LG:s bloat alls och batteritiden är grym!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nexus 5. Helt underbar, lägger ifrån mig den på qi laddaren när jag är hemma. Mycket trevligare med ren android., har en LG g pad med lgs ui. Betydligt omysigare. Nexus baksida är skönare än g2 slime plast. Men! G2 har ju lite bättre batteritid och kamera. Tycker ändå att Nexus är en trevligare lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

All bloatware är ju bara att roota och ta bort kalaset på. Första jag gör på telefonen. Sen kan du ju köra in LG G3 UI på G2an om du känner för det.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Beställde en G2 nu. Får se om de blir att roota

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Är kameran verkligen bättre på Nexusen? Läst tvärtom nästan överallt...

Yup. Definitivt. Den har en nyare och bättre sensor.
Folk som gör ytliga jämförelser kollar ofta bara på megapixlarna och antar att fler betyder bättre (tips: det är snarare tvärt om..).
Det handlar mer om sensor yta per pixel och läckage. Något som Sony IMX135 (sensorn i G2) är dålig på.
IMX179 (sensorn i Nexus 5) är bättre än IMX135 på det mesta.
IMX214 är uppföljaren till IMX135 och löser de flesta problem med den. Denna sensorn sitter i Oneplus One.

Kul (tragisk) fakta: LG valde att fortsätta använda IMX135 i deras nästa telefon G3. Så deras 2014 års flaggskepp använder en kamera sensor från 2012..

Citat:

Ah just dedär med batteritiden väger rätt starkt denna gång, då de suger när man sticker iväg nånstans lite sådär impulsivt o inte kan lita på att batteriet håller mer än nån timme..

Det är runt 25% skillnad mellan dem. Om Nexus 5 klarar sig i runt 4 timmar så klarar sig G2 i runt 5 timmar med samma användning.
Om den extra timmen väger tungt så förstår jag valet.

Permalänk

Skillnaderna mellan de båda telefonerna är större än ovanstående skribent försöker få det till. Kameran är enligt varenda reviewer bättre på G2-an, de är nära i prestanda men G2-an får klart bättre betyg, av i princip alla (förutom ovanstående). Även batteriet är det stor skillnad på, 3000 Mah kontra 2300 Mah, det rör sig snarare om 2-2.30 timmars extra batteritid (i form av on-screen time). Den enda fördelen Nexusen har är egentligen Vanilla-Android, tycker dock att LG-s mjukvara fungerar över förväntan.

Kort och gott, de kostar ungefär lika mycket men LG G2 är bättre på i princip allt, Nexus 5 ser jag mer som en avskalad G2-a.
http://www.phonearena.com/reviews/Google-Nexus-5-vs-LG-G2_id3...

Kolla även in ovanstående test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag satt i samma båt, och hade nästan helt bestämt mig för en nexus 5, men så hade jag turen att få en invite till en OnePlus One, så det fick bli den istället. Du kan läsa mer på www.Oneplus.com. Tänk på att de kan vara förjävliga att få tag på.

Skrivet av Omlin:

Ja men har ej tid att vänta på deras fjolliga invites... Känns inte seriöst.

Nu verkar det vara för sent, men One Plus finns att beställa utan invites? Eller hur fungerar detta?
http://www.bazula.se/OnePlus/OnePlus/OnePlus-One-16GB---Silk-...

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Efter att ha ägt båda så tycker jag kameran i G2 är överlägsen. Jag sitter inte och pixeltittar på bilderna och såg aldrig några brister direkt med G2's kamera. Nexus 5 tar så klart bra bilder den med men kameraappen är funktionsfattig och skittråkig. 16x9 har ju inte ens funnit förens nyligen i Nexus kameran. HDR funktionen är mycket sämre dessutom för den är riktigt bra i G2. Avskyr kameran i Nexus pga kass app. G2 tyckte jag om den väldigt mycket. Än mer i min One M8 dock och även Lumia 930 men det är en annan historia.

Skillnaden i batteritid märks också väldigt väl. Ovanstående tycker jag verkar lite partisk mot Nexus för skillnaderna är större än vad han försöker få det att framstå som. Som sagt jag har ägt båda under en längre tid och har haft tid att jämföra.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Efter att ha ägt båda så tycker jag kameran i G2 är överlägsen. Jag sitter inte och pixeltittar på bilderna och såg aldrig några brister direkt med G2's kamera. Nexus 5 tar så klart bra bilder den med men kameraappen är funktionsfattig och skittråkig. 16x9 har ju inte ens funnit förens nyligen i Nexus kameran. HDR funktionen är mycket sämre dessutom för den är riktigt bra i G2. Avskyr kameran i Nexus pga kass app. G2 tyckte jag om den väldigt mycket. Än mer i min One M8 dock och även Lumia 930 men det är en annan historia.

Skillnaden i batteritid märks också väldigt väl. Ovanstående tycker jag verkar lite partisk mot Nexus för skillnaderna är större än vad han försöker få det att framstå som. Som sagt jag har ägt båda under en längre tid och har haft tid att jämföra.

Till TS, läs det han skrev, verkar vara en vis man. Skillnaderna är inte alls så små som vissa skribenter försöker få det till. Tar man dessutom i beaktning att priset på respektive mobiltelefon inte skiljer sig nämnvärt så bör valet vara solklart. Gillar du inte LG-s interface kan du roota och ev. installera custom-kernel för ännu bättre batteritid. Jag har ALDRIG haft en smartphone med bättre batteritid.

Sears har i varenda tråd (oavsett mobiltelefon) gått in och rekommenderat Nexus 5. Svårt att säga huruvida hen är naiv eller bara ett troll i största allmänhet.

Permalänk
Medlem

Min första LG G2 gick i backen för någon månad sedan, stod då i valet och kvalet att ersätta den med Nexus 5 istället för en till G2 men efter att ha fingrat på morsans Nexus så föll den bort.

Köpte istället en G2 för andra gången och är fortfarande glad över valet. Bra batteritid, kameran fungerar väl i bra ljus - sämre vid mörkare partier, helt OK gränssnitt (väldigt bra med CloudyG3 ROM t.o.m.).

Jag tycker det är svårt att hitta en mer prisvärd mobil i den prisklassen. Jämförde även G2 mot G3 och fann där inte många betydande uppdateringar och var egentligen ingenting för mig att fundera på när upplevd snarlik prestanda kostar 2000:- mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

Kameran är enligt varenda reviewer bättre på G2-an, de är nära i prestanda men G2-an får klart bättre betyg, av i princip alla

För det första så hade Nexus 5 en katastrofalt dålig kamera app när den släpptes. Vilket var perioden då de flesta recenserade den (om detta inte var självklart).
Och för det andra, hur många av dessa recensenter tror du har någon faktisk koll på fotografi? Jag kan nästan garanterat mer om fotografi än 90% av alla recensenter. Och jag är bara en glad amatör.
Har du någon aning om vad ISO-prestanda betyder och vilken effekt pixelstorlek och sensor yta har? Det har jag.

Citat:

Även batteriet är det stor skillnad på, 3000 Mah kontra 2300 Mah, det rör sig snarare om 2-2.30 timmars extra batteritid.

Det beror på vilken bas man räknar på. Klarar sig Nexus 5 8timmar så klarar sig G2 10timmar. Vilket blir 4 och 5, som jag använde i min jämförelse.
Skillnaden mellan dem är runt 25%, något mindre än den 30%-iga skillnaden i batterikapacitet, just för att Nexus 5 har en mer avancerad radiodel som drar mindre ström.

Citat:

Kort och gott, de kostar ungefär lika mycket men LG G2 är bättre på i princip allt, Nexus 5 ser jag mer som en avskalad G2-a.

Du har ju väldigt bra koll märker jag...
Nexus 5 har en mer avancerad radiodel, trådlös laddning inbyggt, en extra co-processor för röst och annan data (likt iPhone 5S och Moto X) och som tidigare nämnt, en bättre kamera sensor.
Var snäll och håll kommentarer helt ogrundade i fakta utanför diskussioner.

Permalänk

Hahaha, du är med andra ord en amatörfotograf som kan mer än alla recensenter på Internet? Och som om det inte vore nog så motsäger du varenda människa som har skrivit i denna tråden, låter fullkomligt logiskt att en amatörfotograf vet mer än alla samlade recensioner på internet - legit!

Faktum är att G2-an är en bättre telefon, din åsikt är inte värd särskilt mycket då du i varenda tråd rekommenderat Nexus 5-an (trollvarning?). Om TS vore ute efter trådlös laddning hade hen nämnt detta i sin post utgår jag ifrån? Det han efterfrågade var batteritid och kamera-funktionalitet, vilket G2-an är bättre på, svårare än så är det inte.

Hur i hela världen lyckades du missa länken jag skickade? Det är en människas åsikt, fortsätter man leta recensioner så ser man relativt omgående att VARENDA professionell recensent (notera professionell) rekommenderar G2.

Vi förstår om du har köpt en Nexus 5 som du tycker är det bästa sen skivat bröd, men då din åsikt inte är objektiv för fem öre, hur skall man ta något utav det du skrev seriöst? Varför skall jag hålla ogrundade kommentarer för mig själv när allt du skrivit varit ogrundat, TS ska alltså ''lita på din åsikt'' trots att varenda sida på internet (och alla som kommenterat i denna tråden) säger motsatsen till det du sade?

Till TS, läs igenom recensioner och ta del utav det som skrivs på forumet. Du bör ta del av följande dock:
Recensioner - > Forum - > Alla som kommenterat i tråden (förutom hen med noll objektivitet)

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Nu verkar det vara för sent, men One Plus finns att beställa utan invites? Eller hur fungerar detta?
http://www.bazula.se/OnePlus/OnePlus/OnePlus-One-16GB---Silk-...

Visst, det finns sätt att få tag på. Vet inte om Bazulas är den med ColorOS, eller en "riktig". Dock blir det mycket dyrare, men man kan ju tycka att det är värt det ändå. Finns på Tex Oppomart och sådant också.
Gillar annars Xiaomi Mi4, finns också på Oppomart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Nexus 5 tar så klart bra bilder den med men kameraappen är funktionsfattig och skittråkig.

Så sant. Kameraappen är funktionsfattig. Men bildkvaliteten är högre på bilderna Nexus 5 tar.
Vilket var hela min poäng. Nexus 5 har en bättre kamera sensor, vilket resulterar i bättre bilder. Funktioner nämnde jag ingenting om.
Men väl på ämnet ser det ut som att N5an kommer att få ett stort gäng nya funktioner i kameran med Android L. En uppdatering som även öppnar upp för helt andra möjligheter när det kommer till nedladdningsbara kamera appar.

Citat:

Skillnaden i batteritid märks också väldigt väl. Ovanstående tycker jag verkar lite partisk mot Nexus för skillnaderna är större än vad han försöker få det att framstå som. Som sagt jag har ägt båda under en längre tid och har haft tid att jämföra.

Vid samma ljusstyrka på skärmen är skillnaden 22% i det mest objektiva testet jag sett hittills. (anandtech)
Det beror ju självklart på användning, men generellt sett ska det skilja runt 25% mellan dem (då Nexus 5 tenderar att ha ljusare skärm på auto).

Skrivet av Elvis_z89:

Hahaha, du är med andra ord en amatörfotograf som kan mer än alla recensenter på Internet?

Du verkar inte förstå det att dessa är professionella skribenter, inte professionella fotografer. De kan väldigt lite om fotografi i de flesta fall.

Citat:

Och som om det inte vore nog så motsäger du varenda människa som har skrivit i denna tråden, låter fullkomligt logiskt att en amatörfotograf vet mer än alla samlade recensioner på internet - legit!
[...]
Faktum är att G2-an är en bättre telefon

Du är inte ute efter diskussion märker jag.
Ogrundat påstående efter ogrundat påstående, sedan skrattar du åt mig och ignorerar det jag skriver.
Du är bannemig inte värd att diskutera med.
Tänk över ditt beteende om du vill delta i debatter som faktiskt leder någonstans i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Så sant. Kameraappen är funktionsfattig. Men bildkvaliteten är högre på bilderna Nexus 5 tar.
Vilket var hela min poäng. Nexus 5 har en bättre kamera sensor, vilket resulterar i bättre bilder. Funktioner nämnde jag ingenting om.
Men väl på ämnet ser det ut som att N5an kommer att få ett stort gäng nya funktioner i kameran med Android L. En uppdatering som även öppnar upp för helt andra möjligheter när det kommer till nedladdningsbara kamera appar.

Vid samma ljusstyrka på skärmen är skillnaden 22% i det mest objektiva testet jag sett hittills. (anandtech)
Det beror ju självklart på användning, men generellt sett ska det skilja runt 25% mellan dem (då Nexus 5 tenderar att ha ljusare skärm på auto).

Du verkar inte förstå det att dessa är professionella skribenter, inte professionella fotografer. De kan väldigt lite om fotografi i de flesta fall.

Du är inte ute efter diskussion märker jag.
Ogrundat påstående efter ogrundat påstående, sedan skrattar du åt mig och ignorerar det jag skriver.
Du är bannemig inte värd att diskutera med.
Tänk över ditt beteende om du vill delta i debatter som faktiskt leder någonstans i framtiden.

Så du menar att ALLA samlade åsikter (inkl. de som skrivits här) är felaktiga och att dem som testar kamera-funktionalitet inte nödvändigtvis kan något om kameror? Ännu en gång, allas samlade åsikter är fel, men din är rätt (amatörfotograf som du är)? Bevisbördan ligger ju på dina axlar, varför skall jag bevisa att G2:an har en bättre kamera när i princip ALLA recensenter delar min åsikt - om du inte delar allas åsikt ligger väl bevisbördan således på dina axlar?

Klart det inte är värt att diskutera något med en människa som klart och tydligt har en agenda. Varför skulle du annars i varenda tråd rekommendera Nexus 5?
Det är sällan värt att diskutera något med människor som saknar objektivitetet, jag kommer säga att 1+1=2 och du kommer säga emot, skillnaden oss två emellan är att en utav oss två har en agenda, den andra har det inte.

Ska du komma med några fler påståenden framöver ser jag gärna att du backar upp dem i form av bevis. Men då du fortfarande inte postat en enda sak (utöver dina extremt värdefulla kunskaper som amatörfotograf) som antyder att Nexus 5:an är en bättre telefon så avvisar jag dig som ett troll helt enkelt.

Edit: Mod får gärna radera mina inlägg om de finner att jag är ohövlig eller har fel. Denna "fanboyism" på SweClockers börjar dock ta alltför stora proportioner.