Ny Lenovo Essential B5400 har problem med filmvisning

Permalänk
Medlem

Ny Lenovo Essential B5400 har problem med filmvisning

Hårdvaran är en Intel Core i3 4000M 2,4 GHz med den integrerade grafikkretsen(?) Intel HD 4600. Se länk för mer information: http://www.dustinhome.se/product/5010789185/lenovo-essential-...

Jag fick hem datorn i torsdags men installationen blev konstig då tiden var helt bananas trots att jag hade valt rätt tidszon. Dessutom började startmenyn (ett medföljande tillägg från Pokki) bete sig märkligt (det ska erkännas att jag kanske hade råkat ta bort den men skitsamma). Ett annat tråkigt problem var att youtubeklipp hackade (främst när de spelas från andra hemsidor än Youtube).

Jag gjorde en fabriksåterställning och när jag sedan konfigurerade datorn igen blev klockan rätt men filmklipp hackar fortfarande när jag spelar på andra sidor än Youtube. Exempel på klipp är senaste fredagspanelen och Häkkinens omkörning av Schumacher på Anna Anderssons blogg: http://bloggar.aftonbladet.se/f1bloggen/2014/08/caterham-byte...

Efter att ha provat lite fram och tillbaka verkar det som att om jag direkt går till Anderssons blogg och spelar upp filmen går det bra men så fort jag har surfat lite på några sidor eller bara pausat några gånger i klippet börjar det hacka. I aktivitietshanteraren används inte mycket processorkraft alls och RAM-minnesanvändningen är aldrig över 1 GB. Däremot verkar det som att det hela tiden blir små skrivningar (eller läsningar?) på hårddisken så fort Firefox är igång.

De enda modifieringarna jag har gjort är att jag har avinstallerat McAfee och Office, samt lagt in Avast och Firefox (med Adblock plus).

Jag kan inte se se samma fenomen i min Linux-dator som är många år äldre och med mycket sämre hårdvara.

Jag kan tillägga att jag inte har använt Windows sedan 2008 och då var det XP. Dessutom är jag knappast någon hejare på datorer i allmänhet.

Edit: Fixade rubriken.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att det är Adobe Flash Player som bråkar med dig. Har du kollat så att du har den senaste?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det låter som att det är Adobe Flash Player som bråkar med dig. Har du kollat så att du har den senaste?

Japp, jag har den senaste. Kan också tillägga att det inte tycks bero på upplösningen... i alla fall händer det även när jag kör på 480p och 360p.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att Pokki Startmenyn kraschade lagom till jag skulle stänga av datorn och att när jag kikade närmare såg jag att klockan är några minuter fel samt att kalendern visar fel datum. Dock har inte åtgärdscentrat gnällt.

Jag tycker också att den tar lång tid på sig att starta men jag vet inte om det beror på bloatware eller något annat... den är i alla fall märkbart långsammare än min gamla Linux-burk.

Är det vanligt att kalendern och klockan blir fel vid en nyinstallation?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305