Vad gäller vid garantiärende?

Permalänk

Vad gäller vid garantiärende?

Håller på att bli galen på Alina som strular.

För att göra historien kort. Har ett moderkort (Asus Sabertooth Z77) som efter 2 år har gått sönder. Garantin gäller i 5 år.

Har felsökt själv och kommit fram till att det är ena PCI-bussen som spökar och den hittar inte grafikkortet. Har kontaktat ASUS som ber mig lämna in det till återförsäljare för felsökning eftersom dom tror att det är en strömkrets som felar. Ringde upp Alina och fick förklarat att jag skulle lämna det i en specifik butik eftersom väntetiden där skulle vara ca 3-4 dagar. Gjorde så och förklarade hur jag hade felsökt och vilka åtgärder jag gjort samt bifogade mejlet med ASUS till dom. Berättade för dom var problemet antagligen var.

Efter några dagar ringde jag upp och undrade hur det gick. Man hade då inte börjat med datorn utan skulle så göra inom den närmsta tiden. Väntade ett par dagar till och kontaktade dom igen och då hade dom kommit fram till samma problem som mig och att man skulle fråga vidare om hur vi skulle lösa det hela. Ett par dagar senare ringde en ny tekniker upp och sa att han hade fått fart på kortet och att det inte verkade vara något problem. Förklarade för honom att han i så fall haft en himla tur och att det troligtvis är glapp i någon strömkrets eftersom problemet kommer nu och då. Han svarade förvånat och sa att vi då måste gå vidare i och att det då är ett garantiärende. Han sa att om man skulle beställa ett likadant kort så skulle det ta minst 2 veckor vilket jag inte hade någon lust att vänta. Den totala tiden skulle då bli minst 3 veckor.

Sa till honom att jag skulle kunna tänka mig att ta ett Sabertooth Z97 istället och köpa en ny processor i samband med detta. Det tyckte han lät okej. Googlade runt lite och upptäckte att prestandaskillnaden inte skulle märkas vilket gjorde att jag inte var villig att betala 2700:- extra bara för att få ett nytt moderkort att fungera.

Efter flera samtal under tiden så har jag nu sagt att jag istället vill ha tillbaka mina pengar som jag gav för kortet och att jag sedan köper ett nytt moderkort på annan plats med samma socket som min gamla processor. Detta eftersom dom inte kan lösa problemet inom en skälig tid. Nu har det gått 12 dagar och inget har hänt. I dag ringde en tekniker upp igen och sa att jag kan få tillbaka 1400:- så att jag kan köpa ett annat kort. Problemet är att mitt kort kostade 2200:- och varför ska jag förlora på ett garantiärende? Man sa att ett likvärdigt kort i dag ligger på 1400:- och relaterade då till Asus Sabertooth Z97 Mark 2 som är det enklare av Sabertoothkorten. Ser inte alls ut som Z77 med dom skyddande plastbitarna över moderkortet och dessutom är det en helt annan socket.

Jag borde ju inte förlora på att få felet åtgärdat eller? Om jag tackar ja och tar ett Z97 så måste jag alltså köpa en ny processor (vilket gör att jag förlorar 2700:- eftersom prestandaöknigen är marginell jämfört med min uppsättning i dag). Ett Sabertooth Z77 kan dom inte fixa fram inom en rimlig tid (om det ens finns att få tag på) och jag anser att ett Z97 Mark 2 inte är ett likvärdigt kort som mitt Z77. Ska dom jämföra kort så ska dom i så fall jämföra med Z97 Mark 1 som i så fall kostar strax över 2000:- kan jag tycka.

Och som vanligt så var teknikern återigen tvungen att fråga sina överordnade hur man skulle gå vidare i ärendet vilket gör att ytterligare dagar sticker iväg.

Kom gärna med era åsikter om hur ni skulle agera.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

3 veckor är inom skälig tid för garantiärenden eller liknande. så jag hade valt att vänta på att de får in ett likadant kort.

Permalänk
Skrivet av anon34061:

3 veckor är inom skälig tid för garantiärenden eller liknande. så jag hade valt att vänta på att de får in ett likadant kort.

Visst är 3 veckor inom skälig tid, men nu redan har det gått 12 dagar och det tar minst 2 veckor att få fram ett likadant kort enligt dom. Vet inte ens om Asus har dessa kort längre.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Det är fortfarande inom skälig tid.
Du har varit i kontakt med säljaren och först accepterat ett förslag för att därefter ändra dig igen.
Jag föreslår att du låter ärendet ta de 2 veckor till som behövs.
Har säljaren inte möjlighet till att lösa felet, antigen genom att reparera kortet eller byta ut det mot ett likadant, har säljaren möjlighet till att erbjuda dig ett likvärdig eller bättre kort.

Här är det viktigt för dig att du informerar säljaren om att ett utbyteskort, om det inte är identiskt som det du lämnat in, skall vara likvärdigt eller bättre. Om säljaren erbjuder dig ett kort som är av lägre kvalitet/prestanda har du rätt att begära återbetalning av hela köpeskillingen.-

Säljaren har inte rätt att reducera återbetalningen p.g.a. prissänkningar efter ditt köp.
Fungerar inte detta tar du kontakt med Konsumentvägledaren i din kommun. De kan vägleda dig i dina rättigheter.
Får du ingen lösning kan du göra en anmälan till ARN.

Om ditt kort har t.e.x ett ljudkort som är något bättre än det kort du blir erbjuden, då är det inte likvärdigt och inte bättre. Du har då rätt att avvisa erbjudandet med hänvisning till detta.

Har ditt kort 8 USB-portar baktill och det nya har enbart 6 stycken och du kan påvisa att ditt behov av 8 stycken finns, då har du rätt att avvisa kortet.

Vad du måste göra är att se till att det kort du får, om det inte är identiskt, är likvärdigt eller bättre. Om säljaren säger att det är det är det upp till dig att påvisa att så inte är fallet.

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Det är fortfarande inom skälig tid.
Du har varit i kontakt med säljaren och först accepterat ett förslag för att därefter ändra dig igen.
Jag föreslår att du låter ärendet ta de 2 veckor till som behövs.
Har säljaren inte möjlighet till att lösa felet, antigen genom att reparera kortet eller byta ut det mot ett likadant, har säljaren möjlighet till att erbjuda dig ett likvärdig eller bättre kort.

Här är det viktigt för dig att du informerar säljaren om att ett utbyteskort, om det inte är identiskt som det du lämnat in, skall vara likvärdigt eller bättre. Om säljaren erbjuder dig ett kort som är av lägre kvalitet/prestanda har du rätt att begära återbetalning av hela köpeskillingen.-

Säljaren har inte rätt att reducera återbetalningen p.g.a. prissänkningar efter ditt köp.
Fungerar inte detta tar du kontakt med Konsumentvägledaren i din kommun. De kan vägleda dig i dina rättigheter.
Får du ingen lösning kan du göra en anmälan till ARN.

Om ditt kort har t.e.x ett ljudkort som är något bättre än det kort du blir erbjuden, då är det inte likvärdigt och inte bättre. Du har då rätt att avvisa erbjudandet med hänvisning till detta.

Har ditt kort 8 USB-portar baktill och det nya har enbart 6 stycken och du kan påvisa att ditt behov av 8 stycken finns, då har du rätt att avvisa kortet.

Vad du måste göra är att se till att det kort du får, om det inte är identiskt, är likvärdigt eller bättre. Om säljaren säger att det är det är det upp till dig att påvisa att så inte är fallet.

Men kan dom hävda att jag ska ta ett Socket 1150 istället genom att dom verkar ha svårt att skaffa fram ett likvärdigt Socket 1155 kort? Det innebär ju i så fall en förlust eftersom jag måste köpa en ny processor.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Men kan dom hävda att jag ska ta ett Socket 1150 istället genom att dom verkar ha svårt att skaffa fram ett likvärdigt Socket 1155 kort? Det innebär ju i så fall en förlust eftersom jag måste köpa en ny processor.

Om ditt moderkort är ett socket 1155 och de erbjuder dig ett socket 1150 som ersättning är det inte likvärdigt!
Du kan inte använda ett socket 1150-kort om du har en CPU som är gjort för socket 1155 och det är det moderkortet du lämnat in.
Därmed är det inte likvärdigt. Kan de inte erbjuda dig ett likvärdigt kort har du rätt att återfår hela köpeskillingen.

Om de erbjuder dig en likvärdig CPU tillsammans med moderkortet och du lämnar ifrån dig din CPU med socket 1155 och du accepterar det, då kan de erbjuda dig ett socket 1150-kort. De kan inte kräva att du skall gå med på det men de kan erbjuda dig ett sådant byte. Ett sådant erbjudande innebär självklart att både moderkort och CPU är likvärdiga eller bättre än det du har.

Återigen, de kan inte kräva ett sådant byte, de kan erbjuda dig det.
De kan dock inte erbjuda dig ett socket 1150-moderkort som ersättning för ett 1155-moderkort. De är inte likvärdiga eftersom du inte kan använda din cpu på ett sådan kort.

Permalänk

Tiden är skälig, stressa av lite och vänta på nya kortet så är allt löst.
Sen får man faktiskt räkna mer längre tid att reparera/byta ut när produkterna har utgått.
Se så här, det är ju tur att det finns garanti på så pass gammalt kort.

Skrivet av Marathonkillen:

Säljaren har inte rätt att reducera återbetalningen p.g.a. prissänkningar efter ditt köp. t.

Nja, men kortet är ju 2 år och avdrag är ju inget konstigt på ett så gammalt kort.
Nyttoavdraget räknas utifrån den nytta du haft av varan fram till hävningen och regleras i 44 § i konsumentköplagen.
Får man 1400 kr tillbaka för ett kort som är 2 år är ju helt ok.
Det motsvarar ju vad nytt kort kostar idag så vill man inte ha pengarna är det ju bara att vänta på nytt kort.
Ser inte problemet.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
SpelClockers

Dom har erbjudit dig ett nytt kort och det inom 2 veckor sedan kanske du kan räkna den veckan för felsökning = totalt 3 veckor vilket är fullt rimlig tid. Allt utöver det som dom erbjudit är ett +.

Visa signatur
Permalänk

Tack alla för era svar. Då vet jag lite vad ni tycker och tänker. Får se var vi hamnar i slutänden.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Nja, men kortet är ju 2 år och avdrag är ju inget konstigt på ett så gammalt kort.
Nyttoavdraget räknas utifrån den nytta du haft av varan fram till hävningen och regleras i 44 § i konsumentköplagen.
Får man 1400 kr tillbaka för ett kort som är 2 år är ju helt ok.

Du har helt rätt! Nyttoavdraget är dessutom något som butiken själv får bestämma. Är köparen inte nöjd med det kan köparen ta saken till domstol.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Tack alla för era svar. Då vet jag lite vad ni tycker och tänker. Får se var vi hamnar i slutänden.

Om du och säljaren inte kommer överens om ett moderkortsbyte och du istället får tillbaka en del av köpesumman, i det här fallet lutar det åt 1400 kronor, då har du rätt att få ränta på detta belopp för den tid du legat ute med pengarna. Detta regleras i Konsumentköplagen.
Vilken ränta det skall vara bestäms i Räntelagen.

Om du kan köpa ett identiskt moderkort i en annan butik, när du väl fått återbetalningen av säljaren, har du rätt att kräva mellanskillnaden från den ursprungliga säljaren, mellan det du återfått och vad du betalar för kortet, om det kostar mer än du får.
Det regleras också i Konsumentköplagen och kallas "Täckningsköp".

Om säljaren inte accepterar detta vänder du dig till ARN och gör en anmälan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Nja, men kortet är ju 2 år och avdrag är ju inget konstigt på ett så gammalt kort.
Nyttoavdraget räknas utifrån den nytta du haft av varan fram till hävningen och regleras i 44 § i konsumentköplagen.
Får man 1400 kr tillbaka för ett kort som är 2 år är ju helt ok.
Det motsvarar ju vad nytt kort kostar idag så vill man inte ha pengarna är det ju bara att vänta på nytt kort.
Ser inte problemet.

Skrivet av Marathonkillen:

Du har helt rätt! Nyttoavdraget är dessutom något som butiken själv får bestämma. Är köparen inte nöjd med det kan köparen ta saken till domstol.

Kunden har också rätt till ränta på den ursprungliga köpeskillingen. Det finns utslag ifrån ARN som slår fast att ränta och nyttoavdrag i de allra flesta fall ska ta ut varandra. Det ska till speciella förhållanden för att man inte ska kvitta ränta mot nyttoavdrag.

Dessutom att hävda nyttoavdrag och sätta nivån utifrån vad liknande kort kostar idag är helt fel. Nyttoavdrag är ett avdrag från utgångspriset för den nytta man haft av kortet. Om man säger att moderkortet kan tänkas hålla i tio år så skulle avdraget kanske vara 10 procent per år. Moderkort är ju inte direkt något som slits. Visst kan det bli fel på dem, men bild är att de tuffar på. Jag har flera riktigt gamla hemma som fortfarande snurrar på, så jag skulle säga att nyttoavdraget är 10% per år eller mindre. Vilket inte är helt fel som ränta. Tidigare fanns det något som hette diskonto. Diskontot låg på 8-12% och var en ränta som man använde vid tillfällen då ränta inte hade avtalats, tex för ränta vid sena betalningar. Jag tror dock inte att diskonto finns längre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!