Köpa en SSD och en till hårdisk

Permalänk
Medlem

Köpa en SSD och en till hårdisk

Nu börjar jag få slut på minne i mina två hårdiskar. 5 GB(!!!) kvar på min 500GB och 50GB på min 150GB. Jag funderar på att köpa denna ssd http://www.inet.se/produkt/4304720/samsung-ssd-pro-850-series... för windows och högt prioriterade spel och sedan en 1TB vanlig hårdisk: De frågor jag har är: Är den SSD bra eller ska jag satsa på någon annan? Vilken 1TB hårdisk ska jag ha? Vad gör en bra hårdisk?

Permalänk
Medlem

Köp minst en 240/256Gb ssd 120/128 räcker inte långt lovar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Köp minst en 240/256Gb ssd 120/128 räcker inte långt lovar

Vilken då då? Vad är det för skillnad på pro och basic BTW?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Evo Basic 250 GB. Skillnaden mot Pro kommer du inte märka vid normal användning.

Jag hade även köpt en större HDD än 1 GB. Jag hade satsat på 3 eller 4 TB. Där är WD Red populär.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Vilken då då? Vad är det för skillnad på pro och basic BTW?

Basic innebär bara att det är utan tillbehör. Motsatsen är laptop kit eller desktop kit. Ofta helt onödiga tillbehör.
Lägger du 200-250:- kronor extra på hårddisken får du 2TB istället för 1TB. Väl spenderade pengar. Tex http://www.inet.se/produkt/4304896/2tb-wd-green-intellipower-...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

120GB räcker om du skaffar 1TB HDD IMO. Har inte haft några problem med full lagring och har just den kombinationen.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Vad tycks om den här http://www.inet.se/produkt/4304283/3tb-wd-red-7200rpm-64mb ? Tog slappys råd och satsar nu på en större hårdisk. Vilken SSD då? Upptäckte att det finns olika serier nu också. Satsar nog på en 120GB dock vet jag inte vilken. Den här ser väl bra ut http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-... ?

Permalänk

Även jag föreslår att köpa en SSD på ca. 256GB eller mer. Har själv en 256GB med windows, program och 5-6 spel och då är det ca. 50-60GB kvar. Bara BF4 tar väl över 30GB vid det här laget (rätta mig om jag har fel). Det jag menar är att 120GB försvinner oerhörd snabbt.

Skrivet av eriqable:

Satsar nog på en 120GB dock vet jag inte vilken. Den här ser väl bra ut http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-... ?

Skulle rekommendera dig att lägga till 400kr och köpa 256GB versionen istället. Om pengarna är problemet hade jag iaf hellre gått ner till Green-versionen på 3TB som är hundra kr billigare, då är det bara 300kr mer plötsligt.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Är inte WD Red-serien avsedd för NAS? Köp hellre en WD Green om du ska ha den i en desktop. Jag köpte en WD Green 4TB + en Crucial MX100 512GB till mitt senaste desktop-bygge. Fungerar finfint!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror du kommer bli grymt nöjd med SSD:n. Sitter själv med en tidigare generation, 830, och är fortfarande helnöjd.

HDD:n är också ett bra val, han som skriver i kommentarerna på Inet måste haft extrem otur om han lyckats paja 3 sådana. Har en som snurrat i minst två år.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Tror du kommer bli grymt nöjd med SSD:n. Sitter själv med en tidigare generation, 830, och är fortfarande helnöjd.

HDD:n är också ett bra val, han som skriver i kommentarerna på Inet måste haft extrem otur om han lyckats paja 3 sådana. Har en som snurrat i minst två år.

Såg kommentaren också men om man har pajat 3 stycken måste man ha handskats med dem vårslöst. Men det oroar mig inte. Det är ändå 2 års garanti. Då beställer jag senare idag då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag köper SSDn får jag med allt som behövs för montering av den? Sedan hur får jag över operativsystemet till SSDn från min gamla hårddisk? En sista check innan jag köper

Permalänk
Medlem

Du kommer bli helt nöjd med den, jag har själv en sån och den funkar klockrent

Permalänk
Medlem

Jag kan bara montera ssd i den här eller? Eller måste jag köpa något tillägg?

Permalänk
Medlem

Nu har delarna kommit. Men det finns vissa problem. Dels har jag ingen montering för SSD, men jag sökte att man bara kunde använda tejp. Vilken tejp rekommenderas, eltejp?. Det andra problemet var att jag redan utnyttjat de nättaggs strömförsörjningskontakter till sata tillbehör förutom ett vilket betyder att jag måste då välja mellan ssd och hdd. Det jag planerar att göra är att föra över allt till 2 TB och ta bort min 150GB hdd. Men där kommer överförningen in i bilden. Hur gör jag för att kunna föra över mina program? Finns det ett sätt så att jag slipper ominstallera alla program? Vi har också problemet med att få över OS på ssd:n. Hur gör man det på bästa sätt?

Visste inte om jag skulle posta i ny tråd i något annat subforum så jag uppdaterade den här.

Bonusfråga(Kräver inget svar): Jag upptäckte att mitt andra PCI(ifall jag vill köra sli) inte är upplinat med hålet i chassit, är detta något som är felkonstruerat och om jag i framtiden skulle vilja köra sli hur löser jag det problemet?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill tejpmodda finns det monteringsutrustning exempelvis
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164195-deltac...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriqable:

Nu har delarna kommit. Men det finns vissa problem. Dels har jag ingen montering för SSD, men jag sökte att man bara kunde använda tejp. Vilken tejp rekommenderas, eltejp?.

Silvertejp körde jag, sitter som gjuten.

Citat:

Det andra problemet var att jag redan utnyttjat de nättaggs strömförsörjningskontakter till sata tillbehör förutom ett vilket betyder att jag måste då välja mellan ssd och hdd.

Köp en adapter i stil med någon av dessa.
http://www.ebay.com/itm/171145246979
http://www.ebay.com/itm/200975495295

Citat:

Det jag planerar att göra är att föra över allt till 2 TB och ta bort min 150GB hdd. Men där kommer överförningen in i bilden. Hur gör jag för att kunna föra över mina program? Finns det ett sätt så att jag slipper ominstallera alla program?

Nej, du måste ominstallera programmen. Spel på steam går dock om du googlar fram hur.

Citat:

Vi har också problemet med att få över OS på ssd:n. Hur gör man det på bästa sätt?

Ominstallation.

Citat:

Visste inte om jag skulle posta i ny tråd i något annat subforum så jag uppdaterade den här.

Bonusfråga(Kräver inget svar): Jag upptäckte att mitt andra PCI(ifall jag vill köra sli) inte är upplinat med hålet i chassit, är detta något som är felkonstruerat och om jag i framtiden skulle vilja köra sli hur löser jag det problemet?

?
Bild tack. Så här ska expansionsplatserna lina upp med plåtarna där bak.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om att "chassiplåtarna" inte linar upp med PCI-portarna, såvida inte antalet hål i chassit inte överensstämmer med moderkortet förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tänkte helt galet gubbar. Allt är på sin plats