Kan man reklamera headset som glappar med trasig kartong?

Permalänk
Medlem

Kan man reklamera headset som glappar med trasig kartong?

Hej, jag har haft så jobbig med mediamarkt först köpte jag ett kraken 7.1 men det fungerade inte med Synapse så bytte till Logitech g930 som jag har nu och jag gillar det inte, batteritiden hoppar från 4 timmar till 1 timma ibland och dör mitt ingame. så jag vill reklamera det men jag mailade och fråga om man kunde reklamera ett headset med trasig kartong då fick jag detta som svar "Vi har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt.

Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.*

För att returnera din produkt besöker du ditt närmaste Media Markt-varuhus och tar kontakt med vår personal i informationsdisken/serviceavdelningen.

Återbetalning sker alltid på samma sätt som vid köptillfället. Om köpet har gjorts med kontokort så ska betalkortet tas med.

*Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, hygienprodukter, förbrukningsvaror och specialbeställningar. Mjukvara, spel, film, musik och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning."
Men jag ska ju inte byta egentligen jag ska ju reklamera. Så kommer dom gnälla när jag kommer eller inte bry sig om kartongen?

Jag har kvitto och allt, har manual, kartong (lite trasig), ladd sladd, usb sticka och headsetet (ofc).

Men jag undrar om jag ska ha något i bakhuvudet när jag åker dit ifall dom säger något.

Tack i förväg för hjälp

Edit: På deras hemsida så finns detta med i garanti texten "Undantag från garantin gäller förbrukningsvaror, såsom batterier, glödlampor m.m. samt tillbehör som följer med när du köper en produkt, såsom minneskort, headset m.m." kommer dom säga någon om att headset inte får reklameras?

Permalänk
Medlem

För det första: Det är skillnad på garanti och att reklamera. Garanti lämnas frivilligt av tillverkare/säljare och har varierande villkor. Reklamationsrätten är lagstadgad och är en annan sak. Den gäller 3 år och inom 6 månader från inköp är det upp till den som sålt varan till dig att bevisa att du har haft sönder varan. Är lurarna trasiga eller har du bara ångrat ditt inköp?

Sen, kartongens vara eller icke vara spelar ingen roll om du vill reklamera/lämna in en trasig produkt på garantin. Det där med öppet köp känns som ett standardsvar och har inget med det att göra. Öpppet köp gör att du får lämna igen en oanvänd produkt om du ångrar ditt köp. Är dem trasiga, ta dem till mediamarkt, beskriv varans fel och säg att du vill ha dem åtgärdade på garantin om den finns. Annars reklamerar du produkten.

Edit: Angående garantivillkoren om headset så tolkar jag det som att det avser headset som kommer med som tillbehör, alltså det som följer med en mobiltelefon tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

För det första: Det är skillnad på garanti och att reklamera. Garanti lämnas frivilligt av tillverkare/säljare och har varierande villkor. Reklamationsrätten är lagstadgad och är en annan sak. Den gäller 3 år och inom 6 månader från inköp är det upp till den som sålt varan till dig att bevisa att du har haft sönder varan. Är lurarna trasiga eller har du bara ångrat ditt inköp?

Sen, kartongens vara eller icke vara spelar ingen roll om du vill reklamera/lämna in en trasig produkt på garantin. Det där med öppet köp känns som ett standardsvar och har inget med det att göra. Öpppet köp gör att du får lämna igen en oanvänd produkt om du ångrar ditt köp. Är dem trasiga, ta dem till mediamarkt, beskriv varans fel och säg att du vill ha dem åtgärdade på garantin om den finns. Annars reklamerar du produkten.

Edit: Angående garantivillkoren om headset så tolkar jag det som att det avser headset som kommer med som tillbehör, alltså det som följer med en mobiltelefon tex

Okej, asså problemet med lurarna är att det ska var upp till 10 timmars speltid men håller kanske 5-6 timmar och ibland kan den hoppa från 4 timmar till 1 timma och ibland dör dem mitt i ett game och det ska inte hända att den ska bara falla från 4 till 1 på kanske 30 min.
Och ibland glappar 7.1 ljudet man kan välja med en switch på lurarna. Men jag rör den aldrig men den hoppar ibland från 7.1 till 2.0 i kanske 1 minut och sen tillbaka. inte stor problem men ska inte vara så ju. så är det en rimlig anledning eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan reklamera, det finns inga krav på oskadat originalemballage vid reklamation så länge du kan transportera produkten du reklamerar på ett säkert sätt.

Däremot är öppet köp/retur inte detsamma som reklamation och det svar du fått ser ju mer ut som om du frågat om du får lämna tillbaka headsetet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan reklamera, det finns inga krav på oskadat originalemballage vid reklamation så länge du kan transportera produkten du reklamerar på ett säkert sätt.

Däremot är öppet köp/retur inte detsamma som reklamation och det svar du fått ser ju mer ut som om du frågat om du får lämna tillbaka headsetet.

Det vart lite så, men formulerade lite fel på mailet. men får alltid samma svar vad jag än skriver.

Permalänk
Medlem

Med tanke på skicket så som du beskriver det blir det svårt att lämna tillbaka det på öppet köp, men det är ju upp till butiken att avgöra. Säkert lättare att det godkännes om du köper ett dyrare headset.

För reklamation (reklamera behöver du inte göra så länge du har garanti) har inte kartongens skick någon som helst betydelse. Vill du reklamera headsetet för att batteriet kan ta slut medan du spelar så tror jag du får besked att se till att det är fulladdat innan du börjar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Med tanke på skicket så som du beskriver det blir det svårt att lämna tillbaka det på öppet köp, men det är ju upp till butiken att avgöra. Säkert lättare att det godkännes om du köper ett dyrare headset.

För reklamation (reklamera behöver du inte göra så länge du har garanti) har inte kartongens skick någon som helst betydelse. Vill du reklamera headsetet för att batteriet kan ta slut medan du spelar så tror jag du får besked att se till att det är fulladdat innan du börjar.

jag har ju laddat det innan men det står att det ska vara typ 8 timmar spel tid och så spelar jag i kanske 4-5 timmar och så dör det och jag har haft headsetet i 1,5 månad och det ska väll inte hända så efter den tiden.

Permalänk
Medlem

Är problemet som du beskriver så lever produkten inte upp till vad som utlovas, => Du har full rätt att lämna in produkten på garantin eller reklamera den. Bara att springa till mediamarkt och beskriva ditt problem lungt och sansat så skall det lösa sig. Annars får du stå på dig!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett nytt fulladdat batteri som inte håller mer än halva annonserade tiden borde vara skäl till att reklamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onizen:

jag har ju laddat det innan men det står att det ska vara typ 8 timmar spel tid och så spelar jag i kanske 4-5 timmar och så dör det och jag har haft headsetet i 1,5 månad och det ska väll inte hända så efter den tiden.

"Play for up to 10 hours on one charge.*

*Actual wireless range and battery life will vary with use, settings and environmental conditions."

Det står inte att batteriet skall hålla i 10 timmar, det står att det ska hålla i upp till 10 timmar. Stor skillnad.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Är problemet som du beskriver så lever produkten inte upp till vad som utlovas, => Du har full rätt att lämna in produkten på garantin eller reklamera den. Bara att springa till mediamarkt och beskriva ditt problem lungt och sansat så skall det lösa sig. Annars får du stå på dig!

Tackar svaren, sticker till mediamarkt på torsdag då jag har tid efter skolan. slutar 16 tisdag, onsdag denna vecka i cri ery tim.

Men som nu jag hade 1 timmar kvar på batterit för kanske 30 min sedan nu har jag 9 minuter. GGWP LOGITECH SKIT. Ska aldrig använda logitech eller trådlösa gaming saker. ska köpa steelseries sibera elite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

"Play for up to 10 hours on one charge.*

*Actual wireless range and battery life will vary with use, settings and environmental conditions."

Det står inte att batteriet skall hålla i 10 timmar, det står att det ska hålla i upp till 10 timmar. Stor skillnad.

ja men när det står 8 timmar och hoppar till 1 timma efter kanske 4-5 timmar. men dom ska ju inte skriva att den ska hålla upp till 10 timmar om man bara har det på utan att använda.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du mätt hur länge batteriet håller eller går du bara på det nån batterimätare påstår ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du mätt hur länge batteriet håller eller går du bara på det nån batterimätare påstår ?

Jag går enligt logitech program där det står återstående batteri tid på headsetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onizen:

ja men när det står 8 timmar och hoppar till 1 timma efter kanske 4-5 timmar. men dom ska ju inte skriva att den ska hålla upp till 10 timmar om man bara har det på utan att använda.

Det kan ju hända att de formulerat sig snyggt så de kan skylla på det, dock är 50% av tiden lite väl under tycker jag. Men det borde inte spela roll om nu 7.1 ljudet glappar ändå. Låter onekligen som att du fått ett måndagsex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onizen:

ja men när det står 8 timmar och hoppar till 1 timma efter kanske 4-5 timmar. men dom ska ju inte skriva att den ska hålla upp till 10 timmar om man bara har det på utan att använda.

Jag förstår inte riktigt, vart står det 8 timmar? I mjukvaran för headsetet?
Det är ju marknadsföring, man skriver ju alltid det bästa resultatet. Samma sak på t.ex bilars bensinförbrukning.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svbg:

Jag förstår inte riktigt, vart står det 8 timmar? I mjukvaran för headsetet?
Det är ju marknadsföring, man skriver ju alltid det bästa resultatet. Samma sak på t.ex bilars bensinförbrukning.

Ja fattar men dom kanske inte ska skriva något som man kan få ut om man bara låter det ligga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det kan ju hända att de formulerat sig snyggt så de kan skylla på det, dock är 50% av tiden lite väl under tycker jag. Men det borde inte spela roll om nu 7.1 ljudet glappar ändå. Låter onekligen som att du fått ett måndagsex.

Aaaa, haha. Men ska ringa imorrn till support och se vad dom säger om batteri och det, men tänker ändå reklamera pga att 7.1 ljudet glappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onizen:

Ja fattar men dom kanske inte ska skriva något som man kan få ut om man bara låter det ligga.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju upp till dig som konsument att kolla upp informationen. Finns ju mängdvis med recensioner att hitta
Har läst några recensioner och dom verkar få betydligt bättre batteritid än vad du får, så det kanske är något knasigt ändå.
Ring support och fråga.

Om jag var du skulle jag undvika allt som det står Logitech, 5.1/7.1, wireless och gaming på.
QPAD QH-90 är bra och billiga. Undvik även Steelseries Siberia Elite, det är skräp.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

10 timmar kan jag tänka är under bästa tänkbara förhållande, dvs låg volym utan användning av mikrofonen. Med mikrofon aktiv blir det är ju dubbelriktad kommunikation, och förutom att vara en radiomottagare blir det en radiosändare när mikrofonen används.

*Batteritiden varierar med användning, inställningar och miljöfaktorer.
Om jag tolkar Logitechs beskrivning korrekt justeras sändarnivån efter förhållandet. Mycket störningar så ökas sändarstyrkan, vilket även det påverkar tiden negativt. Att programvaran säger 8 timmar vid strömtillslag för att sedan bara bli fyra eller fem timmar i verkligheten tror jag snarast beror på att innan du börjar spela så är det tystnad i lurarna och minimal strömförbrukning.

Senaste mjukvaran ska ge en varning när en timmes tid återstår så man kan koppla in sladden. Har du inte installerat den så gör det. Kan finnas buggfixar som är en del av problemen du upplever.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

10 timmar kan jag tänka är under bästa tänkbara förhållande, dvs låg volym utan användning av mikrofonen. Med mikrofon aktiv blir det är ju dubbelriktad kommunikation, och förutom att vara en radiomottagare blir det en radiosändare när mikrofonen används.

*Batteritiden varierar med användning, inställningar och miljöfaktorer.
Om jag tolkar Logitechs beskrivning korrekt justeras sändarnivån efter förhållandet. Mycket störningar så ökas sändarstyrkan, vilket även det påverkar tiden negativt. Att programvaran säger 8 timmar vid strömtillslag för att sedan bara bli fyra eller fem timmar i verkligheten tror jag snarast beror på att innan du börjar spela så är det tystnad i lurarna och minimal strömförbrukning.

Senaste mjukvaran ska ge en varning när en timmes tid återstår så man kan koppla in sladden. Har du inte installerat den så gör det. Kan finnas buggfixar som är en del av problemen du upplever.

Ska kolla efter att jag hara ringt. Senaste gågen jag ringe om hjälp med mitt kraken headset så var han jättetrevlig och sa exakt vad jag skulle göra så jag fick rätt hjälp.

Permalänk
Inaktiv

Det där med ”upp till X timmar” brukar ofta gälla vid någon form av standardanvändning, men man borde nog kunna kräva åtminstone 2/3 av det värde som anges när batteriet är nytt. Som andra här säger: läs tester.

Öppet köp
Vad gäller förpackningar brukar de flesta butiker vid öppet köp kräva att både förpackningen och innehållet är i absolut nyskick eftersom varan nästan alltid säljs igen. Du måste då vara mycket försiktig med förpackningen.
Det kan bli problem om varan ligger i en s.k. blisterpack (helsvetsad plastförpackning som måste skäras upp). Då är det säkrast att fråga hur man ska göra. Ofta kan man göra ett snyggt snitt med en vass kniv längs baksidan för att kunna plocka ut varan och testa den.
En misshandlad och söndersliten förpackning gör att du garanterat går miste om möjligheten till öppet köp så öppna alltid en förpackning så försiktigt som möjligt
Om varans förpackning är ful redan vid köpet bör du be säljaren att skriva detta på kvittot. Då slipper du eventuella diskussioner om förpackningens skick om du vill utnyttja öppet köp.

Reklamation
Vid en reklamation behöver du inte bry dig om förpackningen alls. Om det är fel på varan är förpackningen oviktig.
Garantier och reklamationsrätten gäller tillverkningsfel och gränsen mellan vad som är tillverkningsfel och en skada orsakad av användaren kan ibland vara flytande. Helt klart är att produkterna ska tåla den användning de är avsedda för, men de tål inte vad som helst.
Jag hanterar själv en del reklamationer av hörlurar på mitt ena jobb.
Om det är glapp i lurarna eller något har slutat att fungera och det inte finns några skador alls på produkten är det ett solklart tillverkningsfel och kunden får nya lurar eller en reparation (vilket av dessa som väljs beror på hur leverantören vill ha det och hur gammal varan är).
Om sladden däremot är tydligt avsliten eller har klämts i något/trampats på/misshandlats lutar det mer åt ett användarfel.
Det är inte alltid så lätt att avgöra och då friar ett seriöst företag förstås hellre än fäller.

Det är inget konstigt alls att reklamera.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onizen:

Jag går enligt logitech program där det står återstående batteri tid på headsetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skicka det på reklamation. Även om inte batteriet är helt out of service, så skall switchen inte skifta mellan 7.1 och 2.0

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!