Sony z1 compact vs. Samsung 4+

Permalänk

Sony z1 compact vs. Samsung 4+

hejsan Sweclockers!

Jag ska köpa en ny mobil och undrar vad ni vet och har för erfarenheter med Samsung s4+ och sony compact z1 som ligger på ungefär samma pris. elller finns det lika bra mobiler för den kostnaden som jag inte nämnt

min budget är upp till 4000 :-
och jag vill ha 4g samt en okej kamera som är snabb och enkel

tackar på förhand för seriösa svar

Permalänk
Medlem

Du lär få en bättre upplevelse med z1 Compact på grund av ett bättre gränssnitt med bättre flyt. Z1 Compact har bättre kvalitetskänsla. Vill du gå ner en tusing kan du ta en Nexus 5 som också har high end specs

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rockething:

hejsan Sweclockers!

Jag ska köpa en ny mobil och undrar vad ni vet och har för erfarenheter med Samsung s4+ och sony compact z1 som ligger på ungefär samma pris. elller finns det lika bra mobiler för den kostnaden som jag inte nämnt

min budget är upp till 4000 :-
och jag vill ha 4g samt en okej kamera som är snabb och enkel

tackar på förhand för seriösa svar

Då jag har SGS4+ så kan jag säga att den är bättre på nästan alla punkter och faktiskt rätt homogen samt att den även fått KitKat. Visst är den kanske inte så kvalitativ i känslan men ändå "gediget byggd".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har en Z1 Compact och den är väldigt gedigen, hade en S3 tidigare och det är stor skillnad på byggkvalitét.

Inget fel på en S4a heller för den delen, det som vägde över för mig var att Z1 compact är vattentät.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockething:

Jag ska köpa en ny mobil och undrar vad ni vet och har för erfarenheter med Samsung s4+ och sony compact z1 som ligger på ungefär samma pris. elller finns det lika bra mobiler för den kostnaden som jag inte nämnt

min budget är upp till 4000 :-
och jag vill ha 4g samt en okej kamera som är snabb och enkel

Jag skulle definitivt rekommendera Nexus 5 över dem båda.
Nexus är Googles egna märke och innebär att den får uppdateringar direkt när de släpps, samt slipper alla former av bloatware. Avsaknad av bloatware gör att den är en av de om inte den snabbaste Android mobilen på marknaden vid användning (inte rå-prestanda, utan allmänt flyt).
Kameran är ungefär jämförbar med den i Z1 Compact, men snäppet sämre än kameran i S4. Den är jättebra i lågljus prestanda, men har överdrivna röda färger och missar vitbalansen lite för ofta. De två senare problemen ligger i mjukvaran och det är mycket möjligt att dessa fixas med uppdateringar. Nästa stora version av Android ska innehålla enorma uppdateringar till kameran.
Skärmen i Nexus 5 är mycket bättre än den i både S4 och Z1C.
Den är lite mitt emellan i batteritid. Bättre än S4+, men sämre än Z1C. Borde räcka om du inte använder mobilen mer än några timmar om dagen.

Oneplus One kan även vara väldigt intressant om du har tålamodet att leta upp en invite, samt inte har något emot enorma telefoner. Här kan du se en jämförelse.

Skrivet av MasteraCe:

Har en Z1 Compact och den är väldigt gedigen, hade en S3 tidigare och det är stor skillnad på byggkvalitét.

Fel, det är skillnad på kvalitetskänsla.
Bara för att en telefon känns mer kvalitativ betyder inte att den är mer tålig. Jag skulle nog till och med säga att Samsungs telefoner generellt är tåligare då de inte har en glasbaksida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sears:

Jag skulle definitivt rekommendera Nexus 5 över dem båda.
Nexus är Googles egna märke och innebär att den får uppdateringar direkt när de släpps, samt slipper alla former av bloatware. Avsaknad av bloatware gör att den är en av de om inte den snabbaste Android mobilen på marknaden vid användning (inte rå-prestanda, utan allmänt flyt).
Kameran är ungefär jämförbar med den i Z1 Compact, men snäppet sämre än kameran i S4. Den är jättebra i lågljus prestanda, men har överdrivna röda färger och missar vitbalansen lite för ofta. De två senare problemen ligger i mjukvaran och det är mycket möjligt att dessa fixas med uppdateringar. Nästa stora version av Android ska innehålla enorma uppdateringar till kameran.
Skärmen i Nexus 5 är mycket bättre än den i både S4 och Z1C.
Den är lite mitt emellan i batteritid. Bättre än S4+, men sämre än Z1C. Borde räcka om du inte använder mobilen mer än några timmar om dagen.

Oneplus One kan även vara väldigt intressant om du har tålamodet att leta upp en invite, samt inte har något emot enorma telefoner. Här kan du se en jämförelse.

Fel, det är skillnad på kvalitetskänsla.
Bara för att en telefon känns mer kvalitativ betyder inte att den är mer tålig. Jag skulle nog till och med säga att Samsungs telefoner generellt är tåligare då de inte har en glasbaksida.

Sedan KK är batteritiden på min SGS4+ inte dålig jag kan ha den med det jag gör mer än två dygn och den håller upp till sex dygn så att säga att detta är dåligt njae?! Hur länge kan du ha din N5:a igång?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det där med att Sonys gränssnitt skulle vara snabbare. Jag tvivlar starkt, min S4 flyter jättefint. Eftersom jag sneglat på Z1 Compact till min flickvän har jag provat den i butik, och den flyter inte ens där innan program installerats.
Och som redan påpekats, kvalitet och kvalitetskänsla är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Sedan KK är batteritiden på min SGS4+ inte dålig jag kan ha den med det jag gör mer än två dygn och den håller upp till sex dygn så att säga att detta är dåligt njae?! Hur länge kan du ha din N5:a igång?

Ingenting kan ju vara dåligt utan att veta vad man jämför det med. Sedan är såpass okontrollerade jämförelser nästan värdelösa.
Här finns standard S4 med i en bra jämförelse: http://www.anandtech.com/show/7517/google-nexus-5-review/3
Nexus 5 har ca 30% bättre batteritid.
Med tanke på att S4+ har lite effektivare CPU så har den väldigt sannolikt bättre batteritid. Jag skulle kunna tänka mig att det skiljer allt från 20% till 0%. Men jag har tyvärr svårt att hitta några siffror på S4+.
Sannolikt är i alla fall att den inte är lika bra, med tanke på hur mycket det skiljer mellan vanliga S4 och N5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

.......
Fel, det är skillnad på kvalitetskänsla.
Bara för att en telefon känns mer kvalitativ betyder inte att den är mer tålig. Jag skulle nog till och med säga att Samsungs telefoner generellt är tåligare då de inte har en glasbaksida.

Z1 Compact har plastbaksida, Z1 har dock glas.

Jo nog är Samsungs telefoner tålig men mer tålig kan jag inte påstå, lyckades då knäcka den av misstag.. Men man har tappat den många gånger och då flyger mobilen åt ett håll, batteriet ett annat och baksidan åt ett tredje

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockething:

hejsan Sweclockers!

Jag ska köpa en ny mobil och undrar vad ni vet och har för erfarenheter med Samsung s4+ och sony compact z1 som ligger på ungefär samma pris. elller finns det lika bra mobiler för den kostnaden som jag inte nämnt

min budget är upp till 4000 :-
och jag vill ha 4g samt en okej kamera som är snabb och enkel

tackar på förhand för seriösa svar

Jag avskyr Plastsung´s telefoner men kan ändå inte rekommendera Z1 Compact, då den visat sig lida av lite problem.
Z1 original däremot is the shit.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nexus 5 om du behöver en nu. Annars vänta till september och dom flesta tillverkare har visat upp sina nya lurar.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag avskyr Plastsung´s telefoner men kan ändå inte rekommendera Z1 Compact, då den visat sig lida av lite problem.
Z1 original däremot is the shit.

Vilka problem? Källa? Har haft min z1 compact i en månad och inte upplevt något problem. Plus den har bättre batteritid än z1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Sjukt bra mobil i prisklassen hittar du här
http://oneplus.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Z1 Compact har plastbaksida, Z1 har dock glas.

Oj, jag trodde att Sony körde med glas i alla deras mobiler (med sån design). Då var jag fel ute.

Citat:

Men man har tappat den många gånger och då flyger mobilen åt ett håll, batteriet ett annat och baksidan åt ett tredje

Detta är nog faktiskt en fördel då kraften som sliter itu telefonen sannolikt hade skadat telefonen om den inte kan gå i delar.

Angående problem med Z1C så har jag faktiskt inte hört eller sett några sådana. Däremot Z2 har haft mycket problem med överhettning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sears:

Ingenting kan ju vara dåligt utan att veta vad man jämför det med. Sedan är såpass okontrollerade jämförelser nästan värdelösa.
Här finns standard S4 med i en bra jämförelse: http://www.anandtech.com/show/7517/google-nexus-5-review/3
Nexus 5 har ca 30% bättre batteritid.
Med tanke på att S4+ har lite effektivare CPU så har den väldigt sannolikt bättre batteritid. Jag skulle kunna tänka mig att det skiljer allt från 20% till 0%. Men jag har tyvärr svårt att hitta några siffror på S4+.
Sannolikt är i alla fall att den inte är lika bra, med tanke på hur mycket det skiljer mellan vanliga S4 och N5.

Nu svarade du inte på min fråga, jag skrev hur länge kan du ha din telefon igång? Dina siffror stämmer antagligen men nu var frågan riktad till dig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu svarade du inte på min fråga, jag skrev hur länge kan du ha din telefon igång? Dina siffror stämmer antagligen men nu var frågan riktad till dig.

Uuuh, visst, jag kan svara, men detta säger väldigt lite om batteritiden då det inte är ett kontrollerat test.
När jag använde den till att bara ringa och SMSa så höll den 6dagar med 2timmar skärmtid och 1timme röstsamtal.
Spelar jag mycket så klarar den väl runt 3timmar skärmtid på en dag. Med surf/läsning så blir det strax över 4.
Vid konstant användning så lär det ju bli strax under vad de visade i batteritestet, men jag använder aldrig telefonen så mycket.

Permalänk
Medlem

Nexus 5. Då sparar du en tusenlapp också. Och får bättre specs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sears:

Uuuh, visst, jag kan svara, men detta säger väldigt lite om batteritiden då det inte är ett kontrollerat test.
När jag använde den till att bara ringa och SMSa så höll den 6dagar med 2timmar skärmtid och 1timme röstsamtal.
Spelar jag mycket så klarar den väl runt 3timmar skärmtid på en dag. Med surf/läsning så blir det strax över 4.
Vid konstant användning så lär det ju bli strax under vad de visade i batteritestet, men jag använder aldrig telefonen så mycket.

Det låter som du använder telefonen ungefär som jag och med liknande resultat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter som du använder telefonen ungefär som jag och med liknande resultat.

Jo, men det är ju som sagt inte ett kontrollerat test. Nexus 5 är ju t.ex. känd för att köra med hög auto-ljusstyrka, vilket betyder att min skärm sannolikt är ljusare än din. Jag lever även i glesbygden, vilket betyder att mer kraft går åt till att hålla kopplingen till mobilmasterna. Och det är bara två av flera variabler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Vilka problem? Källa? Har haft min z1 compact i en månad och inte upplevt något problem. Plus den har bättre batteritid än z1

Skickades från m.sweclockers.com

Ledsen för sent svar.
2 polare till mig är källor, plus några här på SWEC som skrev av sig.
Problemen uppstod efter en tid på några månader. Kanske var en skeppslast eller något som inte hade drabbats av Sonys kvalité.
Så jag kan inte svara för din enhet. Den kan mycket väl vara av den kvalité vi förväntar oss av Sony. Njut av din telefon, mor min har Z1 original och dess prestanda är tamejsatan totalgjuten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!