Moddat ett GT240 passivt! Hjälp mig med klocks!

Permalänk
Medlem

Moddat ett GT240 passivt! Hjälp mig med klocks!

Har tagit av fläkten på mitt GT 240 för jag har datorn som studiodator och sen har jag lagt 2D klocken som den högsta 3D klocken.

Funkar klockrent förutom att kortet går upp till 75-80 grader ibland om jag gör mycket på datorn och kollar många filmer samtidigt så ram-minnet fylls ut. Det är ju 25 grader under kritisk nivå men tänkte finslipa lite på det ändå!

Jag undrar om jag på något sätt kan göra så grafiken i windows ritas upp lite snabbare genom att höja den lägsta klocken
core 135 mhz,
shaders 270 mhz
memory 135 mhz

till lite högre?

Eller är det redan optimerat så den hoppar upp till nästa?
2D desktop, 405 mhz core, shaders 810 mhz, memory 324 mhz

Hur som helst, om svaret är Ja på föregående fråga, och jag bara vill få ned tempsen lite, vad ska jag sänka? Jag vill absolut inte att 1080p filmer ska lagga, och den ska klara av en hög upplösning o.s.v !

tack!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Enklast vore väl trots allt ghettomodda med valfri 120mm-fläkt. Den behöver ju inte ha världens varvtal, då du kommer se temperatursänkningar oavsett hur lite luft den flyttar. Du kan ju dessutom få fläkten ganska nära totalt ljudlös, genom att bara sänka varvtalet.

Permalänk
Medlem

som belzer skrev så är en 120mm fläkt värt och sätta dit.
jag tröttnade på mina surrande fläktar åp mitt hd 6870 och satte dit en 140mm fläkt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det är till en studio-dator så extrem tystnad är viktigt. Vill ha så få fläktar som möjligt så dem inte kontaminerar till noise och ripple (PWM) som försämrar ljudet och ökar jitter. Jag låter det vara osagt om detta är verklighet.
Hur som helst mätte jag upp 92% GPU usage när jag kolla på film och skrolla som fan, så jag kan nog inte peta ned klocksen. Kanske kan jag det, men om jag byter till 2k skärm, så får jag flasha om kortet sen! Ah, men jag mäter med GPU-Z iaf och använder bonnförnuft tack ändå alla!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
SpelClockers

Kylaren är mycket troligtvis inte dimensionerad att klara av att kyla kortet passivt eftersom det är förväntat att en fläkt ska vara närvarande. Om tystnad är så pass viktigt så rekommenderar jag dig att köpa ett kort som är gjort för passiv kylning, alternativt köpa en passiv kylare till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Även om projekten kan vara intressant och roande att hålla på med, skulle inte ett modernt nyare billigt passivt kort vara bättre, du får också en del funktioner som inte GT240 har, tex digitalt ljud direkt via HDMI samt att det kan hålla exakt 23.976 vilket jag har för mig GT240 inte klarar, vilket gör att man kan få små ryck i bilden, + att det hela drar mindre ström och är knäpptyst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. ggustavsson, vad tänker du på för krets som vore bra upgrade?
Digitalt ljud har jag jag klarar mig och blir över på...
Som det är nu funkar det, det är ju ändå 25 grader ifrån 105c, i princip alltid!
Kör utan fläkt och så.

edit: Jag använde mig av 2D-clocksen, körde ned till ännu segare klocks, nu ligger det på 50c!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U