Hur mycket kostar det/ hur gör man för att installera Windows som operativsystem?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar det/ hur gör man för att installera Windows som operativsystem?

Hej Sweclockare! En av mina lärare köpte ut sin MacBook Pro, och ville installera Windows 7 på den så hon gick in på ett datorföretag (Grafit i Luleå) och frågade just det hur mycket kostar det att installera Windows 7 på datorn? Dom svarade att det skulle kosta 5000kr!? Hur kan det vara så dyrt? Kan man göra det själv?

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Vem köper en MBP om man vill installera windows på den?????

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Vem köper en MBP om man vill installera windows på den?????

Hon har väl använt den på jobbet ett tag, och nu ska de byta, då hade hon väl möjlighet att betala en mindre summa för att få behålla datorn privat. Skulle jag tro.

Hon gillar väl windows, och det är en bra dator, så varför inte ha windows på den? Finns många som kör både windows och Mac OS på MBP... av mina vänner iaf. Tycker inte det ska kosta 5000 kr att installera windows på en MBP. Hon har säkert nån vän som kan hjälpa henne med det gratis. Så länge hon har en windows "cd"-key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Hej Sweclockare! En av mina lärare köpte ut sin MacBook Pro, och ville installera Windows 7 på den så hon gick in på ett datorföretag (Grafit i Luleå) och frågade just det hur mycket kostar det att installera Windows 7 på datorn? Dom svarade att det skulle kosta 5000kr!? Hur kan det vara så dyrt? Kan man göra det själv?

Du köper en Windowsskiva/licens. Startar Boot Camp på OSX/. Partionerar X antal GB. Säg att du vill ha 100 GB i Windowsmiljön, så kör på det. Så följer du guiden i Boot Camp.

Skrivet av LudvigLindell:

Vem köper en MBP om man vill installera windows på den?????

Rätt många. Du kan switcha mellan OS:ena

Jag själv körde Win7 på min iMac, allt för att kunna köra BF3 när de kom

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det är superlätt på en MacBook. Kostar endast licensen och kanske en googling efter video på youtube.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Hej Sweclockare! En av mina lärare köpte ut sin MacBook Pro, och ville installera Windows 7 på den så hon gick in på ett datorföretag (Grafit i Luleå) och frågade just det hur mycket kostar det att installera Windows 7 på datorn? Dom svarade att det skulle kosta 5000kr!? Hur kan det vara så dyrt? Kan man göra det själv?

Säg till henne att få tag på en studentlicens för windows 7 , de e gratis på MSDAA så nån vänlig själ kan nog ge henne en licens
2. gå in på hårddisken , program sedan verktyg och tryck bootcamp poppa in en USBminne och välj windows 7 ISOn och sedan next next alt kan du/hon ladda ner windows 7 och bränna en skicka sedan mata in koden senare då slipper man USB minne sedan är de bara vänta next next and sedan blir poof windows installerat

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

"Kan man göra det själv?" Självklart kan man göra det själv.

Och det kostar så mycket som Windows kostar. Windows är svindyrt om man inte köper OEM.