Behöver hjälp med att hitta en videokamera.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att hitta en videokamera.

Tja!

Som topic lyder så behöver jag hjälp att hitta en ny videokamera, min första dessutom.
Har en youtube kanal som går väldigt bra för mig just nu och skulle gärna börja vilka höja kvallen en bit.

Sitter just nu med en webcam för typ 200kr.
Sedan så vet jag inte ens om de mer populära på youtube använder sig utav webkameror eller videokameror, ni får gärna upplysa mig lite.

Budgeten är inte så pass stor, ge några konkreta förslag på vad ni tycker är bäst för sitt pris och så vidare, vad som passar helt enkelt.
Tack så mycket på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du länk till kanalen så man får en uppfattning om hur det ser ut idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Tja!

Som topic lyder så behöver jag hjälp att hitta en ny videokamera, min första dessutom.
Har en youtube kanal som går väldigt bra för mig just nu och skulle gärna börja vilka höja kvallen en bit.

Sitter just nu med en webcam för typ 200kr.
Sedan så vet jag inte ens om de mer populära på youtube använder sig utav webkameror eller videokameror, ni får gärna upplysa mig lite.

Budgeten är inte så pass stor, ge några konkreta förslag på vad ni tycker är bäst för sitt pris och så vidare, vad som passar helt enkelt.
Tack så mycket på förhand!

Mvh

Skrivet av Nisse-Tuta:

Har du länk till kanalen så man får en uppfattning om hur det ser ut idag?

Ja en länk till kanalen hade uppskattats. Så man kan få en uppfattning.

Förstår att det kan vara jobbigt att ge ut, men konstruktiv kritik från oberoende är ett väldigt nyttigt "lärosätt" när det gäller att förbättra sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Tja!

Som topic lyder så behöver jag hjälp att hitta en ny videokamera, min första dessutom.
Har en youtube kanal som går väldigt bra för mig just nu och skulle gärna börja vilka höja kvallen en bit.

Sitter just nu med en webcam för typ 200kr.
Sedan så vet jag inte ens om de mer populära på youtube använder sig utav webkameror eller videokameror, ni får gärna upplysa mig lite.

Budgeten är inte så pass stor, ge några konkreta förslag på vad ni tycker är bäst för sitt pris och så vidare, vad som passar helt enkelt.
Tack så mycket på förhand!

Mvh

Nu är det svårt att veta exakt hur stor kanal du har och vad för sorts videos du håller på med samt din budget. Är det proffsfilming med effekter o liknande eller mer videologgar?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Är det bästa videoblogg för liten budget som gäller så är Sony Nex5 svårslagen.

Permalänk
Avstängd

Köp en Go Pro Kamera och använd den som en Webcam..

http://igmrlm.blogspot.se/2013/03/how-to-use-gopro-hero-3-bla...

Om din budget inte sträcker sig över några tusenlappar så hade jag köpt en Hd webcam av något slag
som typ denna http://www.dustinhome.se/product/5010543746/microsoft-lifecam...
eller denna http://www.dustinhome.se/product/5010588050/logitech-webcam-b...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Kan ju inte rekommendera en compact kamera som dom andra här rekommenderar då du får mycket mer film för pengarna om du satsar på en riktig kamera

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Kan ju inte rekommendera en compact kamera som dom andra här rekommenderar då du får mycket mer film för pengarna om du satsar på en riktig kamera

Utveckla gärna det där för hittills har du föreslagit kameror med på alla sätt sämre kvalitet.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Kameran ska användas mest som facecam vid sidan av mina videos där jag t.ex visar hur man gör något speciellt i windows, spel, osv.
Har även tänkt att använda den till samma sak som denna killen: https://www.youtube.com/user/gregidot

Vill helst inte ge ut kanalen här, tror inte den är riktigt riktad mot målgruppen som hänger här på SC. Vill inte skämma ut mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavyK:

Hej igen!

Kameran ska användas mest som facecam vid sidan av mina videos där jag t.ex visar hur man gör något speciellt i windows, spel, osv.
Har även tänkt att använda den till samma sak som denna killen: https://www.youtube.com/user/gregidot

Vill helst inte ge ut kanalen här, tror inte den är riktigt riktad mot målgruppen som hänger här på SC. Vill inte skämma ut mig..

Ok, kolla upp Nex-5t, den är populär som bloggkamera, har testat själv. Den funkar bra till annat med.

Här om vlogging,

Här är en video jag gjorde med en Nex-5t och några riktigt billiga loppisobjektiv,

Permalänk
Avstängd

En bild kamera är gjort för att ta bilder även om dagens bild kameror har fantastiska film egenskaper. Dom är dessutom inte anpassade för att köras i en vanlig dator miljö med Usb kabel etc, Strömförsörjningen på dessa måste antingen gå via extra stort batteri eller via någon special kabel som man då ska koppla in i kameran. För att sen få en bra bild upplevelse så behöver du ha något sorts stativ till den för att få en smidig inspelning.. Därav mina mindre "bättre" alternativ. ts har ju dessutom en budget som han inte utvecklat. Mitt förslag med en GO Pro är betydligt bättre än dom alternativen ni själva rekade

Skrivet av Nisse-Tuta:

Utveckla gärna det där för hittills har du föreslagit kameror med på alla sätt sämre kvalitet.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

En bild kamera är gjort för att ta bilder även om dagens bild kameror har fantastiska film egenskaper. Dom är dessutom inte anpassade för att köras i en vanlig dator miljö med Usb kabel etc, Strömförsörjningen på dessa måste antingen gå via extra stort batteri eller via någon special kabel som man då ska koppla in i kameran. För att sen få en bra bild upplevelse så behöver du ha något sorts stativ till den för att få en smidig inspelning.. Därav mina mindre "bättre" alternativ. ts har ju dessutom en budget som han inte utvecklat. Mitt förslag med en GO Pro är betydligt bättre än dom alternativen ni själva rekade

Du vet inte riktigt vad du pratar om imo så vi släpper det.
Du rekomenderar en Gopro, jag gör det inte, så låter vi TS själv bestämma.

Permalänk
Avstängd

Helt korrekt du vet inte vad du pratar om. Perfekt låt TS bestämma själv.
The power of free will

Skrivet av Nisse-Tuta:

Du vet inte riktigt vad du pratar om imo så vi släpper det.
Du rekomenderar en Gopro, jag gör det inte, så låter vi TS själv bestämma.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Tror nog bestämt att Herr. Nisse-Tuta vet precis vad han pratar om.

I övrigt,

Att rekommendera en GoPro som blog/vlogkamera låser inte bara in en direkt i en fast optik med kraftig vidvinkel, den öppnar inte upp särskilt mycket möjligheter, såvida den inte i framtiden monteras på ett fordon av något slag eller vattnas rikligt i havet.

Jag skulle köpt en GoPro om jag skulle blogga i ett rum motsvarande en flygplanstoalett så man får rummet att se lite större ut och man inte bryr sig så mycket om att kameran inte tecknar rakt. Visst, finns flera lägen men faktumet kvarstår att denna kamera är konstruerad för action/vattensport och jag kan absolut inte se detta som en kamera att filma sig själv varesig i ett rum eller stå och prata utomhus. Det är dessutom detta man betalar för när det gäller GoPro. Den är inte gratis. Ganska dyr kamera för vad man eg. får.

Jag hade hellre satsat på ren videokamera alt. en 550D DSLR. Viktiga funktioner jag hade letat efter, om vi pratar lite billigare kameror är:

1) Möjlighet att köra både automatisk och manuella inställningar.
2) Möjlighet att koppla in en extern mikrofon, något TS definitivt kommer att fråga efter i framtiden.
3) Gärna lite större bländare så man inte behöver så mycket ljus inomhus.

Jag kan gärna återkomma med några exempel om detta är vad TS frågar efter. Finns massor som gör jobbet men viktigt är att om du ska filma dig själv bör du kunna ha möjligheten att hålla dig kring 35-50mm brännvidd (motsv. 35mm stillbildskamera).

Här faller GoPro pladask. Du bör i princip placera denna i ditt tryne om det ska fungera.

Jag har både film (riktig film), dslr, gopro, videokamera osv. Alla kameror har sin plats. Däremot har inte GoPro sin plats här anser jag..

Mvh
Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

En bild kamera är gjort för att ta bilder även om dagens bild kameror har fantastiska film egenskaper. Dom är dessutom inte anpassade för att köras i en vanlig dator miljö med Usb kabel etc, Strömförsörjningen på dessa måste antingen gå via extra stort batteri eller via någon special kabel som man då ska koppla in i kameran. För att sen få en bra bild upplevelse så behöver du ha något sorts stativ till den för att få en smidig inspelning.. Därav mina mindre "bättre" alternativ. ts har ju dessutom en budget som han inte utvecklat. Mitt förslag med en GO Pro är betydligt bättre än dom alternativen ni själva rekade

Ledsen att skriva det, men du har fel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]