Permalänk

Problem med snabbtangenter

Hej,

Har precis köpt en ny dator och har fått ett problem. Hoppas någon kan hjälpa. Tidigare när jag har velat byta namn på något har jag markerat dokumentet och tryckt F2. Detta har fungerat jättebra. På min nya dator fungerar inte det, utan det enda som händer är att skärmstyrkan ändras. Finns det någon möjlighet att kunna ändra så att F2 byter namn istället för att ändra skärmstyrkan. Vore tacksam för svar. Har googlat, men utan att veta vad jag ska söka på är det inte lätt att hitta något.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KidaRiddle:

Hej,

Har precis köpt en ny dator och har fått ett problem. Hoppas någon kan hjälpa. Tidigare när jag har velat byta namn på något har jag markerat dokumentet och tryckt F2. Detta har fungerat jättebra. På min nya dator fungerar inte det, utan det enda som händer är att skärmstyrkan ändras. Finns det någon möjlighet att kunna ändra så att F2 byter namn istället för att ändra skärmstyrkan. Vore tacksam för svar. Har googlat, men utan att veta vad jag ska söka på är det inte lätt att hitta något.

Du har troligen någon slags FN-shift aktiverat. Om du tittar noga på dina F-tangenter bör dom ha nån slags ytterligare bilder utöver själva FX-skriften. Min laptop som jag sitter vid just nu tex har WLAN On/Off på FN+F2, dvs om jag håller in FN-tangenten och trycker på F2 så byter jag inte namn på det som är markerat, utan jag stänger av mitt WLAN. Kolla om du håller in nån FN-knapp, eller om det finns en FN-shift som ser till att F-knapparna alltid har sin alternativa betydelse.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av KidaRiddle:

Hej,

Har precis köpt en ny dator och har fått ett problem. Hoppas någon kan hjälpa. Tidigare när jag har velat byta namn på något har jag markerat dokumentet och tryckt F2. Detta har fungerat jättebra. På min nya dator fungerar inte det, utan det enda som händer är att skärmstyrkan ändras. Finns det någon möjlighet att kunna ändra så att F2 byter namn istället för att ändra skärmstyrkan. Vore tacksam för svar. Har googlat, men utan att veta vad jag ska söka på är det inte lätt att hitta något.

Ljusstyrka på skärmen brukar vara begränsat till bärbara, men då det ligger under kringutrustning tolkar jag det som löst tangentbord, dvs högst troligt stationär dator.

I vilket fall som helst, vissa tangentbord har som standard extrafunktioner aktiverade på F-knapparna, och man måste trycka F-lock för att F-knapparna ska fungera som vanliga F-knappar.

Är det ett gamingtangentbord kan det följa med något (vanligtvis uselt) program till tangentbordet för makroprogrammering och liknande, som tagit över F-knapparna. Avinstallera om det inte är något som behövs.

Är det bärbar, ställ datorn på högkant och banka lite på Fn. Kan vara något skräp som fastnat och behöver lite hjälp för att försvinna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Hej igen

Kanske tråden kom lite fel. Det är alltså en laptop det gäller. Jag provade att hålla in fn-knappen samtidigt som F2 och det fungerade utmärkt. Nu undrar jag dock om det finns möjlighet att ändra så att F2 tangenten används för namnbyte utan att fn-knappen behöver tryckas in?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KidaRiddle:

Hej igen

Kanske tråden kom lite fel. Det är alltså en laptop det gäller. Jag provade att hålla in fn-knappen samtidigt som F2 och det fungerade utmärkt. Nu undrar jag dock om det finns möjlighet att ändra så att F2 tangenten används för namnbyte utan att fn-knappen behöver tryckas in?

Kolla genom tangentbordet och alla indikatorlampor. Det borde finnas någon som heter "F-lock" eller "F-shift". Stäng av den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Tack så mycket allihopa för hjälpen. Nu har det löst sig. Jag fick helt enkelt gå in i BIOS och ändra Action Keys Mode från Enabled till Disabled.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KidaRiddle:

Tack så mycket allihopa för hjälpen. Nu har det löst sig. Jag fick helt enkelt gå in i BIOS och ändra Action Keys Mode från Enabled till Disabled.

Jävligt bökig form av F-lock, men okej.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield