SSD fryser när kopplad till Asus M5A97 R2.0

Permalänk

SSD fryser när kopplad till Asus M5A97 R2.0

Har ett litet problem med min brors dator som jag inte lyckas lösa; För ett tag sedan frös datorn plötsligt och vid omstart då man kommit in i Windows fryser datorn i ca 30 sek för att sedan fungera normalt i ca 5 sek och sedan frysa igen. Då datorn fryser går hårddiskaktiviteten upp i 100% trots att ingen data skrivs eller läses till/från disken (enligt aktivitetshanteraren).

Trots ominstallation av Windows kvarstår problemet, men det märkliga är att SSDn fungerar utmärkt i andra datorer, även som boot device.
Jag har uppdaterat firmware, kört disken i HD Tune utan att hitta några fel, uppdaterat BIOS, testat andra minnen och grafikkort, testat köra moderkortet med en annan SSD som boot drive och även en mekanisk med samma windowsinstallation utan problem.

På något sätt verkar alla komponenter fungera var för sig, men då SSDn används som boot drive tillsammans med hans moderkort fungerar det inte.

Specs:
OS: Windows 8.1
Moderkort: M5A97 R2.0
SSD: kingston ssdnow v300

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Kör brorsan din ESET Security Suite eller någon annan brandvägg/antivirus som använder sig av real time system protection? Isf, stäng av den funktionen.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Skrivet av suzaku:

Kör brorsan din ESET Security Suite eller någon annan brandvägg/antivirus som använder sig av real time system protection? Isf, stäng av den funktionen.

Tack för svar!
Nej, men det är som sagt även en helt ren installation av Windows som ligger på disken nu, så allt som kan ha varit där tidigare är borta.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Inaktiv

Lite svårt att svara på detta.. Skriver man fel blir man bannad av någon överambitiös moderator..
Har du testat att googla "kingston ssdnow v300 problem" MINUS""? Första svaret: läs kommentarer...
Jag tror du hittar svaret där.
Ett råd. Köp inte billig skit! Lägg hellre några hundringar mer och bli nöjd.

Permalänk
Medlem

SSD som fryser...Kan bero på:
- fel allignment, speciellt på en billig disk. Den måste ha 4k allignment för att jobba optimalt.
- Överlastad, för fylld, eller ingen TRIM/GC som klarar av lasten.
- Fel på drivrutiner, vilket ofta bara sker om man kör dem på udda RAID kort, ej moderkortet.
- Fel på Flash-kretsar på SSDn, som den försöker kontrollera eller flytta om. (Total rensning med typ Low Level Format tool brukar fixa detta, om disken går att rädda. Om den har många tveksamma sektorer så kan det krångla i lång tid fram över.)
- Skadad SATA kabel, överföringarna misslyckas och orsakar problem.

Börja med att kolla SMART info, typ med Crystal Disk Info på disken, så att den inte håller på att krascha.

Om du kan, testa köra disken som sekundär disk på en annan dator, med all info den har (utan att tömma den), och gör ett större prestanda test, typ Crystal disk mark med 3x 1GB eller något sånt. Riktigt lasta den, med alla tester.
Om samma fel uppstår (du kan se via resursövervakaren) så är det disken.
Om den får bra hastighet och allt fungerar bra, så kolla datorn. Om du kan klona över SSDn till någon enkel mekanisk disk och se om felet kvarstår.

Tror inte det är minne eller andra delar av datorn, utan det är SSDn, moderkort SATA port/kabel eller drivrutiner som spökar.

Ang vad Ubbe1 sa, ja disken är skit, men även den ska kunna hantera normal uppstart av windows utan problem.
Dock är hans råd ändå värt att tänka på för framtida inköp av SSD, då Kingston bara gör dåliga SSD nu verkar det som.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

SSD som fryser...Kan bero på:
- fel allignment, speciellt på en billig disk. Den måste ha 4k allignment för att jobba optimalt.
- Överlastad, för fylld, eller ingen TRIM/GC som klarar av lasten.
- Fel på drivrutiner, vilket ofta bara sker om man kör dem på udda RAID kort, ej moderkortet.
- Fel på Flash-kretsar på SSDn, som den försöker kontrollera eller flytta om. (Total rensning med typ Low Level Format tool brukar fixa detta, om disken går att rädda. Om den har många tveksamma sektorer så kan det krångla i lång tid fram över.)
- Skadad SATA kabel, överföringarna misslyckas och orsakar problem.

Börja med att kolla SMART info, typ med Crystal Disk Info på disken, så att den inte håller på att krascha.

Om du kan, testa köra disken som sekundär disk på en annan dator, med all info den har (utan att tömma den), och gör ett större prestanda test, typ Crystal disk mark med 3x 1GB eller något sånt. Riktigt lasta den, med alla tester.
Om samma fel uppstår (du kan se via resursövervakaren) så är det disken.
Om den får bra hastighet och allt fungerar bra, så kolla datorn. Om du kan klona över SSDn till någon enkel mekanisk disk och se om felet kvarstår.

Tror inte det är minne eller andra delar av datorn, utan det är SSDn, moderkort SATA port/kabel eller drivrutiner som spökar.

Ang vad Ubbe1 sa, ja disken är skit, men även den ska kunna hantera normal uppstart av windows utan problem.
Dock är hans råd ändå värt att tänka på för framtida inköp av SSD, då Kingston bara gör dåliga SSD nu verkar det som.

Tack för svar, har nu hunnit testa lite mer med disken.

Inga problem enligt Crystal Disk Info.

Då jag sätter in disken i en annan dator och kör CD mark får jag bra resultat. Disken presterar även bra tillsammans med sin ordinarie konfiguration (så länge den inte fryser).

Samma installation fungerar bra med en mekanisk disk, så där ser jag inga problem.
Har även testat att köra med windows 7 på disken och då fungerar allt som det ska, så jag antar att det måste ha något med drivrutinerna till W8.1 att göra.

Jag vet att disken är skit och hade aldrig köpt den själv, men hade inte trott att den skulle ge upp så här snabbt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Har även testat att köra med windows 7 på disken och då fungerar allt som det ska, så jag antar att det måste ha något med drivrutinerna till W8.1 att göra.

Hmm. Då har vi en möjlig bov. Du vet att disken fungerar... eller ja, så bra den usla disken kan
Kör du AHCI eller RAID läge? Kanske testa det andra alternativet.
Kör du UEFI boot och GPT? Vet att Windows 8 föredrar detta, medan Windows 7 ofta kör gamla BIOS och MBR. Kan ju vara så att det är något med moderkortet och dennas drivare i UEFI som inte fungerar.

Du bör kunna installera Windows 8 i BIOS/MBR läge dock.
Tyvärr är min kunskap om Windows 8 lite begränsad, så jag kan inte förklara hur man lyckas göra det vid installation, men det bör finnas guider på nätet.

Kan ju också vara något med ASUS extra funktioner som inte ssdn gillar, men då är ju frågan vilka som är igång i win 8, men ej i Win 7.

Permalänk

Problemet är nu löst genom att ändra från "balanserat" till "hög prestanda" i kontrollpanelen --> energialternativ. Oklart vilken av inställningarna i "balanserat" som orsakade problemet, men nu fungerar det i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Problemet är nu löst genom att ändra från "balanserat" till "hög prestanda" i kontrollpanelen --> energialternativ. Oklart vilken av inställningarna i "balanserat" som orsakade problemet, men nu fungerar det i alla fall.

Det kan ju vara något energisparläge för överföringarna så gjort felet. Windows 8 kör ju mer aggressiv energibesparing, och det kan väl vara skillnaden.

Kanon att du hittat problemet iaf